Bukefalos 28 år!

Hur göra nu (foderfråga åring)

Alexandra_W

Trådstartare
Lillkillen var, enligt mig som gärna vill ha dem lite på plus hellre än lite på minus sett på skalan inom normalhull, lite för tanig/spetsig/takig över ryggen och manken, och korset när han kom. (Han var inte mager, bara lite i tunnaste laget enligt Alex åsikt).

Jag har haft honom på ca 50 MJ, svårt säga exakt då det är svårt att säga vad han äter i hösilageväg ute i hagen. Inte mycket skulle jag tro då det är stor våranorexi här och knappt går hösilage ute alls. Inne äter han som en, ponny *s* De har dessutom gått på betet, i början 1½ h/dygn, nu 3 h/dygn. Det finns otroligt dåligt med gräs än, det krävs reeegn. Men det är ett extremt drag i mitt betet så det ska inte räknas bort. Exakt hur mkt det ger är ju svårt att sia om. SRP/MJ-kvot exkl bete på strax under 8. Han är ett år, welsh sekt B, blir stor C/liten D (stor B nu).

Fasade över honom på Hestekraft och så min 'mirakelmedicin' Krafft Rehab när han kom (stod innan på eggersman high energy musli/pellets och bete).

Han har bott här i 1½ vecka och jag har sprungit som en idiot och känt på små benen. Jag är LIVRÄDD (efter K..) att de ska växa för fort och att det ska bli too much too soon. Leder torra och fina dock. Han har ju lagt på sig stadigt, men jag fick ändå en chock när jag klämde på honom idag, på blott 10 dagar har han lagt på sig jättefint och ser jättetrevlig ut. Rund och fin över korset, lagt på sig på sidan av ryggraden med, aningens lite till skulle han gott kunna ha, men det är inget jag ens skulle bry mig om om han inte gjorde det. Och SÅ fort hade inte ens jag förväntat mig (vad säger man.. Rehab ÄR rena knarket..), och nu började jag ju såklart noja lite över vad göra nu.

Min plan var ju att låta honom stå på ca 50 MJ tills betet kom på riktigt och då se vart det tar vägen och fasa ut/ner kraftfodret utefter hur han ser ut. Samtidigt så är ju frågan hur länge han tänker fortsätta gå upp i den här takten, dvs när han tänker 'stanna' och det planar ut. Det kan ju vara nu, dvs står han kvar på samma foderstat går han inte upp ett gram till förrän betet kommer, eller så kommer han fortsätta lägga på sig i samma takt i tre veckor till (och bli för trind).

Så, eftersom jag VET att jag ÄR lite skadad och nojig av K (som för de som inte vet det redan som diande föl skenade iväg något alldeles kollosalt i tillväxt, trots nada kraftfoder till både henne och stoet, men det berömde turbobetet), och fick problem av den för snabba tillväxten. Det hela hejdades ju när hon vandes av och kom bort från mammas mjölk, men hon växte fortfarande i väldigt hög takt (och var omöjlig att få hull att fastna på också iofs..), så skulle jag gärna vilja ha lite åsikter ang om ha is i magen och se var vikten tar vägen, eller dra ner lite på kraftfodret redan nu? (och lägga på igen om/när han tappar)?

/Nojj-Alex
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Det är framförallt stora doser spannmål som är förknippade med problem i skelettutvecklingen hos unghästen. Ditt Rehabknark innehåller väl ca 70% spannmål om jag minns rätt.
Hestekraften betydligt mindre så den känns tryggare ur den aspekten. Är det också en arab? Hur mkt protein får den.? HH
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Nix, inte en arab, en welsh sekt B. Han har innan legat på ungefär samma MJ som nu, men högre kvot (väldigt hög kvot i hösilaget, så gick inte få ner till mer än strax under 9). Han har som mindre reagerat med upprätade kotor (dvs tillväxten blev för snabb) när fodret ökades för att hålla hullet.

Nu ligger han som sagt på cirka 50 MJ, och cirka 400 gr SRP (strax under) + det lilal de äter gräs. Hur mycket han exakt på siffran får i sig går inte att säga, det beror på vad han petar i sig ur hösilagelådorna ute på dagen. Det jag VET att han får i sig är 43 MJ och 318 gr SRP, det är vad han käkar inne nattetid. Sen om jag räknar med att han pillar i sig 1.5 kg hösilage ute (just nu är jag högst tveksam till om han äter NÅT hösilage ute, men..) så får han totalt i sig 52 MJ & 405 gr SRP (+ det gräs de äter då som sagt).

Rehaben ruckar jag ogärna på sålänge han är lagom, det finns där av en anledning, och jag är beredd att skriva nästan hela hullplusset på Rehab. Däremot så om han fortsätter lägga ner sig kommer jag dra ner kraftfodret såklart. Han står btw på 50/50 va rehab/hestekrafft, och inga höga givor vi talar om förresten (inte som ett 'försvar', utan om det spelar in/roll).

Om Rehab innehåller 70% spannmål så - kan varken bekräfta eller dementera då jag inte har någon säck att 'uppdatera minnet' på. Men från enkom rehab får han 5 MJ och 55 gr SRP.
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Hittade gammal tråd ang innehåll i rehab, jag ANTAR att siffrorna är i procent..

"REHAB
Kli av skalad havre 22
Lusern 17
Korn 16
Vetekli 15
Vete 12
Potatisprotein 4
Melasserad betpressmassa 3
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 2
Koksalt 0,8
Lysin 0,05
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Jag hade visst svårt att läsa innantill, du skrev ju rasen!

Men det det kan knappast vara ngn riskabel mängd stärkelse ur skelettsynpunkt under förutsättning att han inte blir fet. HH
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Så du tycker det är okej att ha lite is i magen, och se om viktuppgången 'stannar av' (och han då håller sig alldeles lagom), eller om den fortsätter och han blir lite för runt (och då sänka kraftfodret)?
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Hullet på herrn, dagsfärsk bild. BLUNDA för det gravt ostädade och osopade stallet, jag har tokjobbat hela helgen *skäms*

https://lagring.storegate.se/user/P...0-4099-9807-e4fa2edc7155&Image=1278609&Size=1

Som sagt, jag vill gärna ha honom kvar precis där han är, inte gå upp mer, och inte gå ner heller. Han är lite spetsig över ryggen precis bakom manken, syns inte på bilden dock. Det är dock inget jag tänker 'engagera' mig i, det kommer..

Men han har alltså fyllt ut och rundat på sig på alla ledder jättefint sen han kom, men just för det gått så fort, även fort för att vara Rehabknark, så är jag som sagt velig, fortsätter han i samma takt kan jag kika bort i en vecka och ha en tjockis..

Han är pågång att växa igen skulle jag tro, är ju svårt när inte samma person mätt (man kan ju mäta på olika ställen) men var enl uppgift 127 cm i mkh när han kom, nu är han 129 fram och 131 bak.
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

HAn ser ju bra ut och om han börjar växa på höjden lär han väl inte lägga på sig så mkt mer?
Det är nog bara att ha is i magen o se.
Mät höjden igen om nåra dar så ser du ju annars kanske du ska dra ner lite.Man vill ju inte ha dem för feta heller.
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Jo, han är alldeles utmärkt nu, det är 'bara' det att han la på sig så rackarns FORT, och jag är rädd han tänker fortsätta i samma fart (då blir han fet). Samtidigt vet man ju inte var 'platån' ligger, där han håller hullet men inte ökar mer.

Fegade iaf ur och har kapat kraftfodret på hälften men behåller 50 - 50 av Hestekraft och Rehab, så får vi se.
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Fegade iaf ur och har kapat kraftfodret på hälften men behåller 50 - 50 av Hestekraft och Rehab, så får vi se.
Jag tänkte också på att fega ur. Tappar ligisten i vikt så borde han ju kunna runda på sig ganska snabbt med mer Hestekraft och Rehab igen. Förstår nojigheten efter K och just därför skulle jag nog ta det lite lugnt nu.
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Jo precis, dessutom händer det ju grejer med betet nu när det kom reeegn äntligen. Även om betet ser bedörvligt ut ändå.

Ligger kvar på 50%, men utökat bete med en timme, och herrn håller hullet än, tappat aningens lite men inom 'felmarginal' så att säga. Han har ökat på sitt hösilageintag inne på nätterna dock, men det är jag inte speciellt oroad över att det ska bli 'för mycket' den vägen liksom.

Snodde 25% av fullblodsdonnans kraftfoder häromdagen med, hon ligger iofs pinstill i vikt, men räknade kallt med att hon kanske fortsätter göra det med lite stöd av betet, och blir lite mindre.. exalterad :devil: om jag kapar lite. Än håller hon också hullet, så det börjar nog bli lite drag i betet nu.
 
Sv: Hur göra nu (foderfråga åring)

Och nu tappar han lite, så får nog höja lite igen.. Men, hellre så ändå, att han hade blivit för tjock och jag fått försöka 'banta'. Får prova lägga mig på 75% av ursprungsgivan och se var vi hamnar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en arabåring (f. juni -06) som sedan han flyttade hemifrån (vid lucia) har varit på tok för tunn men jag vet baske mig inte vad...
Svar
16
· Visningar
1 351
Senast: Kassiopeja
·
V
Hästvård Nu har jag funderat länge. Kring det här med hull. Hur fort är det normalt att vänta sig att en häst ska gå upp, med bra foderstat...
Svar
15
· Visningar
2 014
Senast: veronican
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Spirax
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp