Hur fungerar det med dialekter?

Jag skulle faktiskt önska att jag inte ändrade dialekt... Tyvärr låter det ännu mer galet när jag försöker prata "hemspråket". När man tänker efter hur man pratar tappar man flytet helt och allt blir tillgjort.
Jag biter av slutet av orden när jag åker hem. Men dialekten...nej...blir nåt mittemellan allt möjligt. En egen variant...
 
Jag kommer från Västerdalarna, men har aldrig pratat speciellt mkt dalmål, det märks bäst när jag ska uttala ortsnamn och så på satsmelodin. Däremot har jag en tendens att prata östgötska, den satte sig när jag pluggade i Norrköping i tre år. Idag bor jag i Sthlm och pratar nog mer rikssvenska än något annat, men pratar jag med någon med dialekt så härmar jag ofta omedvetet.
 
Somliga tycks ha väldigt lätt att ta efter dialekter, jag själv har tvärtom väldigt svårt att ta efter dialekter.

Jag har ett rätt neutralt uttal, men så har jag flyttat runt mycket de senaste 15 åren. De som är bekanta med västerbottniska tar att jag är uppväxt i Västerbotten på vissa dialektala ord och uttryck. De flesta har väldigt svårt att gissa varifrån jag kommer.

När jag spenderat några dagar i Västerbotten kan jag bre på bondskan med vilja, men behöver den språkliga miljön för att hitta uttalet och melodin.

Min erfarenhet av att flytta runt mycket är att de flesta talar mer dialekt än vad de som själva tror.
 
Jag är från och bor fortfarande i Västra Värmland så jag har bred dialekt. Men som du säger blir det för krångligt att inte ändra vissa ord ibland. Så hade jag flyttat utanför Värmland hade troligen jag också blivit av med en stor del av den breda riktiga dialekten jag har i grund och botten.
Bodde i Årjäng ett år, i början förstod jag knappt vad någon så.. Trodde på riktigt att en del pratade norska fast med relativt svenska ord.
Vande mig till slut, men passade mig noga för att ta efter dialekten. 😅
 
Pappa byter till västervikska när vi passerar Nyköping på väg till släkten :D. Vi är båda därifrån men jag byter aldrig från min rikssvenska. Däremot snappar jag upp ord och uttryck som bara den och använder dem friskt.

Vet inte hur många gånger jag fått förklara mig när jag säger "Mäh, det fnyker bara.". "Jag fixade det med en habrovink", "Jag känner mig däven", "Det var assint", "Men vad du sullar!", "Den är nog anderstans", "Jag åker baketter", "Det var väldans vad han var kringfotad" osv. :rofl: Men jag tänker inte ens på vad jag säger utan bara adopterar ord och uttryck hejvilt från de platser jag besökt.

Kompisen annammar helt omedvetet dialekten där hon är, brukar ta två dagar så börjar hon tippa över. Är jättegulligt :love:
 
Bodde i Årjäng ett år, i början förstod jag knappt vad någon så.. Trodde på riktigt att en del pratade norska fast med relativt svenska ord.
Vande mig till slut, men passade mig noga för att ta efter dialekten. 😅

Haha ändå så pratar dom "finare" eller hur man ska uttrycka det i Årjäng än vad man gör här där jag bor :angel:😂
 
En bekant är från Skåne, men har bott i Värmland många år, han växlar dialekt utan att vara medveten om det själv. Jobbigast var när det var middag med både skåningar och värmlänningar, han bytte dialekt beroende på vem han tittade på, så han bytte ofta flera gånger i samma mening... Det blev ju nästan omöjligt att förstå honom!
 
Jag tror att det har med att göra om man har "språköra" eller inte. Jag har det själv och har väldigt lätt för att falla in i olika dialekter. Stämmer på andra i min omgivning också.
 
Jag tror att det har med att göra om man har "språköra" eller inte. Jag har det själv och har väldigt lätt för att falla in i olika dialekter. Stämmer på andra i min omgivning också.
När jag var barn kom det ett sommarbarn från Dalarna och när hon åkte hem på hösten så pratade jag dalmål hejvilt !
 
Jag tror att det har med att göra om man har "språköra" eller inte. Jag har det själv och har väldigt lätt för att falla in i olika dialekter. Stämmer på andra i min omgivning också.
I så fall är jag undantaget som bekräftar regeln. Jag har väldigt bra språköra, men plockar bevisligen inte upp dialekter särskilt lätt :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 352
Senast: Mineur
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 398
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 550
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp