Hur gör ni med täcken på natten?

TheHunted

Trådstartare
Hur gör ni?? låter ni hästarna stå med samma täcke som ute eller byter ni och sätter på dom ett stall täcke?? Skriv gärna varför ni gör som ni gör också...

Själv byter jag till stall täcke för jag tycker att det värkar skönt ör hästen att få lite variation i allafall

//TheHunted1

Sv: Hur gör ni med täcken på natten?

min har ett tjockt inne täcke (280 g) sen när han går ut slänger jag på ett till (370 g) så han har dubbla.
idag va de så himla kallt så han fick ha ett 150 g inne oxå!
anledningen är väl att det är kallare ute än inne därför måste han ha tjockare täcke ute!

min häst har alla sina täcken på sig hela tiden.
bomullstäcke, stalltäcke och utetäcke m. hals.
han är det frusnaste jag någonsin haft.

Min häst har samma täcke på sig både ute och inne pga. att täckesbyten inte ingår i vårat stall. Hade det ingått hade hon haft ett lite tunnare på sig inne.
I morse var det 18 grader kallt, så då åkte jag ut o slängde på henne ett extra täcke innan hon gick ut i hagen.

Har tjockt stalltäcke inne och när det är minusgrader så behåller han det på och så lägger de på ett utetäcke med hals när han ska ut.

Vårt stall har en temp över nollan när hästarna är inne och kanske max fem minus på dagarna när hästarna är ute, ingen har natttäcke, men är täckade ute.
Min är nyss jaktklippt. Den andra är oklippt men har ingen jättepäls att skryta med.

Hej!!
"Mina" hästar har inga täcken på natten,om det är riktigt kallt så får dom ha en flecce på sig!!:smirk:

Ja jag byter alltid täcken när de kommit in. Inne har han ett fleecetäcke underst, och ett 200 g stalltäcke över. Ponnyn är alltid otäckt såvida hon inte blivit blöt ute, då lägger jag på en fleecefilt

*lån*
Min häst har ett stalltäcke (termo) på sig inne och när han går ut har han ett utetäcke (300 g) med hals ovanpå det. Är det svinkallt får han ha ett till stalltäcke under.

Min häst går med ett stalltäcke inne och när hon går ut får hon även på sig sitt vintertäcke, nu när det är riktigt kallt (även i stallet).
Annars brukar hon oftast stå utan täcke inne, för att sedan få på sig ett yttertäcke innan hon går ut.

Varför?
Ja, inte sover jag påklädd med ytterkläder inomhus, så varför skulle hästen göra det?

Min har samma täcke på alltid dvs utetäcket och just nu även ett termotäcke under. Han är helklippt ,fullblod . Täckesbyte ingår inte i stallet.Kollektiv stall med 10 hästar, de flesta ska till arbete/skola så det finns inte tid till det. . Har aldrig haft stallplats där det ingår så jag har aldrig funderat på att ha olika inne o ute.

Våra går i samma ute som inne. vi har inte täckesbyten i stallet (kollektiv) dock hjälper vi varann om det skulle vara ngt särskilt, tex ngn ringer och ber en byta pga att de satt "fel" täcke efter väderlek osv. När man själv har morgon fodrningen följande dag brukar jag byta, mest för att växla täcken och hur de ligger.

Har dock bara bra utetäcken som andas och ligger bra, annars skulle jag nog inte vilja ha samma täcke 24 timmar om dygnet, men nu funkar det bra.

Min har ett stalltäcke inne och på morgonen får han ett tjockt varmt vintertäcke utanpå.
Vill att han ska ha täcke inne pga att han har haft problem med ryggen så jag vill vara säker på att han inte blir kall.

Har samma täcke ute som inne. Det är kallstall med HÖGT i tak så det är ingen temp skillnad ute och inne. Bytte iofs inte täcke när hon stod i ett litet stall som var mycket varmare heller men det var mest för att det inte ingick täckesbyten. Vi hann inte göra det på morgonen innan utsläpp så..

min har termotäcke inne och sedan ett vintertäcke över detta ute.
skulle helst ha bara ett i taget, men vill underlätta för resten av fodrarna... de tycker nog jag är tillräckligt krånglig ändå:angel:

Byter på kvällen/morgonen. Vad som sätts på beror på hur kallt det är i stallet. Är det runt/över +5 får de vara nakna, mellan +5 och 0 blir det fleecetäcken och under 0 åker termotäcken på. Ute har de regntäcke eller vinteertäcke beroende på temp. Den lilla har ju iofs täcke hela sommaren också, exemhäst...
//marti

Mina hästar byter från sitt utetäcke till ett stalltäcke när hon kommer in. Jag vill inte ha utetäcke inne, dels för att jag är rädd om dem och inte vill ha massa fläckar på dem, och dels för att jag vill att hästen ska få andas i pälsen lite, och få ett annat täcke som legat i sadelkammaren i värmen hela dagen.

Just nu har den ena ett tunt stalltäcke under ett thermotäcke ute, med halstäcke till.
När hon kommer in så tas allt det av och hon får ett tjockt stalltäcke på sig.

Den andra har ett utetäcke på sig och byter till ett stalläcke inne.

I vårt stall har vi två alternativ (om vi inte kan vara på plats morgon och kväll själva): antingen täcke på dygnet runt eller inget täcke alls.

Jag väljer att inte ha något täcke alls. Spårklipper hästarna - då torkar de snabbt efter ridturerna och jag kan släppa ut dem igen utan täcke.

Jag byter i stort sett alltid.

De har lite olika klippning, men båda har tjocka andastäcken med hals ute. Inne har den helklippta hästen ett fleecetäcke med hals och ett termotäcke med halvhals. Den halvklippta hästen har bara termotäcke med halvhals. Hon hade fleecen också innan, men hon är väldigt jobbig att byta täcke på så jag provade utan och hon fixar det fint.

Har kallstall.
Varför? Jag går inte med samma kläder dagarna i ända, tycker att lite bör man nog variera om man har möjlighet. Dock har jag dem hemma och kan därför om jag vet att det är bråttom morgonen efter bara ta av halsarna på utetäckena så står de bra ändå.

//E

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Eurovision 2025
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur