Hur hade du reagerat?

Vi som levt med missbrukare kanske inte håller med dig.
Hur exakt hur kan du veta vad jag vart med om? Berätta det för mig för du kan inte komma och säga vad jag har för erfarenheter och inte. Och trots alla mina erfarenheter genom mitt liv så anser jag inte att det är så farligt att däcka en gång av alkohol vid fel tillfälle.

Du ska inte komma och säga hur jag ska tolka ett inlägg som slog hårt mot mig.
Men du ska förklara för människor som levt med missbrukare hur de ska känna för partnerns alkoholkonsumtion?

giphy.gif

Jag säger att du kan ha missförstått. Givetvis får du tolka hur du vill precis som att jag får tolka hur jag vill och även upplysa dig om att jag tror att du missförstått det hela. Om du är SÅ känslig att du inte kan ta att nån säger "jag tror att du missförstått" så blir nog Buke en kämpig plats för dig. För övrigt blir det hela än mer jäkla komiskt med tanke på att du tar dig rätten att upplysa människor om hur de BORDE känna för att partner blir packad och vill pissa i garderober.

Verkligen. Jag tycker det är skitbra att så många avstår och gör det till en icke-norm att man ska dricka när det bjuds/finns alkohol. Jag skulle aldrig drömma om att ifrågasätta varför någon väljer att avstå.

Lika lite som jag ifrågasätter att folk väljer att äta som de gör eller motionera som de gör. Väljer bil, kläder eller partner. Vad har jag med det att göra?

Håller med!
Upplever själv att jag ständigt får förklara varför jag inte dricker (det var skönt att vara gravid och uppenbart kunna skylla på det).
Samma medlemmar som undrar det i min familj häller själva i sig alkohol i allt för stora mängder. Allt för ofta.
Antar att dom blir obekväma med att alla inte dricker för att deras drickande märks mer då.

En sorglig sak i sammanhanget, min mamma har bjudit in oss fyra syskon med respektive och familjer till påsk. Trevligt!
Men, hon har valt att dela upp det.
Ena gänget hon bjudit är de av mina syskon som gillar att dricka ordentligt och sitta uppe hela natten. Dom är bjudna en dag.
Andra gänget hon bjudit hem är oss med barn/som inte dricker/som åker hem tidigt.
Vi är bjudna en annan dag

Senast ändrad:
Ok, eftersom jag är moderator så har jag tolkningsföreträde. Utan smiley.

@Lovisaleonora gjorde en jämförelse mellan att supa sig dyngrak EN gång kontra att smälla till EN gång och vad som kan vara en dealbreaker.
Ingenstans drog hon slutsatsen att det ena (alkoholen) skulle leda till det andra.

@tott jämställde INTE att avstå alkohol med att vara nykter alkoholist. Hon svarade på två delar i Lovis inlägg.

Hittills (sid 14) har jag inte sett några personangrepp överhuvudtaget men flera av er bör fundera på hur ni uttrycker er och helst inte släpa runt på gammalt trådbagage om ni kan undvika det. :)

LenaH, moderator

Faktum är att jag blev det en gång efter ett halvt glas Martini, nej jag blev inte drogad för jag satt hemma med en tjejkompis för 30 år sedan. Fattade inte vad som hände. Kunde inte stå rakt, ramlade typ baklänges rakt bakåt utan att ta emot mig. Sedan låg jag på toa och spydde hela kvällen. Kompisen drack samma och var normal så skitskumt!
Det låter ju nästan som du drabbas av något annat hälsoproblem som råkade sammanfalla med alkoholintaget.Ett halvt glas Martini borde motsvara sådär 2cl sprit, vilket är mindre än en folköl.
Hade min partner (eller någon annan frisk vuxen) kräkts,däckat och kissat i en garderob efter 2clsprit så hade jag nog ringt efter en ambulans. Stroke hade legat närmare till hands än en snedfylla.
Och då är jag en rejäl "lättviktare" själv.

Rent generellt har jag svårt för den ursäktande kulturen kring alkohol som finns i Sverige. Att det i många fall är en "godkänd" ursäkt för att bete sig illa. Det är en förmildrande omständighet.
Kan man inte hantera sprit så är det ens förbannade ansvar att låta bli att dricka.

Så behöver man inte förstöra för oss som kan uppföra oss, alkoholintag eller ej.

Rent generellt har jag svårt för den ursäktande kulturen kring alkohol som finns i Sverige. Att det i många fall är en "godkänd" ursäkt för att bete sig illa. Det är en förmildrande omständighet.
Kan man inte hantera sprit så är det ens förbannade ansvar att låta bli att dricka.

Så behöver man inte förstöra för oss som kan uppföra oss, alkoholintag eller ej.
Off topic;
Att vara full, man och kåt ingår i begreppet förlåtande kultur i Sverige.
I den ordningen. För män.
För kvinnor, i samma ordning och byt ut förlåtande mot fördömande kultur.
Och med ett "skyll dig själv" som slutkläm.
Ursäkta trådkap. :o

@tott Du kommer in i tråden och skriver korta, syrliga inlägg till oss andra. Vissa av oss reagerar på det. Jag tycker att du är den som har känts absolut mest "tjafsig", som att du letar fel. Helt plötsligt har @Lovisaleonora alkoholproblem och jag är inte mig själv om jag inte dricker. Fattar liksom inte var du får det ifrån.
Oj herregud med dig! Att du orkar tjafsa och göra dina egna vridningar av det jag skriver.
Om jag nu måste berätta så att du ska förstå och se; jag har också skrivit längre inlägg i tråden. ...men även i detta fall så inser hag att vad jag än skriver - långt och beskrivande eller kort och koncist (och tydligen väldigt provocerande för dig, märkte jag nu) så blir det fel.

En del "förföljare" här börjar, likt verbala misshandlare, få mig att inte vilja/våga skriva mera - få mig att fundera på om det faktiskt är jag som är dum i huvudet. Nickade du, som läste det här, nu? Hmm...då kanske du hör till dem jag menar...
Har förövrigt aldrig varit med om sådant i mitt liv förut.

Oj herregud med dig! Att du orkar tjafsa och göra dina egna vridningar av det jag skriver.
Om jag nu måste berätta så att du ska förstå och se; jag har också skrivit längre inlägg i tråden. ...men även i detta fall så inser hag att vad jag än skriver - långt och beskrivande eller kort och koncist (och tydligen väldigt provocerande för dig, märkte jag nu) så blir det fel.

En del "förföljare" här börjar, likt verbala misshandlare, få mig att inte vilja/våga skriva mera - få mig att fundera på om det faktiskt är jag som är dum i huvudet. Nickade du, som läste det här, nu? Hmm...då kanske du hör till dem jag menar...

Jag nickade inte. Är väldigt storögd dock.

Det

Du är på ett diskussionsforum. Där diskuterar man. Det innebär att man har olika åsikter och argumenterar för sina.
På buke så är det oftast så att "som man ropar får man svar" det vill säga att utifrån den ton man själv håller brukar svaren ligga på.
Om du ofta upplever att folk är arga så bör du kanske fundera på hur du själv uttrycker dig.

Jag har varit här mer än 10 år och antalet på hopp på mig som jag tyckt varit riktigt fula kan nog räknas på bägge händerna max, därmed inte sagt att det inte varit hetsigt emellanåt, men det beror ju på var jag själv lägger ribban.
Är jag lite nere och inte orkar fajtas, så får jag helt enkelt själv vara" snällare", jag kan inte vara bitchig och sen skrika "påhopp" när jag får svar på tal.

Men @tott jag förstår inte vad du pratar om nu faktiskt. Jag förföljer inte dig. Jag bara håller inte med.

Så alla som inte slickar dig medhårs är stalkers?

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 970
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 798
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 391
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 104
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka