Bukefalos 28 år!

Hur "går" ni med eran hund?

Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag går med tre hundar a 20-25 kg i midjebälte, och har inga problem att stå på benen ens när de vill sätta av och dra efter ett annat spann. Det handlar om teknik!
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Fast en hund kan bli otroligt stark när den drar och verkligen vill någonstans. Min förra lilla cavalier var svår att hålla när hon verkligen drog. Min springer har nästan dragit omkull mej när han var valp. Nu är det som tur är väldigt sällan han drar men när han väl drar så visst är det svårt att hålla tillbaka honom.

För ett par år sedan knallade jag runt med 2 st grandisar ca 110 kg tillsammans, dom försökte dra på en hare men tji fick dom :p handlar om att hålla emot/en knyck i rätt ögonblick. Läser man hunden man går med blir det ofta inget problem (för mig eller dom jag känner iaf)
Sen att min 4 kg valp drog omkull mig är en a
nan femma för jag lyckades stå på en isfläck :angel:
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Folk håller ju i halvgalna hästar varje dag utan att dom sticker. De väger lite mera.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Menar du på allvar att någon människa kan hålla emot om en häst drar iväg? Jag tror faktiskt inte det. Hästar som har satt i system att bara dra när dom vill någonstans är fruktansvärt jobbiga. Vet inte hur många gånger jag blivit ivägsläpad av ouppfostrade hästar som vet hur dom ska dra för att få komma dit dom vill.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

För ett par år sedan knallade jag runt med 2 st grandisar ca 110 kg tillsammans, dom försökte dra på en hare men tji fick dom :p handlar om att hålla emot/en knyck i rätt ögonblick. Läser man hunden man går med blir det ofta inget problem (för mig eller dom jag känner iaf)
Sen att min 4 kg valp drog omkull mig är en a
nan femma för jag lyckades stå på en isfläck :angel:

Jo det är ju det där med att vara beredd, min hund när han var valp var så otroligt snabb så jag hade ibland inte en chans att kunna hålla emot. Nu däremot så är det inga problem, jag har ju lärt mig att det gäller att vara lite mera förberedd på omgivningen och allt det där. Stoppa dom i rätt ögonblick.

Men otroligt starka kan absolut små hundar även bli och drar dom när man inte är beredd så visst kan det vara svårt att hålla kvar.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag går med tre hundar a 20-25 kg i midjebälte, och har inga problem att stå på benen ens när de vill sätta av och dra efter ett annat spann. Det handlar om teknik!
Jo, men överraskad och lite överrumplad kan man bli ändå och få svårt att stå kvar. Ingen är liksom perfekt.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Nej, det menar jag inte. Men fortfarande kan småtjejer hantera stora hästar, så då borde rimligtvis vuxna människor kunna hantera hundar. Det handlar inte om hundens vs ens egna styrka.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag går med tre hundar a 20-25 kg i midjebälte, och har inga problem att stå på benen ens när de vill sätta av och dra efter ett annat spann. Det handlar om teknik!

Helt sant! Men jag tycker att det är lättare att hålla emot när man har midjebälte. Man har en annan balans och hela kroppen som motstånd.

Far hunden iväg när man går i vanligt koppel så är det mycket lättare att tappa balansen och komma i framvikt.

Jag har själv blivit omkulldragen av min hund (som väger ca 25 kg) vid två tillfällen när hon i koppel gjort en oväntad tjurrusning. :crazy:
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag håller inte riktigt med. Att gå med de tre draghundarna i koppel är betydligt lättare, eftersom man då har armarnas spelrum som dämpar rycken.

Min poäng var att det inte har med styrka att göra, utan teknik. Med rätt teknik kan man stoppa hästar ockdå.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Nej, det menar jag inte. Men fortfarande kan småtjejer hantera stora hästar, så då borde rimligtvis vuxna människor kunna hantera hundar. Det handlar inte om hundens vs ens egna styrka.

Fast småtjejer hanterar väldigt sällan ouppfostrade målmedvetna hästar som drar iväg och går dit dom känner för. väldigt dålig jämförelse. Det är liksom inga problem att gå med en stor hund som heller inte drar. Lika lite problem som att gå med en häst som inte drar speciellt.

Precis som att jag aldrig skulle låta en småtjej hantera en oförutsägbar häst som bara vänder och drar helt plötsligt, lika lite skulle jag låta någon sådan gå ut med min hund. Han är jättesnäll men helt plötsligt så ser han en näsduk ett par meter bort från vägen i någon buske och drar järnet och lägger all kraft han har för att få näsduken från att ha gått lugnt och fint brevid mej. I sådanna lägen kan han faktiskt nästan få omkull mig.

Det är långt ifrån alltid man har koll på alla näsdukar folk slänger, oftast ser man dom men ibland hinner han se dom först och då är det inte lätt att hålla kvar honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Fast småtjejer hanterar väldigt sällan ouppfostrade målmedvetna hästar som drar iväg och går dit dom känner för. väldigt dålig jämförelse. Det är liksom inga problem att gå med en stor hund som heller inte drar. Lika lite problem som att gå med en häst som inte drar speciellt.

Precis som att jag aldrig skulle låta en småtjej hantera en oförutsägbar häst som bara vänder och drar helt plötsligt, lika lite skulle jag låta någon sådan gå ut med min hund. Han är jättesnäll men helt plötsligt så ser han en näsduk ett par meter bort från vägen i någon buske och drar järnet och lägger all kraft han har för att få näsduken från att ha gått lugnt och fint brevid mej. I sådanna lägen kan han faktiskt nästan få omkull mig.

Det är långt ifrån alltid man har koll på alla näsdukar folk slänger, oftast ser man dom men ibland hinner han se dom först och då är det inte lätt att hålla kvar honom.

Låter som en hysteriskt ouppfostrad hund, självklart blir det lättare med halti då men det hjälper ju bara symtomen och inte orsaken. Träna hundens impulskontroll och koppelträna med störningar.

Personligen tycker jag att antidragselar där man fäster kopplet framtill verkar vettigare än halti om man nu måste ha ett hjälpmedel t.ex. om man själv är skadad och skadan kan förvärras vi eventuellt ryck/drag i kopplet.

Min hund är ganska ouppfostrad i koppel när han går med mig eftersom han mest går lös men inte sätter jag på en halti för det. Klarar jag inte av del eller tröttnar så får jag ju träna. belöna när hunden går fint och aldrig låta hunden få som den vill genom att dra.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Låter som en hysteriskt ouppfostrad hund, självklart blir det lättare med halti då men det hjälper ju bara symtomen och inte orsaken. Träna hundens impulskontroll och koppelträna med störningar.
Han är verkligen inte ouppfostrad, han älskar bara näsdukar. Och ligger man före honom så tar han ingenting. Går förövrigt lös för det mesta. Så ouppfostrad är han verkligen inte.
Personligen tycker jag att antidragselar där man fäster kopplet framtill verkar vettigare än halti om man nu måste ha ett hjälpmedel t.ex. om man själv är skadad och skadan kan förvärras vi eventuellt ryck/drag i kopplet.
Jag använder ingenting annat än ett vanligt läderhalsband till min hund, jag har ingen åsikt om halti heller även om jag tänkte tanken när han var valp och otroligt dragig åt alla håll och kanter.
belöna när hunden går fint och aldrig låta hunden få som den vill genom att dra.
Men det är också lättare sagt än gjort, jag har kämpat med att min hund ska gå brevid mig med alltid slakt koppel och aldrig dra nånstans eller liknande men nej, han kommer förmodligen alltid att leta efter näsdukar och ta dom när han ser dom om han ser dom först. Han har aldrig fått gå åt det hållet han drar åt, jag har alltid stannat och väntat tills kopplet är slakt och då går vi vidare.

Nu är han bra att gå med till 90% av gångerna men som sagt, man får ligga före honom ibland. Tycker det är otroligt tråkigt att en hund klassas som hysteriskt ouppfostrad bara för att han är smabb i reaktionerna när han ser en näsduk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Mina hundar går lite där dom har lust faktiskt. Första 5 minuterna drar dom och ska kissa här och där, inget som stör mig alls. Och inte heller är hundarna "olydiga" då jag aldrig lärt om att det inte är okey. Däremot är det INTE okey att kasta sig runt, ut och höger och vänster. Lite segdrag första minuterna har jag tålamod till.

Folk på det här forumet tror väl att jag är världens diktator, men så är inte fallet :D Så länge jag och hundarna mår bra så har vi lite taikonpromenader.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Ska tillägga att Focus har ett SJU meter långt flexi, så att han inte behöver gå i samma tempo hela tiden för att variera sin gång och träna sitt korsband. Dessutom; ibland har han halti :eek: Det är för att skona grannens ibland 3 lösa goldens som kommer och vill mucka bråk. Då är det enkelt att ha Focus vid sidan, i kort koppel, hålla igen käften med haltin och sedan sparka undan alla hundar ;)
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Halti!? Flexi!? Låta dom segdra!? Sparka andras hundar!?

Åh herregud... •Tar mig för pannan•



:angel:
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Han är verkligen inte ouppfostrad, han älskar bara näsdukar. Och ligger man före honom så tar han ingenting. Går förövrigt lös för det mesta. Så ouppfostrad är han verkligen inte.<snip>
Nu är han bra att gå med till 90% av gångerna men som sagt, man får ligga före honom ibland. Tycker det är otroligt tråkigt att en hund klassas som hysteriskt ouppfostrad bara för att han är smabb i reaktionerna när han ser en näsduk.

Fast om han nastan drar omkull dig och du inte kan fa honom lugn med en tillsagelse AR han ouppfostrad.

Halti!? Flexi!? Låta dom segdra!? Sparka andras hundar!?

Åh herregud... •Tar mig för pannan•

:angel:

:p
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Han är verkligen inte ouppfostrad, han älskar bara näsdukar. Och ligger man före honom så tar han ingenting. Går förövrigt lös för det mesta. Så ouppfostrad är han verkligen inte.



Nu är han bra att gå med till 90% av gångerna men som sagt, man får ligga före honom ibland. Tycker det är otroligt tråkigt att en hund klassas som hysteriskt ouppfostrad bara för att han är smabb i reaktionerna när han ser en näsduk.

Kan det vara ett stort problem?
Hur många näsdukar ligger det slängt i naturen?
Jag tror aldrig att jag sett någon:crazy:

*Jenny*
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag använder ingenting annat än ett vanligt läderhalsband till min hund, jag har ingen åsikt om halti heller även om jag tänkte tanken när han var valp och otroligt dragig åt alla håll och kanter.

Jag ber om ursäkt, blandade ihop dig med någon annan som la upp en bild på en hund i halti :o

Jag menade ouppfostrad i koppelgående, min hund är ganska ouppfostrad i koppelgående men han vet iaf att han inte vinner något på att kasta sig efter saker. Segdra kan kan däremot försöka med ganska ofta.

Fast hur stort problem kan det vara :confused: hur ofta stöter man på någon som tappar en näsduk på promenaderna?? Jag har aldrig gjort det. Är det ett stort problem så bör de gå att skvallerträna bort om du har något som du LÄR hunden tycka är roligare än en näsduk som den får om den inte drar efter näsduken utan vänder sig till dig istället.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jo, tyvärr gör dom det. Och dom lär sig, inte med styrka, utan med taktik, att kontrollera hästarna.

Precis som med hundar. Det behövs ingen styrka alls, utan taktik och uppfostran.

En hund som drar iväg mot näsdukar ser jag inte som uppfostrad. Måste man ha kedja, stryp, sele eller halti för att hålla sin hund så är hunden inte uppfostrad.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jo, tyvärr gör dom det. Och dom lär sig, inte med styrka, utan med taktik, att kontrollera hästarna.

Precis som med hundar. Det behövs ingen styrka alls, utan taktik och uppfostran.

En hund som drar iväg mot näsdukar ser jag inte som uppfostrad. Måste man ha kedja, stryp, sele eller halti för att hålla sin hund så är hunden inte uppfostrad.

Ja, men alla hundar kommer inte att blir helt okomplicerade att gå ut och gå med, vissa kommer man alltid att få ligga lite före för att förhindra dragande. Jag tror faktiskt långt ifrån alla hundar är såpass enkla att vara ute och gå med att vem som helst kan gå ut med dom utan att ha något dom måste tänka extra på för att det ska fungera. Min hun fungerar felfritt med mig men jag vet att han drar med andra.

Jag har som sagt ett vanligt läderkoppel på min hund som annars alltid går lös, men visst, kalla du honom ouppfostrad. Mycket mera uppfostrad, det skulle vara om han inte rörde sig en millimeter ifrån mej utan att fråga? Är det vad som är uppfostrat? Snarare så att det blir en kuvad hund och det är inte en sån hund jag vill ha.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 854
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 760
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp