Hur göra höet extra gott?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TaylorSwift
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 164
T

TaylorSwift

Hej!
köpte min häst i november och fram till för knappt en vecka sedan har han ätit enselage. I söndags började jag ge honom hö och sedan har han börjar hosta lite. Det går inte få tag i finare hö, så det är alltså inte dammigt elr så. Det är analyserat och har bra värden.
Nu har jag börjat blöta höet åt honom och det tror jag funkar bra men jag har bara ett litet problem.
vällshöt får han ju inne så det äter han ju men efersom han är ranghögst så tycker han det är godare och roligare att ta de anda hästarnas torra hö i hagen :grin: (samma bra hö för övrigt) middagen kan jag ge honom inne nästan varje dag efter att jag har ridit men just frukosten blir ett problem. De kan ej få den inne eftersom jag är innackorderad i ett stall och kan inte påverka detta. Att de andra blöter höet till sina hästar är inte ett alternativ.

Nu undrar jag alltså ifall jag kan göra hans hö extra gott på något sätt? inte ska jag väll behöva springa och sockra på det? :angel:
Finns det någor som luktar gott? känner han ifall man lägger äpplebitar i hans höpåse tror ni?

Tacksam för snabba svar! :bow:

Sv: Hur göra höet extra gott?

Enligt min erfarenhet kan det gå illa om en häst som hostar av hö fortsätter att äta det. Det är varken bra eller snällt, bäst vore om han kan äta hösilage/ensilage så han slipper hostandet!

Alt blöter höt.
Om du gör hans hö extra gott kanske någon annan vill ha det?
Äppelbitar hjälper nog inte, då tar han väl dem och sen tar han det andra höt :p

Lägg ut fler högar åt hästarna. Det ska vara fler högar än vad det är hästar så inte den ranghögste kan jaga bort de som är lägre i rang. Blir bara stressigt för alla inkls den högste hästen att ha exakt lika många högar som hästar. Sen ska man inte ha högarna presis bredvid varnadra. Lägg en längst ned i hagen som ex, och sprid ut dom. Det behöver heller inte vara högar. Hästar är vandrare och letare, så det går gott och väl att sprida höet lite här och där med.

Du bör inte ge honom aw ett hö som han hostar aw. Att blötlägga höet är ett halwbra alternatiw där du fortfarande riskerar att hästen utwecklar bronkit. Lägg krut på att ordna ett annat hö eller hösilage istället för att lura i honom det han far illa aw.

För mig är det aldrig ett alternatiw att fodra hästen med något som den kan bli sjuk aw.

Till alla:
Tror han hostar för attd et blir så torrt bara, han är dålig på att dricka i hagen men dricker nästan alltid när man erbjuder honom. Det har inte varit några dödsroslingar precis men några gånger har jag hört han hostat till lite.

Höt ligger bar uppdelat i en stor hage och när han tar någon annas hör går den hästen till hans hö istället och det brukar vara rätt lugnt när de får middag bara att han ska välja den bästa högen innan han ställer sig i ro och äter ;)

Om jag kommer på något sätt att göra hans hö godae finns det inte en chans i :devil: att någon annan får komma nära det :angel:

Nej men ge dig. Hästar hostar knappast pga torrheten i fodret. hostar gör man vid hygieniskt dålig kvalite på fodret. Vad menar du med uppdelat ? updelat hur ? i 10 högar eller en stor ?

kl
håller med mynta! Det är knappast pga höt är för torrt som hästen hostar av det. Hur vet du att det inte finns "finare" hö? Damm och mögelsporer som kan ge hosta är inte alltid synligt för blotta ögat ska du veta. Och att det är analyserat och har bra värden säger INGET om den hygieniska kvaliteten utan bara om den näringsmässiga. Fram på vårkanten är det inte ovanligt att hö är dammigt eller till och med har hunnit mögla under vintern.
Varför har du frångått hösilaget?
Lyssna på tantester, det är bara idioti att försöka lura i hästen ett hö som den bevisligen inte mår bra av. Det blir inga "dödsrosslingar" till en början, men fortsätter du så är det som att beställa en kronisk bronkit och då kan du få höra dödsrosslingar.
OM det nu är höt som din häst reagerar på. Det kan ju va nåt annat oxå, eller hostar han bara när han äter höt?

Funkar inte ditt enkel V eller försöker du vara lite hipp? :rofl::angel:

Eftersom folk här inte werkar fatta hur makalöst hipp jag werkligen är ser jag mig twungen att utmärka mig med lite coola w... :D
Nä, enkel-w har dött. Och äks. Men det hoppar jag bara öwer, lämnar en liten blank ruta mitt i ordet...

Till alla:
Tror han hostar för attd et blir så torrt bara, han är dålig på att dricka i hagen men dricker nästan alltid när man erbjuder honom. Det har inte varit några dödsroslingar precis men några gånger har jag hört han hostat till lite.

Försök att inse allwaret. Din häst uppwisar tidiga symtom på det som kan sluta i kwickdrag. Det är så här det börjar.

Höt är jättefint, de andra hästarna i stallet äter det också och en av dem är damkänslig och reagerar direkt på dåligt hö.
Jag kan ju givetvis inte vara säker på att det är höt men eftersom det kommit precis nu så antar jag det.
Jag har ingen möjlighet att köpa enselage själv då jag får köpa 500kg balar och i denna värmen möglar de på 1vecka och DÅ blir det ohälsosamt om nån gång.

Hästen har inte hostat mycket, har nog hört onom sammanlagt 3ggr under några dagar. Idag hostade han ingenting vad jag hörde, men å andra sidan vaktar jag ju inte honom 24/7.

Det kan ju lika gärna vara en förkylning han har dragit på sig då han precis börjat gå utan täcke vissa dagar och det känns dumt att kasta 600kg fint hö för att jag tror han kan ha hostat av det. Och om det fortsätter byter jag givetvis till nått annat, vad 17 det nu skulle vara :crazy: så dum är jag faktiskt inte att jag inte fattar det själv men det är typiskt buke att döma så fort.

Vill bara att ni ska veta att jag ÄLSKAR min häst och gör allt för honom men tror inte han dör av att prova detta höt i nån vecka nu. Blir faktiskt ledsen när ni skriver som om jag håler på att göra min häst sjuk med vilje, har ju lagt ned mycket tid på att få hem fint hö till honom

Min ena ponny va dålig på att äta hö. Då blötte jag det med äppel juice. Dyrt men gott :D

Eftersom folk här inte werkar fatta hur makalöst hipp jag werkligen är ser jag mig twungen att utmärka mig med lite coola w... :D
Nä, enkel-w har dött. Och äks. Men det hoppar jag bara öwer, lämnar en liten blank ruta mitt i ordet...
Okey! :rofl:
Och äks? :confused::angel:

Min ena ponny va dålig på att äta hö. Då blötte jag det med äppel juice. Dyrt men gott :D

Det blir väl väldigt sött? Inte bra.
Då skulle jag nog hellre mosa egna äpplen så det inte blir så mycket socker.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 103
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 921
Senast: Karamello30
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 034
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka