Bukefalos 28 år!

Hur ha det i bokhyllan?

Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Har aldrig förstått mig på dem som sorterar böckerna efter storlek - det känns som en visning på Ikea, där det kan vara samma bok i 200 ex :rofl:
Utrymmeseffektivt. (Jag har en dublett av Fantomerna, samt två volymer med Liftarens guide till galaxen-serien; en på svenska och en på engelska. Inga övriga dubletter.)
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Det första jag brukade kolla in när jag kom hem till folk första gången var om de hade böcker och vad för sorts böcker. Tyckte detta sa mig någonting om personen. Numera kollar jag inte lika noga, men personer som har många böcker är oftast intressanta ur mitt perspektiv.:angel:
Håller med. I hemlighet har jag lite fördomar om människor som inte har några böcker/har väldigt få böcker/bara har en viss sorts böcker. Särskilt om de har barn. Jag tycker att barn ska ha fri tillgång till massor av böcker om flera olika ämnen och på alla nivåer. :idea: Så jag smygkikar fortfarande i folks bokhyllor. :o
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag försöker att hålla ordning, men det går inte alltid så bra. Skönlitteraturen går ganska bra, den river man ju inte om kring i så mycket, så den håller jag faktiskt från A-Ö. Därefter brukar jag placera resten av böckerna ämnesvis.

Jag gillar sammanhang så jag brukar låta sista boken i den skönlitterära delen avgöra vad för ämne som får komma direkt efter. Ett tag hade jag Xingjians En ensam människas bibel sist. Då har man två val: Antingen kan jag plocka upp Kinatemat och sätta en bok om Mao efter den och låta ämnet bli biografier, eller så kan jag plocka upp ordet bibel i titeln och hoppa på religionsämnet. Från religion går jag över till religionsfilosofi och därefter till filosofi, osv.

Just nu så är det inte så mycket ordning. Just nu är Émile Zolas Thérèse Raquine den sista och jag kan inte riktigt komma på vad för tema som kan komma efter. Ett fransklexikon kanske? För närvarande har jag dock placerat filosofiböckerna direkt efter skönlitteraturen eftersom jag har skrivbordet på en armlängds avstånd. Och efter det är det hyfsad ordning. Efter filosofi kommer estetik och därefter konst och arkitektur, byggnadsvård, hantverk, osv... Serien avslutas med en världsatlas.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag får ofta krupp på författare m många namn Eric Maria Remarque - ska jag gå på R eller M (jag tror det är R i just detta fall.
Och inom fantasyschangern så är det några stycken som skriver ihop - IBLAND.
Och alla som heter något på Mcdonald, MacCraig vs Macdonald o McCraig.
Dah - dagens ilandsproblem inser jag.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Utrymmeseffektivt. (Jag har en dublett av Fantomerna, samt två volymer med Liftarens guide till galaxen-serien; en på svenska och en på engelska. Inga övriga dubletter.)

Men det är väl inte dubletter om det är på olika språk/utgåvor osv?:angel:

/Migo
Samlare i förnekelse
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag bestämmer nu att det inte är det. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp