Hur gör jag?

Och jag såg att hon ställde en ärlig fråga och har fått en del tips i tråden.

Det finns faktiskt viss hjälp att få, vilket jag tolkade som att hon undrade över. Det är ju aldrig fel att bli upplyst vilken den hjälpen är. tex förebyggande sjukpenning, anpassning på olika sätt osv.
Jag skrev ju faktiskt också att jag tycker att @Wille ska ta upp situationen med sina vårdkontakter och sina andra handläggare. Det är ju trots allt de som måste göra bedömningen av vilka stödformer som kan vara relevanta här.

Men det var väl också otrevligt. :confused:
 
Jag tycker inte det är riktigt schysst att komma med det när man redan fått jobbet. Möjligen fråga om man får ledigt men inte kräva det. Ska jag ta upp frågan om förebyggande sjukpenning så känner jag att jag måste ta upp det redan på intervjun. Men jag lär ju aldrig få förebyggande sjukpenning för boendestöd.


Jag har redan sökt jobbet. Min ena referens, som ju också jobbar på arbetsplatsen, visste inte ens att annonsen kommit ut än. Men nu vet hon.

Men ja, det är så rehabiliterande att jobba heltid så man kraschar resten av livet. :meh:


Att flexa flera timmar i veckan kommer jag aldrig att orka. Då kommer jag gå in i väggen snabbare än kvickt.
Ja du skrev det men det är ju de alternativ du har om du ska söka detta jobb.
 
Då är det tuffa val att göra. Men om det är du inte heller ensam. Dock tror jag inte alls att arbetsgivaren måste vara avogt inställd till exempelvis 90% tjänstgöringsgrad för att underlätta, det går ofta att lösa med schemaläggning om man vet i god tid.
Min erfarenhet är att vissa kommuner som arbetsgivare tyvärr inte alls är flexibla när det gäller förändring av tjänstgöringsgraden.


@Wille
Däremot har jag inte upplevt några problem att vara ledig för läkar eller tandäkarbesök. Min kommun har ett intranät där det står alla förmåner de anställda har, t.ex rätt att gå till läkare på arbetstid vid ett första besök.
Har din kommun ett intranät och har du tillgång till det så du kan kolla om det finns information om ledigheter där?
 
Min erfarenhet är att vissa kommuner som arbetsgivare tyvärr inte alls är flexibla när det gäller förändring av tjänstgöringsgraden.


@Wille
Däremot har jag inte upplevt några problem att vara ledig för läkar eller tandäkarbesök. Min kommun har ett intranät där det står alla förmåner de anställda har, t.ex rätt att gå till läkare på arbetstid vid ett första besök.
Har din kommun ett intranät och har du tillgång till det så du kan kolla om det finns information om ledigheter där?
Nej, jag hade inte tillgång till något intranät när jag jobbade förra säsongen. Nu är verksamheten i annan regi än förra sommaren så jag vet inte om man kommer ha det denna sommar.

Jag träffar inte läkare så ofta, men psykologen träffar jag varje vecka. Läkartiderna är oftast via telefon och tar 10-15 minuter. Tandläkaren kallar ungefär en gång i kvartalet. Habiliteringen vet jag inte ännu.
 
Nej, jag hade inte tillgång till något intranät när jag jobbade förra säsongen. Nu är verksamheten i annan regi än förra sommaren så jag vet inte om man kommer ha det denna sommar.

Jag träffar inte läkare så ofta, men psykologen träffar jag varje vecka. Tandläkaren kallar ungefär en gång i kvartalet. Habiliteringen vet jag inte ännu.
Tror du att det går att få in psykologbesöken på fredag EM?

Två tandläkarbesök på ett halvår borde inte vara några problem att få ledigt för tycker jag. Det borde knappt störa verksamheten :)
 
Vi gör vad som behöver göras på jobbet. Det schemaläggs inte. Och alla jobbar samma tider.
Då låter det ju som att det är än smidigare att du försvinner någon timme!
Jag träffar inte läkare så ofta, men psykologen träffar jag varje vecka. Läkartiderna är oftast via telefon och tar 10-15 minuter. Tandläkaren kallar ungefär en gång i kvartalet. Habiliteringen vet jag inte ännu.
Men bara 10-15 minuter kan du ju jobba igen varje dag! Det är ju bara att dra av de minuterna på eventuella raster eller lunchen (alltså inte att själva mötet är då, men jag tror du förstår vad jag menar). Går du bara till tandläkaren 1 gång i kvartalet så är det ju 1-2 tillfällen där du kanske försvinner någon halvdag. Då är ju i alla fall de mötena inte något större problem??
 
Nej, jag hade inte tillgång till något intranät när jag jobbade förra säsongen. Nu är verksamheten i annan regi än förra sommaren så jag vet inte om man kommer ha det denna sommar.

Jag träffar inte läkare så ofta, men psykologen träffar jag varje vecka. Läkartiderna är oftast via telefon och tar 10-15 minuter. Tandläkaren kallar ungefär en gång i kvartalet. Habiliteringen vet jag inte ännu.
Det där låter inte alls utanför gränserna för en heltidsanställning.
 
Nej, jag hade inte tillgång till något intranät när jag jobbade förra säsongen. Nu är verksamheten i annan regi än förra sommaren så jag vet inte om man kommer ha det denna sommar.

Jag träffar inte läkare så ofta, men psykologen träffar jag varje vecka. Läkartiderna är oftast via telefon och tar 10-15 minuter. Tandläkaren kallar ungefär en gång i kvartalet. Habiliteringen vet jag inte ännu.

Men då är det säkert inga problem att ta tjänstledigt för det, är ju inte många timmar det rör sig om. Det tjänar du på i längden jämfört med att gå ner i tid.

Du är inte ensam om att vara trött efter jobbet, vi är många som är det.
Jag har ett fysiskt tungt arbete med väldigt mycket att göra. Lider fortfarande av hjärntrötthet efter min olycka som gör att min energinivå är mycket lägre än tidigare. Helst vill jag bara lägga mig och självdö i soffan när jag kom hem 😅
Det som fungerar bäst för mig är att inte sätta mig ner utan att aktivera mig kravlöst. Gå en lång promenad med hunden, borsta katter och göra lite småfix innan middagen. Sen somnar jag nästan alltid i soffan på kvällen.
Det är inte alltid askul men jag har accepterat det, det är den jag är nu och jag får göra det bästa av det.
 
Tror du att det går att få in psykologbesöken på fredag EM?

Två tandläkarbesök på ett halvår borde inte vara några problem att få ledigt för tycker jag. Det borde knappt störa verksamheten :)
Jag tror att psykologen bara jobbar på min ort måndagar. Och skulle jag ha psykologen på fredagar så blir det inget boendestöd. Det var så det var förra sommaren.

Då låter det ju som att det är än smidigare att du försvinner någon timme!

Men bara 10-15 minuter kan du ju jobba igen varje dag! Det är ju bara att dra av de minuterna på eventuella raster eller lunchen (alltså inte att själva mötet är då, men jag tror du förstår vad jag menar). Går du bara till tandläkaren 1 gång i kvartalet så är det ju 1-2 tillfällen där du kanske försvinner någon halvdag. Då är ju i alla fall de mötena inte något större problem??
Läkarbesöken är som sagt inte ofta. Men det är däremot psykologbesöken som är varje vecka. Och jag orkar inte jobba ikapp den tiden om jag försvinner iväg på det. Jag måste fråga psykologen hur flexibel hon är med tiden. Nu går jag klockan 13 och det pajar halva dagen om jag skulle gå då.
 
Läkarbesöken är som sagt inte ofta. Men det är däremot psykologbesöken som är varje vecka. Och jag orkar inte jobba ikapp den tiden om jag försvinner iväg på det. Jag måste fråga psykologen hur flexibel hon är med tiden. Nu går jag klockan 13 och det pajar halva dagen om jag skulle gå då.
Mitt tips är nog att prata med psykologen så snart som möjligt om att du önskar byta tid så att det skulle fungera med nya jobbet. Då vet hen ju om det redan nu, och kan börja förbereda för det så snart som möjligt :)
 
@Wille om jag vore i din sits, så tror jag att jag kört på att försöka få jobbet (utan att prata så mycket om anpassningar), och när du väl får komma till habiliteringen ganska prompt ta upp hur tungt det är för dig att få ihop livet att det jobb du nu fått gör det svårt att ta emot den hjälp du behöver (tandläkare, hab, psykolog och boendestöd) och be dem hjälpa dig resonera kring möjliga sätt att lösa det. Beskriva precis hur dåligt du funkar i vardagen när du håller ihop dig för att klara heltids jobb. Beskriva hur avgörande boendestödet, terapin och deras hjälp är för att du ska fatta hur du ska kunna få ihop livet och fråga om det finns möjligheter från deras sida att avlasta. På hab kan de troligen bistå med sjukskrivning (förebyggande eller faktisk) om de bedömer det passande. Det ÄR trots allt så att en större andel personer med neurodivergens har svårt att få ihop vardagen jämfört med personer med neurotypisk hjärna och även svårt i större utsträckning. Ditt specialhab ska ha rutin på att se exakt vad i din vardag som är ”oväntat svårt” och därmed har rätt till stöd med.

Om du och din habkontakt också ser att du har en längre historia av att krascha när du försöker leva ett ”vanligt liv” så kan ju, i förlängningen (alltså kanske några år fram), en bedömning av din arbetsförmåga som stadigvarande nedsatt komma, i en framtid. Eller så kommer hjälpen från hab, boendestöd och psykologen göra att du får verktyg att orka med en ”vanlig vardag”. Vad jag förstått har det ju varit så struligt att du aldrig kunnat tex ha både boendestöd och psykolog (som du bedömts ha behov av) samtidigt. Inte konstigt att det då kraschar. Dessutom den nya autosmdiagnosen, som antyder att det finns mer insatser som skulle kunna underlätta livet men som du inte fått tillgång till än.

Så: ta jobbet, få habkontakt, få hjälp att förstå vad som är lämpliga anpassningar av vardagen och låta hab ordna den formalia som ev behövs. Läkare sjukskriver för medicinskt motiverad behandling, så det borde lösa sig så. Det skulle bli min satsning om jag var i dina skor. Samtidigt kanske det inte passar dig för vi är olika personer såklart.
 
@Wille om jag vore i din sits, så tror jag att jag kört på att försöka få jobbet (utan att prata så mycket om anpassningar), och när du väl får komma till habiliteringen ganska prompt ta upp hur tungt det är för dig att få ihop livet att det jobb du nu fått gör det svårt att ta emot den hjälp du behöver (tandläkare, hab, psykolog och boendestöd) och be dem hjälpa dig resonera kring möjliga sätt att lösa det. Beskriva precis hur dåligt du funkar i vardagen när du håller ihop dig för att klara heltids jobb. Beskriva hur avgörande boendestödet, terapin och deras hjälp är för att du ska fatta hur du ska kunna få ihop livet och fråga om det finns möjligheter från deras sida att avlasta. På hab kan de troligen bistå med sjukskrivning (förebyggande eller faktisk) om de bedömer det passande. Det ÄR trots allt så att en större andel personer med neurodivergens har svårt att få ihop vardagen jämfört med personer med neurotypisk hjärna och även svårt i större utsträckning. Ditt specialhab ska ha rutin på att se exakt vad i din vardag som är ”oväntat svårt” och därmed har rätt till stöd med.

Om du och din habkontakt också ser att du har en längre historia av att krascha när du försöker leva ett ”vanligt liv” så kan ju, i förlängningen (alltså kanske några år fram), en bedömning av din arbetsförmåga som stadigvarande nedsatt komma, i en framtid. Eller så kommer hjälpen från hab, boendestöd och psykologen göra att du får verktyg att orka med en ”vanlig vardag”. Vad jag förstått har det ju varit så struligt att du aldrig kunnat tex ha både boendestöd och psykolog (som du bedömts ha behov av) samtidigt. Inte konstigt att det då kraschar. Dessutom den nya autosmdiagnosen, som antyder att det finns mer insatser som skulle kunna underlätta livet men som du inte fått tillgång till än.

Så: ta jobbet, få habkontakt, få hjälp att förstå vad som är lämpliga anpassningar av vardagen och låta hab ordna den formalia som ev behövs. Läkare sjukskriver för medicinskt motiverad behandling, så det borde lösa sig så. Det skulle bli min satsning om jag var i dina skor. Samtidigt kanske det inte passar dig för vi är olika personer såklart.
Jag har en uppskattad väntetid till hab på 3 månader. Den här tjänsten börjar om knappt 2 månader. Det blir knepigt att bryta terapin för blodfobin i väntan på hab. Och jag förväntar mig inte att behandlas individuellt på hab i början utan får nog gå i grupp. Och under tiden måste jobbet funka. På något sätt. Så jag känner inte riktigt att jag har tid att vänta på hab.

Jag kan ha både boendestöd och psykolog samtidigt. Jag kan dock inte ha två psykologer samtidigt.
 
Jag har en uppskattad väntetid till hab på 3 månader. Den här tjänsten börjar om knappt 2 månader. Det blir knepigt att bryta terapin för blodfobin i väntan på hab. Och jag förväntar mig inte att behandlas individuellt på hab i början utan får nog gå i grupp. Och under tiden måste jobbet funka. På något sätt. Så jag känner inte riktigt att jag har tid att vänta på hab.
Okej. Fattar. Då skulle jag i dina skor lyfta samma bekymmer med husläkare. Be den kontakta psykologen vid ev frågor om behovet av behandlingen och möjlig tidpunkt, samt detsamma för boendestöd.

Fattar att det orkmässigt inte går att göra två så tunga grejer som boendestöd och terapi på samma halvdag.

Förresten: skulle det vara möjligt att höra sig för om möjlighet att sluta 14:30 på fredagen och använda den timmen en annan vardag för att sluta 15 då. Ena dagen terapi, andra dagen boendestöd. Brainstormar bara…
 
Okej. Fattar. Då skulle jag i dina skor lyfta samma bekymmer med husläkare. Be den kontakta psykologen vid ev frågor om behovet av behandlingen och möjlig tidpunkt, samt detsamma för boendestöd.

Fattar att det orkmässigt inte går att göra två så tunga grejer som boendestöd och terapi på samma halvdag.

Förresten: skulle det vara möjligt att höra sig för om möjlighet att sluta 14:30 på fredagen och använda den timmen en annan vardag för att sluta 15 då. Ena dagen terapi, andra dagen boendestöd. Brainstormar bara…
Jobbet slutar 13.00 på fredagar eftersom vi jobbar 8½ timme måndag till torsdag. Då får boendestöd plats men inget annat. Och jag kommer vara helt slut inför helgen. Det är liksom ingen dans på rosor att ha boendestöd.
 
Har du råd att köpa in städhjälp någon timme då och då om du jobbar heltid?.
Tänkte att då kanske du inte behöver boendestöd.
Städhjälpen kommer inte ha en aning om var jag vill ha mina saker eller var min kompost är. Och städhjälpen kommer inte laga mat till mig. Och inte heller kommer städhjälpen att vara ett socialt stöd för mig. Och jag vill inte ha in någon i mitt hus som lägger alla prylarna på fel ställe. Skulle bli galen.
 
Jobbet slutar 13.00 på fredagar eftersom vi jobbar 8½ timme måndag till torsdag. Då får boendestöd plats men inget annat. Och jag kommer vara helt slut inför helgen. Det är liksom ingen dans på rosor att ha boendestöd.
Nej det fattar jag verkligen!
Jag tänkte mest om du kunde jobba 7,5 h en annan dag och sluta 14 på fredagen.

En annan sak som kan påskynda habkontakten är att ringa dem och ställa dig på korttidslistan/återbudslistan (kallas olika saker på olika ställen). Om de får ett återbud så vore det ju guld att få starta kontakten tidigare så du slipper belastningen av jobb och ny habkontakt samtidigt (vilket säkert också är sjukt tröttande).
 
Jag skrev ju faktiskt också att jag tycker att @Wille ska ta upp situationen med sina vårdkontakter och sina andra handläggare. Det är ju trots allt de som måste göra bedömningen av vilka stödformer som kan vara relevanta här.

Men det var väl också otrevligt. :confused:
Kan vara en fördel att på förhand veta VAD han kan ta upp också, eller hur.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 826
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 200
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
579
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp