Hur hade du gjort?

Träffar jag nya människor får jag gärna en hint om vad de uppskattar och ej. Ska jag hälsa på hemma hos någon anpassar jag mig gärna till hur de uppträder hemma.Är det så att de inte vill ha svordomar i sitt hem får jag respektera det eller strunta i att hälsa på (men jag kan tänka mig att anpassa mig ganska långt utan att känna mig besvärad över det på något sätt), träffas vi på en mer neutral plats kanske jag inte tänker på det lika mycket även om jag gärna respekterar en sådan sak även då.

Det behöver ju inte vara något som har med ens djupa värderingar att göra, när jag var liten reste vi mycket med mina kusiner. En dag satt vi och åt middag allihop vid långbord och jag satt längst ut = jag fick be om att få massa saker skickade till mig för att inte sträcka mig över någon. Till slut blev min morbror trött på att skicka saker och sa väl något i stil med att jag väl för tusan kunde sträcka på mig lite istället för att alla skulle passa upp på mig. Det var helt enkelt så de gjorde hemma medan jag är uppfostrad med att man absolut inte sträcker sig över någon, blev jätteledsen över att bli utskälld när jag tyckte jag hade försökt att uppföra mig jätteduktigt. Och situationer i den stilen kan man ju lätt undvika när man är hemma hos någon man inte känner så väl om man bara vet hur de brukar göra, så att någon talar om för en hur de brukar göra hemma ser jag inte som något försök till att uppfostra någon.

När vi firat jul med sambons familj har alla fått samla sina julklappar på hög vid julklappsutdelningen och sedan öppna alla samtidigt. Medan vi i min familj delar ut en och en och ger den som fått möjlighet att läsa rim och öppna medan alla får se vad man får. Ser inte det ena eller andra som mer väluppfostrat på något sätt. Men visst kände jag att jag gjorde bort mig lite under första julen när jag började öppna min första klapp och sedan insåg att ingen annan gjorde det = jag hade varit glad att få veta innan.
 
Vad handlar det om då? Varför ska jag regissera den ena men inte den andra?

Förklara gärna för jag förstår inte.

Bara för att man skriker och blir arg, eller blir ledsen och kränkt, så behöver man ju inte lägga in en värdering om huruvida den människan som provocerar/sårar "duger" eller inte.

För mig handlar "icke-svärandet" helt enkelt om att undvika onödiga konflikter eller att såra andras känslor.
 
jag förutsätter att du då skulle följa med din vän som bärhjälp för den här möbeln och alltså tvingas vistas på samma plats som föräldrarna. Om din vän ber dig att tänka på att inte svära under den tiden, så säger du nej tack, vägrar hjälpa och dumpar vännen och känner dig kränkt av att vännen vill uppfostra dig? Istället för att hjälpa din vän med möbeln, inte svära under den korta stunden och då inte utsätta din vän för skit från föräldrarna sedan?
Nej, jag skulle troligtvis undvika föräldrarna helt och hållet, låta vännen ta konversationen och helt enkelt bara bära möbeln. Precis som jag har skrivit i tidigare inlägg, om du läser dom.

Jag talar om möten i en socialkontex vilket jag också tycker att jag tagit upp åtskilliga gånger.
 
Ska genast skärpa mig och skriva ovanor hädanefter... Hittade inte ordet när jag skrev först..
 
Men i dagligt tal används det även som beskrivning för mer eller mindre knäppa beteende och ideer man kan ha.

Alla är vi olika. Jag kallar inte någon för CP-skadad om jag tycker att dom beter sig korkat, men det är jag det.

Jag tycker att tics är lika kul att skoja om/använda i dagligt tal för att beskriva något annat som CP, damp och såvidare.
 
@skiesabove var det inte du förresten som bad bläckis att inte märka ord? ;)
Inlägg #71 "Ska vi märka ord?"
 
Senast ändrad av en moderator:
För mig handlar det inte om att jag inte kan anpassa mig.

För mig handlar det om vem som ber mig att anpassa mig och varför. Om du ber mig att inte svära när vi besöker dina föräldrar, tycker jag du gör fel som försöker uppfostra mig för dina föräldrars skull. Om jag kommer hem till dina föräldrar och de ber mig att inte svära för deras skull, anpassar jag mig högst troligt. Men jag hade inte sett särskilt positivt på att de anser att jag måste regisseras för att duga, och jag hade högst troligt inte besökt dem igen, av det skälet. (Jag svär normalt ganska lite, men det finns en risk att jag sitter och oroar mig för att svära så mycket att jag råkar svära därför. Men då hade jag bett om ursäkt och förklarat.)

Sen är det ju stor skillnad eftersom tonfallet mot dig är mer personligt mellan dig och den som har ett jobbigt tonfall. Det där med dina föräldrar och svordomar verkar vara mer principiellt och generellt. Om man har principiella krav på sitt umgänge, föreslår jag att man rekryterar sitt umgänge bland de som har samma principer, inte att man ålägger kreti och pleti att följa principerna.
Apropå det fetmarkerade i Pertuskas text.
Kom att tänka på en anekdot, jag var i yngre tonåren skulle jag ut och äta med min syster och hennes nya pojkvän. Jag hade fått förmaningar att inte prata om döden då flera i hans närhet hade gått bort relativt nyligen. Ni kan ju gissa hur det gick :eek::banghead::o Drog skämt om döden och satte den vita linneservetten framför ansiktet och uttryckte käckt : "Visst ser jag ut som ett lik" :arghh: och allt detta var omedvetet, alltså inget jag tänkte prata om. Så himla pinsamt!
 
Behöver du det? Det låter skitjobbigt att behöva researcha främmande människor på det viset.

De flesta av oss träffar nog helt enkelt nya människor och känner av situationen när den uppstår.

Nej, behöver gör jag väl inte, men jag tycker i alla fall att det blir lättare :p Men det kan ju även vara positiva saker, typ omnämnande av gemensamma intressen så att man vet vad man ska prata om (det hjälper om man är socialt handikappad ;) ) Men då är det väl kanske främst i situationer som nämns i trådstarten, typ man ska träffa någons föräldrar eller partner eller någon annan som man liksom bara har hamnat tillsammans med på grund av gemensam nämnare och inte aktivt valt som egen vän liksom...
 
Apropå det fetmarkerade i Pertuskas text.
Kom att tänka på en anekdot, jag var i yngre tonåren skulle jag ut och äta med min syster och hennes nya pojkvän. Jag hade fått förmaningar att inte prata om döden då flera i hans närhet hade gått bort relativt nyligen. Ni kan ju gissa hur det gick :eek::banghead::o Drog skämt om döden och satte den vita linneservetten framför ansiktet och uttryckte käckt : "Visst ser jag ut som ett lik" :arghh: och allt detta var omedvetet, alltså inget jag tänkte prata om. Så himla pinsamt!
Petruskas, inte pertuskas :o
 
@skiesabove


Jo, men det är faktiskt inte samma sak som att säga till någon hur denne ska bete sig för att duga när den ska träffa föräldrar eller vänner. Det är faktiskt inte det. Det är en sak att varna "du, bara så du vet, de är lite anala när det gäller x och x" så att ens vän går in i situationen och vet vad som väntar. Jag har gjort så en gång, när en av mina mer frispråkiga vänner skulle träffa en av mina vänner som är väldigt försynt och religiös. Inte för att säga till min frispråkiga vän hur denne skulle bete sig, men för att varna så hen kan välja själv om den vill riskera att "dra igång nåt" eller ej. Men att säga hur hen ska bete sig, för att duga inför mina andra vänner? Aldrig.

n -
Ja. Jag hade blivit väldigt b förvånad och b ledsen om en kompis känner ett behov av att sätta upp regler för hur jag ska bete mig när jag träffar personens föräldrar. Litar hen inte på mitt omdöme? Att kompisen varnar för att föräldrarna är labila personer som inte kan bete sig som vuxna personer utan kan bli arga på kompisen är en annan femma.
Det är inte den som råkar yttra ett svärord som det är fel på här.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 302
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 522
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp