Hur gör man med elen nu??

Nebraska

Trådstartare
Förr vintern så var det inte mycket jag fundera på då vi hade bundet avtal. Fast det avtalet har gått ut nu och jag vet inte hur man ska tänka eller göra. Ska man binda igen? För hur länge, och vad är priset då?
 
Förr vintern så var det inte mycket jag fundera på då vi hade bundet avtal. Fast det avtalet har gått ut nu och jag vet inte hur man ska tänka eller göra. Ska man binda igen? För hur länge, och vad är priset då?
Ja, du. Det är en mycket svår fråga... Men vad priset för att binda är nu kan du enkelt kolla. Hos eon ser det till exempel ut så här:
1 år – 185,25 öre/kWh
2 år – 196,75 öre/kWh
3 år – 200,25 öre/kWh

Men vill man binda till det priset? Det är ju det som är det svåra att veta....
 
Ja, du. Det är en mycket svår fråga... Men vad priset för att binda är nu kan du enkelt kolla. Hos eon ser det till exempel ut så här:
1 år – 185,25 öre/kWh
2 år – 196,75 öre/kWh
3 år – 200,25 öre/kWh

Men vill man binda till det priset? Det är ju det som är det svåra att veta....

Priserna är alltid satta så att det inte ska vara uppenbart vad som är bäst, skulle det vara uppenbart så ändras priserna.

Mest kanske man bör väga in hur illa man känner att ett högt pris på 10 kr per kWh en enstaka månad skulle vara. Alltså hur beroende av förutsägbarheten man är. Och då finns alternativet att låtsas att man redan nu tecknat bundet till dessa höga priser och sätta av mellanskillnaden i ett sparande som man kan ta till om det blir högt några månader.

Jag kör rörligt ihop med maximal energibesparing och byter abonnemang så fort det är möjligt för att håva in nykundsgåvorna. I april fick jag 2500 kr från Eon och slapp därmed betala en månad (täckte nästan både förbrukning och nät). Ofta slipper man fasta avgifter helt ett år, och byter man varje år betalar man aldrig fasta avgifter för elförbrukningen.
 
Jag tycker det är lite roligt - men också tragiskt - när man får kundenkäter från elbolag. Hur nöjd är du? Supernöjd, tipptopp. Hur stor är sannolikheten att du fortsätter vara kund ? Noll procent, för jag vet att ni erbjuder ingen eller minimal rabatt till trogna kunder. Men jag kommer gärna tillbaka ett eller två år senare när jag har den där dreglingsskapande nykundsbrickan på mig som ger maximal rabatt och slipper bli lurad.
 
Mitt elavtal går också ut nu och jag kommer köra på timpris. Jag förbrukar inte jättemycket el (för en villa) bortsett från laddningen av bilen och den kan jag lätt göra på nätterna när priset i regel är lågt. Luftvärmepumpen kommer jag kunna styra på distans för att anpassa lite efter pris, men kommer inte låta det bli obekvämt kallt (under 16-17 grader) bara för att det är dyrt.

Jag tycker redan det är kul att följa spotpriset och tror att det kommer passa mig. Har man inte det intresset eller möjligheten att anpassa sin förbrukning är det nog en sämre idé. Då hade jag kört på rörligt, men det går ju inte att veta i förhand vad som är bäst.
 
Jag flyttar till hus i veckan och har alltså inte helt koll på vad vi kommer att göra av med. Jag tänker nog binda första året, så får jag se sen. Låg på 130 öre sist jag kollade.
 
Jag har förvaltat just för att slippa alla beslut om vad man ska göra. Det ska inte bli tokdyrt vid enstaka tillfällen och det ska inte bli något långsiktit dåligt totalpris. Är helt klart värt för mig att slippa leta sätt att optimera valen, hålla rätt på när rabatter går ut eller avtalstider upphör.
 
Jag tror att jag skulle fundera på att binda på 1 år om priset gick ner mot ca 1,50 kr/kWh. Men just nu är det ju, som synes ovan, rätt mycket högre än så i elområde 4.
 
Vi har just bundit i ett år. Första gången på en massa år som jag har bundet. Vi gjorde så att vi räknade ut snittpriset per kwh som vi betalat det senaste året (räknade på året innan också, det året var dyrare än förra året. Vi har bott i två år i vår lägenhet) och jämförde det med det bundna avtalet. Det blir, i snitt då, lite billigare för oss att binda om det kommande året blir ungefär som det föregående. Så vi valde att binda. Det innebär att nästa gång vi ska välja avtal blir nästa sommar, när det förhoppningsvis är billigt att binda om vi väljer att fortsätta ha bundet. Eller så återgår vi till rörligt, beroende på hur läget ser ut då. Vi har ingen hög förbrukning - lgh med varmhyra och gemensam tvättstuga i källaren - men tänkte att vi slipper topparna i vinter + att det ser ut att bli lite billigare per kwh i snitt.

För oss känns timpris relativt meningslöst, eftersom vi jobbar såna tider att lagom tid för oss att laga mat etc är när det lär vara som dyrast (när "alla andra" gör samma sak..).
 
Ja, du. Det är en mycket svår fråga... Men vad priset för att binda är nu kan du enkelt kolla. Hos eon ser det till exempel ut så här:
1 år – 185,25 öre/kWh
2 år – 196,75 öre/kWh
3 år – 200,25 öre/kWh

Men vill man binda till det priset? Det är ju det som är det svåra att veta....

Men ... det blir alltsa dyrare om man binder for langre tid? Det forstar jag inte. Har jagar alla (har kan vi inte valja elbolag, men allt annat) att man ska skriva kontrakt sa lange som mojligt och ger alltsa ett billigare pris ju langre kontrakt man skriver.
 
Men ... det blir alltsa dyrare om man binder for langre tid? Det forstar jag inte. Har jagar alla (har kan vi inte valja elbolag, men allt annat) att man ska skriva kontrakt sa lange som mojligt och ger alltsa ett billigare pris ju langre kontrakt man skriver.
Dyrare ju längre kontrakt, precis som oftast bolån är. Det är en större risk som tas av elbolaget som ska betalas , en slags försäkring.
 
Jag forundras over era elpriser ... forr kostade elen bade nar vi bodde i Florida och har (i South Carolina hade vi ett co-op dar alla anvandare fick tillbaka den del av vinsten som inte ater-investerades) har elen varit dubbelt sa dyr som i Sverige.
 
Elbolagen tar inga risker nu och har goda marginaler för sina bundna priser. Är man intressserad kan man kika på terminspriserna för att få ett hum om hur det kommer att se ut framåt.

Elområde SE3 Stockholm
  • 2023 augusti: 49,2 öre/kWh.
  • 2023 september: 53,4 öre/kWh.
  • 2023 Q4: 62,7 öre/kWh.
 
Jag forundras over era elpriser ... forr kostade elen bade nar vi bodde i Florida och har (i South Carolina hade vi ett co-op dar alla anvandare fick tillbaka den del av vinsten som inte ater-investerades) har elen varit dubbelt sa dyr som i Sverige.

Vad jag glomde saga ar att numera ar elen i Sverige ungefar dubbelt sa dyr som har ... det ar verkligen markligt hur det forandras.
 
Jag flyttar till hus i veckan och har alltså inte helt koll på vad vi kommer att göra av med. Jag tänker nog binda första året, så får jag se sen. Låg på 130 öre sist jag kollade.
Jag valde att binda på ett år nu och fick det för 130 öre. Känns som ett pris som är helt ok, och då behöver jag inte vara orolig. Jag ska ha lite koll på min förbrukning över dygnet osv, så ska jag fundera på timpris nästa vända.
 
Vad jag glomde saga ar att numera ar elen i Sverige ungefar dubbelt sa dyr som har ... det ar verkligen markligt hur det forandras.
Det beror ju lite på vad man har för abonnemang och var man bor. Kollar jag min faktura, så låg priset utan moms på 45 öre i maj och 55 i juni. Räknar jag rätt blir det 76 öre med moms och lite övriga avgifter. Tyvärr har ju priserna gått upp rätt bra, bland annat på grund av att Tyskland stängt alla sina kärnkraftverk och för att det blivit problem med gasleveranserna från Ryssland.
 
Jag tror att jag skulle fundera på att binda på 1 år om priset gick ner mot ca 1,50 kr/kWh. Men just nu är det ju, som synes ovan, rätt mycket högre än så i elområde 4.

Det är ungefär där jag skulle tänka mig också. Sommartid och några månader vår och höst förbrukar jag så minimalt så då kvittar det i princip om jag "överbetalar" några ynka kwh. Men att ha ett hanterbart takpris på den nivån i december - mars skulle kännas betydligt bättre än el-tombolan som styrs av vind/icke-vind, plötsligt nerstängda reaktorer under kort eller lång tid + korta eller långa köldknäppar.
 
Blev nyfiken och skulle kolla bundet pris hos mitt elbolag även om det inte är aktuellt för min del och de erbjuder inte det just nu. Står på hemsidan att det inte går att tecka fast el under sommaren pga svängande elmarknad. Men det verkar ju inte vara så överallt.
 
Senast ändrad:
Nu ligger 1-års-priset på 1,76 kr. Frågan är om man ska "slå till" och binda... Det ÄR frestande... Beslutsångest!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 635
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 056
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
893
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp