Hur funkar styngflugan?

pinky

Trådstartare
Har haft lite funderingar om styngflugan då Elvira visade sig ha en hel del larver som dog av Cydectinen jag gav för ett par veckor sedan...

Äggen kommer alltså ner i magsäcken på hösten då hästen slickat i sig dem, så långt har jag förstått. :angel: Men sedan då?

Vart i hästen utvecklas de till larver? På vägen ner, eller i själva magsäcken?

När under sommaren kommer de ut ur hästen igen?

Kommer de ut levande och förpuppas och kläcks i marken, eller börjar den processen inne i hästen?

Madick, kanske?;)
 
Sv: Hur funkar styngflugan?

Styngflugan lägger äggen på hästen och efter 2-10 dagar kläcks larven, rör sig och då kliar det på hästen som slickar i sig larven. Larven hamnar då i tungan och munslemhinnan, vandrar ner via svalget och matstrupen till magsäcken där den fäster sig i magslemhinnan. Det tar ca en månad tills den är nere i magen. När den ligger där så tar den näring ur fodret hästen äter, och växer. Den ligger där i ca 8 månader innan den kommer med träcken ut, utvecklas till en puppa (2-7 veckor) som sen blir en ny styngfluga.

Under sin vandring ner till magslemhinnan kan larven orsaka inflammation och sårbildning. Om angreppet är massivt kan den orsaka förstoppning som leder till kolik.


Forskning kommer göras (har jag hört, inte belagt) om styngflugelarvernas skada på hästen.
 
Sv: Hur funkar styngflugan?

Hej!
Styngflugan brukar lägga sina ägg på hästens ben, ser ut som små gula prickar som sitter fast på hårstrået.

Jag brukar titta över min häst varje kväll och därefter om jag ser några ägg så skrapar jag bort dem med en vass kniv.

Lycka till!

:confused:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 233
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp