Bukefalos 28 år!

Hur "går" ni med eran hund?

Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag ber om ursäkt, blandade ihop dig med någon annan som la upp en bild på en hund i halti :o
Ingen fara.
Fast hur stort problem kan det vara :confused: hur ofta stöter man på någon som tappar en näsduk på promenaderna?? Jag har aldrig gjort det. Är det ett stort problem så bör de gå att skvallerträna bort om du har något som du LÄR hunden tycka är roligare än en näsduk som den får om den inte drar efter näsduken utan vänder sig till dig istället.
Oj vad det ligger mycket näsdukar ute, kryllar verkligen av dom. Man tänker kanske inte på det om inte hunden har full koll på dom på det sättet min har.

Och jag ser det inte som något stort problem, skrev bara att hundar kan bli otroligt starka om man inte är beredd på att dom ser nåt dom tänker dra efter.

Och när han är lös och ser en näsduk så räcker det med ett nej så backar han ifrån den, men som sagt, han av någon underlig anledning är smått besatt av dom och stoppar ingen honom så äter han upp dom direkt.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Och jag ser det inte som något stort problem, skrev bara att hundar kan bli otroligt starka om man inte är beredd på att dom ser nåt dom tänker dra efter.

Därav vikten att lära dem impulskontroll. Det är faktiskt inte så svårt.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Därav vikten att lära dem impulskontroll. Det är faktiskt inte så svårt.

Han har impulskontroll, det är ganska så planerade "attacker" han gör, ser det på långt håll, går lugnt brevid tills han är inom räckhåll och då sticker han till den. Man ser tydligt när han har har sätt en näsduk, då räcker det att humma till åt honom så håller han sig på vägen och låter den vara. Även ifall han har full koll på den hela tiden och verkligen vill ha den så låter han den vara.

Utan impulskontroll skulle han ju stuckit utom kontroll vilket han verkligen inte gör.

Som sagt så tror jag det är få hundar som alla kan gå ut med utan att ha någonting att behöva tänka extra på för att promenaden ska gå helt felfri utan något som helst dragande. Min hund är inga problem att vara ute med sålänge man har lite extra koll på saker och ting på marken och att man stoppar honom innan han drar.

Och som sagt igen, jag har honom mest utan koppel, hade det verkligen varit en bra ide att ha en hund som saknar impulskontroll utan koppel överallt? Jag tror inte det faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Han har impulskontroll, det är ganska så planerade "attacker" han gör, ser det på långt håll, går lugnt brevid tills han är inom räckhåll och då sticker han till den. Man ser tydligt när han har har sätt en näsduk, då räcker det att humma till åt honom så håller han sig på vägen och låter den vara. Även ifall han har full koll på den hela tiden och verkligen vill ha den så låter han den vara.

Fast hade han varit "uppfostrad" att gå i koppel så hade han ju vetat att så gör man inte och hade inte försökt. Nu vet han att han inte får göra så när han är lös och att det inte lönar sig men i koppel så vet han att samma regler inte gäller och det kan löna sig att försöka. Sen vet jag inte vilken ras din hund är. Det kan kanske vara lätt för oss med vallhundar med en stor portion "will to please" att prata om uppfostran medan det kräver ett helt annan jobb med vissa andra raser.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Han är väluppfostrad sålänge man hittar det han vill ha innan han gör det. Och jodå, han tar näsdukar när han är lös också. Man ser så tydligt på hans målinriktade gång när han är påväg till en näsduk och då är det bara att säga till han att låta bli det där, inget mer med det.

Men som sagt igen, han är ingen hund man kan gå ut och gå med utan att ha en liten koll på omgivningen runt omkring om man inte vill att han ska dra någonting alls.

Eller räknas helt enkelt inte en hund som väluppfostrad om den inte hela tiden går brevid en i slakt koppel utan att ha fått kommandot att göra det och utan att nosa runt efter saker? Det är inte vad som är väluppfostrat enligt mej.

Ber jag min hund att gå "fint", alltså typ fot/hålla sig brevid mej så gör han det, sen får han ett frikommando igen och får gå och nosa hur han vill. Jag har inga problem med det dock så får man hålla utkik efter näsdukarna om man inte vill att han ska ta dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Han är väluppfostrad sålänge man hittar det han vill ha innan han gör det. Och jodå, han tar näsdukar när han är lös också. Man ser så tydligt på hans målinriktade gång när han är påväg till en näsduk och då är det bara att säga till han att låta bli det där, inget mer med det.

Men som sagt igen, han är ingen hund man kan gå ut och gå med utan att ha en liten koll på omgivningen runt omkring om man inte vill att han ska dra någonting alls.

Eller räknas helt enkelt inte en hund som väluppfostrad om den inte hela tiden går brevid en i slakt koppel utan att ha fått kommandot att göra det och utan att nosa runt efter saker? Det är inte vad som är väluppfostrat enligt mej.

Ber jag min hund att gå "fint", alltså typ fot/hålla sig brevid mej så gör han det, sen får han ett frikommando igen och får gå och nosa hur han vill. Jag har inga problem med det dock så får man hålla utkik efter näsdukarna om man inte vill att han ska ta dom.

Alla har nog olika definition för väluppfostrad. De flesta tycker att min hund är jättelydig och väluppfostrad. Det tycker inte jag, han har fortfarande mycket kvar att lära (är 9 månader) men han vet att vissa saker gör man inte t.ex. jagar harar, rycker i kopplet, går fram till människor eller andra hundar. Han vill jättegärna jaga harar, hälsa på folk och hundar men försöker inte (längre). Han är nog mer väluppfostrad än genomsnitts Svensson hunden :cool: Men han är inte kuvad utan tränad.

Jag tycker att en hund ska kunna gå med slakt koppel även på frikommando, sen finns det situationer med extremt hög förväntan (inför arbete t.ex.) där visst dragande kan vara ok men inte på en vanlig promenad. Jag vill inte behöva gå på helspänn när jag är ute med min hund, därför anser jag inte att min hund är tillräckligt uppfostrad/tränad än.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Alla har nog olika definition för väluppfostrad. De flesta tycker att min hund är jättelydig och väluppfostrad. Det tycker inte jag, han har fortfarande mycket kvar att lära (är 9 månader) men han vet att vissa saker gör man inte t.ex. jagar harar, rycker i kopplet, går fram till människor eller andra hundar.

Vem har skrivit något om att gå på helspänn? Inte jag iallafall. Det enda jag får hålla ett extra öga på är näsdukar. Jag tar det inte som så extremt allvarligt att han drar efter dom ibland. Jag går verkligen inte på liv och död och är på helspänn för att han inte ska äta upp en näsduk någon har slängt.

Och jag ser fortfarande min hund som uppfostrad, han älskar och bada och springer ner i varenda vattendrag om han får, han springer fram till vattnet vänder sig om och ser om det är okej, säger jag nej så vänder han om. Han låter bli andra människor och hundar om jag ber honom om det även om han väldigt gärna vill fram till dom.

Att en dragning efter en näsduk då och då, jag ser inte det som att hunden inte är väl uppfostrad.

Isåfall har jag aldrig i hela mitt liv träffat på en väluppfostrad hund någonsin för alla hundar jag stött på har haft någonting dom har haft väldigt svårt att låta bli att göra, och gör det ibland om ingen stoppar dom i tid.

Han vill jättegärna jaga harar, hälsa på folk och hundar men försöker inte (längre). Han är nog mer väluppfostrad än genomsnitts Svensson hunden :cool: Men han är inte kuvad utan tränad.
Och där håller jag inte med alls. En hund som slutar "fråga" saker och ting, som slutar visa att den vill göra någonting, kalla det att hunden är tränad visst men det är inte en hund jag vill ha iallafall. Jag vill ha en framåt hund som vågar fråga om den får saker och ting. Som vet att det lönar sig att fråga om saker och ting. Sen att det oftast blir ett nej är en annan sak men då gör vi någonting annat som är roligt och som belöning för att han faktiskt "frågade".
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Och där håller jag inte med alls. En hund som slutar "fråga" saker och ting, som slutar visa att den vill göra någonting, kalla det att hunden är tränad visst men det är inte en hund jag vill ha iallafall. Jag vill ha en framåt hund som vågar fråga om den får saker och ting. Som vet att det lönar sig att fråga om saker och ting. Sen att det oftast blir ett nej är en annan sak men då gör vi någonting annat som är roligt och som belöning för att han faktiskt "frågade".

Jag kan lova att min hund är framåt så det räcker och blir över flera gånger om ändå :grin: Han tittar på harar och andra hundar och ibland även människor, han frågor om han får springa fram till människor han känner igen (är de nära springer han fram ändå :angel:). Men han har aldrig och kommer aldrig att få jaga harar eller gå fram till andra hundar så jag tror att det är därför han inte frågar.

Klart att din hund kan gilla näsdukar utan att vara ouppfostrad men om han rycker omkull dig för att komma åt dem så verkar han inte spec. uppfostrad i just dessa situationer. En hund kan visa alldeles utmärkt vad den vill utan att dra i kopplet det kräver bara lite träning, något som jag själv har varit alldeles för lat för inser jag.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag kan lova att min hund är framåt så det räcker och blir över flera gånger om ändå :grin: Han tittar på harar och andra hundar och ibland även människor, han frågor om han får springa fram till människor han känner igen (är de nära springer han fram ändå :angel:). Men han har aldrig och kommer aldrig att få jaga harar eller gå fram till andra hundar så jag tror att det är därför han inte frågar.
Jo du skrev om hur duktig din hund är och hur den ignorerar allting och inte ens försöker eller frågar längre. Min hund älskar att springa efter saker och ting och trots att han är vuxen så fortsätter han "fråga" om han får sticka med nåt han tycker ser roligt ut. Dock så får han aldrig någonsin jaga nånting oavsett vad det är. Men han har som sagt inte slutat "fråga" för det.
Klart att din hund kan gilla näsdukar utan att vara ouppfostrad men om han rycker omkull dig för att komma åt dem så verkar han inte spec.
Om du läser någonting av det jag skriver så skrev jag att han vält omkull mig när han var valp, jag skrev att även små hundar kan vara otroligt starka. Jag har inte skrivit någonting om att han välter omkull mig nu när han är vuxen. Vill han så kan han säkert däremot.
uppfostrad i just dessa situationer. En hund kan visa alldeles utmärkt vad den vill utan att dra i kopplet det kräver bara lite träning, något som jag själv har varit alldeles för lat för inser jag.
"Kräver lite träning?" Det är lättare sagt än gjort att få en hund att gå perfekt med alla människor den går ut med. Och min hund kommer alltid att vara smått besatt av näsdukar, jag har haft den diskussionen med vovven sen han föddes, näsdukar älskar han och vi har kommit såpass att han låter bli dom om jag säger till och det är jag nöjd med. Han kommer antagligen alltid ha ett extra öga för näsdukar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jo du skrev om hur duktig din hund är och hur den ignorerar allting och inte ens försöker eller frågar längre. Min hund älskar att springa efter saker och ting och trots att han är vuxen så fortsätter han "fråga" om han får sticka med nåt han tycker ser roligt ut. Dock så får han aldrig någonsin jaga nånting oavsett vad det är. Men han har som sagt inte slutat "fråga" för det.

Ja jag föredrar om min hund ägnar mig mer uppmärksamhet än diverse roliga saker i omgivningen. Det skulle bli väldigt jobbigt på tävlingar i framtiden om han hellre vill springa fram till en pappersbit än att fokusera på mig eller sin uppgift. Men nu är han bara en valp så självklart får han undersöka diverse saker men någon besatthet en viss sak vill jag inte ha. På dig låter det nästan som det är taskigt att "uppfostra" hunden så? Leka får han göra massor med mig, husse, sina hundkompisar och sina leksaker. Förövrigt har vi inga problem vid med föremålsintresset vid uppletade så han är nog inte avtrubbad i alla fall.

Om du läser någonting av det jag skriver så skrev jag att han vält omkull mig när han var valp, jag skrev att även små hundar kan vara otroligt starka. Jag har inte skrivit någonting om att han välter omkull mig nu när han är vuxen. Vill han så kan han säkert däremot.

Ok. Självklart kan små hundar vara starka och valpar är impulsiva. Därför tränar man dem så att man i framtiden inte har något behov av diverse hjälpmedel. Något som du tydligen har lyckats bra med :laugh:

"Kräver lite träning?" Det är lättare sagt än gjort att få en hund att gå perfekt med alla människor den går ut med. Och min hund kommer alltid att vara smått besatt av näsdukar, jag har haft den diskussionen med vovven sen han föddes, näsdukar älskar han och vi har kommit såpass att han låter bli dom om jag säger till och det är jag nöjd med. Han kommer antagligen alltid ha ett extra öga för näsdukar.

Har den rätt grund så bör det inte vara så svårt. Min hund går bättre i koppel med andra än med mig, antagligen för att jag inte använder koppel så mycket så han är van vid att vara mer fri när jag är med. Eftersom han går på hunddagis så måste han kunna gå i koppel utan att dra eller rycka.

Provat skvallerträning? Kan tänka mig att det fungerar bra vid sådana problem. Intresset kvarstår men fokus riktas mot dig själv istället om han hittar en näsduk.

Angående "helspänn" som jag glömde svara på så var det nog fel ord. Jag vill kunna lita på att min hund inte gör något "dumt" utan att jag vaktar på den och omgivningen.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Ja jag föredrar om min hund ägnar mig mer uppmärksamhet än diverse roliga saker i omgivningen. Det skulle bli väldigt jobbigt på tävlingar i framtiden om han hellre vill springa fram till en pappersbit än att fokusera på mig eller sin uppgift.
Min hund är väldigt duktig i lydnad, inga problem alls. Har ingenting med att göra vad han gör på frikommandon på promenader, då kräver jag verkligen inte att han hela tiden har uppmärksamheten på mig. Sålänge han lyssnar när jag säger nåt så är jag nöjd.
Därför tränar man dem så att man i framtiden inte har något behov av diverse hjälpmedel. Något som du tydligen har lyckats bra med :laugh:
Och du menar med det vadå? Att du har svårt att läsa vad jag skriver? För jag anar en viss tyken ironi i det där.
Har den rätt grund så bör det inte vara så svårt. Min hund går bättre i koppel med andra än med mig, antagligen för att jag inte använder koppel så mycket så han är van vid att vara mer fri när jag är med. Eftersom han går på hunddagis så måste han kunna gå i koppel utan att dra eller rycka.
Och alla hundar är stöpta i samma form? Alla är som din?
Provat skvallerträning? Kan tänka mig att det fungerar bra vid sådana problem. Intresset kvarstår men fokus riktas mot dig själv istället om han hittar en näsduk.
Ser inte riktigt att jag frågat om tips någonstans? Har jag klagat och sagt att det är ett enormt problem jag vill bli av med? Nej det har jag inte gjort. Håll dina tips för dig själv eller ge dom till någon som ber om dom. Inte till någon som säger att den har full koll på hunden.
Angående "helspänn" som jag glömde svara på så var det nog fel ord. Jag vill kunna lita på att min hund inte gör något "dumt" utan att jag vaktar på den och omgivningen.
Jag har fullt förtroende för min hund, därför han också går lös 80% av promenaderna. Dom överiga 20% av promenaderna är han i koppel pga att vi går bland mycket trafik.

Dock ser jag det som ganska oansvarigt att som ägare inte ha koll på omgivningen eftersom hunden aldrig blir 110% perfekt. Jag vill inte att olyckor sker och jag är rädd om min hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Han är jättesnäll men helt plötsligt så ser han en näsduk ett par meter bort från vägen i någon buske och drar järnet och lägger all kraft han har för att få näsduken från att ha gått lugnt och fint brevid mej. I sådanna lägen kan han faktiskt nästan få omkull mig.

Jag har fullt förtroende för min hund, därför han också går lös 80% av promenaderna. Dom överiga 20% av promenaderna är han i koppel pga att vi går bland mycket trafik.

:confused:???

Låter livsfarligt med en hund som beter sig enligt det fösta citatet bland mycket trafik...

Jag tror vi kan lägga ner diskussionen.

(Jag lovar att jag kommer ha koll på omgivningarna även när min hund är vuxen men jag förväntar mig ändå en viss skillnad mot nu när han är valp.)
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

:confused:???

Låter livsfarligt med en hund som beter sig enligt det fösta citatet bland mycket trafik...
Blev du verkligen förvirrad av det? Har skrivit ett flertal gånger att jag har koll på honom, men du verkar inte kunna läsa så bra? Att det inte är det minsta problem när jag har lite extra koll på vad som ligger på marken. Men som sagt, har man svårt att förstå så har man...
Jag tror vi kan lägga ner diskussionen.
Det går aldrig att föra en diskussion med någon som inte kan läsa och tyda texten som skrivs och hittar på eget och upprepar gång på gång samma sak. Blir mycket upprepning när jag måste gång på gång svara på saker som står flera gånger om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Det är väldigt svårt att diskutera med någon som hela tiden ändrar sig.

Jag står fast vid min åsikt att en hund som beter sig enligt det du skrev först inte är "väluppfostrad" i den situationen. Gör inte din hund det du skrev att den gör så är den "uppfostrad" i den situationen. "Frågar" din hund först så lär den ju inte bete sin enligt ditt första inlägg. Måste du hela tiden hålla koll och förebygga så kommer den att göra det när du "misslyckas" med att "förebygga" beteendet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Min egna hund har aldrig koppel annat än när vi är bland mycket folk, o då enbart för syns skull. Hon går automatiskt fot så fort något avviker, möten, bilar, hästar, hundar m.m. Annars kan hon strosa runt 10-20m framför o snosa eller gå 5m bakom o tycka att jag är tråkigast i världen!

Min sambos hund är lite svårare att träna, jakthund med starka instinkter så där är koppel på alltid utom jakt. Hon får lalla runt så långt flexit räcker tills jag säger till henne att gå ordentligt för att det kommer nån/nåt. Möter vi lösa hundar tar jag upp henne för hon är en bråkmakare. Möter vi andra kopplade/kontrollerade hundar så ber jag henne gå bakom, eller på andra sidan om mig. Dvs jag sköter mötet o hon skall bara tyst gå vidare o inte bry sig. Jakthund som hon är så är hon rätt tjockskallad o får väl påminna henne om det Varenda möte! Tillskillnad från min egna hund som går in fot så fort hon hör/ser någon.
Lillskiten drar ibland i kopplet, då blir det träning! Det beror oftast på att svärmor går mkt med dom o låter henne dra!

Min filosofi är sådan att Jag promenerar med hundarna för hundarnas skull, klart att dom skall få härja runt än på ena sidan vägen, än på andra o snosa o sniffa i diken o runt träden. Det får dock Aldrig vara dragande i kopplet! Jag bor ute på landet och spenderar större delen av promenaderna i skog o mark. Går vi längs asfaltsvägen vet hundarna per auto att de får gå ordentligt. Sen kan ordentligt innebära att min hund går 10m framför, men hon GÅR rakt fram i kanten. Inget flummande... Hon får lov att gå där eftersom jag vet att hon hör bilarna före mig o kommer in fot.

Min hund har bara ett retriverkoppel(ett snöre med löpögla) men oftast har vi glömt det hemma. Lillskiten har sele och flexikoppel, med svärmor har hon selen och ett lädersnöre.

Kan tillägga oxå att när min hund får ett koppel på sig så skulle hon aldrig drömma om att dra, hon skulle aldrig ens gå på toa med koppel på! Hon vet att vi bara har det när det är allvar o då går man inte på toa. Kan vara negativt om hon måste rastas där det mkt tydligt är koppeltvång.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 416
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 383
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 907
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp