Hur gör arbetande hundägare?

När jag jobbade hade jag med min hund på jobbet på förmiddagarna också var han hemma på eftermiddagarna. Jag jobbade då i stall och han var så nöjd efter att ha hängt med på allt och dessutom busat och sprungit med kollegans hund att han knappt lyfte på huvudet när jag skulle tillbaka till jobbet på eftermiddagen.
 
Hade jag varit ensam med hund och jobbat heltid på dagarna vete sjutton om jag ens hade kommit på tanken att skaffa hund (såhär med facit i hand). För även om det löser sig på dagarna med rastning så påverkar ju daglösningen också vad en kan göra efter jobbet och jag tycker ofta att det är det som glöms bort när en pratar om hur hundarna ska ha det när en jobbar :)

Visst påverkar det! På vardagarna gör jag inget, utom möjligtvis handlar lite i närmsta butiken, om inte hundarna kan vara med. Visst skulle de fixa att jag stack ut på grejer även på kvällen, precis som att det finns hundar som fixar att bo hela deras liv i hundhus och liknande, men jag tycker att det blir för mycket ensamtid för hundarna då. Å andra sidan, efter jobbet och efter dagens långpromenad så hinner jag sällan med så mycket mer än matlagning och vila om jag ska orka med nästa arbetsdag också.
 
Jag försöker jobba endast kvällar och natt medens min man jobbar kontorstider. Dom brukar vara ensamma mellan 14-18. Annars brukar min mamma gå förbi och släppa ut hundarna en eller två gånger när jag jobbar förmiddagar.
 
Jag har hund tillsammans med mina föräldrar (eg bara min mamma) och sen har vi dagis. Vi jobbar alla heltid så utan dagis (eller annan hundvakt) hade det inte gått.
 
Är inte beroende av partner för att ha hund eftersom det är jag själv som sköter 99% av all hantering - promenader, träning, veterinärbesök etc. Däremot är det ju mycket uppskattat att sambon ibland tar sig en tur med grabbarna ändå.

Däremot är jag beroende av dagmatte de dagar jag inte jobbar/studerar hemifrån men jag har en hundfamilj med varierande jobbtider/pensionärer/sjukskrivna. Har åtminstone 5 personer som jag kan ringa direkt vid behov. Vanliga dagmatten är min mamma.

Nu har vi köpt gård och kommer att ordna en hundgård som hundarna kan vara i om jag ska iväg på kortare ärenden.
 
Vår hund är ensam hemma 9 timmar mån-fre. Inte ok enligt lag men hon klarar inte av dagis, att någon kommer och rastar eller dagmatte. Vi har provat allt vi kommit på och detta är det enda som fungerar då hon stressar för mycket annars.
 
Är inte beroende av partner för att ha hund eftersom det är jag själv som sköter 99% av all hantering - promenader, träning, veterinärbesök etc. Däremot är det ju mycket uppskattat att sambon ibland tar sig en tur med grabbarna ändå.

Däremot är jag beroende av dagmatte de dagar jag inte jobbar/studerar hemifrån men jag har en hundfamilj med varierande jobbtider/pensionärer/sjukskrivna. Har åtminstone 5 personer som jag kan ringa direkt vid behov. Vanliga dagmatten är min mamma.

Nu har vi köpt gård och kommer att ordna en hundgård som hundarna kan vara i om jag ska iväg på kortare ärenden.

Jag är inte heller beroende av partner för hunden, de dagar jag jobbar lämnar jag hunden hos hundvakt även när min man jobbar hemifrån eller är ledig. Han har inget hundintresse och jublade inte över beslutet att skaffa hund, så det skulle inte kännas schysst att lämpa över det på honom även om han är hemma. Teoretiskt skulle jag kunna åka hem och rasta på lunchen, men dels skulle jag då behöva jobba längre på kvällen och dels tycker jag det är bra att hunden aktiveras och umgås med andra hundar den tiden istället.
 
Jag jobbar heltid (kontorstider) och har dagmatte/daghusse (pensionärspar) till min hund, hon gillar att vara där lika mycket som hos mig :)
Hade jag inte haft dom så hade det nog varit hunddagis som gällt, hade inte velat vara utan hund.

Sen angående ensamtid får man nog också ta i beaktning vilken hund man får/har. Jag har haft hundar tidigare som i perioder varit ensamma 6-8 timmar med kortare rastning emellan och som klarat sig fint. Lite äldre (eller iaf inga unghundar, typ över 3 år) och aktivt tränande och tävlande och nöjda med att ligga och sova resterande tid. Nuvarande hund hade inte fixat det, hon har alldeles för stort beroende av närhet. Hon är lugn och trygg att lämnas 2-3 timmar men övrig tid vill hon att vara nära, sover alltid i knät, på mina fötter etc. Hon hade inte trivts många timmar dagligen utan mänsklig kontakt.
 
Jobbar heltid, har hundrastare de flesta dagar annars kör jag själv hem på lunchen. Min hund blev ett stressmonster av hunddagis, nu mår han bra. Lägger i princip all fritid på honom i övrigt. Visst är det slitigt pga jag bor själv och några icke hundrelaterade aktiviteter i veckorna är inte aktuellt.
 
Både jag och sambon jobbar heltid, kontorstider. 2-3 dagar i veckan så är de hemma ensamma hela dagen men får en 2h skogspromenad på lunchen, antingen av mig eller av deras husse. Vi turas om. Resterande dagar kan jag jobba hemifrån halva eller hela dagen, så då är de ensamma max 4h.
 
Jag jobbar halvtid + lite extra. Bor 2 minuter från jobbet, cyklar hem varje rast som är 30 min eller längre. Stressigt men det fungerar. I övrigt är hundarna mitt intresse så övrigt tid spenderar jag mer än gärna med dem.
 
Hunddagis, lunchrastning, hundgård, jobba hemifrån, flextid och daghusse har varit lösningar för oss som båda jobbar heltid kontorstider. Vi har båda rätt flexibla jobb med flextid och möjlighet att jobba hemifrån vilket underlättar. Vissa dagar finns dock ingen bra lösning så då blir det att de är i hundgården hela dagen och när vi bodde i lägenhet fick de ca 30 min lunchpromenad men var ensamma hela dagen i övrigt. De verkar inte må särskilt dåligt av 8-9 timmars ensamtid då och då men jag skulle inte tycka det kändes ok att ha de så varje dag under en längre period. Då ägnar vi i princip hela vår fritid åt att träna med dem så de brukar uppskatta att bara ligga och sova någon dag då och då.

De flesta dagar är de dock hos sin daghusse, han har varit daghusse till våra hundar (inga andra hundar) i 5,5 år nu. Otroligt pålitlig pensionär. Det händer att de är ensamma hemma hos dem några timmar då och då men är lika hemma där som hemma hos oss så det är inga problem.
 
Våran hund är snart 13 år. Om jag inte är hemma (pluggar) och sambon jobbar så han inte har tillgång till motorvärmare så är han hemma. Sambon åker hem på lunchen.

Fungerar kanon med den här hunden, men har insett att det inte blir någon ny då han inte finns längre, för det går inte att hoppas att en ny hund gillar det livet vi kan erbjuda. :)
 
Menar inte att vara provokativ, men är undrande. Hur gör hundägare som arbetar?

Jag bor på en mindre ort. Finns inget hunddagis.

Var på hundmässa i Stockholm igår, pratade med en kille på SKK som sa att 4 timmar är ok att lämna.
Känslan jag fick från en del personer i de olika rasmontrarna var att en hund ska inte lämnas ensam för att det blir tråkigt för dem. Om en hund inte kan lämnas ensam då bör hundägare vara pensionär, arbetssökande, föräldraledig, jobba hemifrån eller ha möjlighet att ta med hunden till jobbet om man inte har plats på hunddagis?

Jag kommer från årsskiftet att ha en fast tjänst på 50% med 5 minuters väg mellan arbete och hem. Där finns möjlighet att lätt ta sig hem för att rasta en hund. Och aktivera mera/längre promenader kvällstid.
Utöver de "fasta 50%" kommer jag att arbeta som timvikarie, ibland med pendlingsavstånd. Det känns som att svårigheten kan uppstå de dagar jag "timvickar" på annan ort. Jag har tankar på att leta efter en pensionär som kan hjälpa till de dagarna, eller om det finns möjlighet att lämna på hunddagis på annan ort? Vet ej om det är möjligt att lämna "sporadiskt", misstänker att man betalar en fast summa för hunden då?

Hur gör arbetande hundägare?
Jag skaffade hund för 1,5 år sen, fastän jag gärna har velat ha hund i stort sett hele mitt vuxna liv (är snart 50 år). Orsaken till att det INTE blivit hund är just att jag inte vill ha hund som ska vara själv 4 + 4 timmar per dag, eftersom jag jobbar heltid.

Visst, det skulle vara möjligt att åka hem på lunchen, men dels skulle det kännas stressigt och jag tycker inte kissvända plus sällskap på 40 min är tillräckligt bra för en vovve.

Så; jag väntade med att ha hund. Upptäckte för några år sen att vi har hunddagis här och bokade alltså plats där INNAN valp köptes.

Växte upp med en labbe hemma (70-80tal), första åren i hennes liv var mamma hemmafru, men när hunden var kring 4-5 år började hon plugga heltid och sen jobba heltid. Jag o brorsan var ca 9 och 11 år. Så då var hon själv från ca 7.45 till ca 15.00. Det gick väl, men var nog inte något drömliv för vovven.

VET att det finns en hel del folk som har hund på det sättet nuförtiden också. Jag säger inte min åsikt om ingen ber om den, men då talar jag om vad jag tycker om det.
 
Jag jobbar deltid. Maken jobbar ständig natt så någon är i stort sett alltid hemma.
 
Jag har en liknande tråd här om du söker, "Vad jobbar ni med?" tror jag den heter :o Många bra svar där.

Jag jobbar 5-skift. Hunden är med mig på jobbet alla dagar utom då jag jobbar 7-16, och då enbart pga att jag har andra arbetsuppgifter då och hunden kan inte vara med. Dessa dagar (4 dagar var 6e vecka) är hunden på dagis (har klippkort alltså ej fast plats) eller hos en kollega till mig som har henne inne på sitt kontor. Har funkat hur bra som helst.

Jag är ensam och har ca hundra mil till familj osv som kan hjälpa mig, så jag är ganska låst. Jag har även häst. Om jag inte fick ha hund på jobbet hade jag aldrig kunnat ha hund. Men nu är hon med mig överallt, på jobb, i stall osv. Hon är bara 5 månader ännu så hon kräver inte så mkt mer än en promenad per dag och lite aktivering inne, men desto mer krävande pga att hon aldrig kan lämnas ensam.
Mitt tips om du är ensamstående, är att noga tänka igenom hur du löser det under valp- och unghundstiden. Det är mkt och successiv träning innan en hund kan lämnas ensam längre stunder.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 667
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 184
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp