Hur gör med passet vid ej full betalning vid hämtning? SNABB HJÄLP TACK!

Fibusen

Trådstartare
Ska sälja min häst idag,och jag kommer få nästan full betalning,resten kommer att sättas in den 25/9,så frågan är hur jag ska göra med passet,ska jag skicka med det nu?

Det står i passet: "Vid byte av ägare skall enligt svenska regler,ägarbeviset omedelbart lämnas till den avelsorganisation eller rasförening som utfärdat det tillsammans med uppgifter om den nye ägarens namn och adress för om registrering. Passet skall därefter vidarebefodras till den nya ägaren"

Jag kommer inte skicka in ägarbytet förens full betalning är klar,men frågan är hur jag ska göra med passet,skicka det på posten när ägarbytet är inskickat,eller skicka med det nu när dom hämtar hästen??
 
Sv: Hur gör med passet vid ej full betalning vid hämtning? SNABB HJÄLP TACK!

Lämna med passet men behåll pappret för ägarbevis. Passet är ingen värdehandling på det sättet, och passet ska alltid följa hästen.
 
Sv: Hur gör med passet vid ej full betalning vid hämtning? SNABB HJÄLP TACK!

Enligt EU-reglerna så ska alltid passet följa hästen. Vilket innebär att om hästen åker så ska passet med.
Det som står i passet ska inte tolkas som att det är OK att inte lämna iväg passet bara för att hästen inte är fullt betald.

Egentligen så när man säljer på avbetalning/delbetalning och inte skriver in i ett avtal att man förbehåller sig ägande rätten tills dess att hästen är till fullo betald, så går ägarskapet över på köparen. Som får en skuld till säljaren. Jämför med att köpa bil på avbetalning. Ägarbytet görs omgående och den som då köpt bilen får ansvaret att stå för skatt, försäkring m m med med en skuld till säljaren.
 
Sv: Hur gör med passet vid ej full betalning vid hämtning? SNABB HJÄLP TACK!

Jag har skrivit in i avtalet att jag har ägarerätten på hästen fram tills den är fullbetald,och har även skrivit in sista datum när betalning ska ske,om det inte sker då har jag rätt att hämta hästen/sälja den vidare,och att inga pengar återbetalas.

Gäller att vara på den säkra sidan,men jag tror då absolut inte att det ska skita sig,men man vet aldrig,lika bra att ha riktiga kontrakt!
 
Sv: Hur gör med passet vid ej full betalning vid hämtning? SNABB HJÄLP TACK!

Jag hade väntat att skicka in passet förrän hästen var helt betald.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 034
Senast: Jeps
·
Äldre Suck, djävla idioter. Fick det här. Kan förstå att många blir rädda. Frågan om din sinnesfrid. o;? Hallå! Du kanske inte känner...
Svar
16
· Visningar
4 176
Senast: anna_panna
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 873
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 503
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Anlägga blomrabatt
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp