Hur handlar ni?

Bara av nyfikenhet ni som handlar mer sällan än en gång i veckan, äter ni inte grönsaker och så?

Jag tycker inte sådant håller mycket mer än en vecka, inte så att det är så pass fräscht som jag vill ha det iaf. Tänker främst på typ tomater.

Sen går mjölk och yoghurt åt i en stadig takt här när vi är två, beroende på vilken mat vi lagar osv kan det gå 3 liter mjölk i veckan.
Jag handlar varannan vecka och anpassar lite när jag äter vilka grönsaker. Tex isbergssallat funkar jättebra i två veckor medan pås-sallat inte gör det. Tomater lagrar jag från oktober till efter nyår så jag undrar varför dina blir dåliga så fort! Alla rotsaker och kål är absolut inget problem och inte heller zucchini, aubergine, avokado. Även stjälksellerin är helt ok för matlagning och juicning i typ tre veckor. Mjölk äter jag bara syrad och den håller lätt en månad.

För att svara på trådstarten så handlar jag bara på webben, vilket också är anledningen till att jag handlar varannan vecka. Då kommer jag oftast upp i beloppet som ger fri plockning (som @Sel är 700kr på min lokala Hemköp. Annars kostar det 50kr) Nöjd att spara de pengarna (och också resursbesparingen med att hemtjänsten inte ska behöva springa i affär åt mig oftare än nödvändigt). Dessutom jättebra att kunna bestämma mer detaljerat själv, jämfört med handskriven lista till hemtjänsten som kör på volley och ofta missar storlek/märke/extrapris osv. Dessutom toppen med ”mina vanligaste varor” så glömmer jag inget. Kollar bara fliken erbjudanden och mina vanligaste varor.

Om det står mellan kassör och självscanningskassa så väljer jag helst kassör på magkänslan; trevligt. Men rent praktiskt väljer jag kortast kö (särskilt om jag inte har pall eller rullstolen) för just att stå i kö är min sämsta gren sett till hälsan. Saknar att kunna köpa på kort datum och att kunna välja exemplar av frukt och grönt som ser fina ut! Men ändå bra att det finns energibesparande nätalternativ.
 
Storhandlar var 3e vecka, då både på coop och ica. Alltid självscanning, så himla smidigt! Kompletterar med någon mjölk eller grönsak ibland på lokala ica och där finns bara bemannad kassa. Använder i princip aldrig snabbkassa när det finns, känner att det då går lika fort med bemannad kassa och man slipper lösa ev problem med en vara.
 
Handling är för mig ett sätt att ta en paus från familjen. Då vill jag absolut inte interagera med andra människor. Storhandlar gör jag bara där det finns självscanning. Småinköp blir på byns ICA 2 hus bort så då måste man som regel vara lite social, finns bara möjligheten att betala hos kassör också. Behöver jag en paus tar jag dock på mig stora hörlurar så pratar folk inte med mig.
Står valet mellan kassör och självbetjäning i annan butik så är valet enkelt. ALDRIG kassör. 😅
 
@Lingon det är bra att du inte handlar online om du ju inte behöver det, skönt ju. Varför göra något man inte behöver liksom. Däremot finns det människor som behöver använda sig av det av en eller annan anledning så din kommentar kändes lite märklig i sammanhanget. Jag använder det för att spara tid och energi. Jag använder det också framför allt för att jag är dövblind och att åka buss och handla en massa kassar med mat, leta i affärer, släpa på allt samtidigt som jag har min blindkäpp och att ens hitta till affärerna, är rätt svårt.
Men vad skönt det är att passera affärer med bilen när man är på väg hem från jobbet, vilket lyx egentligen, som alla inte kan ta del av.

Och jag tycker att det känns som en lyx att kunna acceptera ersättningsvaror istället för exakt den man beställt. Om jag hade beställt t.ex. en sås online och fått samma sorts sås men av ett annat märke hade det varit rätt troligt att jag inte kunde äta den pga strulig mage. Jag väljer mina varor med omsorg och vill inte att någon att försöker tänka själv och välja ut åt mig. Min mage klarar helt enkelt inte det.
 
Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag handlar inte så ofta, men varje gång jag gör det väljer jag att stå i kassa med kassör och hivar upp mina varor till personen där, på "gammalt omodernt vis" som mina barn uttrycker det. Lidl har bara det systemet dock. Men varje gång jag står där så är det långa köer till vanliga kassorna trots att det finns sådana där självbetjäningskassor. I dessa affärer finns inte självscanning med scanner man släpar runt med.

Jag har hört så många prisa självbetjäningskassorna, de är så himla smidiga och det går så mycket snabbare, varför står så många i kö vid vanliga kassor då istället för att gå dit? Där är en och annan som gör det så de används ju, men det verkar ändå som om folk föredrar kassor med personal?

Hur är det för er? Om ni måste välja mellan de här två alternativen, vad väljer ni? (ej självscanning med scanner, de är inte medräknade i valen :p )

Jag själv väljer vanlig kassa pga min syn, det är svårt att se på skärmar och dylikt och det känns bättre att stå i vanlig kassa än att stå i självbetjäningskassa och be om samma hjälp där. Avskyr den nya digitala världen där allt går mot just självbetjäning och digitalisering som utesluter tex de som ser dåligt- allt från att beställa mat på donken till att köpa en tågbiljett.
Jag tar vanlig kassa. Känna bäst så och betalat med kort. Har alltid en 500 ing ifall kortterminalen ligger nere
 
Och jag tycker att det känns som en lyx att kunna acceptera ersättningsvaror istället för exakt den man beställt. Om jag hade beställt t.ex. en sås online och fått samma sorts sås men av ett annat märke hade det varit rätt troligt att jag inte kunde äta den pga strulig mage. Jag väljer mina varor med omsorg och vill inte att någon att försöker tänka själv och välja ut åt mig. Min mage klarar helt enkelt inte det.
Lyx? Du menar alltså att det är någon form av lyx att vara handikappad och det enda sättet man kan handla på som tar minst energi och tillgodoser behovet störst är att använda ICA hemkörning? ICA är ju en av de som höjt priser mest under åren dessutom, kan säga att DET märks. Jag ser inte det som någon vidare lyx att ha svårt för att klara sig själv utan andras hjälp, och att behöva utnyttja en tjänst från en dyr butik. Jag anser att det är lyx att ha en bil och själv kunna köra och handla och slippa släpa på tunga kassar på tåg/buss och gå med apostlahästarna. Att välja sina egna varor är lyx, alltså att känna och titta och kolla datum och färskhet, på svamp, bröd osv.

Dock- det kunde ju vara värre, att ingen hade hemkörning, som där jag bodde tidigare. Där fick man hämta i affären och det faller på samma sak som att inte handla själv. Som tur var bodde barnen hemma och allt vackert hjälpa till med handlingen så att jag inte ensam stod för det. Jag däremot, handlade på ICA Malmborgs i Lund eftersom den dels låg nära jobbet och stationen så att jag kunde ta det på vägen hem utan att behöva tillbringa för mycket extra tid på omvägar dit jag inte hittade osv. Men med det kom ju högre kostnader på mat, men barnen kunde i alla fall åka i väg på andra ställen där maten var billigare så vi kunde komma ner i summa lite grann.

Acceptera ersättningsvaror som man inte vill ha eller tål behöver man inte göra. Jag får ett mail när det är packat vad som ersatts och när personen kommer frågar han eller hon om de varorna är ok eller om de ska ta med dem tillbaka. Då är maten redan inburen till dörren och personen står utanför så några större svårigheter att ta upp sagda vara skulle det inte vara. Jag har dock inte brytt mig så noga, det händer inte så ofta och när det händer ser jag inte det som en katastrof utan accepterar varorna. Detta eftersom det inte är några varor som har påverkat mig själv personligen. ICAs matlagningsgrädde mot Arlas tex eller ICAs tortillas mot Santa Marias. Pizzadeg en gång, ICAs vanliga mot panpizzadeg från ICA. Dessutom kan man undvika det lite ytterligare genom att inte köpa den veckans reavaror. De tar ju slut på ett annat sätt än standardvaror så är man så rädd att få ersättningsvaror kan man väl köpa reavaror på plats och fylla på skåp och skafferi med allt annat standard man behöver i ett hem från onlinehandling.
 
Lyx? Du menar alltså att det är någon form av lyx att vara handikappad och det enda sättet man kan handla på som tar minst energi och tillgodoser behovet störst är att använda ICA hemkörning? ICA är ju en av de som höjt priser mest under åren dessutom, kan säga att DET märks. Jag ser inte det som någon vidare lyx att ha svårt för att klara sig själv utan andras hjälp, och att behöva utnyttja en tjänst från en dyr butik. Jag anser att det är lyx att ha en bil och själv kunna köra och handla och slippa släpa på tunga kassar på tåg/buss och gå med apostlahästarna. Att välja sina egna varor är lyx, alltså att känna och titta och kolla datum och färskhet, på svamp, bröd osv.

Dock- det kunde ju vara värre, att ingen hade hemkörning, som där jag bodde tidigare. Där fick man hämta i affären och det faller på samma sak som att inte handla själv. Som tur var bodde barnen hemma och allt vackert hjälpa till med handlingen så att jag inte ensam stod för det. Jag däremot, handlade på ICA Malmborgs i Lund eftersom den dels låg nära jobbet och stationen så att jag kunde ta det på vägen hem utan att behöva tillbringa för mycket extra tid på omvägar dit jag inte hittade osv. Men med det kom ju högre kostnader på mat, men barnen kunde i alla fall åka i väg på andra ställen där maten var billigare så vi kunde komma ner i summa lite grann.

Acceptera ersättningsvaror som man inte vill ha eller tål behöver man inte göra. Jag får ett mail när det är packat vad som ersatts och när personen kommer frågar han eller hon om de varorna är ok eller om de ska ta med dem tillbaka. Då är maten redan inburen till dörren och personen står utanför så några större svårigheter att ta upp sagda vara skulle det inte vara. Jag har dock inte brytt mig så noga, det händer inte så ofta och när det händer ser jag inte det som en katastrof utan accepterar varorna. Detta eftersom det inte är några varor som har påverkat mig själv personligen. ICAs matlagningsgrädde mot Arlas tex eller ICAs tortillas mot Santa Marias. Pizzadeg en gång, ICAs vanliga mot panpizzadeg från ICA. Dessutom kan man undvika det lite ytterligare genom att inte köpa den veckans reavaror. De tar ju slut på ett annat sätt än standardvaror så är man så rädd att få ersättningsvaror kan man väl köpa reavaror på plats och fylla på skåp och skafferi med allt annat standard man behöver i ett hem från onlinehandling.

Jag menar att det är lyx att som du skriver (det fetade) inte behöva bry sig. Jag har inte den lyxen för då riskerar min mage att krascha.
 
Jag menar att det är lyx att som du skriver (det fetade) inte behöva bry sig. Jag har inte den lyxen för då riskerar min mage att krascha.
Men du behöver ju inte ens? Du får ett mail innan med alla dina varor där det specifikt står vilka som är utbytta, om några, och du får frågan om du accepterar dem eller om de ska ta med dem tillbaka. Du behöver inte tvingas ta emot något som får din mage att krascha ens. Så jag förstår inte ditt resonemang.

Är det lyx att jag beställer mat jag vet att jag tål och undviker mat jag inte tål? Hade jag fått något jag inte tål hade jag bett dem ta tillbaka det. Jag har matallergier. Jag beställer inte sådan mat och får inte sådan mat, det har aldrig hänt att något blivit utbytt till något jag inte tål.
 
Jag har handlat online sedan mars förra året, var tredje/var femte vecka kanske och det är ju inte ens alla gånger det finns ersättningsvaror. då det har funnits så har det antingen handlat om ägg då det tydligen varit svårt med ägg ett tag eller så reavaror som ju gått åt, har ofta beställt mat som kommit senare i veckan. Aldrig att standardvaror har varit utbytta liksom.
 
Det beror på.

Pga ekorrhjulet och hjärntrötthet månadshandlar jag online, och hämtar ut vid skåp på väg hem efter jobbet.

Ibland sker storhandling med självscanning, tycker ändå om att i godan ro gå runt och storshoppa.. men det tar ju sin tid och kraft.

Därimellanhandling.
Jag ogillar självbetjäningskassorna, främst eftersom min hjärntrötthet har svårt för det nya, alla butiker har ju olika system.. och jag oftast redan är stressad vilket bara totalt hjärnhaveri.
Så brukar därför handla i vanlig kassa.
Idag ångrade jag personalkassan.
Var riktigt riktigt väck i skallen, trött mentalt och hade ont = inte särskilt social, medan den trevliga kassörskan var superpigg och enormt pratglad.
Vi matchade inte alls i det läge jag själv befann mig i och jag kände mig som världens sämsta kund som bara svarade kort -om än vänligt- på allt hon pratade om. Men det tog på de sista krafterna.

Jag får nog vänja in mig på självbetjäningskassorna för att slippa mental dränering tills den här jäkla utbrändheten lugnat sig.
 
Jag tar alltid bemannad kassa i mataffären. Men i övrigt gillar jag självbetjäning, som t.ex. på Biltema och IKEA. Jag har bara någon "omständlighetsspärr" mot att väga och skanna allt jag lägger i vagnen i mataffären, tror jag. Men jag har faktiskt funderat på att testa Willys nya "scan & go" som man gör helt i mobilen (scannar varor, betalar och får "utgångskoden").
 
Idag ångrade jag personalkassan.
Var riktigt riktigt väck i skallen, trött mentalt och hade ont = inte särskilt social, medan den trevliga kassörskan var superpigg och enormt pratglad.
Vi matchade inte alls i det läge jag själv befann mig i och jag kände mig som världens sämsta kund som bara svarade kort -om än vänligt- på allt hon pratade om. Men det tog på de sista krafterna.

Jag får nog vänja in mig på självbetjäningskassorna för att slippa mental dränering tills den här jäkla utbrändheten lugnat sig.
Men alltså, prata med kassörskan utöver att hälsa och tacka? Skulle aldrig falla mig in! :eek:
 
Men alltså, prata med kassörskan utöver att hälsa och tacka? Skulle aldrig falla mig in! :eek:
Nej jag brukar inte heller säga så mycket mer än hej, och tack.

Nu var det kassörskan som pratade, hon hade hur mycket som helst att säga om brödet jag köpte.

Hon var väldigt glad och pratglad, hade precis börjat sitt pass fick jag också veta. Jag känner henne inte alls.
 
Den butik jag nyttjar har inte självscanning m väljs pga priset. Annars gillar jag självscanning för dess enkelhet.
 
Lyx? Du menar alltså att det är någon form av lyx att vara handikappad och det enda sättet man kan handla på som tar minst energi och tillgodoser behovet störst är att använda ICA hemkörning? ICA är ju en av de som höjt priser mest under åren dessutom, kan säga att DET märks. Jag ser inte det som någon vidare lyx att ha svårt för att klara sig själv utan andras hjälp, och att behöva utnyttja en tjänst från en dyr butik. Jag anser att det är lyx att ha en bil och själv kunna köra och handla och slippa släpa på tunga kassar på tåg/buss och gå med apostlahästarna. Att välja sina egna varor är lyx, alltså att känna och titta och kolla datum och färskhet, på svamp, bröd osv.

Dock- det kunde ju vara värre, att ingen hade hemkörning, som där jag bodde tidigare. Där fick man hämta i affären och det faller på samma sak som att inte handla själv. Som tur var bodde barnen hemma och allt vackert hjälpa till med handlingen så att jag inte ensam stod för det. Jag däremot, handlade på ICA Malmborgs i Lund eftersom den dels låg nära jobbet och stationen så att jag kunde ta det på vägen hem utan att behöva tillbringa för mycket extra tid på omvägar dit jag inte hittade osv. Men med det kom ju högre kostnader på mat, men barnen kunde i alla fall åka i väg på andra ställen där maten var billigare så vi kunde komma ner i summa lite grann.

Acceptera ersättningsvaror som man inte vill ha eller tål behöver man inte göra. Jag får ett mail när det är packat vad som ersatts och när personen kommer frågar han eller hon om de varorna är ok eller om de ska ta med dem tillbaka. Då är maten redan inburen till dörren och personen står utanför så några större svårigheter att ta upp sagda vara skulle det inte vara. Jag har dock inte brytt mig så noga, det händer inte så ofta och när det händer ser jag inte det som en katastrof utan accepterar varorna. Detta eftersom det inte är några varor som har påverkat mig själv personligen. ICAs matlagningsgrädde mot Arlas tex eller ICAs tortillas mot Santa Marias. Pizzadeg en gång, ICAs vanliga mot panpizzadeg från ICA. Dessutom kan man undvika det lite ytterligare genom att inte köpa den veckans reavaror. De tar ju slut på ett annat sätt än standardvaror så är man så rädd att få ersättningsvaror kan man väl köpa reavaror på plats och fylla på skåp och skafferi med allt annat standard man behöver i ett hem från onlinehandling.

Jag menar att det är lyx att som du skriver (det fetade) inte behöva bry sig. Jag har inte den lyxen för då riskerar min mage att krascha.
Men hörni, klart att en kan vara begränsad på olika sätt och att alla är just begränsningar. Självklart finns fördelar och nackdelar med alla alternativ, det ligger väl lite i livets natur. Ja det är såklart knöligt att vara blind. Ja det är såklart knöligt att ha känslig mage. Ingen idé att jämföra eller tolka någon annan ur sitt eget perspektiv. Men om en ska vara sådan, så är det också en lyx (men samtidigt en potentiell hälsorisk - vad vet vi om långtidseffekter av vissa nyare tillsatsämnen?) att kunna äta hel-/halvfabrikat över huvud taget även om en måste välja bort vissa märken.

Spinner vidare: jag gillar att det på Hemköp går att välja att bara ersätta ekovaror med andra ekoalternativ, samt att det går att välja för varje enskild vara eller för hela ordern att den inte ska ersättas alls. Ser inte ersättningsvaror som något problematiskt eftersom de går att välja bort. Är en vara slut så är den. Det hade den ju varit även om jag var på plats fysiskt.

Det trista med näthandlande av mat tycker jag är att det ofta kommer exemplar jag inte skulle valt själv, men ofta ersätts det ekonomiskt om jag säger till.
 
Veckohandlar oftast, kan komplettera under veckan om något tar slut.

Har alltid basvaror som konserver, pasta, gryn, mjöl hemma, och lite av varje i frysen.

Veckohandlingarna blir ibland beställningar på nätet, som jag ibland väljer hemkörning på och ibland hämtar själv. — Beror lite på min tidtabell i övrigt.
Ogillar verkligen att släpa på tunga grejer så att få hemkörning uppskattas storligen.

Handlar jag själv (ingen hobby direkt) brukar jag gå till en bemannad kassa i 80 % av gångerna.
 
Men hörni, klart att en kan vara begränsad på olika sätt och att alla är just begränsningar. Självklart finns fördelar och nackdelar med alla alternativ, det ligger väl lite i livets natur. Ja det är såklart knöligt att vara blind. Ja det är såklart knöligt att ha känslig mage. Ingen idé att jämföra eller tolka någon annan ur sitt eget perspektiv. Men om en ska vara sådan, så är det också en lyx (men samtidigt en potentiell hälsorisk - vad vet vi om långtidseffekter av vissa nyare tillsatsämnen?) att kunna äta hel-/halvfabrikat över huvud taget även om en måste välja bort vissa märken.

Spinner vidare: jag gillar att det på Hemköp går att välja att bara ersätta ekovaror med andra ekoalternativ, samt att det går att välja för varje enskild vara eller för hela ordern att den inte ska ersättas alls. Ser inte ersättningsvaror som något problematiskt eftersom de går att välja bort. Är en vara slut så är den. Det hade den ju varit även om jag var på plats fysiskt.

Det trista med näthandlande av mat tycker jag är att det ofta kommer exemplar jag inte skulle valt själv, men ofta ersätts det ekonomiskt om jag säger till.
Fast jag reagerar inte och jämför begränsningar, jag reagerar på att kalla en tjänst för lyx för att man inte vill nyttja den själv.

  • Man behöver inte ta emot ersättningsvaror- enkelt att säga nej tack till det.
  • Det sker inte så ofta som det verka antydas, så att det ens skulle vara ett stort problem.
  • Det går dessutom hyfsat lätt att undvika också genom att inte beställa veckans varor till rabatt- vilket ju är de som ibland byts ut.
Och jag finner det rätt märkligt att ha en sådan bestämd åsikt om något man inte nyttjat själv och därmed inte har egen erfarenhet av, men ändå är så stensäker på att det inte fungerar och att det är lyx för att andra kan använda det. Samtidigt som man inte kan se lyxen man själv har med att kunna ta sin bil till vilken affär man vill och själv välja sin mat när man vill.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 748
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp