Jag tycker inte att jag är känslokall och hård som har den här incidenten som dealbreaker.
För det första. Om min hypotetiska partner för det första beter sig helt osocialt och bara sätter sig i en soffa när vi kommer dit och sen väljer att stanna uppe och dricka (och därtill dricka för mycket) så har han gjort en serie val jag inte tycker stämmer överens med att vara respektfull mot mig.
1. Det här är vänner som betyder mycket för mig. Att sätta sig och hänga i soffan är så otroligt märkligt.
2. Han väljer att stanna uppe och fortsätta dricka när jag går och lägger mig. Det kan man ju iofs göra men då får man ju ha någon sorts koll på hur pass berusad man blir.
Om nu partnern mår så dåligt så hade jag förväntat mig 1) att han berättade det för mig innan, och 2) att han hade gått och lagt sig istället för att stanna uppe och dricka.
För mig är det en sån middag helt fel tillfälle att supa ner sig till apstadiet. Oavsett mående etc så är det sjukt respektlöst att göra så. Faktiskt. Han är vuxen. Då kan han kläcka ur sig innan att han mår dåligt och att det kanske är en dum idé att åka på middag då.
För det andra. Nu i verkliga livet med min aktuella partner så hände det sig för några veckor sen att han, för ovanlighetens skull, var på fest med jobbet. Eftersom han sällan är ute och rullar hatt så fick han lite för mycket i sig, traskade hem och mådde rätt kasst. Jag tog självklart hand om honom. Han bad om ursäkt dagen efter, jag sa "inga problem, händer alla" och sen var det bra. Men det skedde hemma hos oss. På en kväll där jag visste att han skulle festa (dvs dricka lite mer än bara någon öl). Självklart kan det gå tokigt.
Att däremot vara så jäkla okänslig att man som i exemplet tar jättefyllan Agaton hemma hos nära vänner till ens partner, första gången man träffar dem, nej, det "händer" bara inte. Då är nåt fel.