Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Okej, jag trodde att fotografen också tömkörde så det var därför jag var imponerad :). Jag har nog svårt att hålla ordning på tömmar, händer, min egen kropp, volten, hästen, takt och tempo, styrning, framåtdrivning och så vidare, utan en kamera i ena handen liksom.

Hursomhelst tycker jag att det ser fint ut, vad roligt att ha en medryttare/skötare som är engagerad i den unga hästen! Hur hittade du en sådan?

Jag skulle vilja hitta en LITEN vuxen ryttare som skulle vilja bli medryttare på min Lillskit och rida in honom, men jag hittar inga såna människor som verkar intresserade av ett sånt projekt. De flesta vill ju ha vuxna hästar eller åtminstone en storhäst :D
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Det är så roligt att läsa om allas "tre"-åringar!

Din ser tjusig ut, vacker uppsyn!
Vad är det för stam? Jag har lite dåligt minne, du kanske skrivit det tidigare i tråden...

Ska du visa på treårs?
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Åh, tack så mycket!! :p ännu är han inte min egna, har honom på "prov" kan man väl säga men det kommer nog sluta med att jag köper honom, är helt såld! :) Han är en korsning travare/halvblod. Pappan är ett halvblod som heter Pontiac, och som används som westernhäst, och mamman är en travare som heter Magari (E. Quick Pay) och hon ägs av "lakrits" här på buke! :) Jag kan ingenting om treårstest, men det hade ju varit himla kul!! Får man ställa upp med korsningar eller hur funkar det??
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 05:or?

Jag annonserade på buke :D
och hittade denna pärla. Hon är lugn, duktig, älskar min häst :love: hon har dessutom ingen jätteönskan att rida just nu utan vill komma igång sakta. Det passar oss alldeles utmärkt, så hon är ute och går med min pålla i skogen och tömkör ibland.

Jag är VÄLDIGT nöjd, skönt med avlastning när man jobbar heltid och har två små barn, så blir ju tiden lite knapp ibland.

Var precis i ridhuset för första gången för att rida.... Det var det skitäckligaste vi hade gjort hittills tyckte hon. Jag blev ju också ganska stressad av att de andra i ridhuset verkade tycka att vi var ett enormt störande objekt, trots att hon ändå skötte sig skapligt. Så det gjorde väl inte saken bättre. Nåja, då vet vi att vi ska träna på det...
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

idag var vi ute på en tur i skogen med sällskap av en lite nervig häst (vår enda inhyrning) hon visste inte om hon ville ha med oss först men nu har Dörren minsann fått visa vilken klippa han är, och att han inte allste stressade upp hästen. :)

vi skrittade för det mesta i skogen sen så galopperade vi för andra gången :D, på ett av fälten.

han är oerhört lättlärd och har ett kanonpsyke så det är lätt att glömma bort att han är så ung..
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vad mysigt det låter att galoppera på fält:d... skönt när de är så lättlärda...

Jag var ute med min lilla och promenerade i skogen igår... var å kikade lite på bilarna på E4 och fyyyyyy vad de var läskiga:rofl:... men hon var duktig lillsnuttan... hoppas fortfarande att jag ska kunna sitta på henne snart... om man bara hade haft en hästkunnig sambo vad lätt allt blivit då:crazy:...
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

det är jobbigt det där med att inte ha hjälp och sällskap. jag brukar få lov att rida själv ibland och det går iof bra det med men det är ju skönt med lite draghjälp ibland :)
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

igår red jag för första gången helt själv!!! :)
det var en sådan lycka!! jag sken som en sol! min sambo var med och ledde en bit först sedan tog jag grimskaftet och min sambo gick ca 10 meter bakom! red ca 500 meter själv!
vi testad att göra halt och att sedan gå fram igen, vilket han fattade!
dessa kloka djur! :love:
sen testade vi att vända runt och sen skritta i gen!
har en liten fråga till alla som sysslar med sina pollar, vilket bett rider ni på? för tillfället har jag ett tredelat, men han verkar inte helt nöjd.. funderar att byta till ett stångbett.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

jag hade vanligt 3 delat på min tje som blir 3 nu... men hon gillade det inte allt. så jag köpte ett å delad d rings bett (fasta ringar) å nu e hon super.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

har en liten fråga till alla som sysslar med sina pollar, vilket bett rider ni på? för tillfället har jag ett tredelat, men han verkar inte helt nöjd.. funderar att byta till ett stångbett.[/QUOTE]

Jag har haft ut en tandläkare till min och han rekommenderade att man ska varva med 3 delat och stång med fasta ringar, eftersom det ligger mer stilla i munnen. Och inte ha för tjocka bett.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Vi har varit iväg och löshoppat igen och nu har hon äntligen fått tillbaka glädjen i att hoppa. (Den försvann när vi var på Talangjaktsträningarna, vet inte det kanske blev lite för mycket).
Vi longerar, tömkör och går på skogspromenader. Vi har tagit det lite lugnt med ridningen ett tag.

http://www.youtube.com/watch?v=li6ngFdHuwY
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

min pålle har ett tvådelat mässingsbett i 10,5.
ska byta till ett tredelat dock men han trivs på detta.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

har en liten fråga till alla som sysslar med sina pollar, vilket bett rider ni på? för tillfället har jag ett tredelat, men han verkar inte helt nöjd.. funderar att byta till ett stångbett.

Har rakt bett på min Bebb, men få testa 2 & 3 delat då man visst inte får ha rak på 3 års :crazy:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

KL

Jag tycker verkligen att det är kul att läsa om hur det går för alla! :)
Här kommer en liten bild på mig och Yaya från förra ridturen, idag var vi ute och tömkörde på åkern utanför stallet med det har jag tyvärr inga kort på.
Jag länkar bilden, för den är så stor! http://i231.photobucket.com/albums/ee282/odidmd/Bild764.jpg
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

Nu har ju inte jag börjat rida min än, men har provat att tömköra på
vanligt tvådelat, tredelat och ett vanligt rakt. Det raka har helt klart
varit det hon fungerat bäst på.
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

ja jag vet att tandläkare brukar rekomendera 3 delat eller rakt bett med D-ringar.
Ska testa att rida honom på det + att jag ska ta ut tandläkarn så han kan plocka vargtänderna :devil:
när jag hade tandläkaren ute i höstas var de inte så högt uppkommna så han kunde inte plocka dem..
men nu får han komma på ett besök igen :) hoppas han kan ta de fulingarna då!!
//Katarina
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

*kl*

Min tjej går på ett vanligt tvådelat bett, men med parerstänger.
Det är det enda bett jag provat och det fungerar utmärkt!

Hon är riktigt fin i munnen, mest troligt tack vare en skicklig utbildare när hon började tömköras (i kombination med att hon är fördelaktigt byggd (lätt för att gå balanserat) och en ganska stor mun med gott om plats).

Vi har hunnit rida två gånger till och nu marscherar hon på riktigt bra i skritt och har också börjat förstå det där med skänklar, även om det då och då är totalt borta vad det där klämmande på magen betydde! ;)

Hon känns jättefin att rida på, mycket tack vare tömkörnings-utbildningen, och det ska bli riktigt kul att få börja trava snart...

Bildbevis på ridningen:

18474248.jpg


Matte sitter som en ostkrok! :crazy:
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

jag ska försöka komma med lite nya bilder på min plutt!
Hade varit perfekt i dag när han låg ner i solskenet i jämte en vägg å bara njööt! :) men då hade jag förstås inte med mig kameran.:(
 
Sv: Hur går det för era 05:or?

http://www.pixbox.se/alb718298
Försöker att lägga in en bild på min lilla prinsessa Darlica. Fotot är taget sommaren 07. Då var hon ganska precis 2år. Ni får gärna kommentera hur hon ser ut. Själv är man ju något partisk och tycker att hon är vackrast. Hon är min första egna häst, men jag har hållit på med hästar länge länge. Så det kändes som om det var dax att skaffa egen. Å då föll kärleken på denna lilla märr :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 522
Senast: Blyger
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 786
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp