Hur hade ni gjort med Rehab?

skojskrot

Trådstartare
För att göra historien ganska kort så är jag ägare till en 6årig d-ponnyvallack och vi har varit grymt otursförföljda genom åren.
Han gör sig framför allt illa i hagen och de skador han haft så är det mycket som bara dykt upp ena dagen från den andra dvs inte ofta det har kommit krypandes.
De som har kommit krypandes är hovledsinflammationerna han haft problem med sedan maj 07.
Han har slagit upp knäledsinflammation och bogledsinflammation. Stukat sig. Han kom in på tre ben en dag i somras och vi var då väldigt säkra på att han brutit ett griffelben, både jag och vet men som tur var hade vi fel om det.
Vi har aldrig behövt spruta om en led mer än en gång och han har då på återbesöket varit fräsch där för att sedan komma in med något nytt veckan efter typ:eek:.

Nu senast var vi in och behandlade båda bakknäna för gonit och på Åbet efter två veckor på box var han fräsch både på böjprov båda bak och långt fram som han haft problem med tidigare som sagt var, hans hovleder är hans akilleshäl och de kommer antagligen från dåliga hovvinklar som vi nu fixat i ordning på:banana:.

Just nu introduceras han för hage sakta men säkert då han är av den typen som kör full ös medvetslös när han släpps ut och slår sig halvt fördärvat.
Han släpps nu ut med lugnande i kroppen och då funkar det ganska bra, han är annars vääääldigt stallmodig och uppstudsig vilket är inte alls likt honom. Han är egentligen en riktig raring som alla kan hantera, en riktig klippa men inte just nu tyvärr.Måste säga att jag saknar min lilla okomplicerade ponnyskrutt...
Målet är i alla fall full hagvistelse under dagtid lagomt till slutet av veckan eller början av nästa, och i och med hagvistelsen ska trappas upp ska det lugnande trappas ner.
Han ska skrittas och joggas litegranna längre fram innan ÅB i slutet av december. Innan Åbet ska vi dessutom ha provat att rida honom på smärtstillande för att se om han blir trevligare att rida då eller om det är oförändrat vilket jag då hoppas.
Det har pendlat en hel del mellan hopp och förtvivlan och han har inte gått mycket i år alls, känslan är att det snurrat runt litegranna,gonit,hovled,strålbensbrusa och sådär fram och tillbaka.
Hästen har en väldigt trevlig överlinje och är välmusklad, har verkligen gått till klarhet när han väl varit igång innan nästa vända men han har en medfödd deffekt som gör att hans rygg ser S-formad ut.Framför allt ser hans korsben lite annorlunda ut.
Han är friröntgad dock, har liiite tätt mellan två kotor i ryggen bara men det känns snarare som ett bifynd som han inte besväras av alls.
Ryggdefeken han har gör dock att han tar kortare steg vä bak i vä varv och på böjt spår så breddar han bak och har lite svårt att hålla ihop allt, går dock betydligt bättre under ryttare även om vi inte rider speciellt mycket på böjda spår..tror det skett 2 ggr på lika många år...

Vad hade ni vågat göra med en sådan här häst? Hur hade ni lagt upp framtida träningar och rehab?
Jag behöver all brainstormning jag kan få...
Vad hade ni gjort för att bygga styrka och hållbarhet?
Tänker ni dressyrarbete, skritturer rakt fram i skogen,hoppträning längre fram i framtiden?
Hur tycker ni att jag ska tackla allt det här?

Ibland känns det så hopplöst bara så det vore roligt att höra vad ni har för tankar så kan man kanske bolla dem med veterinär och ET samt tränare.
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

Jag hade nog skyndat långsamt. Jobbar honom på saker som inte ger direkt press, tex klättring, eller löshoppning (gymnastik), MEN bara om han är helt fri från sina ledinflammationer! Nåt jag också tycker om väldigt mycket är tömkörning, det är lättare än att rida tycker jag då man ser hela hästen och hur man påverkar den. På så vis är det lättare att komma till rätt sorts arbete, och framförallt ser man de små tecknen på att hästen tycker att nåt är lite för jobbigt och man har då möjligheten att backa lite på pressen.

Långa skrittturer tror jag också är bra, efter det att hästen har ridits igång.

I detta första skede hade jag prommenerat så mkt som möjligt på bra underlag till en början, och sen mer varierat, 10 minuter 3 gånger om dagen, sen öka på 5 minuter varannan dag efter vecka 1. Efter 2 veckors prommenader hade jag suttit upp och kompletterat med lite galopp (hade han om en häst med ledinflammationer och där skulle man enligt vet. undvika trav till en början och helst galoppera med lagom fart, lite hoppgalopp) kortare stunder, och sedan successivt ökat på belastningen.

Om hästen hade då varit symptomfri i 3 månader så hade jag börjat hoppa den lite uppsuttet (fortfarande gymnastik löshoppning då å då). Och börjat rida mer dressyr och kräva mer och mer, typ som man gör normalt.
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

Han är igång under ryttare och ska ridas.
Ren från inflammationer vid ÅB-tillfället.

Jag tycker inte att klättring eller löshoppning är en pressfri sysselsättning egentligen?

Är inne på ditt tänk om tömkörning, problemet är att denna häst har man bättre koll på allmänstatus vid ridning än vid tömkörning, men har tänkt lägga in något tömkörningspass i veckan så småning om.

Grundtanken med igångsättningen är att han ska skrittas mycket och länge när den är redo för det ,men han ska även joggas igång före nyår.
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

Jag skulle, om möjligt, försöka ha hästen på lösdrift för att undvika att han "laddar upp" energi när han står stilla på natten. Många hästar blir lugnare när de rör sig under i princip hela dygnet. En lugn flock är också viktigt i ett sådant läge, så att de inte busar för mycket.

Eftersom jag själv rider enligt Akademiska ridkonsten tycker jag naturligtvis att du ska kolla på det om du inte redan gjort det ;) Det är en ridlära som uppkom som rehabilitering för en häst med många gamla skador, och har visat sig fungera över förväntan på hästar med stora/viktiga svagheter. Det är ett "tänk" som alltid har en förklaring till varför man gör en viss rörelse, och det gör att det är lätt att förstå för ryttaren, samt att hästarna övar på det som de behöver mest.
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

är du säker på att den s-formade ryggraden verkligen är medfödd? har beh några hästar som haft det och de har blivit raka och fungerande i allt arbete efter det/innan beh varit halta och knappt ridbara. Svårt att veta så här över nätet men ryggen kan ju ställa till mkt problem med ben/leder då den inte är rak och därmed inte kan anvädas på ett helt korrekt sätt.
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

Defekten som sitter framför allt vid korsbenet är med stor sannolikhet medfödd ja.
ET är engagerad i honom och har varit det nu alla de åren jag haft honom och nu är han så rak han bara kan bli muskelärt etc.

Amk: han ska inte gå på lösdrift utan ska sakta men säkert introduceras till sin vanliga utevistelse dvs 7.00-22.00,och han mår inte bra av att gå på lösdrift enligt mina egna erfarenheter med den här hästen.Han behöver komma in och vila vilket han inte gör på samma sätt på lösdrift.
Har provat på Akademiskt men är inte riktigt min grejj..:o
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

Jag håller också med Amk, det bästa för en häst med "fullt ös medvetslös-tänk" i hagen är att gå i en lugn, stabil flock dygnet runt.
Varför tror du inte att han får vila på en lösdrift?
Våra hästar (halvblod) sover hur gott som helst i halmad, stor ligghall (eller för all del ute i snön också- de väljer ju själva).
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

Jag har provat.
Hela han kändes risig och inte alls sådär pigg och glad som jag är van att se honom. Trött vid motion och näe, han var sig inte alls lik. Ingen av gångerna vi testat. Han klipps och tänket är att han skall tränas. Jag tycker inte att lösdrifft är den ultimata lösningen för en sporthäst. Möjligtvis nu när han är konvalescent, om man då inte gått käpprätt mot veterinärs ordination vilket jag INTE tänker göra.
Han har gått ute dygnet runt länge nu i höst (och ändå gjort sig illa i hagen trots lugn och trevlig
flocksammansättning). När han väl stallades in bland annat pga den senaste skadan så låg han mest och sov.
För oss är det viktigt med mycket hagvistelse, jag tycker inte att det är futtigt med 15 h ute dvs mellan sju på morgonen och tio på kvällen. Han får komma in och sova. Han kommer dessutom när han väl går ute hela sin hagvistelse som portioneras ut sakta men säkert, så kommer han få flytta ut till sin utebox igen, nu står han inomhus i stall.
Som jag tidigare skrivit i tråden är inte lösdrift ett alternativ för oss.

Jag vill ha råd om hur folk tänker när det gäller träning efter den här först perioden av igångsättning.
När smyga in den mer vardagliga träningen? När tycker ni att man kan tänka att man kan smyga in lite mer dressyr arbete? Om så än bara skrittdressyr.
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

börjar med att skriva att jag personligen anser att alla hästar ska gå i stor hage med sällskap men.... I mitt stall har vi en valack som kör fullt ös medvetslös när han står i normal hage och har på sätt orsakat sig själv en mängd skador som gjort honom oridbar i långa perioder. Det har lett till att han får tyvärr inte stå i stor hage, han har en som är ca 5*3 meter i anslutning till de andras hage. Denna lilla hage gör att han kan röra sig men absolut inte flänga runt som en tok å göra illa sig. Elakt kanske vissa tycker, men om man har en häst som ska tränas/tävlas är det ju tyvärr ohållbart att ha den mer eller mindre skadad 90% av året.
Detta är kanske ngt att fundera på? Det är ju absolut inget roligt val att göra men ibland tyvärr helt nödvändigt... Jag skulle börja med skogsturer som trappas upp allteftersom, först hålla mig till ganska plant underlag för att tillslut hamna ute i terrängen så hästen får jobba igenom kroppen utan min påverkan, sen skulle jag börja lägga in mkt korta galopp snuttar (jag e tokig å håller med dessa vet. som anser att trav är det värsta som finns för hästens leder, och fick som rehab program för min häst med knäproblem just galoppträning som funkat super) som jag sakta men säkert skulle börja öka på. Just dressövningar skulle jag ta det ganska piano med typ skänkelvikningar,öppna,sluta osv men det gäller ju att känna av sin häst men jag skulle satsa på att stärka hästen framåtgående (om du förstår vad jag menar?=) ) innan jag börjar lägga in sidvärtsrörelser... hoppas allt går väl för er och att ni får hålla er skadefria ettag framöver nu..
 
Sv: Hur hade ni gjort med Rehab?

Stackars er! :( Vilken mardröm :crazy:

Hakar på ellan84, men delvis Knapplån.

Jag håller med ellan84 om hagvistelsen under rehab perioden. En häst som varit skadad så länge och av diverse anledningar hela tiden, behöver tid att sakta bygga upp sin kropp, och detta görs bäst, om hästen är sån att den röjer i hagen, under KONTROLLERAT arbete. dvs för mig skulle det primära som första steg vara att se till att hästen håller sig lugn i hagen, men ändå kan vara ute och ha ett drägligt naturlig tillvaro där så långt det är möjligt, men att den framför allt som sagt, får tid att bygga upp sig under kontrollerade former, detta under ryttare och kompletterat vid hand, tömkörning osv i successiv påbyggnad.
jag har själv haft en skadad häst, och min veterinär som jag har stor tillit till efter alla turer runt hästen, argumenterade hela tiden att hagen anpassas till det som HÄSTEN funkar i. dvs ska den hålla sig lugn, så gör man det i en hagsituation som HÅLLER hästen lugn. för en individ kan det vara en stor hage med många kompisar. för en annan är det begränsad hage med en lugn kompis, eller rent av ensam en period. dvs man anpassar utefter individen. har du en individ som INTE funkar i stor hage och med många kompisar, så då får du anpassa det. det viktiga just nu är att den inte skadar sig igen, och får en chans att stärka och bygga upp sig under kontrollerade former.
det finns MÅNGA lösningar runt individen, de kan ha en mycket dräglig tillvaro även om man måste ta till lösningar som inte innebär vidsträckta hagar.
Min gick ensam 10 månader, inramad av andra hästar på alla sidor om sin hage, hagen var från början en sjukhage där han max kunde ta 3 galopp språng. sen utökades hagen successivt tills han kunde röra sig fritt, men inte få upp farten och göra några tok ruscher. Jag märkte aldrig att han fick något ändrat beteende eller mådde särskilt dåligt av det. Han kunde se och vara nära andra hästar hela tiden, både ute och i stallet, och jag var noga med att han hade att sysselsätta sig med i hagen, dvs grenar och grovfoder som möjliggjorde att han kunde tillfredsställa sina naturliga behov att äta/gnaga, pyssla runt.

Han kryade på sig framför allt för att jag fick tid att arbeta och stärka honom KONTROLLERAT. Sen dess har han sen snart ett år tillbaks, gått i normal hage och med kompis, och det är en frisk och stark häst jag har. Dock hade jag en hag kompis som nu i höstas visade sig vara en inte optimal sällskaps individ åt honom, deras personligheter triggade varann och tillsammans blev de formligen oxtokiga och stod på bakbenen i hagen konstant, röjde och drog järnet femtielva gånger om dagen och var stressade, inte bara lekfulla när de väl kom igång. Det var skador och blessyrer VARJE dag helt plötsligt. Jag har haft min häst med MÅNGA andra individer genom åren och han har aldrig uppvisat detta konstant röjande problemet med ngn annan konstellation.

jag tvekar därför aldrig att faktiskt skilja individer åt om det innebär att de interagerar så att de faktiskt skadar sig själva pga att de röjer och leker för intensivt eftersom jag sett att det verkligen spelar roll individer emellan. det skiljer sig MASSOR åt hur specifika individer interagerar sinsemellan, så det går alltid att lösa genom att prova en annan hagkompis, eller anpassa situationen så som det är nödvändigt för att få en hållbar och frisk häst. Just nu har vi löst det så att vi faktiskt särat på dessa individer, och genast infann sig lugnet igen och det är glada hästar och inga skador. (Hästarna går fortfarande på stora ytor för den som undrar och har kompisar på alla sidor om sig både ute och i stallet)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 825
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 569
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 863
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp