Bukefalos 28 år!

Hur förlåtande är ni?

Lite motsägelsefullt. Om det nu inte är så viktigt och alla kan glömma varför kräva en ursäkt?

Jo jag tycker man ska be om ursäkt, men som du skriver så är ursäkten viktigare än om hästarna får mat eller inte vilket känns udda.

Jag skulle aldrig kräva en ursäkt, och jag förstår inte riktigt vad du menar med att ursäkten är viktigare än att hästarna får mat?

I detta fallet handlade det ju om att en ny person glömt att ge kraftfoder (men inte hö) till en av hästarna en gång. Det är något som kan hända alla och hästen gick det ju ingen nöd på.
Men, eftersom det handlar om en ny person som i fortsättningen är tänkt att ta ansvar för fodringar så hade det inte känts bra om personen inte bad om ursäkt utan bara ryckte på axlarna och tyckte att "Skit samma" ungefär. Man vill ju att den som tar hand om ens häst faktiskt bryr sig tillräckligt för att be om ursäkt om något blir fel.
Det handlar väl mer om attityden än om en kraftfoderhink, förstår du hur jag menar?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag skulle aldrig kräva en ursäkt, och jag förstår inte riktigt vad du menar med att ursäkten är viktigare än att hästarna får mat?
Det var så jag uppfattade att du menade. Inte hela världen om någon missar, men bara om de ber om ursäkt och även med din förklaring så upplever jag det så.

Jag reagerade för ursäkten för mig inte hänger ihop med allvarligheten när man gör fel. För mig räcker det gott att personen ser till att få det rätt nästa gång. Det är fodret som är viktigt för mig, men kraft är inte hela världen.
 
En missad kraftfodergiva är inget att gå i taket för när en person är ny. I ett kollektivstall där jag stod så funkade det bra, om någon var ny så såg vi andra till att ge en bra introduktion och att första och andra gången den personen var själv så hade den någon att ringa, ofta stallägaren, om något inte var som det visats eller något saknas. Kunde inte stallägaren så var någon av oss andra beredda att svara på telefon eller åka ut i värsta fall när nån ny hade stallet själv första gångerna. I det stallet var det en liten omsättning på folk för alla trivdes väldigt bra och det funkade. I andra kollektivstall jag stått har det varit allt från att funka hyfsat till kaos (i det stallet blev jag inte länge). Numera har jag hästarna helinackorderade.
 
Du har definitivt ett problem med dig själv om du blir så arg för att glömt täcke vid den här årstiden. Givetvis ska du reagera och påtala det (och bli förbannad om det upprepas), men att bli ur balans på det viset måste vara jobbigt, det går ju inte att reparera i efterhand ändå.
Så det är inte ok att bli irriterad? Irriterad så man inte har lust att ta ett dressyrpass efter att ha lagt ner massa extra tid och energi på att sanera den leriga hästen, energi som kunde läggas på ridningen istället.
Mest irriterad på personen i fråga som nonchalant skyller ifrån sig på massa andra grejer. Att kolla på tavlan borde hon veta som har stått i stallet i många år. Jag är nyinflyttad och informerad att där står allt som rör just utsläpp och insläpp.
Dessutom vid den här årstiden skiljer sig temperaturen otroligt mkt under en dag, och vid 0-gradigt är min häst van att ha fodrat täcke på sig.
 
En miss då och då gör mig ingenting. Klart jag skickar exempelvis ett lättsamt sms så det inte upprepas. Tycker absolut inte att man ska gå hus i helvete för småsaker då många (inkl mig själv) tar det hårt när folk blir sura och man får ju dåligt samvete så det räcker ändå. Sen kan man ju göra det lätt för andra och exempelvis bara hänga fram just det täcket som ska på så personen som ska släppa ut inte behöver bli stressad och klia sig i huvudet över vad som ska göras. Jag är inte heller den som ska skvallra till alla i stallet att X inte gav min häst sitt kraftfoder igårkväll, jag tar det direkt med personen som gjort misstaget så behöver inte alla andra få reda på vilket fel den personen gjort. Vem vill liksom bli lite svartmålad på grund av ett litet misstag

Men är det upprepat Slarv där hästarna far lite illa och saker som ska göras inte blir gjorda så är det kanske läge för stallägaren att ta upp det med just den personen öga mot öga.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ray
Så det är inte ok att bli irriterad? Irriterad så man inte har lust att ta ett dressyrpass efter att ha lagt ner massa extra tid och energi på att sanera den leriga hästen, energi som kunde läggas på ridningen istället.
Mest irriterad på personen i fråga som nonchalant skyller ifrån sig på massa andra grejer. Att kolla på tavlan borde hon veta som har stått i stallet i många år. Jag är nyinflyttad och informerad att där står allt som rör just utsläpp och insläpp.
Dessutom vid den här årstiden skiljer sig temperaturen otroligt mkt under en dag, och vid 0-gradigt är min häst van att ha fodrat täcke på sig.
Klart att det är okej att bli irriterad, det är bara trist för dig om du reagerar så starkt att du tappar lusten att rida. Det förändrar inte situationen.
 
Enlig min erfarenhet är de som blir så upprörda de som inte har så mycket annat att bry sig om. Jag blir arg och säger ifrån om min häst farit illa. Då tar jag det direkt med personen när jag lugnat ned mig.

I övrigt tänker jag shit happens och att det ligger på mitt ansvar att välja ett stall där det jag förväntar mig sker. Att fortsätta gnälla på dåliga rutiner men inte göra nåt åt saken, tja skyll dig själv.
 
Det var så jag uppfattade att du menade. Inte hela världen om någon missar, men bara om de ber om ursäkt och även med din förklaring så upplever jag det så.

Jag reagerade för ursäkten för mig inte hänger ihop med allvarligheten när man gör fel. För mig räcker det gott att personen ser till att få det rätt nästa gång. Det är fodret som är viktigt för mig, men kraft är inte hela världen.

För min del hör det till gott uppförande att be om ursäkt om man åtagit sig att göra något och sedan inte gör det (oavsett vad det handlar om och varför man inte gjort det). Kan en person inte bemöda sig med att be om ursäkt för att hen glömde fodra, hur kan jag då lita på att hen bemödar sig med att dubbelkolla och se till att alla hästar har den mat de ska i fortsättningen?
 
För min del hör det till gott uppförande att be om ursäkt om man åtagit sig att göra något och sedan inte gör det (oavsett vad det handlar om och varför man inte gjort det). Kan en person inte bemöda sig med att be om ursäkt för att hen glömde fodra, hur kan jag då lita på att hen bemödar sig med att dubbelkolla och se till att alla hästar har den mat de ska i fortsättningen?
Jag har aldrig noterat något samband mellan artighet och noggrannhet.
 
i måndags blev jag då med nu häst i nyt stall. Förutom den allmänna förvirringen med allt det nya så var det direkt min tur att sköta kvällstallet hela denna vecka. Flutit på rätt bra, ägaren visade mig på måndag och resten av dagarna har jag fixa själv. Alla hästar har färdiga påsar utanför boxen plus ev hink med kraftfoder.

I går hade de tydligen hänt. Glömt att ge kraft till en häst. (Oturligt var det dessutom en häst glömts av andra) Hö hade den i alla fall fått.

Nu är de värdens rambambula på facebooksidan. Jag har öppet bett om ursäkt, klart att jag inte med flit glömt men var stressigt i stallet då fem hästar plötsligt var utan höpåsar och jag som ny skulle lista ut om de äter stallets Hö eller eget eller är ägarna på väg senare. Ingen ursäkt i sig, men kaos

Skulle du som hästägare släppa ämnet och låta det passera, alla kan missa, speciellt om man är ny. Nu var det i stället någon som drog parallell glömt mata häst, då kanske man glömmer hyran oxå.


För det första
Mkt oseriöst av de som står där att inte ens låta dig få vara med på en fodring först som ny!
Jag vill alltid att få va med på ett insläpp ett utsläpp så man få va med och se vad som skall göras.
Sedan skall det TYDLIGT stå på varje box vad som skall göras vid varje häst.
Det skall även finnas klara listor vad man skall göra.
Det skall stå klart på varje burk mat och höpåsarna samt ovanför krokarna där höpåsar och burkar hängerom inte allt hänger vid varje box.
Står man i ett stort stall med 30 hästar får man leva med att de kommer bli fel då och då.. alla är vi mänskliga och kan fela.. är de 30 så är de 30 som kan göra fel.
 
Klart att det är okej att bli irriterad, det är bara trist för dig om du reagerar så starkt att du tappar lusten att rida. Det förändrar inte situationen.
Ja, det är jäkligt trist. Jag har just nu svårt att hitta motivationen, då jag är nere i en svacka. Då är en sån här sak riktigt tråkig och onödig.
 
Jag kan rent teoretiskt förstå att man kan bli arg om någon glömt ge ens häst kraftfoder. Jag har däremot väldigt svårt att förstå hur man tror att något ska bli bättre av utskällning, hudflängning och andra bemötandemetoder som varit uppe i tråden. Påpeka glömskan - ja. Förklara varför det är viktigt att hästen får sitt kraftfoder - ja. Skälla, gorma, vråla, skrika? Nej.

Jag vet att jag är ovanligt konfliktobenägen, men jag fattar helt enkelt inte vad konflikt ska ge. Väldigt sällan något blir bättre av vrål.
 
Kl
Jag har öht svårt att förstå att man stallar upp kollektivt om man har häst med speciella behov och som ägare känner att man har noll tolerans mot den minsta miss hur sällsynta missarna än må vara och av vilken omständighet . Då bör man stå i ett stall där samma personer på heltid sköter alla hästens behov, och även då kan det en gång faktiskt missas ngn detalj ....det kan gå fel med datoriserade/elektroniskt skötta fodringar också enstaka gånger .
 
Att det kan bli fel någon gång är inte hela världen, jag blir inte arg om någon skulle missa att lägga täcke på min häst eller glömma att ge honom kraftfodret.
Så länge det inte rör sig om upprepat slarv såklart.
Alla är vi bara människor och kan glömma eller missa något någon gång, jag tror att väldigt få gör fel med vilje och är man ny i stallet och det är lite rörigt så får man vara lite förlåtande. Hade varit värre om hästen dessutom blivit utan hö.
Tråkigt när en del drar på sådana stora växlar av allt. Arga meddelanden på facebook eller stalltavlan är inte ok tycker jag och borde inte tillåtas, det är bättre att prata med varandra direkt.
 
Lider är det väl ingen som påstått. En tävlingshäst i full kondition får däremot rätt mycket kraftfoder (ofta) och då har det självklart inverkan om t ex 25-30 % av dagsransonen plötsligt försvinner. Svårt att ta igen.

VI har haft en häst som var väldigt känslig för rutiner, glömde du kraftfodret på kvällen stod han och vävde, vandrade och var fullständigt sönderstressad fram till frukost. Åt då heller inte sitt grovfoder utan stressade istället. Hade någon glömt den hästen, hade jag nog hudflängt vederbörande omsorgsfullt, för det hade fått följder i en vecka.

Jag blir sur när folk slarvar. Tar man på sig ansvar för att göra något med djuren, särskilt mot betalning, får man ha rutin och dubbelkolla.

Hade hästen klarat det bra hade jag nog nöjt mig med att påtala det olämpliga i att inte ha rutiner och kontrollera sina egna insatser. Hade det varit en av de hästar vi haft som INTE klarar att bli exkluderad hade jag varit rätt djävla fucking vansinnig.

Men vem har sagt att det är OK att vara otrevlig? Det är alltid OK att ha känslor, så jag tycker det är helt i sin ordning att man är arg, sedan beror det ju på vad man gör av den känslan. Man behöver ju inte skrikande skälla ut folk, men jag hade absolut sagt ifrån att jag förväntar mig att man sköter de åtaganden man har.

Jag får verkligen inte ihop de två första inläggen med det sista. Eller du kanske är medveten om att du inte beter dig ok i dessa situationer?
 
i måndags blev jag då med nu häst i nyt stall. Förutom den allmänna förvirringen med allt det nya så var det direkt min tur att sköta kvällstallet hela denna vecka. Flutit på rätt bra, ägaren visade mig på måndag och resten av dagarna har jag fixa själv. Alla hästar har färdiga påsar utanför boxen plus ev hink med kraftfoder.

I går hade de tydligen hänt. Glömt att ge kraft till en häst. (Oturligt var det dessutom en häst glömts av andra) Hö hade den i alla fall fått.

Nu är de värdens rambambula på facebooksidan. Jag har öppet bett om ursäkt, klart att jag inte med flit glömt men var stressigt i stallet då fem hästar plötsligt var utan höpåsar och jag som ny skulle lista ut om de äter stallets Hö eller eget eller är ägarna på väg senare. Ingen ursäkt i sig, men kaos

Skulle du som hästägare släppa ämnet och låta det passera, alla kan missa, speciellt om man är ny. Nu var det i stället någon som drog parallell glömt mata häst, då kanske man glömmer hyran oxå.

Blundade om det hände några få gånger att min häst blev utan kraft (hände typ 3ggr på elva år..), eller fel täcke eller annat som inte direkt skadar hästen..dvs sånt den inte dör av. Får man sån hysteri av att det råkat hända så måste hästen vara riktigt illa däran om den inte överlever utan en ranson kraft eller att den råkade få ett för tunt täcke en dag, ett par timmar.
Min häst blev t o m utan kvällshö en gång - inte direkt livshotande det heller även om han möjligen vart lite butter.
Så långt kan man inte gå tycker jag så att man blir helt hysterisk..det är att snutta ihjäl hästarna. De överlever om man diskuterar enstaka tillfällen.

Fel kan alla göra. Däremot är det skillnad i om saker glöms bort en gång eller att det sätts i system, då har jag blivit irriterad och bett personen att dubbelkolla innan hemfärd och vara mer noggrann.

Sen bör man gemensamt diskutera hur man ska undvika missarna i stället för att hacka på en enskild, tex fundera över är informationen dålig? för otydlig? står sakerna till att det är lätt att missa? rutinändringar?

Tråkigt med sånt bemötande på nytt ställe.
 
Jag får verkligen inte ihop de två första inläggen med det sista. Eller du kanske är medveten om att du inte beter dig ok i dessa situationer?

Har det någonsin hänt? Du uttalar tvärsäkert att jag inte beter mig OK i dessa situationer, men det måste du ju mena rent hypotetiskt?
 
Har det någonsin hänt? Du uttalar tvärsäkert att jag inte beter mig OK i dessa situationer, men det måste du ju mena rent hypotetiskt?

Du skriver att du nog skulle hudflänga vederbörande omsorgsfullt om någon glömde kraftfodret till den hästen. Men det skulle du inte göra då om det hände?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 307
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp