Hur hade ni gjort - lämna lillkillen """ensam""" med pappa för en natt

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare ako
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 677

ako

Trådstartare
Hönsmamma, jag vet... Ludvig är nu ett år o en go o glad grabb som är ungefär lika mycket med mig o med sin pappa. Vi delat på föräldraledigheten den här terminen. Det går helt OK för pappa att lägga honom, men om han vaknar innan jag kommit hem (jag är ridlärare och jobbar till sent på kvällen två ggr i veckan) så blir han jätteledsen o somnar inte om förrän jag kommer hem. Bara mamma som gäller då, helt enkelt.

Hur som helst, om fyra veckor är det ju Globen Horse Show. Vi får som tradition resan dit o inträde etc på fredagen, då det är Ridinstruktörernas Dag, i julklapp av jobbet. Det brukar vara jättekul, inte minst att träffa kollegor ur alla landets hörn, o självklart är det ju alltid kul matt se bra ridning o alla kul prylar på mässan ;) Planen är dessutom att jag ska sova över hos en gammal studiekompis som jag inte träffat på länge o det vore verkligen roligt att ses.

Dock känns det inte roligt att veta att ettåringen hemma kommer att vara otröstlig...

Hur hade ni gjort? Å ena sidan kan man ju tycka att han faktiskt vid ett års ålder ska kunna sova med vilken som helst av sina föräldrar (o pappa är en mkt närvarande pappa som på dagtid dyger precis lika bra som jag), å andra sidan känns det taskigt att åka när jag vet att det trolien kommer att resultera i en förtvivlad liten.

Sambon tycker jag ska åka, men konstaterar även han att det nog blir jobbigt.

Tackar på förhand för synpunkter o tankar :

Sv: Hur hade ni gjort - lämna lillkillen """ensam""" med pappa för en natt

det kanske blir 1-3 timmar med gråt. Men det får ni igen sen varje gång du jobbar sent! Jag hade åkt! De fixar det! Första gången pappan skulle natta vår otroligt svårnattade son hittade jag dem sovandes på soffan i vardagsrummet när jag kom hem :) Det gick ju det också!! :bump:

jag tycker att du ska åka!
Nån gång måste barnet lära sig och varför inte nu? Det är ju ett ypperligt tillfälle för pappan att försöka hitta en metod som fungerar, när det inte finns någon mamma som kommer hem och reder upp saken :)

Tack alla för svar! Jo, det är nog ungefär så både jag o pappan resonerar egentligen, i allafall när vi tänker realistiskt, ville mest höra om ni tyckte jag var rå och hjärtlös ;)

Jag har varit i liknande sits, blivit bortbjuden till hotell med jobbet, god middag och vin 20 mil hemifrån och ett barn som tuttsnuttade 5 gånger per natt. Första gången tog jag med mig sambon och sonen men det var bara stressigt. Andra gången lämnade jag dem hemma. De hade sovit mesta delen av natten men när han hade vaknat (kanske 3 ggr) hade han varit jätteledsen i en timme eller två. Sambon hade erbjudit flaska med ersättning och flaska med bröstmjölk men sonen ville ha mig.

Jag däremot sov som en stock, utsträckt i rena krispiga lakan efter en jättemiddag och tre glas vin, gick upp klockan 7 på morgonen och pumpade ur mina jättetits och sen gick jag och simmade i hotellets pool.

Så jag tycker du ska åka, de överlever även om de inte sover hela natten.

Du och sonen har säkert också haft era "duster" innan allt satt. Klart man är rå och hjärtlös, men när pappan och barnet tar ett ytterligare kliv närmare varandra är det värt allt... Jag har varit stenhård under våren med nattning och det var jobbigt. Men idag spelar det ingen roll vem som gör vad och det är en befrielse för oss vuxna! Nu bestämmer vi vem som gör vad och vi kan vara borta fast i flera dagar från varandra om det skulle behövas :)

Åk...

(tiotecken)

Någon gång måste ju pappan och sonen hitta ett sätt som fungerar för dem, och med tanke på att de är så pass nära varandra så är det säkert inga problem, jag lämande sonen då dryga året enbart ammad eftersom han vägrade äta det mesta hos syster för en natt när vi gick på musikal och sedan sov på hotel. Han hade varit väldigt lugn, vaknat ett par gånger på natten men syrran hade fått honom att somna om utan några större problem.

Jag är ju av den meningen att barn förstår väldigt mycket mer än vad man tror, så när någon av oss har åkt bort eller vi har lämnat dem hos någon barnvakt eller dagis har vi varit väldigt tydliga med att säga Hej då och försökt förklara hur länge vi kommer att vara borta.

Jag var bortrest 2 nätter när V var 11 månader. Då snuttade han fortfarande 2-3 ggr/natt, så vi passade på att sluta med amningen i samma veva. Pappan erbjöd nappflaska med vatten istället, första natten vaknade han 3 ggr, drack vatten och somnade om utan gråt. Andra natten vaknade han en gång, och sen har han i princip sovit hela nätterna. Vaknar han får han komma över i vår säng, där somnar han om nästan direkt, spelar ingen roll om vi är där båda eller bara en av oss.

Så åk du och ha det kul!

Åk.

Min son var oxå supermammig, men de gick över när jag tog hem hästen och börja åka dit efter maken kom hem från jobbet och fick sköta all nattning mån-fre.

Visst är det fortfarande mamma som gäller, han ska sitta hos mig och äta välling, jag ska natta osv osv men är jag inte hemma så accepterar han det och då är pappa lika bra.

kl

ts: Klart du ska åka! Men jag förstår också din "oro", du kanske själv kommer att ha svårt att slappna av om du vet att sonen blir så ledsen utan dig på nätterna? Men ett enkelt sätt att lösa det är ju att låta pappan ta några nätter innan du åker, så att du vet att det fungerar. Det är okej med skrik och gråt, är pappan helatiden närvarande så behöver ju inte er son känna sig övergiven. Men jag VET att det är jobbigt. Man vill inte höra sitt barn skrika så förtvivlat, och det är lätt att som mamma ta över på natten istället för att låta pappan och barnet reda ut det själva (dels för att man är så trött och vill att det hela ska gå fort, och dels för att det skär i mammahjärtat att höra barnet gråta så). Men försök att stå ut, så ska det nog lösa sig.

My har snuttat jättemycket på mig under nätterna, men nu de senaste två månaderna har jag och Mys pappa försökt att dela på nätterna lite mer och bära runt henne/hålla om henne/vyssa henne istället för att ge mat varje gång och så får hon en flaska välling en gång/natt. Det går jättebra och nu äntligen går det faktiskt lika bra med pappa på nätterna! Jag är mycket skeptiskt till skrikmetoder och vi har därför valt att ta det lugnt och aldrig lämna My enam när hon är ledsen. Vi har mycket kroppskontakt och samma rutiner varje kväll och natt, och det har gett reslutat. hon sover visserligen inte nätterna igenom än, men hon har slutat leka på nätterna och hon somnar oftast om utan någon som helst gråt.

Lycka till, klart du ska åka!
//Julia

//Julia

hon sover visserligen inte nätterna igenom än, men hon har slutat leka på nätterna och hon somnar oftast om utan någon som helst gråt.

Vad skönt att läsa att det går så bra för er! Jag körde på ungefär samma metod, ingen ledsen bebis om det går att undvika. Sam sover nu hela nätterna (han vaknar ibland och gosar in sig men somnar direkt igen) utan att äta, glad och nöjd. Men det tog ett bra tag att få honom att vänja sig (men han är ju rätt mycket äldre också)

Knaplån o svar till alla: Tack för alla svar :)! Jag åker- jag lovar!! Dock med mjölkpumpen i väskan, vill hålla kvar amningen över "trynflunsans" härjningar eftersom jag tänker vaccinera mig o hoppas föra över lite antikroppar till L genom mjölken.

I kväll lyckades pappan natta om honom när han vaknade medan jag fortfarande var på jobbet. Han sov sött när jag kom hem o gör fortfarande. Nu tänker jag göra det samma.

Natti, natti kära bukefriends :)!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 583
Senast: lizzie
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 568
Senast: mamman
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 302
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka