Hur funkar det att väga fordon?

Har undrat detsamma, men tackolov haft tillgång till lastbilsvåg på alla mina arbetsplatser sista 10 åren så jag har inte behövt ta reda på det. Känner du nån som jobbar där det finns lastbilsvåg så åk dit, är nog enklast ;)
 
Som jag förstått det finns det ett antal vågar öppna för allmänheten att använda. Hur går det till? Är det bara att svänga förbi och ställa sin bil på och läsa av siffror eller finns det annat man behöver tänka på?
Vi har en våg här i närheten man kan åka på, minns att jag och mitt ex åkte dit med båten för att ta reda på hur mycket den vägde ihop med kärran. Problemet med den vågen var att man fick väga bilen och släpet separat, samt försöka ha hela fordonet på vågen.
Sen bara läsa av siffrorna på vågen.

Bästa är att kolla innan man kör på va det står om den står på 0, ibland kan det diffa lite.
Har kört på många vågar via jobbet, men principerna är detsamma även om själva vågarna har varit lite olika utformade.

Kollade länken och ser att den vågen jag pratar inte finns med, så kan nämna att den finns längs med 27:an mellan Bredaryd och Forsheda i riktning mot Forsheda, så kör man från Bredaryd mot Forsheda kommer den på högersidan. :)
 
Jag bor i närheten av en av dem som finns med på listan, har använt den många gånger. En platta som man kör upp på och en display som man ser från bilen.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 629
Senast: skogaliten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 163
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 732
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp