Hur gamla var era små när de slutade sova middag?

Sv: Hur gamla var era små när de slutade sova middag?

Mina är 2 och 3 år, och båda brukar för det mesta sova en stund på sen eftermiddag.
2-åringen somnar om det är tyst och sover då i ca 2 timmar. Annars blir han jättejobbig och måste isäng tidigt.
3-åringen försöker kämpa emot, men brukar oftast sova en timme eller två i soffan framför barnprogram, och är jättesur när han vaknar och ska äta.
Båda lägger sig runt 21 och somnar oftast inom en halvtimme till ca 7-8 på morgonen.
Funkar ganska bra då jag pluggar hemifrån och inte har några tider att passa.

Vi har barn som behöver sova mycket. Dottern blir tre i februari och sover fortfarande varje dag på dagis och hemma. Sonen blir fem i mars och sover inte på dagis sedan ca ett år, men sover dock hemma ganska ofta. Inga problem med nattsömnen ändå.

KL

Sonen är drygt 2,5 och sover efter lunch, mellan 1-1,5h. Somnar sen 20 ca och vaknar 6-7. Däremot sover han dåligt på natten men det har han alltid gjort så det hänger inte ihop. Han är inte mogen för att ta bort tuppluren, somnar på ett kick och är rejält trött. Kan somna sittande.

Minns inte exakt vilken dag Jonas slutade sova middag regelbundet, men det var nu för 1-2 månader sen. Han fyllde 2 år den 9 oktober. Han började vägra sova på dagis och vi tog bort midagsluren för honom. Han har någon enstaka ggn sovit, bl.a igår vilket var tur för jag var så in i :devil: trött så vi sov tillsammans :love:
Runt 18.30- 19.30 somnar han på kvällen och sover till 7-8 på morgonen om vi inte väcker honom tidigare.

Jag funderar på om middagsluren naturligt kommer försvinna när bebisen kommer (beräknad 31 jan). William är då 2 år och 7 månader. Eftersom han alltid har sovit ute i vagnen dagtid och jag sövt honom med att promenera med honom blir det lite besvärligt nu när man antagligen kommer ha den lilla i vagn. Visst till att börja med kan jag ju ha bebisen i sele, men jag gissar att min rygg inte kommer palla det så många månader. Någon syskonvagn blir det inte...

Nä, gissningsvis kommer han att pö om pö få sluta sova middag nu, i alla fall de dagar han inte är på dagis.

Pssst... Ergonomisk bärsele vetja! Då kan du bära tills barnet är flera år,o då har definitivt storebror slutat middagslura :)

jerseyko: skaffa större vagn?

Jag "byggde om" vagnen. Tog bort den båge som sitter i fram och får då utan problem ner ett tjockt duntäcke att linda in hela sonen i (även när han har sin fulla vintermundering på sig) och kunna knäppa fotsacken.

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 699
Senast: Badger
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 435
Senast: tomte
·
Gnägg Är nyfiken och vill lära känna alla Bukehästar bättre känner jag. Så undrar vad just din häst har för små personliga egenheter? Min... 2
Svar
24
· Visningar
1 519
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen... 2
Svar
23
· Visningar
2 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka