Bukefalos 28 år!

Hur "går" ni med eran hund?

Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Det är bra att du motionerar din hund men jag tror att du behöver lite tips och idéer från kuninga hundmänniskor, titta på när andra tränar sina hundar, läs på om flera olika träningsmetoder och jag tror att du kommer att upptäcka att det finns massor att lära sig.

Men det vet ju alla att en 15 åring vet o kan bäst, vad har dom att lära sig av mer erfarna? Är ju samma i hästvärlden, 15-16 åringar kan bäst, i synnerhet om man haft häst i 1 helt år :eek::crazy:
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Snuffsan: Nej, det har jag inte. Jag går till de samma vanliga som är stranden, stora rastgården vid slottet, slottet (den typ lilla ön där de odlar) och typ baseball planen på Gea:s baksida.
Jag vill inte vara med i Landskronas Bruksklubb då jag anser att de flesta som är där är otrevliga. Känner några...


Ja om du bara går riunt på de platserna så förstår jag att du inte kan släppa hunden lös. Men du fick ju en massa tips av mig. Kostar dig en bussbiljett (lokalbuss), ta på lina och låt hunden springa av sig och sniffa runt och vara hund.

När du går på stranden, är du där hundar får vara och får bada? Det finns sådana bitar av stranden hos dig. Vet du var det är? Där kan du också ha hund i lina eller lös.

Att en valp blir biten är inte orsak till att den blir agressiv mot hundar, katter och människor. Det finns jättemånga duktiga i brukshundsklubben i Landskrona. Gå dit och testa.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Att en valp blir biten behöver inte betyda per automatik att den blir aggresiv mot andra hundar. Däremot spelar husse/mattes reaktioner etc stor roll vid hundmöten i stort. Och naturligtvis individen i sig.

Hoppas du TS tar Cesar lite mindre bokstavligt. Han gör vissa bra saker i sin kontext där han befinner sig. Dock tycker jag han förespråkar ett väl förenklat sätt att lösa problem som bygger på att allt måste gå fort och allt bygger på "ledarskap". Ha kul med din hund och slappna av lite.
Gillar du inte brukshundklubben kanske du har vänner med hund som du kan umgås med lite annars finns det alltid kunnigt folk vid klubbarna!!

Lycka till med din vovve
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag skulle inte säga att en hund blir aggressiv mot allt som rör sig, hundar, människor och katter, för att den blir biten en gång på en valpkurs? Då har man misslyckats på mer än ett sätt!

KL:
Jag har haft hund hela livet, har nu två schäferhanar, dom promeneras cirka 3 timmar/dag + träning!
Vi går nästan alltid i skogen, dom är lösa, men då gäller det att lyssna om jag säger något, inte gå fram till någon man möter och inte jaga några djur! Kan man inte sköta det så får man inte gå lös. I koppel får dom gå lite som dom vill, men det ska inte dras så att man hänger bakom!! Dock är det ju hanar så man får ju ibland meddela att man inte ska kissa varannan meter!

Dom har ganska breda läderhalsband eller nylonstryp, då dom inte blir förstörda nu när dom badar nästan varje dag på promenaden! Dock tycker jag inte att det spelar så stor roll vilket halsband dom har då dom ändå inte ska dra i det!

Vi går oftast den rundan dom vill gå, då dom tycker väldigt mkt om vissa rundor så blir det tjatigt för mig, men jag går för deras skull, jag hade lika gärna kunnat sitta i soffan!
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Har halsband till vardags. Till stor del går han lös men även när han är kopplad har han hela koppellängden (2 m läderkoppel) att göra vad han vill på. Förutsatt att det inte är trängsel, möten osv, då ber jag honom om kontakt och att gå vid sidan. Hundmöten, hålla honom osv är inga större problem.

Vad får hunden ut av att gå med 25 cm koppel hela tiden? Våra promenader är vill för rastning, nosande/aktivering och bygga muskler.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Kan tillägga att är han kopplad får han inte försöka dra iväg med mig för att nosa (händer det så är det lätt att säga hans namn och hålla emot). Stannar han för länge på om flack säger jag här eller hans namn och fortsätter gå.

Hur mycket stannande jag tillåter beror på vad det är för typ av promenad. Längre promenader är han vid nåt tillfälle alltid lös och hinner kissa av sig oavsett. Kortaste rastningarna stannar jag mer, då av vi ju bara ute för att han ska få kissa av sig.
Här en hanhund som går och skvätter lite överallt ute, det har ju sina nackdelar ibland.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Nej vi vet inget om din hund, förutom det du skriver.
Är det så att den blev förstörd för livet efter att ha blivit biten av en annan valp så har den extremt taskigt psyke.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Bästa sättet att få en följsam hund i koppelgående tycker jag är att mha klicker berömma kontakt. Enkelt och effektivt.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

I en situation min hund är osäker i tar jag honom gärna bakom/vid andra sidan av mig så jag hamnar emellan så han slipper ta "striden". Men generellt, nej.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Din hund har ju problem med höfterna, kan ju vara värt att tänka på att monotona promenader dels sliter ner än om hunden får bestämma själv, dels inte bygger upp muskler lika bra som hon behöva för att kompensera för/stadga upp dåliga leder.

Att lära hunden spåra innebär ju inte att den ska spåra och jaga allt möjligt, utan få organiserad aktivering. Min hund har visserligen fått lite högre intresse för vilt sen han tände på viltspår, men dels finns personspår, dels är det ju inte så stort problem iom att hon aldrig är lös.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

*kl*

Promenader för mig är hundens "fritid". Inga direkta krav, utan han ska få läsa senaste nyheterna och tömma systemet! :D Dock tillåter jag inte att han ska fokusera sig på en kissfläck i hundra år och kissa på olämpliga ställen (andras tomter mm.) Kissrundor är ändå deras fritid, dom får gå i sina egna tankar, sniffa, göra behoven och filosofera.

Han får hela koppel-längden, men vid hundmöte & människor så placeras han under fot. Har vi tillgång till att vara lös, så får han vara det. Men iochmed att vi bor i stan, så är det högst olämpligt. Visserligen kommer min grabb alltid på inkallning och hälsar inte på andra hundar, det är snarare att jag inte litar på varken trafik eller andra hundar i detta området. Många här har 0-koll på sina hundar (gör utfall, ägaren hänger efter i kopplet mm.) och finns rätt många som håller på med olagliga kamp och hundslagsmål...

Jag lägger gärna in träningsmoment i promenaderna, men då ska han få varit rastad och läst tidningen i 20 min. Men jag går hellre en kissrunda och sen kör iväg till en annan plats, med bättre förutsättningar för att träna och latja av sig.

Min hund har ett syntetiskt helstryp. Han drar inte, men det ligger mjuk och slappt runt hans hals. Halsband som sitter åt (halvstryp eller vadderade halsband i 2 dagar, sen är det åt helvete..) eller kasar rundor ger hudirritationer och exem på han. Dessutom är det lätt att ta av när det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Kl*

Min hund har jag en special sydd halti till i läder och ett vanligt läderkoppel. Hon får gå bredvid och framför mig men drar inte i kopplet. Halti har jag pga hon hänger sig i kopplet om hon har stryp elr vanligt halsband och stänger helt av. Man kan hänga en hel falukorv framför henne och hon skiter helt i korven och då behöver de inte ens vara något intressant framför.
jag har haft problem med hundmöten ganska länge men nu är de tusen gånger bättre. Förr hade jag problem med att hon var över glad mot andra hunder men för en tid sen har hon blivit attackerad av ett flertal olika hundar vid olika händelser så nu kan hon även göra aggressiva utfall mot vissa hundar särkilt om den andra provocerar henne. Då hon väger mer än hälften av vad jag väger har jag ingen chans att hålla henne och de går inte att avleda henne då hon redan är inställd vid att ta den andra hunden. MEN nu har vi tränat massor på hundmöten och nu så kan vi till 90% gå förbi vilken hund som helst och hon bara tittar på den andra hunden och går vidare.
Jag valde också att använda halti då jag känner mig lugnare för att jag vet att jag kan hålla henne om en något händer och är jag lugnare och mer avslappnad så är även min hund det.
Halti har fungerat för mig och min hund för nu har vi harmoniska promenader men sen är det inte säkert att det fungerar för alla och halti är som ett starkare bett hamnar de i fel händer så kan de göra mer skada än nytta.

Här kommer det en bild på min halti.
ab4be4b8.jpg
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Men om hunden väger hälften av vad du väger bore det inte vara några problem att hålla hunden
Om man nu ändå har stora problem med att hålla sin hund kanske man borde ta sig en funderare om man över huvudtaget är lämplig att ha just en sådan hund eller kanske rent av ta hjälp till o lösa problemet
En halti löser inte problemet, jobba med kommunikationen istället
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Men om hunden väger hälften av vad du väger bore det inte vara några problem att hålla hunden
Om man nu ändå har stora problem med att hålla sin hund kanske man borde ta sig en funderare om man över huvudtaget är lämplig att ha just en sådan hund eller kanske rent av ta hjälp till o lösa problemet
En halti löser inte problemet, jobba med kommunikationen istället

Haltin valde jag att ha under tiden jag jobbar med vårat problem. Problemet är mycket bättre men inte löst. Jag tränar hela tiden men de e inte så lätt alltid. Jag har tagit hjälp ifrån en brukshundsklubb och så mycket de har gått frammåt nu har de inte gjort tidigare. Vi fick ett stort bakslag efter den senaste attacken då det kom två amstaffs blandningar imot mig och högg tag i min hund som har helt försvarslös och alldeles livrädd men de har vi även jobbat på och idag kan vi möta dessa hundar utan att min blir aggresiv. (händelsen är polisanmäld). Jag vet också om att det kanske inte är den bästa lösningen men jag måste ju kunna gå ut med min hund utan att behöva vara rädd. Människor runt om kring kan ju också bli rädda.
Hade ju hoppats på att inte bli helt påhoppad men vad trodde jag enligt vissa på buke så finns det bara en väg och den fungerar med alla hundar. :D
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

*KL* *TILL TS*

Nu är denna tråden urgammal! Men till trådskaparen:

Jag är Landskronabo! Du får gärna haka på mig när jag kör till Röstånga, Söderåsen eller Järavallen med hunden. Åker till såna ställer ungefär 2 gånger i veckan. Kör även till andra ställen. Brukar lägga blodspår och liknade, om du vill lära dig, så ställer jag gärna upp!

På Landskronas hemsida står det ställen du får ha hunden lös. Jag har själv gått runt citadellet x-antal gånger utan koppel. Välj en tid när det inte är så mycket folk. (Tidig söndag morgon - gärna i dåligt väder! Inte en kotte där då) och möter du någon, kalla in din hund, gå till sidan och koppla alt. se till att hundens fokus är på DIG och inte promenisten. (uppskattas väldigt mycket av joggarna!)

Karlsundsparken är inte någon skog. Det är ett promenadstråk.

Vill du ha hjälp eller bara ta en promenad skicka ett pm.
Eller hojta till någon som har en sånhär hund:

545494_10151183657644277_1358297499_n.jpg

Just nu ser han ut sådär fast med ännu mer hår (fluffboll som blivit frusen på äldre dagar) + lite lätta hjulbent på bakbenen.
Jag brukar ha glasögon på mig och är kortklippt! Har oftast en självlysande jacka på mig!
 
Senast ändrad:
Han går där han vill

Vi har sele och flexikoppel så han får mer frihet (har honom inte lös så ofta på grund av jakten). Däremot har jag inkallning på honom i koppel så det blir aldrig att han springer fram eller fäller andra eller dra runt med mig.

Tycker inte hunden ska behöva ha tillstånd för att lukta....
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag växlar med att ha hunden lös och i tunt läderkoppel, hunden har ett bredare läderhalsband, ej stryp.
Går hon i koppel får hon gå framför mig om hon vill, men hon går alltid med slakt koppel i dessa fall.
Jag ger samma kommandon lös som kopplad, exempelvis "här" (slut upp vid sidan o gå fot), "vänta" (stanna o sätt dig), "kom" (slut upp o sätt dig på min vänstra sida), "varsågod" om hon varit kopplad o får springa iväg lös, vid godissök eller andra situationer då hon väntar på start-kommando :laugh: höger o vänster kan hon då vi ofta går längs trafikerade vägar plus att hon är med när jag rider, då lös.
Jag vill att min hund ska vara lydig för att ha ett så bra liv som möjligt. Jag tycker synd om hundar som går sakta fot med kort koppel o grimma... De rör sig inte naturligt o kan knappats få utlopp för några instinkter enligt mig.
Jag lägger ned mycket energi på att ha roligt med min hund, hittar på lekar där hon får hoppa o balansera på stenar o stammar, leta efter saker o springa fort fort.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

*kl*
Till vardags är de lösa och går under kommando "här", dvs inom någon meters radie i förhållande till mig. Så här: (Fast numera är det två hundar i hasorna på mig.)
IMG_6892.jpg



I tätbebyggt område har de Y-sele och tvåmeterskoppel, men bara symboliskt, de går under samma kommando.

På långturer sitter de fast med nomeselar och en draglina kopplad till ett midjebälte. Så här:
2012-09-16165813.jpg

20120917-IMG_3656.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Men om hunden väger hälften av vad du väger bore det inte vara några problem att hålla hunden
Om man nu ändå har stora problem med att hålla sin hund kanske man borde ta sig en funderare om man över huvudtaget är lämplig att ha just en sådan hund eller kanske rent av ta hjälp till o lösa problemet
En halti löser inte problemet, jobba med kommunikationen istället

Fast en hund kan bli otroligt stark när den drar och verkligen vill någonstans. Min förra lilla cavalier var svår att hålla när hon verkligen drog. Min springer har nästan dragit omkull mej när han var valp. Nu är det som tur är väldigt sällan han drar men när han väl drar så visst är det svårt att hålla tillbaka honom.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 854
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 760
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp