Hur går uppkörning för BE-kort till?

Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Det beror på hur tungt du måste lasta släpet, det måste vara lastat med minst halva maxlasten och ha en bruttovikt på minst 800 kg. (Och självklart vara ett tungt släp till bilen du kör.)
Kör du med ett släp med hög totalvikt och en lastvikt på uppemot 1200 kg -eller mer- är det kanske svårt att fylla det med höbalar, t.ex?

Annars är väl det en bra variant som borde vara godkänd, att fylla släpet med höbalar som hålls på plats av väggarna? :)

Du får ju inte komma med hästen i släpet... :D

Nya bilen får jag dra 1280 med B-kort, släpet har totvikt på 1300. Maxlast på 640kr. Det måste ju bli tung kombination?? Då blir väl bruttovikten (om jag förstått det rätt) 660+320=980kg??

Är det godkänt att pula in höbalar hela vägen fram till fönstret och lägga dem så de inte kommer nån stans??

Jag lastade släpet med spånbalar. De vägde ca 25kg styck. Behövde lasta minst 375kg för att komma upp i halva maxlasten.

Lastade 16st, hade mellanväggen kvar och la dem tvärs över. Passade jättebra. De blev då automatiskt förstängda (ställde på högkant längst fram). Sen stoppade jag ner träklossar om det var lite stort mellanrum mellan balen längst bak mot luckan.

Fick ingen nedslag på det, han sa att det såg jättebra ut :)

Körde upp med en Nissan Navarra och ett Kylinge Eurotrailer-släp.

Så det är godkänt att lasta dem hela vägen fram och bara lägga dem omlott och utan mellanrumm till nån vägg?? Fylla upp med annat mellan om det blir tomrum så de inte kan flytta på sig??
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Så det är godkänt att lasta dem hela vägen fram och bara lägga dem omlott och utan mellanrumm till nån vägg?? Fylla upp med annat mellan om det blir tomrum så de inte kan flytta på sig??

Ja det är det :) Finns inget som säger att man inte får lasta framför bommarna. Det man ska se upp med är att få för högt kultryck. Kan hända om man lastar för mycket där fram och lite där bak. Jag fick dock inga problem med det.
Lasten ska inte kunna röra sig framåt, bakåt eller åt sidorna. Fyller du hela "golvet" med balar så får de stöd från alla väggar i transporten och kan då inte förflytta sig.

När jag körde upp så öppnade han skötardörren och frågade mig hur jag säkrat lasten. Sa då att jag använt mig av förstängning och visade klossarna jag stoppat in där det blivit lite stort mellanrum.
Fick inga nedslag på det :)

Hm, varför tog jag inte kort på det hela...
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Ja det är det :) Finns inget som säger att man inte får lasta framför bommarna. Det man ska se upp med är att få för högt kultryck. Kan hända om man lastar för mycket där fram och lite där bak. Jag fick dock inga problem med det.
Lasten ska inte kunna röra sig framåt, bakåt eller åt sidorna. Fyller du hela "golvet" med balar så får de stöd från alla väggar i transporten och kan då inte förflytta sig.

När jag körde upp så öppnade han skötardörren och frågade mig hur jag säkrat lasten. Sa då att jag använt mig av förstängning och visade klossarna jag stoppat in där det blivit lite stort mellanrum.
Fick inga nedslag på det :)

Hm, varför tog jag inte kort på det hela...

Hmm det känns ju som att det vore ett ganska säkert sätt att lasta på utan att bli kuggad. Vore skönt att få köra upp med mitt eget ekipage :) 320kg borde inte vara nå problem att lasta. Men då är det ju de där med kultrycket. Hyr mycket är för mycket?? :p Finkan har totvikt på 1300 och 100 av dem är kultryck. Ska jag lasta så jag vet att det ligger på 100 på kulan då eller??
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Är det verkligen så mycket som 100 kg?

70-90 kg har jag lärt mig är lagom.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Rekommenderat kultryck skiljer mellan olika bilar, kolla vad som gäller för din bil.
Jag körde upp med en Nissan King Cab, vill minnas att det var 80 kg som gällde för den.

Nominous:
Jag använde betongstenar, se ett inlägg tidigare i tråden (sådana man har som gångsten i trädgården).
De vägde ca 18 kg/st, så det blev väldigt enkel lastning som täckte typ 3/4 av golvet, resten "stängde" jag m hj a brädor så att de inte kunde åka omkring. Jag behövde lasta mitt släp runt 750 kg, minns inte exakt.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Det viktiga är att bilen inte ser nedlastad ut eller "upphöjd". Kultrycket ska ligga mellan 70-90 ungeför, som andra redan skrivit. Kolla bilens data! Provlasta hemma och kolla hur det ser ut :)

Vill man mäta mer exakt tar man en pinne i lämplig längd och en badrumsvåg och sätter under kulkopplingen. Har du för lite/för mkt kultryck så lastar du om lite bara :)

Jag mätte inte upp kultrycket innan uppkörningen, hade de frågat hade jag helt enkelt sagt att det låg på 80kg ;)
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

*knapplån*
Måste bilen ha manuell växellåda vid uppkörning för BE också eller är det ok med automat då?
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Citerar ur BE-boken:

"Provet görs normalt med en manuellt växlad personbil eller lätt lastbil med tillkopplad släpvagn. Automatväxlad bil få användas endast om sökande innehar körkort B med villkor automat."

Så gäller ditt B-körkort även manuellt växlade bilar (det är ju det vanligaste) så måste du köra manuell på körpovet för BE. :)
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Tack för snabbt svar! Jo, jag anade att det var så, men kolla kan man alltid.:) Nu sprack möjligheten för mig att enkelt låna bil och förare att öva och köra upp med i kombination med mitt släp.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Citerar ur BE-boken:

"Provet görs normalt med en manuellt växlad personbil eller lätt lastbil med tillkopplad släpvagn. Automatväxlad bil få användas endast om sökande innehar körkort B med villkor automat."

Så gäller ditt B-körkort även manuellt växlade bilar (det är ju det vanligaste) så måste du köra manuell på körpovet för BE. :)

Vaaaaa är det sant?? :mad::mad::mad: Vad fan jag har ju kört upp en gång för B-kortet och då med manuellt. De borde ju fasen räcka :crazy:
Nu kan jag ju inte köra upp med mitt ekipage iafl :devil:

Varför måste man köra upp manuellt när man redan har ett körkort??????? Dumma, dumma regel..
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Kanske för att visa att du behärskar att välja rätt växel även med tungt släp bakom, att du kan rulla igång ekipaget utan att få motorstopp osv?

(Talar lite av egen erfarenhet här, det krävs lite mer gas när man ska få igång drygt 1,5 ton extra, tydligen... :D;))
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Du gör ju prov för TUNGT släp, att din hästtransport kanske bara har en totalvikt på 1400 spelar ju ingen roll i sammanhanget.

Jag tog körkort e-kortet eftersom vår nya bil bara får dra 1370 på b-kort, men att jag bara ska fortsätta köra med samma hästsläp som innan (1500 kg tot-vikt) är ju oväsentligt för med rätt bli kan jag med kortet på fickan ge mig ut och köra bra mkt större kombinationer.
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Du gör ju prov för TUNGT släp, att din hästtransport kanske bara har en totalvikt på 1400 spelar ju ingen roll i sammanhanget.

Jag tog körkort e-kortet eftersom vår nya bil bara får dra 1370 på b-kort, men att jag bara ska fortsätta köra med samma hästsläp som innan (1500 kg tot-vikt) är ju oväsentligt för med rätt bli kan jag med kortet på fickan ge mig ut och köra bra mkt större kombinationer.

Nä det är ju det jag skrev? Min med totvikt på 1300 blir ju lätt kombination med ena bilen som jag på B-kort får dra 1380 med. Med nya bilen som jag drar med vintertid får jag bara dra 1280 ( 20 jävla kilo!!!!) :devil: Så då blir ju kombinationen helt plötsligt tung. Eller har jag skrivit nåt annat?? :D
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Kanske för att visa att du behärskar att välja rätt växel även med tungt släp bakom, att du kan rulla igång ekipaget utan att få motorstopp osv?

(Talar lite av egen erfarenhet här, det krävs lite mer gas när man ska få igång drygt 1,5 ton extra, tydligen... :D;))

Men det är väl mitt bekymmer :angel: Nä men seriöst.. Va fan å. Nu måste jag ju hyra ekipage iafl. Ville så gärna köra upp med mina grejer som jag trivs så bra med.
Min andra bil, sommarhästbilen, Saab 9-5 som är manuell blir B-kortskombination så det går ju inte heller... Ghaaa :mad:
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

En snabb fråga, vad kostar det och hur går det till att typa ner släpet de där ynka dumma 20 kilona?? Nån som vet? Egentligen helt jäkla onödigt för jag lär köpa nytt släp framöver när jag ska glassa :angel: så jag behöver ju E-kortet ändå för framtida bruk. Men om det inte är gördyrt så vore det ju bra så jag iafl kör lagligt i vinter tills jag tagit kortet. Är inte så kul att köra olovligt varje vecka och jobba hos polisen :D
 
Sv: Hur går uppkörning för BE-kort till?

Nä det är ju det jag skrev? Min med totvikt på 1300 blir ju lätt kombination med ena bilen som jag på B-kort får dra 1380 med. Med nya bilen som jag drar med vintertid får jag bara dra 1280 ( 20 jävla kilo!!!!) :devil: Så då blir ju kombinationen helt plötsligt tung. Eller har jag skrivit nåt annat?? :D

Vad jag menar är att det körkort du ska ta innebär att du får köra rejält stora kombinationer och då är det minsta man kan begära vid provet att du visar att du kan växla ordentligt även med släp. Det handlar om att visa att man växlar ner i tid, motorbromsar, växlar innan man svänger och inte frikopplar och växlar i svängen, kan välja rätt växel i upp/nedförsbacke, miljökörning etc.
 

Liknande trådar

Fordon Hur svårt är det att ta BE-kort? Såg att det är 55 frågor som ska klaras av under 40 minuter. Det gör mig nervös. Uppkörningen är jag...
2
Svar
39
· Visningar
3 282
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Berätta om er BE-uppkörning (tungt släp)! När tog ni kortet? Vilka muntliga frågor fick ni? Vilken typ av säkerhetskontroll fick ni...
2
Svar
20
· Visningar
5 137
Senast: Nicali
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har försökt ta reda på hur en uppkörning för utökat B-kort går till, men fått olika svar? Är det en säkerhetskontroll av ekipaget...
Svar
3
· Visningar
4 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp