Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

rabalder

Trådstartare
Har en snart 9 månaders spanielpojke. Allt funkar jättebra förutom ensamhetsträning som vi jobbar på men som han inte tycker om alls.
Det är en väldigt social hund och väldigt glad i alla sina hundkompisar.

Vi trivs super med rasen och börjar nu så smått fundera på hur det skulle vara att skaffa en till så småningom.

Så till min fråga... Hur länge behöver man vänta innan man skaffar en ny valp? Är det tokigt att skaffa en hanhund till. Uppfödaren har pratat en del om att jag ska ta en fodertik av henne så småningom men vilket är bäst? Jag har alltid haft tikar förut men tycker nu att det är väldigt trevligt med hanhund.

Nån som har lite tips och råd om detta?
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

2 år minst tycker jag är en bra regel, då har man oftast lite koll på den äldre och har kommit en bit på väg. Angående kön är det helt upp till hur mycket jobb man vill ha, jag själv är inte intresserad av hanhundar och har följdaktligen bara tikar, men många blandar och tycker inte att det är något problem.
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

3år. Jag själv kommer jag aldrig mer ha närmre än 5 år emellan, om jag komemr ha fler samtidigt :) Kön spelar ingen roll för mig. Har nu en tik och en hane. Haft två tikar och två hanar samtidigt med. Inga större skillander. (Förutom nu då, när min hane var okastrerad fick de vara åtskilda när tiken löpte, men hanen min hane har aldrig varit nån problem med tikar så det var egentligen bara att säga åt honom att låta henne vara. Men koll får man ju ha. :) )
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Jag har hört flera retriever-folk säga att fyra år är det absolut bästa (så nu har du alternativen 2, 3 och 4 ;)). Är första hunden 4 år så har den viktiga grunder och har hunnit "landa". Då kan man unna nya valpen lite extra tid.

Min förstahund var 6 år när lillfisen kom. Nu är "lillfisen" 6 år och jag börjar mer och mer känna att både han och jag är mogna för en hund till i våra liv. Gammelhunden finns också fortfarande och lever glada pensionärslivet hos mamma och pappa. Han följer fortfarande med oss på långa promenader och är frisk och fin.

När det gäller hane-hane, hane-tik, tik-tik så tror jag att allt går bra beroende på ras/-er och ägarens kunskaper. Själv kommer jag aldrig att ha tik, jag passar bättre med hanhund helt enkelt :)
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Jag tycker nog 3-4 år är lagom.
Min första hund är tre år nu när jag skaffade min andra (som förvisso är sex år, men det är ändå en hund till :angel: ) och det är först nu jag känner att han är så pass problemfri att jag skulle orka med en valp också. Om det nu blivit en valp istället.

Jag har en kastrat och en hane, och det funkar superbra.
Jag personligen skulle aldrig orka ha tik-hane.
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Jag har mellan 1-1½ år mellan mina tre hundar. Jag tycker det är ganska individuellt när den första hunden är redo och jag tror att man som hundägare märker och känner själv när både hunden och man själv är redo för att ta in en ny valp i familjen.
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Min första hund var ca 18 månader när jag hämtade min andra vovve, och min andra vovve var bara 5 månader när min tredje kom.
Det har fungerat ypperligt bra och jag fullkomligt älskar alla mina tre.
Flocken består av två hanar och en tik, kanske inte att nått man rekomenderar, man får ju vara på sin vakt vid löpen, men grabbarna är så skötsamma och inte dess mer besvärade av att hon löper
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Ja, tycks som att jag ska vänta åtminstone ett par år. Det är kanske klokt. Hur gör alla uppfödare som har många hundar? Svårt att hålla 3 år mellan då?
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Tänkte skaffa min andra när min nuvarande är ca 4. Dvs om 2 år. Dels för jag tror att jag då kommer att ha mest nytta av honom som "förälder" till den yngre, dels för att det tar lång tid att hitta en bra valp:)
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Vi hade bara 1 år mellan våra två första (2 colliehanar).
Funkade kanonbra,inga diskussioner mellan hundarna.
Annars är det vanligt att vänta till hund 1 är 2 år.
När vi letade efter nr 2 blev vi faktiskt nekade av en collieuppf med 30 års uppf i nacken.Hon tyckte han var alldeles för ung,vår första.
Med tanke på att hon inte träffat honom tycker jag hon generaliserade lite väl mkt.Han var toppen i psyket,fast mer social än vad en collie "ska vara".
Suverän med vett och ettikett.
Ex så skulle man (=andra yngre hundar) stå still och bli avnosad låt säga 8 sekunder.Om hunden gick iväg/började busa eller nåt så krävde han att avnosningen gjordes om.Lite pondus där.
Så vänta iaf till din hund är ett år och känns han stabil och sansad så why not.
Hade valt en hane till.
Att ha en av varje ställer bara till onödiga problem och stress (för hanen iaf) vid löp.
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Jag har 1,5 år mellan mina. Tanken slog mig inte ens att hunden måste vara vid en speciell ålder för att klara av att ha en annan hund i hushållet. Varför skulle det ens vara viktigt?
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Förlåt..måste bara tillägga..För oss blev det så att nr 2 fick tas bort hastigt vid 4 1/2 års ålder och det dröjde till nr 1 var 8 år innan vi hittade den valp vi ville ha.
Han var då,precis som han alltid varit,jätteglad för valpar,en riktig snäll men fostrande lekfarbror.
MEN att få en valp att LEVA MED?? NÄ;FY FAAN,sa han!!
Han ville ICKE ha med honom att göra.
Den lille ville så gärna,men var inte jobbigare än vad valpar brukar va.
Plötsligt blev den "gamle" gammal och så här höll det på tills han var 10 år.
Då började han tackla av,var lite småstel pga sitt höftledsfel.
Av en händelse hittade vi en valp på annons,och hade tänkte ta bort den gamle när som. (Inköpet av valp var helt spontant)
DÅ plötsligt levde den gamle upp och blev ung igen!
Han blev tom 14år och 3 månader.
Så jag tror verkligen det är viktigt att tänka på den första hunden i val av valp,både ålder ,kön och psykisk mognad spelar in.
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Att ha två unga omogna hundar samtidigt blir ju en hel del extrajobb för ägaren. De "ärver" ju lätt olater från varandra. Därför kan man ha nytta av en mogen, "färdig" hund när man uppfostrar en valp/unghund som istället "nedärver" positiva egenskaper till valpen/unghunden.

Att skaffa en valp när man har en gammal hund kan också vara dumt, läs kan, eftersom de gamla inte alltid orkar med de unga 24 h om dynet (föregående inlägg).

4 år passar mig bra. Att skaffa en ny när den första är två innebär ytterligare 2 år av valp/ungdomstid vilket blir sammanlagt 4 år:crazy:. Nä, lite avkoppling imellan tack:)
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

2 år minst tycker jag är en bra regel, då har man oftast lite koll på den äldre och har kommit en bit på väg.

Håller med. Dessutom har då den äldsta hunnit lugna sig lite.. Att ha två busiga dårar som har mycket kvar att lära är skitjobbigt. De tar så lätt och blir "sin egna lilla flock" och hittar på massor av bus.
 
Sv: Hur gammal ska första hunden bli innan nr 2?

Jag har 1,5 år mellan mina. Tanken slog mig inte ens att hunden måste vara vid en speciell ålder för att klara av att ha en annan hund i hushållet. Varför skulle det ens vara viktigt?

Jag tycker inte det handlar om att hunden ska klara av den nya, två valpar är ju oftast mycket lättare att föra ihop än två vuxna, utan att hunden ska ha nått en viss "utbildningsnivå" om man säger så. Den ska kunna gå riktigt i kopplet, kunna husets regler till fullo och vara något sånär mogen i skallen. Hund ett ska vara lätthanterad, med andra ord. Att ha en hund på 12-18 månader som inte vet något hysf, och sedan slänga in en ung påverkbar valp är oftast ingen bra kombo.

Det är också skillnad på vad man har för typ av hund.
Har man fem sällskapshundar som ändå bara går runt och gör ingenting spelar det kanske ingen större roll, men har man tävlings- och träningshundar är det inte samma fröjd att ha tre hundar i tillväxtstadiet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 708
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp