Hur gamla var era små när de slutade sova middag?

Sv: Hur gamla var era små när de slutade sova middag?

Vi har precis tagit bort middagssömnen, Sam blir 2 i januari. Han slutade sova två middagslurar om dagen när han var 9 månader, så han har alltid haft ett relativt litet sömnbehov.

Två år och fyra månader. För min del hade han jättegärna fått fortsätta sova middag ett bra tag till, men unge herrn tycker att sömn är för mesar. Fördelen med att slippa middagssömnen är att han somnar tidigare än han någonsin gjort förut (1915 :banana:) och sover längre på morgnarna (vaknar aldrig före 0630 :banana:)

Rasmus är 2 år och 2 månader. Sover 45 min - 3 timmar efter lunch. Går och lägger sig vid 19-20 tiden och vi brukar gå upp sen vid 8. Han kommer in till oss på morgonen och äter välling och somnar om.

Inga planer på att ta bort middagsluren än, han pallar inte. Efter lunchen försvinner all hans energi och de enda han säger är "sova sova sova" ;)

Jag funderar på om middagsluren naturligt kommer försvinna när bebisen kommer (beräknad 31 jan). William är då 2 år och 7 månader. Eftersom han alltid har sovit ute i vagnen dagtid och jag sövt honom med att promenera med honom blir det lite besvärligt nu när man antagligen kommer ha den lilla i vagn. Visst till att börja med kan jag ju ha bebisen i sele, men jag gissar att min rygg inte kommer palla det så många månader. Någon syskonvagn blir det inte...

Nä, gissningsvis kommer han att pö om pö få sluta sova middag nu, i alla fall de dagar han inte är på dagis.

Viktor slutade med middagsvilan när han var 2,5 år. Nu är han 3,5 år och det händer emellanåt att han slocknar några minuter efter mellanmålet, men då väcker vi senaste efter en kvart. Han sover mellan kl 19 och (minst) 8.30, så han är en långsovare med stort sömnbehov och faktiskt så somnar han kl 19 även om han fått sova middag. Anledningen till att vi ändå tog bort hans middagslur var att han vaknade på rysligt dåligt humör som höll i sig resten av eftermiddagen och kvällen.

Jag skulle önska att Alma sov middag än, hon är 1,5 år. Men när jag skulle börja vänja henne vid att sova inne istället för ute i vagnen så var det stopp. Det var väl ett par veckor sedan nu. De två första dagarna så kunde jag lägga henne i sängen när hon väl somnat i mitt knä, men sedan dess har det på sin höjd blivit en powernap i soffan sent på em. Och de sista dagarna har hon inte sovit alls, även fast hon ibland varit så trött att ögonen rullat runt :P
Hon brukar lägga sig runt 20.30-21 och sover till 8.30-9. De vanorna har hon alltid haft, även när hon sov middag.

Men men, jag kan varken tvinga eller lura henne att sova och hon är glad och nöjd ändå, så då är det väl bra då :-) Det är nog mest mamsen som saknar sin lediga stund efter lunch... :P

Min nr 1 slutade i somras (juli?) 3 år 3 mån ca. Händer att han somnar nu med, men då blir det ett hille att lägga honom i rätt tid på kvällen.

Det är nog mest mamsen som saknar sin lediga stund efter lunch... :P

Det är väl så det är :D Vi fick också sluta för det tog halva dagen att få honom att sova, sen sov han kanske ändå bara en halvtimme-timme. Plus att han däckade kl 22 på kvällen istället för 20 som han gör nu.

V började sova 1 istället för 2 gånger om dagen när han var 10 månader. Nu är han 1 år 2 månader och sover 1,5-3 timmar efter lunch. Men det finns inte en chans att han skulle somna inne i sängen dagtid. Lägger man honom i vagnen däremot så somnar han på under 2 minuter. Så trött är han.

Jag skulle önska att han inte sov på dagen. Han kan sova hur länge som helst och är grinig hela kvällen om man väcker honom. Sen är han vaken halva natten då... Men han pallar inte att vara vaken på dagen och somnar förr eller senare ändå. Typ 18 i värsta fall... Han är snart 2 år.

Båda mina pojkar har sovit middag regelbundet tills de varit ungefär tre år gamla, 1-2 timmar.
Sedan har det blivit mera att de sovit middag varannan dag, eller tagit kortare tupplurar vid behov.

Varför kan hon inte sova ute längre?

Rasmus har alltid sovit inomhus förutom när han vart hos sin dagmamma då har han fått sova ute.
Efter att han fick sin växasäng har han fått börja sova ute även här hemma.
Lillasyster kommer om 1 månad, jag hoppas han fortsätter sova om dagarna då. Och ute i vagnen. För de kommer säkert vara tufft för honom oxå och skulle jag vara han, skulle jag verkligen uppskatta den tysta ensamma tiden ute i vagnen i friska luften så man slipper höra på bebisen ;)

Så hade vi det med! Och så orkade han inte hålla sig vaken genom hela eftermiddagen utan kunde däcka vid fyra-halvfem och sen vara uppe hela kvällen. Jättejobbig tid, skönt att den är förbi!

Våran 2,5 åring sover fortfarande och de flesta tjejerna hos hans dagmamma sover också middag och dom är 3 år.

Han kommer väl ioch för sig inte i säng så tidigt,
men tillvaron fungerar rätt bra här som det är nu.

Tjej nr ett sov nog middag till hon var över tre, tjen nr två slutade innan hon var två.
Nr ett idag 11 år har fortfarande större sömnbehov än nr. två som nu är 7.

Jag har oxå en liten vagn. Har fårskinn + duntäcke. Igår sov han faktiskt utan ytterkläder och skor för han vägra klä på sig!

Hampus slutade sova middag för nån månad sen, då var han lite över ett år. Han vaknar mellan 8-9 på morgonen, och somnar mellan 7-8 på kvällen. Vaknar han före 8 på kan han sova 20 min efter lunch, men inte mer. Innan vi slutade med middagsvilan somnade han inte förrän 10-11 på kvällen..

jerseyko: skaffa större vagn?

Våran tös har nyligen slutat sova middag, hon är 3½år. Hon är stor för sin ålder, nästan 110cm lång och stadigt byggd, men har kunnat sova i sin Emmaljunga scooter i sovsäck (+ tjock tröja, långkalonger under byxorna och raggsockar samt mössa och vantar) hela tiden. Visst har det väl varit lite trångt, men inte för trångt...

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 699
Senast: Badger
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 435
Senast: tomte
·
Gnägg Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter? Min... 2
Svar
24
· Visningar
1 519
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen... 2
Svar
23
· Visningar
2 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka