Hur gamla var era små när de slutade sova middag?

Sv: Hur gamla var era små när de slutade sova middag?

Mina är 2 och 3 år, och båda brukar för det mesta sova en stund på sen eftermiddag.
2-åringen somnar om det är tyst och sover då i ca 2 timmar. Annars blir han jättejobbig och måste isäng tidigt.
3-åringen försöker kämpa emot, men brukar oftast sova en timme eller två i soffan framför barnprogram, och är jättesur när han vaknar och ska äta.
Båda lägger sig runt 21 och somnar oftast inom en halvtimme till ca 7-8 på morgonen.
Funkar ganska bra då jag pluggar hemifrån och inte har några tider att passa.

Vi har barn som behöver sova mycket. Dottern blir tre i februari och sover fortfarande varje dag på dagis och hemma. Sonen blir fem i mars och sover inte på dagis sedan ca ett år, men sover dock hemma ganska ofta. Inga problem med nattsömnen ändå.

KL

Sonen är drygt 2,5 och sover efter lunch, mellan 1-1,5h. Somnar sen 20 ca och vaknar 6-7. Däremot sover han dåligt på natten men det har han alltid gjort så det hänger inte ihop. Han är inte mogen för att ta bort tuppluren, somnar på ett kick och är rejält trött. Kan somna sittande.

Minns inte exakt vilken dag Jonas slutade sova middag regelbundet, men det var nu för 1-2 månader sen. Han fyllde 2 år den 9 oktober. Han började vägra sova på dagis och vi tog bort midagsluren för honom. Han har någon enstaka ggn sovit, bl.a igår vilket var tur för jag var så in i :devil: trött så vi sov tillsammans :love:
Runt 18.30- 19.30 somnar han på kvällen och sover till 7-8 på morgonen om vi inte väcker honom tidigare.