Hur gör jag?

Nej det fattar jag verkligen!
Jag tänkte mest om du kunde jobba 7,5 h en annan dag och sluta 14 på fredagen.

En annan sak som kan påskynda habkontakten är att ringa dem och ställa dig på korttidslistan/återbudslistan (kallas olika saker på olika ställen). Om de får ett återbud så vore det ju guld att få starta kontakten tidigare så du slipper belastningen av jobb och ny habkontakt samtidigt (vilket säkert också är sjukt tröttande).
Om jag slutar 14 så hinns boendestödet inte med. Är ju beviljad 2 timmar men skulle bara få knappt 1½ då. Kanske bättre än inget.

Men inser att om jag slutar 14 så jobbar jag bara 30 minuter extra. Vid 13 så är det lunch en halvtimme.
 
Okej. Fattar. Då skulle jag i dina skor lyfta samma bekymmer med husläkare. Be den kontakta psykologen vid ev frågor om behovet av behandlingen och möjlig tidpunkt, samt detsamma för boendestöd.

Fattar att det orkmässigt inte går att göra två så tunga grejer som boendestöd och terapi på samma halvdag.

Förresten: skulle det vara möjligt att höra sig för om möjlighet att sluta 14:30 på fredagen och använda den timmen en annan vardag för att sluta 15 då. Ena dagen terapi, andra dagen boendestöd. Brainstormar bara…
Jag har ingen husläkare. Det har vi inte här.

Men min blodfobi är välkänd i vården/allmänpsykiatrin. Och den är ett problem.
 
Förutsatt att man har normal ork. Vissa personer, t.ex jag själv (och, som jag förstått det, även Wille) gör slut på hela dagsdosen med energi på jobbet om man jobbar heltid. Då finns det liksom inget kvar att använda när man kommer hem.
Ja, fast nu stod det ju specifikt i inlägget jag svarade på att det "inte finns någon tid över". Och det gör det ju faktiskt.
 
Fast det spelar ju ingen roll om en jobbar 6-15, 7-16, 8-17 eller 9-18 för alla har ju lika mycket tid efter jobbet eftersom folk som börjar senare kan lägga sig senare och gå upp senare.
Dygnet får ju inte fler timmar för att en börjar och slutar tidigt jämfört med någon som börjar senare och slutar senare.
Nej, men lik förbaskat finns det ju fler än åtta vakna timmar på dygnet som man kan använda till annat? :)
 
Tja dom flesta är på jobbet 9h+resa+tiden för förberedelse för att jobba och lägg på 9h sömn som många behöver så är det inte mycket tid kvar på dygnet.

Ja till att heltid blir 30h vecka😍
Det handlar ju mycket om inställning och planering också faktiskt. Och vilja förstås. I just det här fallet vet jag ju att det finns en problematik som gör att orken tryter. Men att säga att man inte hinner annat om man jobbar heltid blir ändå fel. Hur skulle man annars kunna ha häst t ex?
 
Hur kom den här tråden att handla om att ha tid efter jobbet, när problemet är att saker jag behöver gå på krockar med jobb?

Du har ju fått en massa tips och idéer på hur det går att lösa. Tjänstledighet, förebyggande sjukskrivning osv.

Ge inte upp bara och sluta inte med de sakerna du behöver gå på. Sen hade ju allt såklart varit enklare om du haft en tillsvidareanställning och inte säsongsjobb. Men ge inte upp din psykologtid och det andra du behöver.
 
Söker du skift/kvällsjobb?
Borde finnas bemanningsföretag även där du bor. Alla industrijobb är inte tunga, vi har flera avdelningar här som inte kräver fysisk styrka.
Jag har inte hittat de jobben. Och jag orkar ändå inte jobba heltid om jag ska gå på allt det andra också.

Jag vill helst ha ett jobb på 75% för att orka leva också och inte bara vara mer eller mindre död efter jobbet, men har inte hittat ett sådant jobb.
 
The spoon theory är ett enkelt sätt att förklara varför man som kroniskt sjuk kanske inte klarar så mycket som andra.
Screenshot_20230207_085642_Chrome.jpg
 
Jag har inte hittat de jobben. Och jag orkar ändå inte jobba heltid om jag ska gå på allt det andra också.

Jag vill helst ha ett jobb på 75% för att orka leva också och inte bara vara mer eller mindre död efter jobbet, men har inte hittat ett sådant jobb.

Att tjänster utannonseras på 75% är nog inte jättevanligt nej, men det finns ju en hel del AG som är ok med att man bara jobbar en viss procent även om tjänsten är utannonserad på heltid. Jag har flera sådana kollegor. Men det kräver ju att du frågar om det i processen också.
 
Klipper i citatet lite.

Men vad är det du vill ha för svar då?

Om du inte orkar jobba, tacka nej om du blir erbjuden det. Men då tycker jag att du inte ska klaga över dålig ekonomi heller.

Du måste väl inse att endera arbetar man — med den trötthet som det medför — eller så står man utanför arbetslivet, har tid och energi men väldigt mycket mindre pengar.

Extremt få av oss är så lyckligt lottade att vi slipper arbeta men ändå har gott om pengar.

Jag är HELT slut måndag kväll och fredag kväll. Jag somnar ofta i soffan på vardagskvällar. Börjar kl 8 på morgnarna och jobbar 8h om dagen.
Fritid är mer eller mindre semester och förlängda helger nån gång per år. That's it liksom. Men hellre det än att stå utanför arbetsmarknaden, det har jag provat i lågkonjunktur och det vill jag inte göra om. Men det är MIN uppfattning, andra kan ha andra värderingar.

Jag tycker du ska tala med dina vårdkontakter o andra handläggare och höra dig för om vad du har för möjligheter till anpassningar och flexibla arrangemang.
Wow.. jag vet inte om du läst det men @Wille har berättat om mental trötthet tidigare. Det är mer än att man sover bort det i soffan, om du inte visste om det. Jag har pga mental trötthet varit sjukskriven i flera omgångar efter att jag jobbat mer än jag egentligen grejade. Måndag-fredag utan någon anpassning/möjlighet att gå undan resulterade i sängläge en månad. Inte för att jag behövde sova utan för att hjärnan var helt kaputt. Första 1-2 veckorna, kan ha varit mer, blev det 10 resor värre varje gång jag behövde gå på toaletten för att det kom nya intryck. Det var inte min vanliga trötthet utan resultatet av att jag gjorde mer än vad hjärnan egentligen klarade av.

Hoppas detta gav dig lite perspektiv 🤷
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 655
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 186
Senast: Wille
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
520
  • Artikel
Dagbok Wihoo! Jag blev uppringd idag av förra årets jobb och de tänker sig att jag ska få tjänsten även denna säsong. Och jag vågade ta bladet...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 692
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp