Bukefalos 28 år!

Hur fystränar ni era hundar?

fryckan

Trådstartare
Jag har en golden retriever på 3 år som hittills mest fått fysträning i form av löprundor tillsammans med mig ibland, nu har vi dock börjat intressera oss för agility och drag så jag känner att jag behöver lite mer struktur för fysträningen. Så, hur fystränar ni med era hundar? Hur skiljer det sig mellan sommar/vinter? Ni får gärna berätta vad ni tränar/tävlar med era hundar.

Hit me med inspiration och tips :D
 
Mitt absolut första råd är att ta hunden till en riktigt bra fysioterapeut. När hunden verkligen kan använda hela kroppen fullt ut, då kan den också ta åt sig av träningen på bästa sätt. Jag själv har märkt stor(!) skillnad på hur lätt mina hundar musklat sig efter fysioterapeutbesök jämfört med innan. Sedan gör ju bra mat väldigt mycket också eftersom kosten avgör vad hunden har för "byggmaterial" i kroppen eller hur man nu ska säga :p

Min Aysu tävlar lure coursing och där krävs det att hon är i toppkondition och är välmusklad. Hon ska två gånger på en dag springa en närmare 1km lång och varierande bana i extremt hög hastighet.
Såhär ser det ut, för den som inte vet:

Hur som helst, vi tränar främst genom raska långpromenader i varierande terräng. Hon får regelbundet springa lös också, gärna i snårig skog. Jag är också otroligt noggrann med uppvärmning, nedvarvning och stretching. Fysioterapeuten har lärt mig massor om hur jag ska sköta henne på bästa sätt, hjälpt mig fixa ett bra, individanpassat stretchingschema osv (något som jag anser att alla bra fysioterapeuter ska göra, men som få verkar göra).

Jag cyklar också med henne ibland, då i varierande tempo på bra vägar och hon går i trav bredvid cykeln. Ibland släpper jag henne lös då också och cyklar på allt vad jag kan ;) I somras simmade vi någon enstaka gång, men i vinter blir det förhoppningsvis till att traska i snö istället, gäller bara att det kommer någon snö någon gång...

Kan också tillägga att min träning absolut fungerar och att inget mer behövs för henne, hon blir aldrig trött och är bland de absolut bästa lure coursing-hundarna i landet :)
 
Mina hundar används till vallning, både träning och arbete. Rejält krävande fysiskt så ställer stora krav på koordination, uthållighet och styrka. På en tävlingsbana kan hunden behöva springa många kilometer, kunna växla mellan extremt hög fart, tvära stopp och vändningar samt jobba koncentrerat. Den klassen jag tävlar i så tar banorna 10-15 min att genomföra och hunden jobbar intensivt hela den tiden. Bara utgången (vägen från föraren till fåren) kan ta uppemot 2 minuter och då kutar hunden för fullt, detta innan själva vallningsarbetet ens börjat. I vårt praktiska arbete kan dagarna växla mellan att de knappt behövs alls annat än som levande grindar till att jobba stenhårt i 12 timmar. De måste alltså vara redo för precis allt!

Vi växlar en del och har inget jättestrukturerat schema, men här är en del av aktiviteterna vi ägnar oss åt för att bygga deras fysiska förmåga.

  • Balansträning. Både på typ pilatesboll och på stubbar, stockar och stenar ute i skogen.
  • Dragträning. Sommartid med cykel och när underlaget tillåter så drar de snowracer. De går ibland ensamma och ibland i tre- eller fyrspann. Blir sällan mer än 1½ mil åt gången pga tråkiga körvägar.
  • Ridträning. De går antingen bakom hästen eller lösa, beroende på tempo. När hästen skrittar blir det perfekt långsam skritt för hundarna, kort trav blir fin trav för hundarna, snabbare trav blir bra galopp-jogg och full fart säger ju sig självt;) Så kan vi hålla på i både djupt underlag, långa sträckor i taget eller rena intervaller.
  • Lösa promenader off-road. Rejält kuperad skog är underbar träning för hela kroppen.
  • Simning. Sommartid, ute i sjöar. Uppåt 45 min åt gången.
  • Långvandringar. Lågt tempo, lätt dragbelastning (fästa i midjebälte) och mycket kuperad terräng. Ofta med medeldjupt underlag.
  • Löpträning. Hund, dragsele, midjebälte och inte alls så uthållig matte i långsamt joggtempo.
Hundarna blir noga genomgångna efter hårt arbete/träning och får massage efter behov.
 
Vi har också hundar som jobbar hårt fysiskt, drivande jakthundar :)
Under jaktsäsongen kör vi sällan någon fysträning utöver jakterna utan mest vanliga promenader och lite hjärngympa. Hundarna springer i regel 1,5-3 mil på en jaktdag, och vi jagar 1-3 dagar i veckan så det räcker gott så.

Efter jaktsäsongen (vi jagar i regel fram till januari, beroende på snömängden) har vi en viloperiod där hundarna får återhämta sig under våren med vanliga promenader och gå lösa på gården, och sedan börjar vi göra det vi inte hinner med under jaktsäsongen :D

Fram i april-maj börjar det bli dags att förbereda hundarna inför jaktsäsongen igen (vår drar igång 1/10), så då simmar vi dom så mycket vi kan och springer, cyklar och promenerar med dragsele och midjebälte.
Sedan börjar det om igen :)
 
Vi har fem hundar, 3 vuxna, 1 unghund och 1 valp.
1411093.jpg

Smalis drygt 4.5 år, Pu 5 månader, Boss 11 månader, Lyxa 5.5 år, Barney 2.5 år

Smalis och Lyxa är våra primära tävlingshundar (Smalis tävlar agility, Lyxa lydnad, bruksspår, lite agility och tränar inför rapportstart), Barney tränar och tävlar rallylydnad och Pu och Boss tränas inför kommande tävlingskarriärer i bruks, lydnad och agility. Dvärgschnauzrarna tränar även viltspår.

Utöver vanlig motion (koppelpromenader, lösspring i kuperad skogsmark) så tränas de med:
  • Balansträning (pilatesboll, stock och sten)
  • Skritträning i mjukt underlag
  • Klövjeväska på promenad
  • Simträning utomhus när vädersäsongen tillåter
  • Cykelturer
  • Hopptekniksövningar
14111811.jpg


Våra tävlingshundar går även till fysioterapeut ca var 4-6 vecka för check och förebyggande friskvård.
 
Senast ändrad:
Monster drar dragweight ungefär tre pass i veckan, mest lätta vikter längre sträckor men även korta pass med tyngre vikter.

Konditionsträning är jättesvårt, det får han rent krasst ingen. Jag kan inte cykla, och joggtakt för mig är gånghastighet för honom... (Jag har dock byggt en carpetmill som han förhoppningsvis ska börja använda så småningom.) Här finns heller ingen kuperad terräng, bara åkermark så långt ögat kan se, han är heller inte lös så mycket häromkring. Vi är "hemma" i Norrland några månader varje år, där springer han lös i skogen flera timmar per dag, men det blir ju bara i perioder.

Han tränar en del på pilatesboll (dock inte helt uppe på den, utan bara med frambenen), balanskuddar, allmän "hemmagympa", och vi kör hoppa upp på stenar och sk "skogsagility" på vanliga promenader. Sådant är dock lite extra krångligt (riskabelt) med en hund i Monsters storlek...

Har börjat ha tomma viktmanschetter på bakbenen (helt enkelt reflexband, jättebra att ha på vintern i alla fall!) för att göra honom mer medveten om bakbenen också.

Ska till en fysioterapeut i vinter är det tänkt. :)
 
Jag tävlar inte mina hundar men de "leker " LC ibland. Ska snart till fysioterapeut med mina men en massör har redan känt på dem och blev väldigt imponerad över pudelmixens biffiga men ändå mjuka o smidiga muskler. Vi gör ingen organiserad träning så men värmer upp noga i koppel och gärna i trav med att jag joggar med dem. Masserar dem ibland. Sedan är de nästan jämt lösa i skogen och rör sig i väldigt varierad terräng då vi bor på ett berg så klättrar vi på klippor går i trappor, backar, mossar, sly , naturagility mm. Tränar agility på lek 10 tillfällen per termin. Annars racar de ju mycket med varandra och sina vinthundskompisar i full karriär några ggr i veckan också. Jag joggar med dem då o då. På vintern får pudeln dra pulka om det kommer ngn snö, han drar skrinda ibland och båda har klövjeväskor men har inte använt dem senaste året så mycket.
 
Jag tar och fiskar upp den här tråden och spinner vidare, om det går bra? Verkar allmän nog att det funkar att prata vidare på ämnet utan att starta en ny tråd? :)

Jag har lite tankar/funderingar/frågor om diverse fys-relaterade övningar.
  • Ni som sysslar med wp/dw, hur forslar ni rent praktiskt kedjorna till draget? Vår bästa dw-promenad innebär några km asfalt, där drar givetvis inte Monster utan jag ser det som lite uppvärmning. Men, med >20kg kedjor så blir jag rätt långsam, vare sig jag drar dem efter mig eller försöker bära dem i ryggsäck... Det är liksom inte Monster och Kvicke Rask som är ute på speedwalking, det är snarare Monster och Slöfock som vandrar i sakta mak mot skogen - inte så jäkla mycket uppvärmning! Så hur gör ni? Kör ni ut med kedjorna först (i så fall måste vi välja lite andra slingor för jag kan inte gärna köra på cykelvägarna)? Eller är ni helt enkelt starkare än jag? :o
  • Köpte (tack vare @Blueberry :up:) ett par balansbräden igår. Nu kopplade Monster vad det gick ut på mycket snabbare än jag väntat mig. Jag trodde han skulle vara benägen att "fuska" genom att ha en kant mot golvet, men det gick på några sekunder innan han klurat ut att poängen var att just balansera den! Så jag skulle vilja höra hur ni använder en sådan, olika övningar man kan göra, osv? Han är inte helt anti att försöka komma upp med alla fyra, och det ska vi helt klart jobba på, men det är något som jag inte väntar mig ska lyckas särskilt snabbt och jag vill ju göra annat än bara traggla något som är för svårt hela tiden. Samma sak med att använda båda brädena (en fram, en bak), det kommer att ta ett tag. Hans bakdelskontroll är verkligen inte bra. Så vad vi gjort är att köra typ klossträning, vilket han tyckte var väldigt spännande när han insåg att brädan snurrar! :laugh: Jag ser på muskelspelet att han (till min förvåning) använder bakbenen mycket mer än han är benägen till i vanliga fall, vilket är helt strålande, men vad finns det för bra övningar man kan köra på balansbräda? Funkar ju inte så bra att ha honom att lyfta en tass tex, då tippar ju bara brädan...
  • Ni som stretchar och/eller masserar era hundar, hur ofta gör ni det? Jag har för vana att stretcha Monster direkt efter ett dw-pass, kopplar av selen och låter honom skutta runt och kissa lite, sen stretchar vi benen i några minuter. Det är alltså direkt efter, vore det bättre att gå av sig lite först och ta det sen? Och det är också enda gångerna han stretchas (ca 3ggr/vecka alltså), brukar ni göra det oftare? Brukar också massera honom några timmar senare, för jag tänker att hans muskler kan behöva lite bearbetning efter han jobbat, verkar det rimligt?
  • Och apropå det, har ni gått stretching/massage-kurser? Är det värt det? Hur väljer man en bra?
  • Håller på att lära Monster gå med bollen (en stor pilatesboll), alltså frambenen på bollen och så gå med bakbenen. Han blir dock enormt frustrerad för han kan inte koppla att han måste gå åt "fel" håll, alltså backa på bollen för att den ska rulla framåt och tvärtom. Han försöker och försöker, men oavsett så går han åt fel håll och blir irriterad. Några tips? :laugh:
 
Jag tar och fiskar upp den här tråden och spinner vidare, om det går bra? Verkar allmän nog att det funkar att prata vidare på ämnet utan att starta en ny tråd? :)

Jag har lite tankar/funderingar/frågor om diverse fys-relaterade övningar.
  • Ni som sysslar med wp/dw, hur forslar ni rent praktiskt kedjorna till draget? Vår bästa dw-promenad innebär några km asfalt, där drar givetvis inte Monster utan jag ser det som lite uppvärmning. Men, med >20kg kedjor så blir jag rätt långsam, vare sig jag drar dem efter mig eller försöker bära dem i ryggsäck... Det är liksom inte Monster och Kvicke Rask som är ute på speedwalking, det är snarare Monster och Slöfock som vandrar i sakta mak mot skogen - inte så jäkla mycket uppvärmning! Så hur gör ni? Kör ni ut med kedjorna först (i så fall måste vi välja lite andra slingor för jag kan inte gärna köra på cykelvägarna)? Eller är ni helt enkelt starkare än jag? :o
  • Köpte (tack vare @Blueberry :up:) ett par balansbräden igår. Nu kopplade Monster vad det gick ut på mycket snabbare än jag väntat mig. Jag trodde han skulle vara benägen att "fuska" genom att ha en kant mot golvet, men det gick på några sekunder innan han klurat ut att poängen var att just balansera den! Så jag skulle vilja höra hur ni använder en sådan, olika övningar man kan göra, osv? Han är inte helt anti att försöka komma upp med alla fyra, och det ska vi helt klart jobba på, men det är något som jag inte väntar mig ska lyckas särskilt snabbt och jag vill ju göra annat än bara traggla något som är för svårt hela tiden. Samma sak med att använda båda brädena (en fram, en bak), det kommer att ta ett tag. Hans bakdelskontroll är verkligen inte bra. Så vad vi gjort är att köra typ klossträning, vilket han tyckte var väldigt spännande när han insåg att brädan snurrar! :laugh: Jag ser på muskelspelet att han (till min förvåning) använder bakbenen mycket mer än han är benägen till i vanliga fall, vilket är helt strålande, men vad finns det för bra övningar man kan köra på balansbräda? Funkar ju inte så bra att ha honom att lyfta en tass tex, då tippar ju bara brädan...
  • Ni som stretchar och/eller masserar era hundar, hur ofta gör ni det? Jag har för vana att stretcha Monster direkt efter ett dw-pass, kopplar av selen och låter honom skutta runt och kissa lite, sen stretchar vi benen i några minuter. Det är alltså direkt efter, vore det bättre att gå av sig lite först och ta det sen? Och det är också enda gångerna han stretchas (ca 3ggr/vecka alltså), brukar ni göra det oftare? Brukar också massera honom några timmar senare, för jag tänker att hans muskler kan behöva lite bearbetning efter han jobbat, verkar det rimligt?
  • Och apropå det, har ni gått stretching/massage-kurser? Är det värt det? Hur väljer man en bra?
  • Håller på att lära Monster gå med bollen (en stor pilatesboll), alltså frambenen på bollen och så gå med bakbenen. Han blir dock enormt frustrerad för han kan inte koppla att han måste gå åt "fel" håll, alltså backa på bollen för att den ska rulla framåt och tvärtom. Han försöker och försöker, men oavsett så går han åt fel håll och blir irriterad. Några tips? :laugh:

Nu har jag ju en hund på 7,5 kilo, så kedjorna blir inte så långa. Dessutom har jag skogen runt knuten ;) MEN, dw-promenaderna här är ett populärt inslag för många, så de samlas på olika platser/spår några gånger i veckan, värmer upp hundarna lite och kopplar sedan på kedjorna som har legat i bilen under tiden.

Balansbräda har jag inte så mycket erfarenhet av mer än mina hundar halkade av :D

Billy stretchas än så länge inte efter dw, han får sprinta loss i stället och får sedan massage lite senare. Han gillar inte stretching :eek:
 
Nu har jag ju en hund på 7,5 kilo, så kedjorna blir inte så långa. Dessutom har jag skogen runt knuten ;) MEN, dw-promenaderna här är ett populärt inslag för många, så de samlas på olika platser/spår några gånger i veckan, värmer upp hundarna lite och kopplar sedan på kedjorna som har legat i bilen under tiden.

Balansbräda har jag inte så mycket erfarenhet av mer än mina hundar halkade av :D

Billy stretchas än så länge inte efter dw, han får sprinta loss i stället och får sedan massage lite senare. Han gillar inte stretching :eek:

Jag ska väl inte påstå att Monster är nåt stort fan av stretching heller, men han accepterar det utan att knota i alla fall. :p

Och ja, det gör förstås skillnad hur stor hund man har för hur mycket vikt man har att frakta... Får kanske överväga att köra ut dem med bilen innan. Fast då måste jag köra och hämta dem sen också. Bläh.
 
  • Ni som stretchar och/eller masserar era hundar, hur ofta gör ni det? Jag har för vana att stretcha Monster direkt efter ett dw-pass, kopplar av selen och låter honom skutta runt och kissa lite, sen stretchar vi benen i några minuter. Det är alltså direkt efter, vore det bättre att gå av sig lite först och ta det sen? Och det är också enda gångerna han stretchas (ca 3ggr/vecka alltså), brukar ni göra det oftare? Brukar också massera honom några timmar senare, för jag tänker att hans muskler kan behöva lite bearbetning efter han jobbat, verkar det rimligt?
  • Och apropå det, har ni gått stretching/massage-kurser? Är det värt det? Hur väljer man en bra?

Jag stretchar efter att hundarna hållit igång minst en timme för att de verkligen ska vara varma i kropparna vid stretchingen. Det är INTE bra att stretcha en ouppvärmd hund/hund med kalla muskler, det kan förstöra betydligt mer än det hjälper.

Och ja, det är värt att gå kurs i det. Själv valde jag att ta hundarna till en fysioterapeut som efter att ha känt igenom dem, kollat på dem osv tog fram ett specifikt stretchingschema för varje hund och sedan lärde mig det (självklart fick jag allt på papper också). Olika hundar behöver olika stretching. Visst, genomgången kostade ungefär en tusenlapp per hund och tog ca 3 timmar, men det var utan tvekan värt varje öre och varje sekund.
 
Jag stretchar efter att hundarna hållit igång minst en timme för att de verkligen ska vara varma i kropparna vid stretchingen. Det är INTE bra att stretcha en ouppvärmd hund/hund med kalla muskler, det kan förstöra betydligt mer än det hjälper.

Och ja, det är värt att gå kurs i det. Själv valde jag att ta hundarna till en fysioterapeut som efter att ha känt igenom dem, kollat på dem osv tog fram ett specifikt stretchingschema för varje hund och sedan lärde mig det (självklart fick jag allt på papper också). Olika hundar behöver olika stretching. Visst, genomgången kostade ungefär en tusenlapp per hund och tog ca 3 timmar, men det var utan tvekan värt varje öre och varje sekund.

OK... En vanlig dw-promenad är kortare än en timme, men varm blir han definitivt! När vi drog i regnet häromdan så ångade hunden så han nästan försvann i molnet han skapade när han stod still. Då kan han inte vara för kall för att stretcha väl, eller är det en annan sorts värme man pratar om?

Stretchar du efter en helt vanlig promenad också alltså? Även om hunden gått kopplad? Monster blir ju inte så fysiskt ansträngd av att promenera, även om vi går ett bra tag, så jag har trott att han kanske är just för kall för att stretcha i det läget?

Och jag har planer att ta honom till en fysio, det var faktiskt tänkt före nyår. Men nu har jag skjutit upp det för hans (icke-fysiska) problem har nått ganska stora framsteg på sistone, och det känns just nu väldigt dumt att pressa honom i hantering av en främling och riskera ett rejält bakslag... Förhoppningsvis blir det av framåt våren istället i alla fall. Antingen för att vi fått ett bakslag ändå (har ju hänt förr), eller för att han stabiliserats på en pålitlig nivå. Men som sagt, just nu när vi gör konkreta framsteg med hans sociala osäkerhet så vill jag verkligen inte riskera det, även om jag är övertygad om att det vore bra att få honom genomgången fysiskt...
 
Stretchar du efter en helt vanlig promenad också alltså? Även om hunden gått kopplad?

Japp! Självklart inte varje gång, och absolut inte om fröken fryslort verkat frysa under promenaden. Men när hon kom till mig och vi precis varit till fysion, då var det stretching varje dag som gällde i någon månad tills hon var helt bra i kroppen. Nu stretchar jag bara 1-3 gånger i veckan (beroende på fysisk aktivitet) som "underhållsstretching". Märker dock direkt om jag slarvat och inte stretchat alls på några veckor, då går stretchingen inte alls lika bra som den brukar göra när jag väl stretchar igen.
 
Japp! Självklart inte varje gång, och absolut inte om fröken fryslort verkat frysa under promenaden. Men när hon kom till mig och vi precis varit till fysion, då var det stretching varje dag som gällde i någon månad tills hon var helt bra i kroppen. Nu stretchar jag bara 1-3 gånger i veckan (beroende på fysisk aktivitet) som "underhållsstretching". Märker dock direkt om jag slarvat och inte stretchat alls på några veckor, då går stretchingen inte alls lika bra som den brukar göra när jag väl stretchar igen.

OK! Då tror jag jag ska prova göra det också, efter längre promenader. Jag är rätt försiktig med stretchingen, gör bara det mest grundläggande och söker precis det läge där det spänner litegrann, så det är nog bra att göra det oftare kan jag tänka. Hellre ofta och lite, än ta i sällan. :up:
 
Jag hoppar in här med en egen fråga..! Vi kan väl göra det till någon slags allmän fysträningstråd? :D

Jag känner att jag vill träna Alice lite hårdare nu. Hon är kastrat och lägger gärna på sig och jag vill ju att hon ska må bra. Och vara fit for fight när andan faller på och vi vill träna agility.
Så jag behöver lite tips på vad man kan göra! :) Drag skulle jag vilja prova men än så länge måste vi träna på att det är okej att lägga vikt i koppel (de flesta av er vet ju lite om hur Alice är..). Så drag känns en bit bort än så länge.
Vi bor ju ute på skåneslätten så det blir mycket platta promenader.. Ibland är gräset lite högre i trädorna så då får hon lyfta på fötterna, men annars blir det inte så mycket mer spännande om vi inte åker några mil norrut.

Klövjeväska och balansboll är mina idéer so far.. Men Buke brukar har 100 bra idéer :)
 
Eller.. Nu spånar jag bara.. Kan man lära henne att dra ändå tro? Jag kan ju "skicka fram" henne när hon är lös. Dvs få henne att galoppera på framåt.. Om man har en bra dragsele och ett kommando, typ Dra så borde det kanske gå att lära in det utan att hon behöver lära sig att man "får" dra i koppel.
(Som ni märker kan jag inte speciellt mycket om drag!)

Är jag ute och cyklar nu?
 
Är jag ute och cyklar nu?

Nej, men du borde vara! :D

Cykling är skitbra träning, och flera osäkra hundar i min närhet blir stärkta mentalt av det. Att springa och sträcka ut och jobba med kroppen är superbra. Och de flesta hundar uppskattar höga hastigheter (en av få saker som jag håller med CM om). Jag vill gärna hävda att med kroppskontroll kommer självförtroende (inte minst när det gäller agility, det är Ivan bevis på).

Prova att cykla med henne, då kan hon få dra och vara lite självständig. Köp ett expanderkoppel så blir det inte lika ryckigt. :)

Billy har lärt sig att han ska vara framför cykeln och inte springa zickzack. I början reagerade han lite på hur cykeln låter, med växlar och så där, men släppte det snabbt.
 
Eller.. Nu spånar jag bara.. Kan man lära henne att dra ändå tro? Jag kan ju "skicka fram" henne när hon är lös. Dvs få henne att galoppera på framåt.. Om man har en bra dragsele och ett kommando, typ Dra så borde det kanske gå att lära in det utan att hon behöver lära sig att man "får" dra i koppel.
(Som ni märker kan jag inte speciellt mycket om drag!)

Är jag ute och cyklar nu?

Jag vet inte vilken sorts drag vi pratar om nu? :)

Det kan säkert gå att lära henne dra vikter, men är hon väldigt osäker kan det vara svårt. Både för att du måste hitta precis en vikt som gör att hon känner att hon får jobba lite, och som absolut inte blir för mycket så hon bara ger upp. Men kanske framförallt för att det finns risk att hon upplever det som obehagligt att något "följer efter" henne... Sen har du risker med lättare vikter, att de blir lite ryckiga och knyckiga och rör sig lite oförutsägbart, vilket också kan vara obehagligt för henne. Och när det kommer till självförtroendet finns risken att en släpvikt fastnar i något och det blir tvärstopp (eller i alla fall mer stopp än hon är villig att försöka dra loss), och hon blir stående hjälplös tills du trasslar loss henne. Det här är inte jätteproblem för de flesta hundar, men det kan kanske vara det för Alice?

Däremot håller jag med @Blueberry (tror jag?) att det kan istället vara stärkande att prova något slags barmarksdrag, bikejoring eller liknande. Det är lite samma initiala problem att hon kan bli skrämd av utrustningen, men där har du fördelen att du själv kan tex cykla på och uppmuntra henne att bara springa med tills hon (förhoppningsvis) vill ligga i selen och dra lite. Och även om hon inte vill dra så får ni i alla fall springa av er "tillsammans" (även om du fuskar ;)), vilket kan vara väldigt positivt bara det.

Annan träning... En variant på att ha en boll är att ha en luftmadrass, som inte är så hårt uppblåst, och träna på den. Den blir lite mjuk och vinglig och hunden får jobba små "försummade" muskler på den, men samtidigt inte i så udda ställning som det kan bli på en boll. Cavaletti tror jag är bra för alla hundar. Och balansbräda som jag precis provat verkar väldigt intressant också. Promenera på sandstränder (vet inte riktigt var i Skåne du är, men det finns ju långa havsstränder längs en del av kusten i alla fall) kan också vara bra. Och simma förstås, men det är ju inte riktigt säsong för det. ;)
 
@Blueberry @Monstermom "Alla sorters drag" tänker jag ! Både cykla, dra mig när jag springer och dra grejor. Vi cyklade några gånger i somras men jag var så rädd att hon ska springa in i cykeln (vilket har hänt!), så cyklade mest med henne lös på slutet. Hur får jag henne att hålla sig framför cykeln?

Jag har ju fått en känsla av att Alice kan lära sig vad som helst! Sen kanske det tar lite längre tid än med andra hundar när det gäller vissa saker. Så jag tror inte att det skulle vara ett problem att lära henne dra saker, om man tar det väldigt försiktigt och successivt. Och vissa saker är hon ju förvånansvärt nog inte rädd för, hon är inte skotträdd tex, vilket förvånade mig på nyår!
Tips på något som inte skramlar så mycket och kanske inte är så tungt men ändå ger motstånd? En barnspark hade ju gått om det funnits snö i Skåne :P
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 777
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 870
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 311
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 188
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp