Bukefalos 28 år!

SMAL åring - vad göra?

Kassiopeja

Trådstartare
Jag har en arabåring (f. juni -06) som sedan han flyttade hemifrån (vid lucia) har varit på tok för tunn men jag vet baske mig inte vad jag ska göra åt det då han helt enkelt äter för lite?

Han går på hingstlösdrift med fri tillgång på analyserat hösilage (6,5 MJ, 53 smrp => 7,7 i kvot) och han tas in och får kraftfoder 2 ggr/dag (1kg lucern och 1kg Krafft Plus Grön + 1 dl olja). Vilket ger en kvot på närmare 10 och han ligger på 65MJ om han bara klarar av att peta i sig 6kg silage/dygn.

I början var helt klart problemet att det gjorde han INTE. Han åt som en proppmätt snigel - dvs knappt alls och ett strå i kvarten typ... :confused: Vi försökte då baxa i honom lucern och olja men då svarade han bara med att kraftfoderVÄGRA istället.. :crazy:

Nu äter han bra ute, men det är ju självklart ändå alltid svårt att gissa hur mycket han får i sig per dygn på lösdrift med fri tillgång? Jag räknar fortfarande på 6kg/dygn. Dessutom har den klassiska våranorexin just börjat (vaddå hösilage.. här finns ju tre grässtrån att försöka leva på ju.. det räcker väl?) så jag sliter mitt hår och håller andan av rädsla för att det bara ska bli kex i benen pga alla brister. Samtidigt är jag rädd för att öka på kraftfodret för mycket också, för det har man ju absolut fått lära sig att det kan leda till skelettdefekter? Brrrr...

Han äter iaf allt man ställer fram åt honom nu så vi ger honom lite extra lucern till varje mål, ibland några nävar, ibland en halv skopa. Ibland äter han upp det med, ibland vill han hellre gå ut till polarna igen och struntar i extragivan.

Så här ser han ut nu:
IMGP2469.jpg


Tydlig brist på allt om du frågar mig, men vad tusan ska man göra då, när han inte äter mer än han gör? Han är avmaskad och vi har tagit träckprov med konstaterat 0 EPG så var den där "kalaskulan" han har mitt i allt eländet kommer ifrån kan man ju undra??

Vad ska man göra? Vågar man vänta ut betet och hoppas på det bästa? Eller ska jag lägga på mer kraftfoder ändå? Funderar även på att fortsätta ge lucern en gång om dagen även när de börjat gå på betet (de ska börja vänjas in på en del av betet om några dagar) i början så att han går upp fortare i hull.

Hjälp?
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Försök få i honom det kraftfoder han kan tänka sig att peta i sig och invänta betet... Han kommer ta igen det när gräset börjar växa ordentligt.

(jag hoppas vi får REEEEEGN snart, så att gräset kan fortsätta växa....)
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Växer han mycket? Min var också smal när han växte mycket under första året. Han använde helt enkelt näringen att växa på höjden i stället för att lägga på sig. Pratade med vet. och dom sa att så länge han får i sig det han behöver så är det okej. Nu är han 2 år och 166 cm och först nu är han rund och fin! :d
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Jag har samma problem med min åring. Men han äter! Jättemycket! Men är fortfarande tunn. Han har ingen mask heller. Tycker inte att han växer så jättemycket, han är väl ca 150 cm nu (1 år 1/6). Men han och hans kompis rör sig jättemycket i hagen så de bränner väl mycket på det oxå.
Hoppas att betet ska göra resultat.

Lycka till med din häst! Den ser trevlig ut!
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Shubori: Växer han mycket? åååh, jag ÖNSKAR verkligen att DET vore anledningen... Eftersom han är arab så är väl hans förväntade slutmankhöjd "ca 1,50", men jag börjar oroa mig för att jag köpt (ÄNNU EN) D-ponny jag?! :confused: 133cm och snart 11 månader... :crazy:

Liten växer annars jämnt och fint och stadigt ett par cm per månad ungefär, så jag tycker ju inte att han booorde ha svårt att hålla hullet pga tillväxten? Springer gör de ju såklart i hagen, men han tillhör nog de lugnare (än så länge).

Ameo: Han äter så mycket kraftfoder som jag ger honom just nu (äntligen!) men frågan är väl snarast - hur mycket vågar jag ge?

mijan: Tack! Han är lika trevlig som han ser ut också! :love:
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

En sak som kan vara bra att veta är att om han är hingst så kommer det att krävas väldigt mycket för att hålla honom i hull. Det är inte ens säkert att ett bra bete kommer att få honom tjock eller ens i normal hull.
Jämför med vissa killar som i viss ålder som kan äta hur mycket som helst, ändå alltid vara hungriga och framför allt se ut som benrangel. Vissa hästar har samma "problem" och hingstar i sig kräver extra.

Jag har själv en tvååring med mycket fullblod i. Han kan inte gå på lösdrift om han ska kunna äta så mycket som han behöver. Det tar helt enkelt så lång tid för honom att peta i sig lucern och kraftfoder att det behövs hela natten inne för det. Så länge vi försökte med lösdrift för honom och kraftfoder utfodering inne ett par gånger om dagen hann han helt enkelt inte äta upp. Naturligtvis så såg han ut som ett benrangel då också. Men med flera timmar i lugn och ro i stallet äter han upp allt han får och har tagit upp sig så han ser verkligen fin ut.
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Hur menar du med "hann inte äta upp"? Min får stå inne tills han HAR ätit upp sitt kraftfoder... Ibland tar det lång tid och ibland kortare, men han får ju ändå i sig det vi ger.

Angående att ha honom som hingst så har jag (delvis på grund av hans nuvarande hull och storlek) redan beslutat att kastrera honom FÖRE betet. Det blir av i nästa vecka. Hoppas det ska ge en positiv boost i rätt riktning.

Men frågan kvarstår ju som jag ställde i första inlägget:

HUR MYCKET KRAFTFODER VÅGAR JAG GE?!

är det till och med som några jag har pratat med säger att så länge som hästen har tydlig brist på energi och protein så kan det inte ge några negativa effekter att han får MER kraftfoder än jag annars skulle våga ge? :confused:
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Jag skulle inte oroa mig för mycket. När de växer blir en del lite taniga, och jag skulle inte säga att det är någon fara på taket. Fortsätt som du gör så får du nog en tjockis när gräset kommer upp och han är vallack.
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Hoppas att han har gått med jämnåriga.

Ettåringar bör gå med jämnåriga, då de behöver äta o vila mkt mer än 2-3 åringar.

Tror ändå inte att det är ngn fara eftersom d växer så mkt första levnadsåret.

Sen ska inte unga hästar ha mindre mat än vuxna.

Jmf med hur tonåringar äter vs vuxna.
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Svar på din fråga om hur mycket kan jag ej ge, men har själv två fullblodsåringar. De går ute dygnet runt och får ca 5 kg kraftfoder per häst och dag, hälften havre hälften lucern, plus mineraler och vitaminer. Fodrar i gemensam krubba 3 gånger per dag.
När betet kommit igång tar jag bort lucernen, och ger enbart havre (5 kg) fram till slutet av juli. Då blir det dags för lucern igen.
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Hur menar du med "hann inte äta upp"?
HUR MYCKET KRAFTFODER VÅGAR JAG GE?!

Vad jag menade var att för att han ska kunna äta så mycket som han behövde, så behövde han ca 10 timmar inne i boxen. Alltså han hann inte med de andra som åt upp sitt på så där tjugo minuter.

Du kan ge honom så mycket kraftfoder som han behöver. Men du får öka mängden gradvis. Min tunne pojke har i vinter fått, förutom fri tillgång påhösilage (tror att han stoppa i sig runt 12 kilo/dygn), 3 kilo lucern pellet (Kvarnby), 2 - 3 kilo havre (kommer inte riktigt ihåg mängden) och 1,8 kilo Opti Gro. På denna foderstaten har inte blivit tjock men mer normal och fått lite mer go i hagen. Att han "bara" fått havre, eller så pass mycket havre är för att det äter han. Det gott helt enkelt. Det spelar ju ingen roll hur bra foder man om inte hästen äter det.
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Hoppas att han har gått med jämnåriga. Ettåringar bör gå med jämnåriga, då de behöver äta o vila mkt mer än 2-3 åringar.
Han har gått i blandad flock. Både jämnåriga och några som är ett år äldre och några vuxna valacker. Ser inte just det här som ett problem - han ligger ofta och vilar helt oberoende av vad de andra hittar på... Cool kille min Liten. :love:
Tror ändå inte att det är ngn fara eftersom d växer så mkt första levnadsåret.
Nu har han ju inte växt så där värst på höjden heller tycker jag... menmen.. det är väl som det är med det. Kanske är mycket om man jämför med hans slutmått ändå... (suck)
Sen ska inte unga hästar ha mindre mat än vuxna. Jmf med hur tonåringar äter vs vuxna.
Du kanske inte läste mitt originalinlägg? Var någonstans står det att han FÅR mindre än en vuxen häst?? Han har uträknad foderstat baserat på hans förmodade slutvikt (65MJ / 600 smrp) och enda problemet är att han INTE ÄTER allt han får. Framförallt äter han MYCKET LITE grovfoder (ja, vi har kollat tänder - de få han har hunnit få.. ja, vi har kollat mask och det har han inte problem med) och då vet jag inte om jag vågar fläska i med kraftfoder eftersom det då blir en mycket stor del av totalfodergivan.

DEN frågan skulle det vara trevligt att få FLER svar på.
 
Senast ändrad:
Sv: SMAL åring - vad göra?

Skulle också vilja veta hur stor mängd per giva man kan ge som mest utan att det bara blir "går rakt igenom och vi eldar för kråkorna"-syndrom av det hela?
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Det beror ju lite på hur stor han är. Men när jag har en tunn häst i ålder med din så ger jag inte mer än 2,5 liter volymmässigt per mål till mina halvblod. Viktmässigt kan ju det bli en beroende på vad för sorts foder det rör sig om. Jag delar upp utfodringen på flera mål per dag. Som mest har jag fått ha fem mål på ett dygn för att hästen skulle kunna äta allt den behövde.
 
Sv: SMAL åring - vad göra?

Har ju tyvärr inte möjlighet att ge fler än två mål, men han får just nu 1½ Krafftskopa per giva. Det motsvarar nog ungefär de där 2½ literna som du pratar om... plus fri tillgång på silage och några timmar invänjning inför betet per dygn...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 283
Senast: Twirro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 343
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp