Hur funkar Hästinfluensa vaccin?

WilmisSvensson

Trådstartare
Jag ska grundvaccinera min häst. Då är det (om jag förstått rätt) först en spruta, sen efter 6 (?) veckor så tar man nästa spruta och sen är det 5 månader till sista sprutan? Jag undrar om man kan åka iväg på träningar efter de 2 första sprutorna är tagna eller måste jag vänta 5 månader(+) tills jag får börja åka runt på träningar?

Måste även fråga om det är någon som vet om man kan få delegation på att ge sprutan själv? Vi bor nämligen ungefär 12 mil från närmsta veterinär.

Tacksam för snabbt svar :)
 
Efter spruta 1 ska det gå 21-92 dagar innan spruta 2 för att få tävla. Då räknas hästen som grundvaccinerad och får tävla 7 dagar efter 2:a sprutan.
Om man får träna innan är upp till varje anläggning.
Den tredje sprutan måste tas inom 12 månader för att få tävla, men om man vill ge sin häst bästa skydd är det bra att ta den som du säger, efter 5-6 mån.
Här får man inte ge vaccinet själv men jag vet inte hur det är som i ditt fall, när det är stora avstånd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 071
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 186
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp