Hur gör man när man bantat färdigt då???? *lite svamligt*

alice

Trådstartare
Först o främst, det är hästen som bantat, inte jag! :D
Kanske jag ska påminna om att det är ett kallblod runt 400 kg vi pratar om, drygt 4 år med "normal" träning.

Precis efter sommarbetet la jag honom på 45 MJ. På det gick han hela september. Ökade sen till 48MJ i början av oktober och till 51 MJ i mitten. Han blev lite orkeslös tyckte jag. Nu, i skrivandets stund, har jag precis "tagit upp" honom på 53 MJ, men vet inte om jag ska fortsätta öka.
Han är idag väääääldigt nära normalhull. Man hittar revbenen hyffsat bra med ett förhållandevis lätt tryck. Han får inte gå ner mycket till, men lite.
Om man räknar efter "den berömda formeln" så "ska" han ha 64 MJ om man räknar med 400 kg och normalt arbete. Det låter liiiiite högt tycker jag. MEN skulle han behöva 64 MJ så ligger jag ju 11 MJ under i dagsläget och det är ju stor skillnad.
Hur bör jag resonera? Hur gör ni när ni bantar häst? Nu är det så här att jag har aldrig haft honom på en fungerande foderstat eftersom jag alltid har bantat honom. Så jag vet inte vad som fungerar energimässigt. Ska jag fortsätta och öka och se vad som händer, typ öka till 56-57 MJ i början av januari?

Det enda jag vet med säkerhet är att han idag 362gSRP, men skulle nog eg behöva lite till. 362/6 blir ju 60 MJ, så han kanske skulle ligga där nån stans då?!?! Runt 60 MJ....

Hoppas ni förstod vad jag ville ha fram och att ni kan komma med bra tips och idéer.

//Alice - som äntligen börjar få form på hästen
 
Undrar hur du kom fram till 64 MJ, verkar i mina ögon i lägsta laget. Så länge han minskar i vikt "får han för litet". Det gäller att öka på i tid, innan orkeslösheten kommer. Man ska eg aldrig banta en häst genom att ge för litet om man har möjligheten att som du träna samtidigt. Att ge under UH-behov är mycket osmart, men det har du ju inte gjort. Däremot tycker jag att får för litet i förhållande till arbetet. Hur som helst, det är ögat som får avgöra. Håll koll på muskelsättningen bara, det är där det märks först om de får för litet.
Kan vara svårt att bedöma en raggig nordis men ett tips är att kolla bakdelen, det får inte finnas några hungerränder.
 
Hungerränder??? :confused: Fartränder har jag koll på men hungerränder... :D

Jag använde formelt (0,5*vikt)^0,75 = A
A*0,05 för ras = B
B*0,20 för arbete = C
C-5% för "lättföddhet".
Det fick jag till 64 MJ. Tycker du det låter lite??? Han är ju bara c-ponny...

Att hålla koll på hullet är inte några problem. Han är rakad nakenfis! :D

//Alice - som filosoferar över hungerränder
 
Jodå, hungerränderna ser du, om de finns vill säga, om du ställer dig bakom hästen. Om du tydligt kan se "ett mellanrum" mellan lårets muskler, ser ut som en ränna och går vertikalt litet snett utåt så kan det vara ett tecken på proteinbrist. De där musklerna heter säkert nåt väldigt fint och latinskt...
 
Jaha, dom. :eek: Det trodde jag var tecken på "vältränade muskler". :o
Fast när jag tänker efter har jag bara sett dessa på magra hästar....

Får nog öka proteingivan/givan ytterligare då han börjar på tendenser till dessa. :o

//Alice
 
Men du har ju räknat fel..

0,5 x (vikt^0,75) är det. Och 54 MJ är "rätta svaret".

Det där som Quell kallar magerränder stämmer ju inte.. En häst som inte har tillräckligt med muskler har så, men de kan även få det av för lite protein givetvis. Så, om hästen inte tränas så ordentligt så finns inte de där musklerna..
 
:bow:

Dig kan man alltid lita på! :love:

54 MJ låter mycket mer rimligt än 64 MJ. Han ligger nu på 53 MJ och (tills gamla grooven är slut) 358gSRP (i minsta laget för honom). När jag helt är över på nya grooven blir det 53 MJ och 372 gSRP.

//Alice
 
:)

Tänk på att uträkningen är -5 för lättföddheten. Om han inte behöver avdrag sedan ser/märker du ju. :)
 
Japp, håller järnkoll på hullet. Kollar minst varje dag. :D Han börjar bli så snygg, så snygg.

Fasar redan för sommaren....vill inte börja om igen. :crazy:

//Alice
 
I sommar kan du ju testa att ha munkorg på en del av dygnet, så att den inte kan äta lika mkt. Eller att ha ett bete som inte är lika frodigt, alternativt spärra av en del av hagen och öppna upp lite efter hand..

Det ordnar sig säkert i sommar, i värsta fall får du väl ha hästen inne på natten eller i en hage utan så mkt gräs.
 
Får be stallägaren "glömma" att gödla en hage och använda munkorg om han ska gå på dygnet runt bete. :devil: Det löser sig nog...

//Alice
 
Munkorg tycker jag verkar jättehemskt! Är det verkligen bra? :confused: Skulle aldrig klara av att sätta en sån på min häst.
 
Ja, det tycker jag med. :( Men hellre det än att hästen blir överviktig och man får banta den i 6 månader..

Sen får man ju vara uppmärksam på om hästen sticker ut mulen på ena sidan och betar med ena sidan av framtänderna.. så det slits snett.

Men hästen kan ju fortf. äta med munkorgen, men bara inte lika mkt. Dock tycker jag att ett magrare bete är att föredra då om man kan.
 
Jo, svältranden bak på låret. En häst som får rätt mängd MJ och SRP, för det arbete den gör, eller inte gör, den får ingen svältrand. Även om den bara går i hagen. Så visst stämmer det. Och mängden energi, 54 MJ, till en 400kg häst som tränas "litet". Och dessutom är klippt. Är inte det för litet? Hur får du fram det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lillkillen var, enligt mig som gärna vill ha dem lite på plus hellre än lite på minus sett på skalan inom normalhull, lite för...
Svar
12
· Visningar
1 129
Foder & Strö Jag har en arabåring (f. juni -06) som sedan han flyttade hemifrån (vid lucia) har varit på tok för tunn men jag vet baske mig inte vad...
Svar
16
· Visningar
1 349
Senast: Kassiopeja
·
Foder & Strö Jag ska öka på träningen för min häst nu när det tinat i backen och undrar lite över foderstaten. Eftersom hon går bra på det hon får...
Svar
6
· Visningar
769
Senast: Jessica
·
Foder & Strö Samma visa varje höst/vinter. Min skrota tappar vikt. I år börjar jag verkligen fundera på om det kan vara något fysiskt, eller...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: janta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp