Hur går uppkörning för BE-kort till?

angelic-a

Trådstartare
Är trött på att köra enaxlat släp så jag har bestämt mig för att ta BE-kort!
Fixar att köra trailer hyfsat nu (enligt mig själv :d) - kan backa helt okej, dock inte fickparkering osv...

Vill göra detta så billigt som möjligt, så jag har tänkt göra allting själv, med undantag för 1-2 körlektioner innan uppkörning. Min mammas man är lastbilschafför med hela alfabetet på körkortet så han har lovat att hjälpa mig i mån av tid.

Men hur går uppkörningen till? Vad får man göra?
Och teorin, hur fungerar den? Är det endast frågor om "BE-korts körning" eller även de frågorna som var när man tog B-kort?

Berätta berätta! Känner mig helt nervös trots att jag fortfarande väntar på körkortstillstånd :o:p
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Men hur går uppkörningen till? Vad får man göra?
Backa intill och koppla släpet, säkerhetskontroll, lastsäkring, manöverbana, stadskörning, funktionsbeskrivning och sedan frånkoppling igen.

Jag rekommenderar dig att hyra ekipage på körskolan, då vet du att lasten är godkänd för uppkörningen och att den är korrekt förankrad. Dumt att kugga för att man lastat fel, för lite eller inte säkrat lasten ordentligt. Eller för att ha kört dit ekipaget själv med bara B-kort... ;)

Körlektioner innan är bra för att gå igenom säkerhetskontrollen ordentligt och känna på manöverbanan. Även för att lära känna ekipaget du ska köra, om du följer rådet ovan, dvs.


Och teorin, hur fungerar den? Är det endast frågor om "BE-korts körning" eller även de frågorna som var när man tog B-kort?

Det är mest B-kortsfrågor! Ungefär 2/3eller så... Köp "hemskrivningar" att öva på så att du kommer in i tankesättet och tolkar frågorna rätt innan provet. Brukar ingå om man köper ett paket på skolan.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Tack!

Dubbelkoll - du skrev att det var mest B-kortsfrågor. Ska jag använda samma teoribok som jag använde till att ta B-kortet? Sen tänkte jag köpa BE-boken + häfte från STR. Vad behövs mer?

Hur mycket kostar det att hyra ekipage från körskolan? Det kanske är olika priser i för sig...

Hur går det till när man lastsäkrar? Dum fråga kanske, men jag har ju bara kört häst och den lastsäkrar man väl inte?
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Ja, de böckerna är de man behöver. Som jag skrev så är det även jättebra att skaffa en inloggning och skriva testerna hemma. Kostar några hundralappar, har jag för mig. Men jag köpte paket med lektioner och allt, och de ingick nog där.

Tror de tog en tusenlapp på min körskola, men den avgiften ingick även den i paketet.

Nej, en häst kan du egentligen aldrig säkra på ett godkänt sätt... ;)

Du ska känna till olika sätt att säkra lasten (t.ex. med spännband eller förstängning), hur mycket förankringen ska tåla och hur olika typer av last ska säkras på olika underlag. Det kan bli en del räknande med friktionskoefficienter och sånt. :angel:

Det är här fördelen med att hyra färdiglastat kommer in. Du behöver bara visa att du kan kontrollera att lasten är rätt säkrad och kanske redogöra för varför det är rätt.
Lastar du ditt egna ekipage måste du veta att det blir rätt hemma.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

KL

Jag har nyl tagit E-kort och hyra av ekipaget på körskolan (inkl framkörning) kostade 1200 kr. Uppkörningen 1500 så 2700 kr tot för uppkörning.

Jag kuggade första uppkörningen (hade ett rullstopp vid en stopplikt tydligen, visste inte ens om att jag inte stått helt stilla) så det blev 5400 bara i uppkörningskostnader för min del...

Jag rekommenderar att man tar en körlektion (dubbellektion om man ska hinna med allt inkl körbanan) rätt tidigt så att man får ett hum om hur mkt det är.

Har tex en kompis som kört endel med släp men hon hade stora svårigheter med körbanan, men det är ju från person till person, dock är det betydligt trängre än man tror och det är bra att få lite tips om hur man ska tänka för att hamna rätt i backmomenten.

Vad gäller teorin så är det helt enkelt att plugga in B-teorin på nytt + E-delen. Det är rätt mkt miljökörningsgrejor, beräkning av stcppsträcka etc etc som ingår.

Personligen tyckte jag att det var bra mkt mer plugg och träning än jag hade trott och jag är ändå van att köra släp och har bra läshuvud. Inte så att jag vill skrämmas men det är nog generellt inte nåt man pluggar in på en kväll eller två.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Jag har nyl tagit E-kort och hyra av ekipaget på körskolan (inkl framkörning) kostade 1200 kr. Uppkörningen 1500 så 2700 kr tot för uppkörning.

Jag kuggade första uppkörningen (hade ett rullstopp vid en stopplikt tydligen, visste inte ens om att jag inte stått helt stilla) så det blev 5400 bara i uppkörningskostnader för min del...

Man kan nästan säga att det lönar sig att köpa ett paket på en körskola för ca 4000:-, då ökar nog chansen att klara sig på första försöket. :)

Utöver de pengarna så tillkom för min del avgifterna till Vägverket (som det hette då... :D), ca 2000:-.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Det är en fem-sex år sedan jag tog mitt e-kort och då hade jag haft b-kort i sisådär 25 år .... Jag tycket att det var kul och nyttigt, men krävde en del jobb!

Man får läsa in hela B teorin + E terorin. Mycket nyttigt och massor av både nya märken och bortglömda regler för min del. Håller med den som skrev att detta gör man inte på några kvällar - i all fall inte om man inte precis tagit sitt B-kort och har allt i färskt minne
.
Även uppkörningen kräver lite övning. Man skulle backa in en p-ficka med släp och bil med ca 30 cm mariginal åt vardera sidan. Köra mellan koner och backa rakt bakåt. Inte sådant som man gör var dag även om man kör mkt släp ...

Även körningen ute i trafiken krävde lite eftertanke - t ex hur man kör i en rondell och hur man gör en säker vänstersväng.

Mitt råd är absolut att ta hjälp av en körskola. Se till att få övningsprogram till teorin med massa frågor att öva på och ta några lektioner så att du får tips inför manöverprov och uppkörning. Det är klart värt det!
Lycka till!
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Man kan nästan säga att det lönar sig att köpa ett paket på en körskola för ca 4000:-, då ökar nog chansen att klara sig på första försöket. :)

Utöver de pengarna så tillkom för min del avgifterna till Vägverket (som det hette då... :D), ca 2000:-.

Låter väldigt billigt med 4000 med tanke på att 1 dubbellektion kostar nästan 1500 kr...

Paket eller ej men det lönar sig absolut att ta nån körlektion på skolan innan uppkörning för det är MKT att hålla i huvudet vad gäller säkerhetskontroll, lastsäkring etc och det är bra att få gå igenom alla moment med en lärare.

Jag köpte egna böcker och skrev upp (1 gång) innan jag ens anmälde mig till körningen. Väl där tog jag två dubbellektioner innan uppkörningen, som körläraren inte hade några betänkligheter om att jag skulle klara. Att missa på en sån sak som ett rullstopp kändes minst sagt surt men var ju ingen annans fel än mitt eget.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Tack för alla svar! Jag tog B-kort för 3 år sedan, så det borde väl vara ganska färskt ändå, hoppas jag!! :P
Det verkar ju i alla fall vara en hel del att öva på, så det är väl bara att sätta igång.

Ni som kört enaxlat - upplever ni att det är stor skillnad på att köra tvåaxlat?
Jag har kört tvåaxlat också, men det var ett tag sedan, och mitt egna släp är enaxlat så det är det jag använder.

Det lät väldigt billigt med ett paket från körskolan för endast 4000:-
I Uppsala där jag bor finns endast en körskola (som jag hittat) som tillhandahåller lektioner/teori för BE och dom hade inte ens några kurser i Uppsala för tillfället. Men teorin kommer jag göra själv, får plugga en massa.

Några tips på hur man kan öva på manöverkörningen hemma?
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Jag tog mitt kort för 5-6 år sedan och gjorde allt själv.

Nu kommer jag inte ihåg exakta priserna, men tror jag klarade mig undan på runt 2000 kr, men det var billigare på den tiden.

Själv tycker jag att det är en del av utbildningen att själv kunna lasta och lastsäkra sitt släp till den föreskrivna vikten inför uppkörningen och särskilt svårt är det inte om man är lite uppfinnigsrik. Jag använde betongstenar som jag lade ut på golvet, väger runt 18 kg styck. När jag hade tillräcklig vikt och balans på släpet (ställde draghandsken med pinne på en badrumsvåg och mätte kultryck) så stängde jag in lasten med brädor så att inget kunde fara omkring.
Fick beröm för min lastning när jag körde upp.
Har en kompis som gjorde ngt liknande, men inkluderade ett svetsaggregat som ändå skulle på service inne i stan när han skulle köra upp (band fast det i mellanväggen), vägde ett par hundra kilo. Uppköraren hade rätt roligt åt det... ;)

Lånade en tung bil till uppkörningen och hade mitt eget släp, vilket blev en BE-kombination (bilens ägare körde till uppkörningen).

Teorin pluggade jag för lite på, lånade gamla böcker av vänner och bekanta (köpte alltså inte ens dem). Klarade provet precis. Hade lite för avspänd inställning till svårighetsgraden (20 år sedan sist) och trodde jag kunde "allt".

Manöverprovet övade jag aldrig på, dock körde jag hem till gården bilägaren har och backade runt lite med den bilen och mitt eget släp för att få lite hum om hur snabbstyrd just den kombinationen var. Banan finns annars väl beskriven med mått på nätet, så vill man kan man öva hur många ggr som helst på t ex en stor parkering.

Den tekniska funktionen hos påskjutsbromsarna fick jag läsa på lite extra medan vikter med olika kombinationer (tolka regbeviset) hade jag nog rätt bra koll på sedan innan.

Säkerhetskontrollen läste jag på extra också hur den görs, även på bilen!

Så nog är det ingen omöjlighet att göra detta på egen hand om man vill spara pengar, men har man råd är det klart en fördel att ta hjälp av en körskola.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Vart kan man hitta manöverbanan beskriven? Det skulle vara guld värt för mig!!

Teknisk funktion och sånt, allt sånt står i körkortsboken/BE-boken eller? Herregud, sånt där har jag ingen aning om!
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Vad jag minns så finns inte funktionsbeskrivning och säkerhetskontroller nedskrivna i punktform i böckerna, utan man får i så fall anteckna en själv vartefter man läser. Stor risk att man missar detaljer...

Jag hade inte klarat något av dem utan att ha gått igenom dem "på riktigt", ute vid bilen på lektionerna.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Nu hittar jag inte banan någonstans barar för det...

Innan fanns den dels på Vägverkets hemsida, men också i BE-boken har jag för mig? Har ju inte boken så jag kan inte kolla...
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Körgården finns i BE-boken på sidan 29. (STR)

Längre bak finns faktiskt även säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning punktade, jag mindes fel. ;)

Vi gjorde egna listor ändå, med små minnesanteckningar tillagda. Mer personliga, sas, eftersom vi glömde olika detaljer. :angel:
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

*KL*

En fördel är väl att man kör upp med det ekipage man tränat med, det underlättar.
Jag tränade med mitt eget ekipage (på gården) och körde upp med körskolans, Annan längd på den dragstången vilket gjorde en viss skillnad i körprovets backning har jag för mig.
Dock gick det vägen ändå, men det hade känns tryggare med mitt eget ekipage - men det ekipaget hade jag ju inte körkort för förrän efter uppkörningen..
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

*kl*

Någon som har bra och lätta förslag på vad man bäst lastar ett hästsläp med och hur man ska lastsäkra det om man vill köra upp med sitt eget ekipage? :)
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Vissa Stockholmsklubbar har gått ihop och anordnat BE-kurser ihop med bilskolor. Kanske något att fundera på?
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Det beror på hur tungt du måste lasta släpet, det måste vara lastat med minst halva maxlasten och ha en bruttovikt på minst 800 kg. (Och självklart vara ett tungt släp till bilen du kör.)
Kör du med ett släp med hög totalvikt och en lastvikt på uppemot 1200 kg -eller mer- är det kanske svårt att fylla det med höbalar, t.ex?

Annars är väl det en bra variant som borde vara godkänd, att fylla släpet med höbalar som hålls på plats av väggarna? :)

Du får ju inte komma med hästen i släpet... :D
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Jag lastade släpet med spånbalar. De vägde ca 25kg styck. Behövde lasta minst 375kg för att komma upp i halva maxlasten.

Lastade 16st, hade mellanväggen kvar och la dem tvärs över. Passade jättebra. De blev då automatiskt förstängda (ställde på högkant längst fram). Sen stoppade jag ner träklossar om det var lite stort mellanrum mellan balen längst bak mot luckan.

Fick ingen nedslag på det, han sa att det såg jättebra ut :)

Körde upp med en Nissan Navarra och ett Kylinge Eurotrailer-släp.
 

Liknande trådar

Fordon Hur svårt är det att ta BE-kort? Såg att det är 55 frågor som ska klaras av under 40 minuter. Det gör mig nervös. Uppkörningen är jag...
2
Svar
39
· Visningar
3 290
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Berätta om er BE-uppkörning (tungt släp)! När tog ni kortet? Vilka muntliga frågor fick ni? Vilken typ av säkerhetskontroll fick ni...
2
Svar
20
· Visningar
5 138
Senast: Nicali
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har försökt ta reda på hur en uppkörning för utökat B-kort går till, men fått olika svar? Är det en säkerhetskontroll av ekipaget...
Svar
3
· Visningar
4 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp