Bukefalos 28 år!

Hur funkar Hobbyverksamhet?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Har läst på skatteverket och fattar ungefär 50% !

Om jag som privatperson köper in foder (större mängd) och sedan säljer detta till mig själv och andra privatpersoner, utan vinst syfte...räknas det till hobbyverksamhet då? Eller måste man starta ett företag för detta?

(flytta tråden om den ligger fel :angel: )
 
Sv: Hur funkar Hobbyverksamhet?

ursäkta rörigheten i inlägget, jag plockar ur minnet från företagarkurser i skolan..

fråga nr ett: om du köper in som privatperson, då finns det ju ingen anledning att sälja till dig själv? då tar du ju bara av det du redan har..

regel nr ett: du får inte tjäna mer än 30 000kr på din hobby per år
pengarna du tjänar måste stå med i skattedeklarationen

tre kriterier för att det ska klassas som ett företag:
varaktighet
vinstsyfte
självständighet

fråga nr två: varför sälja foder till andra utan vinstsyfte? något borde du ju vilja tjäna på att du hämtar och erbjuder en sådan service
 
Sv: Hur funkar Hobbyverksamhet?

1: Ja de där blev ju dumt

2: För att komma billigare undan själv, om jag då kan hålla andra med foder också för att själv få det billigare är jag nöjd :)
 
Sv: Hur funkar Hobbyverksamhet?

Hittade en grej som får mej att fundera (är jufförsig ganska nytt)

Skatteverket:
Kapital
Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en
fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande
ska beskattas i inkomstslaget kapital. När
det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som
du har haft för personligt bruk gäller att vinster
upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din
vinst är högre ska du betala skatt på den överskjutande
delen.


Jag fattar det som 50 000, inte 30 000? är jag lost?
 
Sv: Hur funkar Hobbyverksamhet?

Nej, 30.000 kr gäller. Den regeln du citerat om 50.000 kr är tillgångar som du haft för privat bruk (dvs helt utan intention att tjäna pengar på) och sedan säljer.

Om du redan från början köper på dig alldeles för mycket foder är det ju inte planerat för privat bruk. Och är då VINSTEN (dvs nettot) mer än 30000 kr räknas det inte automatiskt som hobby.

Kom bara ihåg att spara alla transaktioner (kvitton), så att det blir rätt.

Det som är bra med hobbyverksamhet är att man helt slipper blanda in momsen, man behöver varken lägga på moms på försäljningen och får inte heller dra av något på inköpen.
 
Sv: Hur funkar Hobbyverksamhet?

Okej, jo jag håller på att kolla upp detta för fullt och förhoppningsvis får jag tag på en bekant revisor som kanske kan förklara lite mer hur det fungerar... Firma start är ju också en ide, men då blir det genast mycket mer jobb...
 
Sv: Hur funkar Hobbyverksamhet?

Fast blanda in momsen eller inte... Många verkar tro att man slipper momsen när man köper saker på företaget dvs att man får grejerna 25% billigare men så är det ju ändå inte. Du som företagare betalar ju moms på alla dina intjänade kronor så i sista ändan biter du dig själv i baken och det har i praktiken kostat lika mycket...
Som privatperson slipper du dock jobbet med att redovisa moms och att bokföra vart dina pengar tar vägen så på så vis är ju det att föredra.
 
Sv: Hur funkar Hobbyverksamhet?

Nej, momsen är något man betalar in, dvs aldrig något man tjänar på utan en skatt.

Annars driver man ett företag som inte förädlar något och då driver man ett osunt företag, som ofta inte heller är tillåtet, dvs olagligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp