Hur gör ni utan spolspilta?

Sv: Hur gör ni utan spolspilta?

har aldrig haft någon spolspilta i något stall jag vart i.
Men jag duschar inte min häst heller, eftersom han är rädd för vatten :p
Jag borstar bort leran när den torkat. Är det mycket lera, borstar jag de stora kakorna när de är blöta, för då torkar det snabbare.
har man inga benskydd på hästen torkar benen oftast när man rider.
Annars tar jag en hink och en svamp, och svampar av benen. På sommaren brukar jag göra samma sak över kroppen, och häller det sista av vattnet över ryggen. Funkar toppen. Ibland tar jag slangen också, men som sagt är han lite nervös av sig när det gäller vatten.

Jag har varit bortskämd med spolspilta men ska nu flytta och kommer då att bli utan. Hur gör ni som är utan? Till saken kanske hör att min häst är vit och att det är väldigt svårt att få bort gula fläckar, gräsfläckar osv...(någon som har några riktigt bra tips?!)

Hur gör ni när hästens ben är leriga? (jag brukar spola av benen för att undvika mugg).
När hästen är svettig? Det finns inget vatten indraget alls förutom till vattenkopparna.
Tacksam för tips! :bow:

Har aldrig haft spolspilta! Vatten slang Funkar pörfekt;) I sommras när de var som varmast 35-40 grader,så gick vi ut många gånger under 1 dag och sprutade på dom så dom kylades ner lite, :)

hej!

Jag har en häst som har mugg och vi har ingen spolspilta. Jag har antingen dragit ut slangen, eller när det blir för kallt, hink med vatten. i perioder när varmvattnet fryser tar jag med varmvattten hemifrån (eller från skolan om jag åker direkt).

Visst är det skönt med spolspilta, men absolut inget som verkligen krävs. Fast ridlägret med spolspilta är klart himmelen, ffa eftersom min häst envisas med att bli toksvettig jämt.

/ Lavinia

I stallet där jag står så drar vi ut en vattenslang. Funkar alldeles utmärkt. :banana:

Om man tvättar sin häst så ofta att man har ett tvångsbehov av spolspilta så tvättar man den nog för ofta.

En häst behöver inte tvättas i karlederna varända lerig dag. Däremot är det bra om man borstar bort överflödig lera. Är det lerigt länge kan man tvätta bort leran med en svamp lite då och då. Mugg är inte ngt som en häst får så fort det blir lerigt. De klarar av lera. De spolas inte av naturligt sätt. Sen är hästar ibland mer känsliga än andra, det kan bero på hästens hälsa i övrigt, om den har hudproblem eller liknande. Och då kan man vara lite försiktigare. Men det räcker med en hink och en svamp. Man ska veta att väta orsakar mugg, så om du tvättar karlederna ofta måste du vara väldigt noga med att torka dem torra varje gång. Jag skulle absolut aldrig råda ngn att tvätat hästens karleder varje dag - det gör mer skada än nytta. Kan faktiskt orsaka problem istället för att förebygga. Man ska inte överdriva sin välvilja och göra det till ett maniskt beteende.

Svansen kan kan man tvätta i hink också. Inga problem. Sen ska tilläggas att man inte aks tvätta hästens päls (hela hästen) i onödan. Den behöver de fetter och det damm som den har i sin päls för att skydda sig mot sol, insekter, värme och kyla och för att huden och pälsen ska må bra. Så det är också en dum grej som vi människor kommit på med vår fåfänga. Utsätt inte hästen för saker den inte naturligt skulle utsättas för, i onödan.

gillar ditt tänkande skarpt :smirk:

Håller med dig fullt ut. Hur skulle det liksom sett ut om alla hästar i det vilda gick ner till en sjö för att tvätta sig varje dag ;)
Nej, jag håller på din teori och har aldrig tvättat min häst. Endast ben och svans innan tävling, och svampat av honom efter svettig ridning. inte mer än så faktiskt, han verkar inte ha dött av det ännu.

fler som du :bow:

har ingen spolspiltar, brukar aldrig spola av hästarnas ben förutom när hovlagaren kommer, då med hink och svamp, diskborste på hovarna. Borstar av leran när den torkat. och har aldrig haft en häst som fått mugg.

Trädgårdsslangen!:D Men låter du leran torka,så är det lätt att dra av den med en ryktsten,den tar även kiss- och gräsfläckar.

Härligt med fler med det tänket. Det får inte bli för mycket parfym och rosa band. Hästarna är de som får lida av det sen. ;)

Ha en trevlig helg!

Härligt med fler med det tänket. Det får inte bli för mycket parfym och rosa band. Hästarna är de som får lida av det sen. ;)

Ha en trevlig helg!

Amen!!:D
Min hästar lever fortfarande- UTAN spolspilta...:smirk:

Jag tvättar inte heller min häst varje dag. Men det är skönt att kunna spola av henne ibland eftersom hennes hage ofta är jättelerig. Jag är inte där på em-kvällen varje dag när de går in och då får naturligtvis leran torka in. När det har torkat är det ju lätt att borsta bort, men det hinner det oftast inte göra medan jag är i stallet. Och kletig gegga är lite svårare att få bort...

Eftersom hon lätt blir väldigt svettig brukar jag ibland spola av halsen och så efter tex träning. Men bara med vanligt vatten. Någon gång om året brukar jag tvätta henne med vanlig grönsåpa. Detta gör jag naturligtvis när det är varmt ute, jag badar inte hästen mitt i svinkalla vintern, då brukar ju inte ens benen behöva tvättas av.

Ryktsten tar bort kiss- och gräsfläckar i viss mån, men hennes päls verkar suga åt sig skiten så att det inte går få bort... Likadant med man och svans... om hon rullat sig är det brunt i veckor efter! Därför är det skönt att kunna tvätta det, jag borstar aldrig man och svans eftersom de är jättetunna som de är.
Sen verkar hon ju gilla att ha sina bajshögar som kudde ibland under rumpan! Mysigt... :angel:

Tvättar hästen i stallgången:)

Binder upp hästen från båda sidorna (som i en spolspilta) och sen är det bara att spola på med vatten.

Leriga ben är ovanliga här, men när hästarna väl kommer in med lera upp till knäna/haserna så låter jag det torka och sen borsta bort.

Har alltid haft vatten i stallen, men oftast så använder jag bara hink och svamp vid tex. svettfläckar, rengörning av ben osv.

Senast ändrad:

har aldrig haft spolspilta.. så är min häst jätte svett så tar jag med slangen ut å spolar han (dock ej vintertid.. svampning som gäller då..)

benen spolar jag oftast ute åxå... annars får leran torka å ja borstar bort...

eftersom min häst åxå är vit så är d nån gång vi ska göra oss fina å han har gräs/kiss lort fläckar så andvänder jag torrschampo..

eftersom min häst åxå är vit så är d nån gång vi ska göra oss fina å han har gräs/kiss lort fläckar så andvänder jag torrschampo..

Vad använder du för torrschampo då? Jag har inte hittat något som funkar så bra... (blir lite svagt gult kvar ändå)

Vi har en spolspilta, men den fungerar just nu som torkrum (under vinterhalvåret).. därför blir det till att dra ut slangen och be pållen att han ska stå still utanför stallet....:D

Samtidigt tycker jag att man ska vara försiktig med att tvätta benen för mycket. Har sett flera hästar som har fått mugg och andra hudproblem pga att de har tvättats av efter ridningen i stort sett varje dag.

Lagom är bäst! :)

Jag har aldrig nånsin haft spolspilta. En gång fanns det i stallet jag stog i ett tag, men använde den aldrig. Jo en gång på ett år kanske..

Nu för tiden kan jag ta slangen och ställa mej på stallplanen om man ska tvätta hästen(typ aldrig) eller om det är jättevarmt ute bara för att svalka. Eller om han mot förmodan är svettig(händer väldigt sällan, brukar bli vid sadelgjorden bara och då tar jag hellre en svamp än att släpa med slangen o hålla på ;))
Benen spolar jag aldrig, de borstas av när det torkat eller svampar om det är akut, typ att hovslagaren ska komma eller så.

om hon rullat sig är det brunt i veckor efter!
Det är inte en anledning till att tvätta hästen onödigt mycket. De är inte på jorden för att vara rena. Köper man sig en skimmel så är det ju något man får leva med. ;) Men såklart man kan göra den fina ibland. Men "ibland" är inte detsamma som "regelbundet".

Sen tyckte jag att du skrev att du tvättade benen på kusen varje dag. Kanske misstog jag mig. Det var iaf därför jag tog upp detta med att man inte bör hålla på för mycket med vatten på hästen. Du vet säkert själv om du behöver ta åt dig eller ej. ;)

Hoppas iaf att du tar till dig våra tankar om du känner att du kanske tvättar kusen för ofta. :bow: För hästens skull, ingen annan.

Haha det kan du säga till min häst! Hon är en riktig skitgris...:angel:

hahahah måste hålla med dig...har en som det är störtomöjligt att hålla ren...man får ge upp...hon skiter å sover på de som kudde...sen måste hon ligga med hovarna rakt upp för hon har stora skitfläckar uppe mitt på ryggen....men men...man vänjer sig...ryktsten kommer man långt med och sen torrschampooo...*s*
man längtar till sommarn när man kan spola av ute...har som ni förstår inte heller vattenspilta är de heljävligt och man ska iväg nånstans å rida tar jag en hink med vatten å svamp i boxen och punkttvättra...*s*

cat

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 485
Senast: Lavinia
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 982
Senast: jemeni
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V