Hur ge Domosedan??

Min reaktiva/lättstressade häst blir bara än mer spänd av att få lugnande i liten dos, nära explosiv. Det är alltså inte lugnande alls utan tvärtom stressande för honom, förmodligen eftersom han känner att han tappar ”kontrollen”. För honom skulle lastning (eller andra för honom jobbiga situationer) bli mycket värre med domosedan än utan.

Eftersom Bravo verkar lite lik min mentalt skulle jag råda att du provar domosedan idag om möjligt, och när det kickat in gå till en situation som är lite lagom stressande. Så du på förhand ser om det faktiskt hjälper honom. Innan min nuvarande häst fick låg dos lugnande hade jag aldrig varit med om den motsatta effekt det gav på honom, och då hade jag ändå 20 års erfarenhet då. Så kanske inte jättevanligt men det förekommer.

Som någon skrev är det inte säkert att lastningen blir svår bara för att han blivit svettig av att åka. Det kan faktiskt vara så att han bara går rakt på. Försök att inte oroa dig för mycket på förhand. Det kan bli svårt att lasta, men det kan lika gärna gå helt ok, eller till och med bra. Känn trygghet i att du kommer ha transportören till hjälp, hon har garanterat varit med om många olika typer.

Håller tummarna att det flyter på för er imorgon! ❤️
Pm:a om du vill prata mer.
Jag litar på din input, den har jag haft mycket nytta av de här månaderna med B. Kruxet med att testa idag, är att om det blir en negativ upplevelse för honom, kommer han vara superstressad redan när jag hämtar honom i hagen imorgon. Det är så han funkar- allt som kan upplevas negativt etsar sig fast och man får börja om. Med allt. Just nu är han annars hyfsat lugn och harmonisk så kanske lutar jag åt att skippa knarket..
 
Jag hade inte velat trixa med det där samma dag som hästen ska åka, om jag inte testat innan. Risken finns ju att det inte funkar att få i honom det och då står du med en häst som kanske är superstressad av försöken. Plus du inte heller vet hur han reagerar på själva preparatet. Men med det sagt - gå på din magkänsla och lycka till!
 
Det gick jättebra!
Jag skippade drogerna och satsade istället på att skapa en lugn atmosfär omkring honom med mycket hö! När det väl var dags fick en lugn stallkompis hålla i grimskaftet och tillsammans med transportösen (även hon lugn och mjuk) vänta in honom tills han var trygg nog att gå på. Jag höll mig på långt avstånd. Sedan har det sagts mig att han stod som ett ljus hela resan (2 timmar). Och, som slutknorr; det har visat sig att transportösen har en vän som blev mycket intresserad av att köpa honom! Så nu kanske det löser sig för honom ❤️🙏🏻.
 
Det gick jättebra!
Jag skippade drogerna och satsade istället på att skapa en lugn atmosfär omkring honom med mycket hö! När det väl var dags fick en lugn stallkompis hålla i grimskaftet och tillsammans med transportösen (även hon lugn och mjuk) vänta in honom tills han var trygg nog att gå på. Jag höll mig på långt avstånd. Sedan har det sagts mig att han stod som ett ljus hela resan (2 timmar). Och, som slutknorr; det har visat sig att transportösen har en vän som blev mycket intresserad av att köpa honom! Så nu kanske det löser sig för honom ❤️🙏🏻.

Så skönt, och fint hanterat av dig 💕!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 335
Senast: SiZo
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp