Jag har kontaktat en körskola nu och de säger att om de bokar mitt körprov så kan jag köra två lektioner hos dem. Jag har mejlat tillbaka och frågat vad som ingår i dessa lektioner, men är det någon här som har en aning om vad som ingår? Vore ju dumt om jag bokar lektion på sånt jag redan kan.

Men har ju beställt tid nu för synundersökning för att kunna få körkortstillstånd. Jag fick en tid redan i morgon. Så bollen är i rullning.
Jag vet inte vad som ingår men fördelen med att köra ett par lektioner på körskola är ju just att de har koll på hur uppkörningen går till och därmed kan låta dig öva på rätt saker.
 
Jag vet inte vad som ingår men fördelen med att köra ett par lektioner på körskola är ju just att de har koll på hur uppkörningen går till och därmed kan låta dig öva på rätt saker.
De där lektionerna var rätt dyra. Hoppas jag får ett svar från körskolan som gör att jag kan välja att hoppa över dessa.
 
Jag har kontaktat en körskola nu och de säger att om de bokar mitt körprov så kan jag köra två lektioner hos dem. Jag har mejlat tillbaka och frågat vad som ingår i dessa lektioner, men är det någon här som har en aning om vad som ingår? Vore ju dumt om jag bokar lektion på sånt jag redan kan.

Men har ju beställt tid nu för synundersökning för att kunna få körkortstillstånd. Jag fick en tid redan i morgon. Så bollen är i rullning.
När jag tog körlektioner med släp så gick vi igenom säkerhetskontroll osv och så övade vi på körning och att backa. Fick bra tips som verkligen underlättade så att jag kunde känna mig ännu tryggare sen👍
Man kan nog också välja själv vad man vill fokusera på.
 
Jag håller på just nu. Vi har gått igenom säkerhetskontrollen grundligt. Frågor som kan dyka upp vid den typ hur fungerar säkerhetsvajern etc.

Lektionerna har vi backat runt hörn, rakt bakåt parkerat och backat in släpp i p-ficka med andra släp bredvid.

Jag har fixat teorin läste be-boken och nötte teorifrågor i appen. Gick bra.
 
Jag är en av de som har svårt med teori-delen men tycker ändå att det är helt onödigt att ta endast utökat körkort.

Det som jag alltid tyckt varit jobbigt med teorin är att jag, trots riktigt bra läsförståelse, inte kan tolka frågorna som jag anser är ett sätt att kugga personer istället för att få en att förstå.
Träningsfrågorna är inte ställda på samma sätt trots att de påstår det. När jag äntligen kommer genom träningsfrågorna och lärt mig sättet de är skrivna på så kommer det riktiga testet och det är inte ställt på samma sätt.
För att jag ska kunna tolka frågorna så måste jag har mer tid vilket inte finns, det är de där 40 minuterna som gäller om du inte har diagnos. Man kan lyssna på frågorna men det tar för lång tid.

Jag klarade mig med ett svar.

Det var stor skillnad mot när jag tog mitt första körkort då träningsfrågorna och provfrågorna var lika.
 
Jag har kontaktat en körskola nu och de säger att om de bokar mitt körprov så kan jag köra två lektioner hos dem. Jag har mejlat tillbaka och frågat vad som ingår i dessa lektioner, men är det någon här som har en aning om vad som ingår? Vore ju dumt om jag bokar lektion på sånt jag redan kan.

Men har ju beställt tid nu för synundersökning för att kunna få körkortstillstånd. Jag fick en tid redan i morgon. Så bollen är i rullning.
På de två lektioner jag gick så var en att öva på de olika varianterna av backa konbana, kontroll av ekipage, lastsäkring av olika typ av last osv och den andra var körning med diverse tips om vad man skulle tänka på till uppkörningen. Kan förstås ingå andra saker på andra trafikskolor men jag tyckte absolut det var värt det trots att jag som sagt kört rätt mycket släp innan.
 
Jag är en av de som har svårt med teori-delen men tycker ändå att det är helt onödigt att ta endast utökat körkort.

Det som jag alltid tyckt varit jobbigt med teorin är att jag, trots riktigt bra läsförståelse, inte kan tolka frågorna som jag anser är ett sätt att kugga personer istället för att få en att förstå.
Träningsfrågorna är inte ställda på samma sätt trots att de påstår det. När jag äntligen kommer genom träningsfrågorna och lärt mig sättet de är skrivna på så kommer det riktiga testet och det är inte ställt på samma sätt.
För att jag ska kunna tolka frågorna så måste jag har mer tid vilket inte finns, det är de där 40 minuterna som gäller om du inte har diagnos. Man kan lyssna på frågorna men det tar för lång tid.

Jag klarade mig med ett svar.

Det var stor skillnad mot när jag tog mitt första körkort då träningsfrågorna och provfrågorna var lika.
jag förstår inte heller varför tiden ska vara så snål, vad det spelar för roll att ha den lite mer väl tilltagen. Jag är säkert genomsnittlig men hann precis svara på alla frågor. När jag gjorde B provet hann jag gå tillbaka till alla jag var osäker på och läsa en gång till. Tror det är 50 minuter provtid då.
 
Jag har kontaktat en körskola nu och de säger att om de bokar mitt körprov så kan jag köra två lektioner hos dem. Jag har mejlat tillbaka och frågat vad som ingår i dessa lektioner, men är det någon här som har en aning om vad som ingår? Vore ju dumt om jag bokar lektion på sånt jag redan kan.

Men har ju beställt tid nu för synundersökning för att kunna få körkortstillstånd. Jag fick en tid redan i morgon. Så bollen är i rullning.
Måste man ha körkortstillstånd också? Med synundersökning?
 
Jag har kontaktat en körskola nu och de säger att om de bokar mitt körprov så kan jag köra två lektioner hos dem. Jag har mejlat tillbaka och frågat vad som ingår i dessa lektioner, men är det någon här som har en aning om vad som ingår? Vore ju dumt om jag bokar lektion på sånt jag redan kan.

Men har ju beställt tid nu för synundersökning för att kunna få körkortstillstånd. Jag fick en tid redan i morgon. Så bollen är i rullning.
Jag tog B-körkort för lite över 30 år sedan, utökat B-kort (B96) för fem år sedan och så BE-kort nu i sommar. När jag skulle ta utökat tog jag två körlektioner och lånade körskolans ekipage vid uppkörningen. Det var helt klart värt det! Jag fick mycket hjälp av läraren med hur jag ska tänka och titta vid lite svårare manövrar och använder fortfarande hans tips nästan varje gång jag kör med släp! Fick dessutom en mycket bra genomgång av säkerhetskontrollen, inklusive kontroll av bromsar, som jag inte fullt ut kunde innan. Sedan jag tog B96 har jag kört mycket med släp, så tog inga lektioner inför BE.

Teorin till BE-kortet läste jag in på 3-4 dagar och då kände jag mig väl förberedd, klarade provet med god marginal. Uppkörningen kändes inte särskilt svår, faktiskt lättare än den jag gjorde för B96. Jag fick göra en förenklad säkerhetskontroll, prata om lastsäkring koppla på och av släpet, köra ute i trafiken och backa runt hörn. Inga problem om man är van att köra släp, även om det för mig då var ett helt nytt ekipage så backningen blev inte helt perfekt.
 
jag förstår inte heller varför tiden ska vara så snål, vad det spelar för roll att ha den lite mer väl tilltagen. Jag är säkert genomsnittlig men hann precis svara på alla frågor. När jag gjorde B provet hann jag gå tillbaka till alla jag var osäker på och läsa en gång till. Tror det är 50 minuter provtid då.
Jag tyckte det var gott om tid och hann både svara på alla frågorna en "första gång" och sedan gå tillbaka till alla som jag kände var osäkra på något sätt.
 
jag förstår inte heller varför tiden ska vara så snål, vad det spelar för roll att ha den lite mer väl tilltagen. Jag är säkert genomsnittlig men hann precis svara på alla frågor. När jag gjorde B provet hann jag gå tillbaka till alla jag var osäker på och läsa en gång till. Tror det är 50 minuter provtid då.

Ja, jag tänker att de stor och snabba besluten gör man ju in trafiken och den testas man ju på rent praktiskt.
Varför kan man inte få en timme eller mer på sig så man kan få alla rätt då man läser långsamt eller vill gå tillbaka?
 
Jag tyckte det var gott om tid och hann både svara på alla frågorna en "första gång" och sedan gå tillbaka till alla som jag kände var osäkra på något sätt.

Ja, läser man snabbt så kan jag se att det är lätt men för oss som läser långsamt, typ i samtalshastighet så är det svårt.
 
Ja, läser man snabbt så kan jag se att det är lätt men för oss som läser långsamt, typ i samtalshastighet så är det svårt.
Ja, såklart! Det gäller ju då även tid för att läsa in teorin. Jag är en van bokläsare och även van att plugga (har en lång utbildning som krävde mycket av den varan) så svarar ju efter mina egna förutsättningar. Tror dock att Trafikverket erbjuder hjälp för dem som önskar få frågorna upplästa.
 
Ja, såklart! Det gäller ju då även tid för att läsa in teorin. Jag är en van bokläsare och även van att plugga (har en lång utbildning som krävde mycket av den varan) så svarar ju efter mina egna förutsättningar. Tror dock att Trafikverket erbjuder hjälp för dem som önskar få frågorna upplästa.

Jag tror att det bara erbjuds de som har någon diagnos som dyslexi. Min bekants son har det men fick ändå inte hjälp förrän sjunde gången. Då hade han kört upp sju gånger också, och klarat alla praktiska uppkörningar.
 
Lite OT men ändå inte. Jag var på synundersökning idag och behövde inte betala för den. Normalt kostar den 199 kronor men jag fick den alltså gratis för att jag var där i maj. Så snopen jag blev.
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 609
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 471
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om folk lyssnar på mig, eller om de bara blir trötta, sura, bekymrade och gnälliga för att de anser att det är...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp