Bukefalos 28 år!

Hur förlåtande är ni?

Jag hade aldrig brytt mig. Däremot hade jag blivit rätt fundersam om jag hade velat vara kvar i ett stall med den typen av människor.

Jaghar svårt för människor som inte kan tillåta andra att göra ett obetydligt misstag. Det är som att bara för att de betalar så ska alla andra vara fullkomligt ofelbara.
 
Fast vilken häst lider av att inte få kraftfoder en kväll?

Lider är det väl ingen som påstått. En tävlingshäst i full kondition får däremot rätt mycket kraftfoder (ofta) och då har det självklart inverkan om t ex 25-30 % av dagsransonen plötsligt försvinner. Svårt att ta igen.

VI har haft en häst som var väldigt känslig för rutiner, glömde du kraftfodret på kvällen stod han och vävde, vandrade och var fullständigt sönderstressad fram till frukost. Åt då heller inte sitt grovfoder utan stressade istället. Hade någon glömt den hästen, hade jag nog hudflängt vederbörande omsorgsfullt, för det hade fått följder i en vecka.
 
Efter att pratat med några andra i stallet så förstod jag att de tydligen varit en del med just fordringen sista tiden. Samma häst har tydligen blivit utan ofta på sista tiden.

Men ser själv att rutinerna runt fordringen borde ändras. Men måste klura vidare lite på bra lösning ;)
 
Efter att pratat med några andra i stallet så förstod jag att de tydligen varit en del med just fordringen sista tiden. Samma häst har tydligen blivit utan ofta på sista tiden.

Men ser själv att rutinerna runt fordringen borde ändras. Men måste klura vidare lite på bra lösning ;)

Vad säger gnällspikarna om att det saknade 5 höpåsar?
 
Om det inte går att ha foder utanför boxarna (trång stallgång, mycket passager etc) går det kanske att samla allt på ett annat, lättöverskådligt sätt?

Vi hade en plats avvikt bara för iordninggjort foder (låst, ingen häst kom in där). Varje häst hade sitt "bås" där hösäckar var staplade och kraftfoderhinkar likaså. Man tog alltid den översta. 8 hästar, 4 vändor. En hösäck i varje hand, varje säck namnad. In till hästen, tillbaka, lägga säckarna, ta två nya. Sedan likadant med kraftfodret. Svårt att göra fel.
 
Om det inte går att ha foder utanför boxarna (trång stallgång, mycket passager etc) går det kanske att samla allt på ett annat, lättöverskådligt sätt?

Vi hade en plats avvikt bara för iordninggjort foder (låst, ingen häst kom in där). Varje häst hade sitt "bås" där hösäckar var staplade och kraftfoderhinkar likaså. Man tog alltid den översta. 8 hästar, 4 vändor. En hösäck i varje hand, varje säck namnad. In till hästen, tillbaka, lägga säckarna, ta två nya. Sedan likadant med kraftfodret. Svårt att göra fel.

Är någon liknande jag föreslagit nu, fast att man köper en kärra där alla lägger krafthinkar med tydlig märkning plus att det bara skall finnas morgon och kvällshö utanför boxen. (Förmiddag och eftermiddag läggs i tex höförådet, tom Box ec) Nu är det FYRA påsar plus morgon och kvällsmat utanför alla boxar x 25 hästar
 
För min del hade reaktionen hos den som glömde spelat stor roll, om personen ber om ursäkt eller bara rycker på axlarna och tycker att det inte är så farligt. Alla kan glömma och det är ju inte hela världen om en häst inte får kraftfoder en kväll, men hur personen reagerar efteråt säger ju en del om hur det kommer att bli framöver.

När jag stod i kollektivstall hade vi alla kraftfoderhinkar i en Billy-bokhylla och höpåsarna hängde på hemmasnickrade, långa krokar på loftet. Man kunde se alla hinkar/påsar samtidigt och på ett ställe så det hade varit väldigt svårt att missa någon.
Att ha allt foder i stallgången låter väldigt rörigt, jag kan förstå om man missar en hink då. Dessutom, vad händer om en häst kommer lös?
 
Då jag jobbar i ett stall och har både insläpp och fodringar typ varje dag så är det svårt för mig att glömma nåt. Blir ju rutiner och går automatiskt. Gör man inte en sak varje dag är det ju lätt att missa något.
Jag blir aldrig sur om nån skulle missa lite havre eller glömma täcke till min häst. Fast jag sköter det mesta själv till hästarna i stallet min häst står. Kvällar dom själv varje dag och har väl inte hänt att jag missat nåt. Men ja, skulle aldrig bli sur om nåt missas här och där för det är så lätt hänt.
Tycker generellt att folk överreagerar väldigt mycket om det blir lite fel här och där med hästarna. Småsaker blir fel och världen går under typ eller så kommer skitsnacket.
Då jag varit med om en hel del såna människor i stall så har jag bestämt att jag kommer aldrig blå sån:) orkar inte blåsa upp mig på skitsaker som även jag kan göra fel på och världen går inte under om hästen fått fel täcke.

Oftast när det blir såna här misstag så har jag märkt att det oftast är för att det är dålig information från hästägarens sida.
Som t ex : Brunte ska ha grönt täcke när det är kallt, annars det blå.
Jaha? Alla tycker ju olika vad som är kallt och inte.

Haha det här blev mer än jag tänkte skriva :D
 
Jag hade knappt brytt mig, faktiskt. Min häst blir knappast påverkad av att missa ett mål kraftfoder, att han får sitt hö är det viktiga. Är det en GP-häst eller motsvarande kan det möjligen vara lite annorlunda. Men fortfarande inget att dra igång den typen av diskussion på facebook (!!!!!) Allvarligt talat, det stallet hade inte jag velat ha min häst i. Och det inte pga att en häst missat ett mål kraftfoder utan pga stallkamraterna.
 
Att missa nån gång är mänskligt, precis som det är mänskligt att komma lite för sent nån enstaka gång. Det händer oss alla. Tyvärr.

Min nuvarande häst får inte en massa kraftfoder (han behöver det inte), men däremot mineraler, salt och proteintillskott. Jag skulle inte bli jätteglad om han inte fått sin ranson, men nöjt mig med att påpeka att han ska ha det och låtit det vara. Det går inte att ändra på i efterhand, och en gång kan få vara ingen gång så länge det inte händer "nån gång ibland". Hade det varit grovfodret hade jag blivit förbannad, faktiskt. Nämnda häst får nämligen ganska precis den ranson per dygn som ger minimibehovet TS per dygn, och magen vill inte riktigt vara med om det blir för lite TS. Och han hade troligast varit hyfsat odräglig om han plötsligt blivit utan sisådär 25% av sin dagsranson grovfoder. Det är, för mig och min häst, stor skillnad.

Men alltså..dra igång "rev" på FB? Nej tack. Problem och konflikter tas mellan berörda - vad har resten av stallet med det att göra?
 
Är någon liknande jag föreslagit nu, fast att man köper en kärra där alla lägger krafthinkar med tydlig märkning plus att det bara skall finnas morgon och kvällshö utanför boxen. (Förmiddag och eftermiddag läggs i tex höförådet, tom Box ec) Nu är det FYRA påsar plus morgon och kvällsmat utanför alla boxar x 25 hästar
Där jag har min häst har vi en vagn som alla ställer kvällsburkarna som sedan bara är att dra med vid fodring=inget springande fram och tillbaka! Sen ställer man på morgonburkarna, så det är enkelt för morgonfodraren. På boxarna hänger endast de påsar som hästarna äter inne, påsar för måltider de äter i hagen ligger vid hagen.
 
Kan säga att jag går flera varv runt stallet när jag kvällsfodrar, för att verkligen se till att alla hästar har fått sitt grovfoder.
 
Jag bråkar inte om saker som min häst inte störs av. Och en glömd burk kraft är just en sån grej.

Är det en person som verkar skita i att göra det den ska hade jag tagit upp det med den, oss emellan och inte på FB.
Men missar man en sån sak och dessutom ber om ursäkt är det ur världen för mig.

Jag tycker många hispar upp sig över oviktiga saker och inte bryr sig nog över vad som verkligen betyder något för hästen.

i måndags blev jag då med nu häst i nyt stall. Förutom den allmänna förvirringen med allt det nya så var det direkt min tur att sköta kvällstallet hela denna vecka. Flutit på rätt bra, ägaren visade mig på måndag och resten av dagarna har jag fixa själv. Alla hästar har färdiga påsar utanför boxen plus ev hink med kraftfoder.

I går hade de tydligen hänt. Glömt att ge kraft till en häst. (Oturligt var det dessutom en häst glömts av andra) Hö hade den i alla fall fått.

Nu är de värdens rambambula på facebooksidan. Jag har öppet bett om ursäkt, klart att jag inte med flit glömt men var stressigt i stallet då fem hästar plötsligt var utan höpåsar och jag som ny skulle lista ut om de äter stallets Hö eller eget eller är ägarna på väg senare. Ingen ursäkt i sig, men kaos

Skulle du som hästägare släppa ämnet och låta det passera, alla kan missa, speciellt om man är ny. Nu var det i stället någon som drog parallell glömt mata häst, då kanske man glömmer hyran oxå.
 
Även om man står i kollektiv måste någon vara ansvarig för att den som är ny lär sig rutinerna och är med och kollar de första gångerna. Får man en dålig introduktion gör man ett dåligt jobb.

En missad kraftfoderhink hade jag inte gått i taket för, det finns värre misstag man kan göra. För flera år sedan var det en som glömde att stänga mitt stos boxdörr. Hon tog sig ut och åt upp alla de andra hästarnas kraftfoder. Normala hästar hade fått kolik av det, tack och lov har hon plåtmage.
 
Igår var min häst för första gången i år naken i hagen och han skulle ha på sig ett täcke vid insläpp, då det fortfarande är kallt på nätterna och min häst är som sagt van vid att ha täcke på sig vid denna tiden.dessutom skulle det regna och blåsa hela dagen idag.
Tro ni han fick på sig täcke? Även att jag skrivit upp honom.

Arg? Ja!! Min häst överlevde så klart, men så tråkigt att inte kunna lita på att saker blir fixade som de ska. Och att hästen fick vila idag för att jag blev så irriterad Och inte kände att jag var på humör för att göra något. Mer än att sanera en lerigt häst, som avskyr piggborsten när leran ska bort.
Det värsta av allt är när hon som hade insläppet skyllde ifrån sig och bar inte ens om ursäkt. Det stör mig mest!

När det handlar om kraftfoder, nej det skulle jag inte bry mig så mkt om. Men hade det varit höpåsen som glömdes, hade jag blivit förbannad!
 
En då ny hyresgäst i stallet där jag står släppte under sitt första utsläpp ut fel häst i hagen till två lekfulla unghästar... Nu gick det bra och hon fick tag på hästen och allt slutade bra, men det hade ju kunnat gå illa. Jag förstår ju dock att det verkligen var ett misstag, och ärligt talat hade det lika gärna kunnat vara jag.

En missad fodergiva, fel täcke eller liknande hade jag verkligen inte hängt upp mig på om det hänt någon enstaka gång
 
Det är ok om kraftfodret glöms enstaka ggr, i synnerhet om personen är ny. Däremot blir jag irriterad när hästen inte får hösilage alternativt får lunchpåse på kvällen (1kg istället för 5). Vissa ggr har min häst lämnats ute av kvällsfodraren, utan att denne kontaktat mig. Svälta en natt ute under vinterhalvåret, nej tack.
 
Om kraftfodergivan glömts bort enstaka gång så hade jag inte hängt upp mig på det. Sådant som händer! Hade det varit hösilaget som glömts bort hade jag blivit förbannad, då en av mina hästar är kolikkänslig och vi enbart fodrar morgon och kväll (men tillräckligt mycket så att hästarna bara står utan mat en kortare stund).

Det är ju inte konstigt att det blir fel någon gång i början! Hade det varit en "det är väl inte så noga"-människa hade jag nog morrat lite, men absolut inte annars.
 
Igår var min häst för första gången i år naken i hagen och han skulle ha på sig ett täcke vid insläpp, då det fortfarande är kallt på nätterna och min häst är som sagt van vid att ha täcke på sig vid denna tiden.dessutom skulle det regna och blåsa hela dagen idag.
Tro ni han fick på sig täcke? Även att jag skrivit upp honom.

Arg? Ja!! Min häst överlevde så klart, men så tråkigt att inte kunna lita på att saker blir fixade som de ska. Och att hästen fick vila idag för att jag blev så irriterad Och inte kände att jag var på humör för att göra något. Mer än att sanera en lerigt häst, som avskyr piggborsten när leran ska bort.
Det värsta av allt är när hon som hade insläppet skyllde ifrån sig och bar inte ens om ursäkt. Det stör mig mest!

När det handlar om kraftfoder, nej det skulle jag inte bry mig så mkt om. Men hade det varit höpåsen som glömdes, hade jag blivit förbannad!
I de stall jag stått har det aldrig varit valbart att den som tar in sätter på täcken. Inte tar av täcken heller om inte det är extremt väder. De hästar som varit nakna i solen nu är nakna i boxen. Just sånna lite extra grejer tycker jag man som hästägare får fixa själv eller snacka ihop med en kompis att man hjälper varandra med. Det blir alltid fel om in och utsläppet ska börja göra mer än mata och släppa ut.
En gång är ingen gång tycker jag. Alla gör misstag. Jag bli absolut lite upprörd men hade inte sagt något och blir det diskussion på fejja hade jag tagit ts parti faktiskt.

Har hänt i stall jag stått att någon helt glömt kvällsfodra och det är ju lite trist minst sagt men då drabbar det ju alla hästar- även den som glömde.... Står hästarna på halm så lever de ju över.
Ogillar det med hästfolk att man kan bli så arga på sina medmänniskor om det blir fel.
 
I de stall jag stått har det aldrig varit valbart att den som tar in sätter på täcken. Inte tar av täcken heller om inte det är extremt väder. De hästar som varit nakna i solen nu är nakna i boxen. Just sånna lite extra grejer tycker jag man som hästägare får fixa själv eller snacka ihop med en kompis att man hjälper varandra med. Det blir alltid fel om in och utsläppet ska börja göra mer än mata och släppa ut.
En gång är ingen gång tycker jag. Alla gör misstag. Jag bli absolut lite upprörd men hade inte sagt något och blir det diskussion på fejja hade jag tagit ts parti faktiskt.

Har hänt i stall jag stått att någon helt glömt kvällsfodra och det är ju lite trist minst sagt men då drabbar det ju alla hästar- även den som glömde.... Står hästarna på halm så lever de ju över.
Ogillar det med hästfolk att man kan bli så arga på sina medmänniskor om det blir fel.
Fast i det stallet som jag står i nu så ingår det i hyran på ett antal tusenlappar. Jag skulle helt enkelt utnyttja servicen som ingår. Hade det inte ingått så hade jag självklart inte förväntat mig att det skulle göras.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 300
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp