Bukefalos 28 år!

Hur förlåtande är ni?

Därför är första gången gratis.........
Varför gratis? Nog ska det svida lite för att man missat oavsett anledning.

edit
Läste igen, vi tycker nog lika, det är mest detaljerna som skiljer. Att jag skrev timpris är helt enkelt för att det är olika tidsåtgång per stall och eventuellt pass.
 
Många stall har inte möjlighet att erbjuda fullservice, då behöver man sparka ut de som inte sköter sig istället, men jag håller med.
Priset ska självklart vara så avskräckande att det löser sig själv - man flyttar efter att ha få betala för sitt slarv andra gången det händer.
 
Jag tycker det är rimligt att sätta två prisnivåer. Kollektiv-priset (man hjälper till och tar sina pass enligt schema) och fullservicepriset (minst det dubbla). Första gången något glöms/slarvas - skriftlig varning att nästa gång blir det uppgradering till fullservicepris på inackorderingen.

Nästa gång det glöms blir det uppdebitering, och därmed har människan bevisat att den inte kan sköta kollektivåtagande och alltså måste stå kvar på fullservice om kontraktet ska fortsätta löpa på.

DET borde kännas. Det är många genom åren som gärna velat ha priset för kollektivhanteringen, men inte gärna tagit passen som det medför. Snåla och arbetsovilliga alltså.

Det här är en riktigt bra lösning tycker jag.

De enda riskerna som jag ser det, kanske helt obefogat, är att folk håller sina misstag hemliga (nu menar jag "små" saker som glömd hink, som kan gå obemärkt förbi). Men kanske även det går att lösa på ett bra sätt?

Det finns för många "snåla och arbetsovilliga" i den här världen.
 
Jag står i toppstall med hästar som säljs för millionen både inrikes och utrikes . Ingen har ngsin gått i taket om deras kraftfoder inte serverats en gång om året pga ngt annat .

Precis, för att de hästägarna vet att de inte spelar någon som helst roll om en häst blir utan sitt kraftfoder en gång :)
Ger man sin häst så mycket kraftfoder att det skulle påverka så oerhört så ska man inte bli irriterad utan ist läsa lite foderlära. Jag lovar, det kommer inte att spela någon som helst roll för hästen att den inte fick sitt kraftfoder. Hade någon missat ge grovfoder till min häst så hade den fått äta halm och så hade det inte varit mer med det. Om hästen stått på spån hade jag såklart blivit lite sur men ist för att tjura ihop så hade jag pratat med personen om hur vi andra i stallet kan underlätta så att det blir "idiotsäkert". En gång är ingen gång och hästen lär inte lida några men, enbart ägaren. Är man så himla petig så tycker jag det är bättre att betala mer pengar och stå i ett helservice-stall med personal. Det jag som stallägare tycker man märker tydligt är att ju mindre hästägaren kan desto mer petigt är det kring foder, täcken m.m. De som verkligen kan häst vet att det inte är hela världen om det blir någon miss någon gång.
 
De enda riskerna som jag ser det, kanske helt obefogat, är att folk håller sina misstag hemliga (nu menar jag "små" saker som glömd hink, som kan gå obemärkt förbi).

Det tror jag redan händer, det är ju när andra upptäcker det som det blir liv (vilket tråden baseras på).
 
Det går ju ändå inte att erbjuda fullservice om man inte har resurser till det.

Med ett par tusen att röra sig med, kan man säkert betala andra för att ta de pass t ex stallägaren inte själv kan ta. Sidodiskussionen sprang ju ur just det faktum att stallägaren som alltid finns till hands blir den som får rädda glömda pass konstant. Detta är ett sätt att få betalt för det.

Ja, det är så jag känner. Därför kräver jag ersättning om jag måste utföra arbetet. Och jag kan också tycka att det borde vara ett lägre snitt på glömda åtaganden, men tyvärr har vi några få personer som ofta kommer med ursäkter och "ska bättra sig".
 
Det tror jag redan händer, det är ju när andra upptäcker det som det blir liv (vilket tråden baseras på).

Ja, problemet blir ju när någon är ärlig och säger att de glömt. Det är de stackarna som blir hängda. De andra glider runt och är glada att de inte sa något när de glömde.
 
Ja, problemet blir ju när någon är ärlig och säger att de glömt. Det är de stackarna som blir hängda. De andra glider runt och är glada att de inte sa något när de glömde.

Det problemet finns oavsett om man får betala för det eller inte. Sedan tycker ju jag att oavsett om man är ärlig eller oärlig har det inträffat, hästen är den som betalar priset. Är man inte tillräckligt noggrann för att rädda sin ekonomi, får plånboken plikta.
 
Med ett par tusen att röra sig med, kan man säkert betala andra för att ta de pass t ex stallägaren inte själv kan ta. Sidodiskussionen sprang ju ur just det faktum att stallägaren som alltid finns till hands blir den som får rädda glömda pass konstant. Detta är ett sätt att få betalt för det.
Så du menar att man ska erbjuda fullservice utan att ha möjlighet eller vilja att att klara av det?

Det låter oseriöst.
 
Det här är en riktigt bra lösning tycker jag.

De enda riskerna som jag ser det, kanske helt obefogat, är att folk håller sina misstag hemliga (nu menar jag "små" saker som glömd hink, som kan gå obemärkt förbi). Men kanske även det går att lösa på ett bra sätt?

Det finns för många "snåla och arbetsovilliga" i den här världen.
Nu handlade den här biten om missade stallpass, det lär upptäckas så gott som alltid så det ser jag som ett ickeproblem.
 
Har inte läst igenom alla svar.

Någon enstaka gång är ingenting. Man är mänsklig alla gör vi misstag.

hade det varit min häst som man missat ge kraftfoder till hade jag sagt det i förbifarten. Bara för att uppmärksamma. (har hänt i ett stall jag stod. Min var den enda av 30 hästar som inte fick kraftfoder men hon var så snäll och sa inte ett ljud så stallägaren såg det på morgonen att hon inte fått och sa det till mig :D Stallägaren hade så dåligt samvete att min häst fick en morot ha ha )

Däremot att fortsätta bli upprörd och skriva om det på sociala medier på det sättet är bara fel. Riktigt fel.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 236
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp