Bukefalos 28 år!

Hur hålla manen fin

Sv: Hur hålla manen fin

jag har en isis med tjock,men inte så lång man.
hon e livrädd för flaskor som låter,så inga glansmedel kan man använda..(detta är under skolning)
jag borstar manen o svansen med en styv,långhårig borste (rotborste ?)
ibland, men oftast behövs inget..hon har aldrig knutar eller så..
vill inte använda tex piggborste..det sliter.


Min ena häst är också totalt livrädd för flaskor,
på henne så sprutar jag glanssprayen i borsten i stället och drar igenom manen som vanligt. (får gå utanför boxen o spraya)
 
Sv: Hur hålla manen fin

*KL*
Passar på att fråga om fler mantips. Min kallblodstravare har bott borta i några år och senaste året gått med småhingstar på bete. Hans en gång långa tjocka man är reducerad till glesa stripor med delvis söndergnagda/skavda partier. Hur tacklar man bäst detta? Låta den vara och vänta på utväxt eller stubba manen och låta den växa ut på nytt?
 
Sv: Hur hålla manen fin

Borde det inte fungera med svinborst? Det sliter ju (enligt min erfarenhet) inte på människohår, så det borde ju fungera på hästar också. Kostar under hundringen på Åhléns, kan tänka mig att man får en glansig man på köpet också.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Jag har en riktigt knäpp häst. Henne får man spruta glansspray på utan några större problem. Däremot är det ett helsike att försöka spruta flugmedel på henne. Hon flyr bara hon ser flaskan... Kan det vara lukten som avgör för henne? Att hon inte gillar citronellan kanske? Flugmedlet är nästan mer avskräckande för hästen än för flugorna...:D
 
Sv: Hur hålla manen fin

Tvätta manen och svansen en gang i veckan med vanligt (bra) shampoo och balsam, red ut den med fingrarna, borsta bara när hon ska vara riktigt fin, fläta den när du rider.

Och använd glanssprej.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Sambons travare hade gles och tråkig man när vi köpte honom.
Till slut klippte jag av den på hösten till ca 5 cm. Såg lite lustigt ut i början, Men till våren hade han svart och tjock glansig man och nu är den lång och stripig igen. Så det blir saxen i höst igen :)
 
Sv: Hur hålla manen fin

Vilken söt tjej! Vem är hon efter?

Jag har en kille e: Tand Troll och han har lång men inte så fin man. Fick tips om att köra glansspay, reda ut den och göra en inbakad fläta som ska sitta kvar ända till sommaren (jag antar att man får göra om den ett par gånger) och då ska den ha vuxit ut, blivit lång och tjock.
När han kom till mig hade han jättelång man, för den reddes inte ut så ofta, nu när jag har borstat och fixat så är den inte alls lika fin :(

Jag ska testa detta, lycka till!
 
Sv: Hur hålla manen fin

Det allra bästa man kan göra är att använda Mane and Tail från Carr&Day&Martin! och borsta ut med en vanlig ryktborste. Har en islandshäst med EXTREM man. Och det funkar jätte bra :D:love: Och de sliter inte på varken man eller svans och det är inte jobbigt utan reds ut direkt
 
Sv: Hur hålla manen fin

kl

Jag använder TIB Horse pälsglans i ..hrrrm... rätt generösa mängder ;) och till skillnad från de flesta i tråden kan jag borsta manen i evigheter med en träborste med mjuka piggar, älskar att kamma och fixa med manen!

Manen är blank och tjock och fin :laugh:

(lite rufsig på bilden, borstar inte exakt varje dag)

30252687.jpg
 
Sv: Hur hålla manen fin

KL*

Tänkte uppdatera lite.

Jag har fått turen att köpa en häst som inte en enda gång rullat sig i leran ute, och nu är det ju en massa snö, så jag har inte gjort nåt speciellt med manen. Kanske borstat bort lite halm.
På kortet har jag inte borstat den på över en vecka, bara gjort några småflätor som jag tog ur.
När hon böjer ner huvudet som på bilden ser den lite gles ut i topparna, men när hon höjer huvudet så ligger det väldigt fint. Har börjat bli lite tjockare oxå, så hoppas på kanonfin man till våren när jag ska klippa till den lite.

30252722.jpg


Tyvärr började hagkompisen (grannens unghäst) att äta lite av manen , men jag smorde in no-bite så sen slutade han.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hålla manen fin

Stålkammen är toppenbra när det kommer till man och svans. Den är stadig och glider lät mellan stråna. Drar inte sönder taglet och rispar inte med sin blanka yta. Hårborste är också bra, men har hästen tjock man/svans (som min) så rispar den lätt bara ytan och skapar mer tovor än den reder ut, och jag tycker att en hårborste lätt sliter på manen om den inte är helt utredd och blank.

Det finns bara en pälsglans som fungerar för mig och det är denna:
PG-1.jpg

Jag behöver bara spraya, vänta och sen reder manen nästan ut sig själv. Den är helt magisk faktiskt. Vet ingen som ens är i närheten så bra.

Pälsglansar så fort borsten/fingrarna inte glider lätt genom manen.

Håller med om att deras produkter är super!
 
Sv: Hur hålla manen fin

Jag hade en Tinker på foder förut med en helt gudomlig lång och tjock man. Jag använde pälsglans varannan dag för att undvika tovor. och som många andra skriver borsta inte när manen är blöt.
Jag använde en vanlig hårborste eller så har jag hört att islandsborste ska vara toppen till långa manar, har aldrig provat själv.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Vill man att hästen ska ha lång man, klipp den inte! Avkapade manar ser för jävligt ut! Din häst man är superfin, låt den bara vara som den är. Jag borsta manarna på mina ofta, och brukar oftast spraya i glansmedel då.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Vill man att hästen ska ha lång man, klipp den inte! Avkapade manar ser för jävligt ut! Din häst man är superfin, låt den bara vara som den är. Jag borsta manarna på mina ofta, och brukar oftast spraya i glansmedel då.

Finns ju flera sätt att jämna till en lång man så att den inte ser klippt ut. Kniv, effileringssax, rycka. En lång man är inte fin bara för att den är lång tycker jag.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Mankam och pälsglans:) perfekt
Använder mig även av olja, ytterst lite dock eftersom oljor är så feta..

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hålla manen fin

Pälsglans a la Foxfire :love::love: Jag använder vanlig hårborste till man, svans och lugg, även hovskägg om sådant finns.
 
Sv: Hur hålla manen fin

Jag har köpt en häst med lång fin man, och undrar nu hur ni andra sköter era hästars manar så de håller sig fina länge?

Borstar ni med borste eller kam? Använder ni glansmedel eller något annat?

Jag borstar med vanlig viska om den inte är tovig och med en gles hårborste om det är lite rufsigare.

Hur gör man på vintern för att skydda från lera och smuts?

Min ena dam har lång och VIT man SUCK:cry: men jag tvättar den med hästschampo med jämna mellanrum och sedan använder jag mig av balsam till människor som sköljs ur. Sedan under leriga perioder flätar jag manen i en inbakt fläta hela vägen från öron till manke. Pälsglans vid behov men flätan får sitta så länge den håller. Pälsglans kan göra taglet glatt så flätangår upp.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 983
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 379
Senast: geting
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp