Hur gör folk för att hitta sin klädstil?

Jag kollar mycket på pinterest och samlar de bilder jag gillar i en mapp. Mitt största problem är att jag är väldigt lång och därför syr jag så mycket jag kan för att få kläder som passar mig. Jag har haft mycket pennkjolar i en snyggare trikå för att det är bekvämt, funkar på kontor och är toklätt att sy 😁👍 hade helst haft blus eller skjorta till men så duktig är jag inte utan det har blivit trikåtoppar.

Har hittat ett fantastiskt mönster på en jumpsuit som passar både på kontor och till fest beroende på tyg (dd sirocco) så nu ska jag börja sy nr3 där.

Lära mig sy kostymbyxor står på listan 😁
 
Jag kör uteslutande på jeans och någon form av stickad tröja. Astråkig still men jag är så ointresserad. Mina vänner har alltid kallat min stil för basic. Harendel blusar och skjortor men trivs inte riktigt i det. Är ju kallt!

Jag kan bli inspirerad av vackra kvinnor på instargram men när jag går i affärerna duger ingenting. Avskyr att prova också.

Borde uppdatera min garderob men då måste man som sagt hitta något.

HM, zalando osv är för jobbigt att titta genom för det är för mycket.
 
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?
Köper kläder jag tycker om, det blir kanske en stil, vet inte. Tror inte det. Känner nog inte att jag behöver en klädstil för mig utan för lite vad man gör just då.

Vissa år vimlar det av kläder jag gillar så då handlar jag, andra år finns nästan inget så då får jag leva på vad jag har i garderoben. Går på stan, det finns för mycket på internätet.
 
Jag hade gärna testat att ha skjorta men har aldrig hittat en som passar. Långa armar, breda axlar, stor byst och smal midja. Alltid något mått som inte stämmer.
Kolla på herravdelningen eller tex Dressman. Jag är ungefär som dig (baserat på hur du beskriver dig iaf :p ) och i skjortor på damavdelningen kan jag aldrig röra armarna ordentligt, det bara stramar överallt, och så är de för stora i midjan och det blir en rejäl glipa vid knapparna vid bysten. Testade en gång en skjorta på just Dressman och den satt förvånansvärt nog helt perfekt.
 
Jag hade gärna testat att ha skjorta men har aldrig hittat en som passar. Långa armar, breda axlar, stor byst och smal midja. Alltid något mått som inte stämmer.
Jag har samma problem! Så jag har i princip gett upp idén att ha skjortor eller blusar i styvare tyg på mig, de behöver ha visst stretchinslag om jag ska känna mig bekväm och välklädd. Ärmlösa toppar med halterneckskärning ihop med en snygg kofta eller kavaj funkar dock. Fast det kräver att jag letar upp välsittande kavajer, och det är bara en liten gnutta lättare än skjortor/blusar :meh:

Klänning och långkofta är en grej jag gillar också, speciellt att ha ärmlös klänning under kofta. Då kan jag hitta något som sitter bra över bysten, gärna med smickrande urringning och så löser sig de breda axlarna med hjälp av koftan.
 
Jag har nyligen haft liknande funderingar och någonstans hamnat i att jag är för ointresserad för att verkligen orka djupdyka i det. Jag har en viss stil, om än diskret och vardaglig, och vet väldigt väl när jag hittar plagg som är "jag". Men de plaggen är få och jag vet aldrig riktigt vad det är i dessa plagg som gör att jag känner mig hemma i dem. Jag är väldigt förtjust i vadlånga kappor/klänningar/kjolar, använder väldigt mycket svarta jeans och klär mig gärna i skjortliknande blusar, men utöver det så har jag väldigt dålig koll. Någonstans hade jag velat stretcha det lite, våga ta ut svängarna lite, men just nu känns det som ett jättejobb som jag inte riktigt orkar med.
 
Först tog jag fram de kläder jag redan har, som jag trivs mest med. Försökte hitta en röd tråd i dem och sedan söka vidare bildinspiration utifrån det. Sedan försökte jag samla nyckelplagg och basplagg utifrån bilder och hitta alternativ som bygger helheten jag sett, men som faktiskt är anpassade till min kroppstyp och mina färger.

Jag har i viss mån försökt kategorisera utifrån tillfällen, är det kläder till jobb, träning, fritid o.s.v

Smart!

Tänkte lite på detta och lite på vad jag själv kommit fram till på sistone.
Kanske du kan ta en sorts plagg i taget @FadeAway ? T ex börja med underkläder. Jag har t ex hittat en modell trosor (Lindex classic regular, brukar vara 3 för 2) som jag gillar och nu köper jag bara dem! Så skönt att ha kommit fram till det! Tänkte göra samma sak med bh, köpte en på Lindex som jag verkligen gillar, tänkte köpa fler av samma modell fast i andra färger. Hade velst göra samma sak med t ex linnen och sen kan man ju fortsätta med t ex toppar, byxor... inte att allt ska va samma, men ta en sorts plagg i taget som sagt.
Så har man en bas att stå på som man hittat genom trail and error.

Sen en annan allmän fundering; för vems skull vill man ha en stil? Ibland känns det som om man tvunget måste ha en cool stil för att synas liksom, men, som någon skrev - jeans och tröja är också en stil och det är helt okej. Man behöver kanske inte ha en massa "coola," plagg bara för att? Ljusgrå tröja och svarta jeans är också okej, även utan en neonrosa jacka till.

Ytterligare en fundering - du skrev att du inte vill klä dig som du gjort de senaste 20 åren, men du måste ju ha kläder som du trivs bättre och sämre i? Kanske du kan titta på gamla bilder och få inspiration? Jag brukar känna men gud hur såg jag ut egentligen 😆men också ibland att jomen där fick jag till det 👍🙂.
 
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?

Äsch jag ångrade mig.
 
Jag är inne i en liknande fas och jag tycker det är svårt! Men samtidigt lite roligt och framförallt utvecklande :)

Jag har inget facit men jag började på lite olika fronter och så får vi se om jag kan knyta ihop säcken framåt... först tog jag fram de kläder jag redan har, som jag trivs mest med. Försökte hitta en röd tråd i dem och sedan söka vidare bildinspiration utifrån det. Sedan försökte jag samla nyckelplagg och basplagg utifrån bilder och hitta alternativ som bygger helheten jag sett, men som faktiskt är anpassade till min kroppstyp och mina färger. Ungefär här är jag nu :D

Nästa steg för mig blir nog att plocka ihop kombinationer och fota, det finns appar där man kan skapa ungefär som en kalender så att man inte glömmer hur man tänkt.. Därefter måste jag ta tag i det svåraste för mig - skor, väskor, smycken och accessoarer.

Jag har i viss mån försökt kategorisera utifrån tillfällen, är det kläder till jobb, träning, fritid o.s.v
En sak som jag redan märkt är att jag i större mån inte längre ser ”fina random klädplagg” utan direkt tänker om plaggen skulle funka stilmässigt till mig så en liten bit på väg har jag nog ändå kommit :)
Vad heter apparna? Det hade jag behövt för jag glömmer alltid vad som passar med vad och fastnar lätt i samma kombinationer
 
Jag jobbar inte på kontor och har arbetskläder så just jobbmässigt är inget att ta hänsyn till.


Ok. Ja alltså är du missnöjd så varför inte boka tid med en personal shopper då och få lite tips för din kroppstyp och sånt?

Jag tänker att man ju inte behöver överdriva behovet av "egen stil" i vardagen, varför hetsa över det liksom. Men om du känner att du symboliskt tar på dig en annan roll i en annan sorts kläder så förstår jag vad du menar.
 
Ok. Ja alltså är du missnöjd så varför inte boka tid med en personal shopper då och få lite tips för din kroppstyp och sånt?

Jag tänker att man ju inte behöver överdriva behovet av "egen stil" i vardagen, varför hetsa över det liksom. Men om du känner att du symboliskt tar på dig en annan roll i en annan sorts kläder så förstår jag vad du menar.

Det finns tyvärr inte där jag bor :)
Jag är inte nöjd som det är nu därav känner jag att jag vill komma till förändring :)
 
Smart!

Tänkte lite på detta och lite på vad jag själv kommit fram till på sistone.
Kanske du kan ta en sorts plagg i taget @FadeAway ? T ex börja med underkläder. Jag har t ex hittat en modell trosor (Lindex classic regular, brukar vara 3 för 2) som jag gillar och nu köper jag bara dem! Så skönt att ha kommit fram till det! Tänkte göra samma sak med bh, köpte en på Lindex som jag verkligen gillar, tänkte köpa fler av samma modell fast i andra färger. Hade velst göra samma sak med t ex linnen och sen kan man ju fortsätta med t ex toppar, byxor... inte att allt ska va samma, men ta en sorts plagg i taget som sagt.
Så har man en bas att stå på som man hittat genom trail and error.

Sen en annan allmän fundering; för vems skull vill man ha en stil? Ibland känns det som om man tvunget måste ha en cool stil för att synas liksom, men, som någon skrev - jeans och tröja är också en stil och det är helt okej. Man behöver kanske inte ha en massa "coola," plagg bara för att? Ljusgrå tröja och svarta jeans är också okej, även utan en neonrosa jacka till.

Ytterligare en fundering - du skrev att du inte vill klä dig som du gjort de senaste 20 åren, men du måste ju ha kläder som du trivs bättre och sämre i? Kanske du kan titta på gamla bilder och få inspiration? Jag brukar känna men gud hur såg jag ut egentligen 😆men också ibland att jomen där fick jag till det 👍🙂.

Innan barnen så hängde jag i alternativkretsar och gick runt i korta kjolar och typ bara svart. :laugh:
Jag älskade de kläderna men jag kommer inte undan med de kläderna nu och är inte värst sugen på att göra det heller :angel:
 
Innan barnen så hängde jag i alternativkretsar och gick runt i korta kjolar och typ bara svart. :laugh:
Jag älskade de kläderna men jag kommer inte undan med de kläderna nu och är inte värst sugen på att göra det heller :angel:
Finns ju ändå många "vuxna" versioner av alternativa kläder, kanske det är någonstans du kan börja? Svarta jeans och skjortor, kanske nån polotröja, läderkängor?
 
Hur fasen gör ni andra?
Jag tror inte att jag har någon speciell stil egentligen, utan jag klär mig efter vad som händer och jag byter kläder ett par gånger om dagen.

Går jag bara hemma kan jag knata runt naken, i pyjamas eller i myskläder hela dagen. Ska jag in till stan sätter jag på mig någonting mer socialt accepterat. Ska jag ut på middag på kvällen sätter jag på mig någonting mer piffigt och ska jag rida sätter jag på mig stallkläderna.

Jag ser nog väldigt olika ut beroende på vad som sker, men jag har ändå genomgående ganska mycket enfärgade kläder, även om jag har färg på kläderna.

En gång i tiden skrev @tornblomma här på Buke citatet: "Varför klä upp sig när man kan klä ut sig?" och det har fastnat hos mig. Varför ska jag vara beige med dålig fantasi? Varför ska jag gå omkring i tråkiga kläder, när jag kan gå omkring i roliga kläder? Varför ska jag inte vara piffig mest hela tiden?
 
Letade min stil för ganska många år sedan nu.
Började med att titta på nätet om vilka olika stilar som fanns och sorterade fram några som jag tyckte var snygga och sedan ut och prova dessa för att se vilka jag tyckte passade mig, tex så tycker jag än att rocka Billy är riktigt snyggt men tycker inte det passar mig medan kavaj med snyggare byxor och linne eller korsett liknande både passade mig och jag trivdes i, trivdes även i kläder med medeltida och fantasy inspirerade kläder men denna stilen så lär jag behöva böja sy igen.

På jobbet har jag jobbkläder och till vardags så blir det linne och ala träningsyogabyxor, vid kyligare väder stickad tröja och underställ.
 
Innan barnen så hängde jag i alternativkretsar och gick runt i korta kjolar och typ bara svart. :laugh:
Jag älskade de kläderna men jag kommer inte undan med de kläderna nu och är inte värst sugen på att göra det heller :angel:

Jag tror att, för mig iallafall, ligger en del av svaret i det jag fetat i din text. Eller snarare i att jag INTE bryr mig.

Kände ofta för några år sedan att jag klädde mig "fel", att de kläder jag tyckte om var för personer med en annan kroppsform, en annan ålder, en annan stil osv. "Det kan ju inte jag ha på mig, det är inte min stil, jag är för gammal/för lång/för kurvig/för nånting"
Men ju mindre jag bryr mig om vad jag "kan/bör" ha på mig, och ju mer jag går på vad jag VILL ha på mig, desto lättare är det att hitta min stil. Fast för den sakens skull kan jag inte sätta en stämpel på "min stil". Jag gillar 90-talsinspirerat grunge, och så gillar jag supersöta klänningar och ljusrosa. Jag gillar crop tops och oversize hoodies. Ibland preppy och ibland country. Det är liksom inte EN linje i vad jag gillar, utan mycket olika och mest av allt gillar jag att blanda mina olika "stilar" i en och samma outfit. Det liksom växer fram.

Fast oftast har jag nån variant på ridkläder, mjukiskläder eller träningskläder. Det är inte "min stil", men mest praktiskt i vardagen med hästar och hundar. Men egentligen inte det som "känns mest jag".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp