Hur funkar Hästinfluensa vaccin?

WilmisSvensson

Trådstartare
Jag ska grundvaccinera min häst. Då är det (om jag förstått rätt) först en spruta, sen efter 6 (?) veckor så tar man nästa spruta och sen är det 5 månader till sista sprutan? Jag undrar om man kan åka iväg på träningar efter de 2 första sprutorna är tagna eller måste jag vänta 5 månader(+) tills jag får börja åka runt på träningar?

Måste även fråga om det är någon som vet om man kan få delegation på att ge sprutan själv? Vi bor nämligen ungefär 12 mil från närmsta veterinär.

Tacksam för snabbt svar :)
 
Efter spruta 1 ska det gå 21-92 dagar innan spruta 2 för att få tävla. Då räknas hästen som grundvaccinerad och får tävla 7 dagar efter 2:a sprutan.
Om man får träna innan är upp till varje anläggning.
Den tredje sprutan måste tas inom 12 månader för att få tävla, men om man vill ge sin häst bästa skydd är det bra att ta den som du säger, efter 5-6 mån.
Här får man inte ge vaccinet själv men jag vet inte hur det är som i ditt fall, när det är stora avstånd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
773
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 646
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 934
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp