Bukefalos 28 år!

Hur ger ni kalk?

Apollo

Trådstartare
Som rubriken lyder hur ger ni kalk? Behövde tillföra kalk förra året och köpte en säck kalk. Gav det i betforen och den sjönk alltid ner i botten eller låg som en smet i botten på krubban.
Behöver ge kalk i år med, men förra året vete sjutton hur mycket hon fick i sig.


Är det någon skillnad på Foderkrita (Biofarmab)eller "vanlig" kalk. Finns det "annat" kalktillskott.
 
Lusern innehåller mycket kalcium, det passar inte att komplettera med det? Känns bättre om man kan ge vanliga råvaror än tillskott tycker jag men det är ju inte alltid det passar såklart :-)

Linfrökaka om man blötlägger blir mer kletigt, kanske är en idé att blanda i?

Inte mycket till hjälp kanske men något man kan räkna på/testa :-)
 
Jag brukar försöka lösa det med ett mineralfoder med mycket kalcium, alt. ge lusern. Just pga att det är svårt att blanda i "ren kalk" i fodret utan att det lämnas kvar.
 
Blandar tillskotten (bland annat foderkalk) med 1dl lusern, 1dl Agrobs Grönmysli och 1dl linfröpellets. I med lite vatten, snurrar runt, låter svälla några minuter. Herr häst slickar skålen ren :-).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 662
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min ena c-ponny av oklar anledning äter eller dricker något. Igår byta vi stall, då åt hon, drack inte super mycket men eftersom hon...
Svar
6
· Visningar
954
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 053
Senast: Voeux
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp