Hur hade du reagerat?

Ja, och jag vet vad ett dåligt mående kan göra med en, att man inte alltid fattar bra beslut när man inte mår bra. Förhoppningsvis så har ens partner förståelse för att man har det jobbigt och fattade fel beslut en gång.

Mm, det vet jag också. Därför låter jag bli att dricka överhuvudtaget för att jag vet att jag lätt kan "spåra ur" när jag mår dåligt, jag vet att jag fattar dåliga beslut om jag börjar dricka då.

Som sagt, ingen vet hur hans alkoholvanor var sen innan då det inte står. Kanske inte alls är van vid att dricka och missbedömde. Alla som är 40+ är inte vana vid att dricka och vet exakt hur dom reagerar på allt.

Men en person som är 40+ måste väl veta lite om alkohol i alla fall, om hen inte bott under en sten hela livet?

Det finns massor av situationer där jag helt avstår från att dricka, just för att jag inte har råd med ett "misstag". Sedan är jag inte osocial av "misstag", det beskrivs i trådstarten. Känner jag mig så ur form att jag undviker det sällskap jag sökt upp genom att gå på tillställningen, avstår jag absolut från att dricka.

Exempel där jag helt avstår ens ett glas vin: jobbtillställningar, första åren med svärföräldrarna, andra känsliga situationer som inte tolererar att man kissar i andras garderober.

Det låter så väldigt överdrivet och främmande. Eller som att du anser dig ha problem med alkohol.

Nej, det anser jag inte. Däremot måste någon köra, och vi har som överenskommelse att den som har relationen till värdfolket får unna sig drickat. Som sagt, nu är det inte ett egentligt problem. Samma i arbetssammanhang, jag känner inte att jag måste dricka. Det är ingen stor sak att avstå det där glaset.

Särskilt i arbetssammanhang har jag dessutom sedan många, många år en samordnande funktion som går väldigt dåligt ihop ens med en lätt lummighet.

För att ytterligare förtydliga: jag har vid några tillfällen avstått vin med hänvisning till att jag varit för trött, varit för mycket på jobb (stressad) eller vad det nu kan vara, eftersom jag vet att det finns en RISK att jag blir överdrivet trött och alltså får en oönskad reaktion på alkohol.

Inte så att jag blir dyngrak, kräks på bordet och kastar krukväxter men just detta att det finns en RISK att somna vid kaffet.

Där håller jag inte alls med. Är man i en relation med någon och lever ihop och delar på livet ihop, då har man lite tycker jag skyldigheter också att berätta saker som kan påverka den andra. Det gör dåligt mående i högsta grad. Det kan göra att en person ändrar om helt i beteende och personlighet tillslut och partnern som man lever med och delar sitt liv med bör vara medveten om det, att läget är dåligt. Sen om man inte vill prata detaljer och prata om måendet i sig är en annan sak dock. Tycker man bör ge sin livspartner en chans till att förstå vad som händer.

Mår man inte bra är det inte garanterat att man alltid kan styra det där. Grattis till er då att ni inte hamnat i den situationen att ni mår såpass dåligt att ni inte orkar. Låter som att dåligt mående är något man styr över och det är det inte. Som om dom som mår dåligt och beter sig illa vill bete sig så, att dom som mår dåligt och inte orkar med medvetet är osociala och beter sig tråkigt. Så är det inte.
Din syn på förhållanden ger mig klaustrofobi, faktiskt. Och du tar den för något så självklart att du utan att blinka förklarar för oss andra vad vi vet och vad vi inte vet något om, eftersom bristande insikter är det enda som från ditt perspektiv sett kan förklara de olika uppfattningarna om hur man lever ihop.

Det låter så väldigt överdrivet och främmande. Eller som att du anser dig ha problem med alkohol.
Jag dricker faktiskt inte alkohol med min partners släktingar. Mest för att de inte dricker alls men även för att jag har en gräslig förmåga att dricka för fort när jag blir nervös. När jag var yngre ledde det till många dråpliga situationer, nuförtiden vet jag att jag har den tendensen och avstår då (eller dricker bara ett glas och inte mer).

Nej, det anser jag inte. Däremot måste någon köra, och vi har som överenskommelse att den som har relationen till värdfolket får unna sig drickat. Som sagt, nu är det inte ett egentligt problem. Samma i arbetssammanhang, jag känner inte att jag måste dricka. Det är ingen stor sak att avstå det där glaset.

Särskilt i arbetssammanhang har jag dessutom sedan många, många år en samordnande funktion som går väldigt dåligt ihop ens med en lätt lummighet.
Du formulerade dig som att du avstår att dricka med svärföräldrar av rädsla för att råka pissa i en garderob (bildligt talat). Det tycker jag låter som att du har ett väldigt ängsligt förhållande till alkohol, eller ett väldigt ängsligt förhållande till svärföräldrarna. Att hålla sig nykter i trafiken är ju något helt annat och inte alls det vi diskuterar. Att det inte är en stor sak att avstå gör inte att det är en stor sak att inte avstå.

Jag dricker faktiskt inte alkohol med min partners släktingar. Mest för att de inte dricker alls men även för att jag har en gräslig förmåga att dricka för fort när jag blir nervös. När jag var yngre ledde det till många dråpliga situationer, nuförtiden vet jag att jag har den tendensen och avstår då (eller dricker bara ett glas och inte mer).
Det är ju tråkigt att du känner dig nervös inför dem men om de själva inte dricker så blir det ju ganska naturligt att "avstå".

Det finns massor av situationer där jag helt avstår från att dricka, just för att jag inte har råd med ett "misstag". Sedan är jag inte osocial av "misstag", det beskrivs i trådstarten. Känner jag mig så ur form att jag undviker det sällskap jag sökt upp genom att gå på tillställningen, avstår jag absolut från att dricka.

Exempel där jag helt avstår ens ett glas vin: jobbtillställningar, första åren med svärföräldrarna, andra känsliga situationer som inte tolererar att man kissar i andras garderober.
Oj! Låter inte riktigt bra i mina öron. En spontan fråga; har du svårt att dricka med måtta?Svårt att kontrollera intaget?

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 970
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 800
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 391
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 113
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Vi som letar häst II