Hur handlar ni?

Handlar en-två gånger i veckan. Men äter helst ekologiska grönsaker oxh frukt så då måste antingen boka från Spanien eller handla i en specialbutik, där jag fick reda på att de bokade frukt och grönt från samma spanska ställe som jag. Så jag kan ju åka dit också! Så skönt med mindre gift dessutom nära mitt jobb 😍 Dessutom är affärsägaren kock så han har goda råd och tips!
 
Fast jag reagerar inte och jämför begränsningar, jag reagerar på att kalla en tjänst för lyx för att man inte vill nyttja den själv.

  • Man behöver inte ta emot ersättningsvaror- enkelt att säga nej tack till det.
  • Det sker inte så ofta som det verka antydas, så att det ens skulle vara ett stort problem.
  • Det går dessutom hyfsat lätt att undvika också genom att inte beställa veckans varor till rabatt- vilket ju är de som ibland byts ut.
Och jag finner det rätt märkligt att ha en sådan bestämd åsikt om något man inte nyttjat själv och därmed inte har egen erfarenhet av, men ändå är så stensäker på att det inte fungerar och att det är lyx för att andra kan använda det. Samtidigt som man inte kan se lyxen man själv har med att kunna ta sin bil till vilken affär man vill och själv välja sin mat när man vill.
Kontentan blir väl att lyx är olika saker för olika personer. Att en sak är lyx för person a behöver väl inte betyda att samma sak är lyx i person bs liv (om vi inte pratar båtar i miljardklassen där det rätt uppenbart är lyx rakt av). Just valfrihet är något som ses ganska brett som lyxigt eller livskvalitetshöjande. Sedan om det är att kunna välja att näthandla eller gå till affär, välja att ta en ersättningsvara eller inte - det beror väl på livsomständigheterna.

Jag kan definitivt förstå att du säger emot ur ett funktionsrättsperspektiv där det är oskönt att få en begränsning som ens funktionshinder ger kallad för lyx! Dessutom förstår jag inte heller problemet med ersättningsvaror. Men jag litar på att personen som tycker det (eller valfritt annat) är problematiskt i den personens liv, har ungefär lika mycket grund för det som jag har att tycka näthandling inte är lyx (däremot en himla tur att det finns för det kompenserar för mitt funktionshinder).
 
Kontentan blir väl att lyx är olika saker för olika personer. Att en sak är lyx för person a behöver väl inte betyda att samma sak är lyx i person bs liv (om vi inte pratar båtar i miljardklassen där det rätt uppenbart är lyx rakt av). Just valfrihet är något som ses ganska brett som lyxigt eller livskvalitetshöjande. Sedan om det är att kunna välja att näthandla eller gå till affär, välja att ta en ersättningsvara eller inte - det beror väl på livsomständigheterna.

Jag kan definitivt förstå att du säger emot ur ett funktionsrättsperspektiv där det är oskönt att få en begränsning som ens funktionshinder ger kallad för lyx! Dessutom förstår jag inte heller problemet med ersättningsvaror. Men jag litar på att personen som tycker det (eller valfritt annat) är problematiskt i den personens liv, har ungefär lika mycket grund för det som jag har att tycka näthandling inte är lyx (däremot en himla tur att det finns för det kompenserar för mitt funktionshinder).

Jag blev väl bara lite Sue över att det påpekades att det var lyx att kunna avstå från onlinehandel. När det snarare är så att jag undviker det för att det jag inte kan äta finns i det mesta hel och halvfabrikat så det hade blivit så otroligt mycket bök med att påpeka att jag faktiskt vill ha exakt de varor jag beställt. Men nä, helt klart är det en lyx att vara begränsad i vad man kan äta....
 
Jag blev väl bara lite Sue över att det påpekades att det var lyx att kunna avstå från onlinehandel. När det snarare är så att jag undviker det för att det jag inte kan äta finns i det mesta hel och halvfabrikat så det hade blivit så otroligt mycket bök med att påpeka att jag faktiskt vill ha exakt de varor jag beställt. Men nä, helt klart är det en lyx att vara begränsad i vad man kan äta....
Fattar! Men å tredje sidan kan det också kallas lyx att (tvingas) avstå hel- och halvfabrikat. För mig är det så. Blir sämre av så himla mycket olika tillsatsämnen så det bästa är att bara köpa råvaror. Det tycker jag är lyxigt! Slipper bli sjukare av att äta. Med det sagt så blir det såklart inte lyxigt för någon som vill äta olika hel- och halvfabrikat. :)
 
Bara av nyfikenhet ni som handlar mer sällan än en gång i veckan, äter ni inte grönsaker och så?

Jag tycker inte sådant håller mycket mer än en vecka, inte så att det är så pass fräscht som jag vill ha det iaf. Tänker främst på typ tomater.

Sen går mjölk och yoghurt åt i en stadig takt här när vi är två, beroende på vilken mat vi lagar osv kan det gå 3 liter mjölk i veckan.
Jodå, jag äter grönsaker. Men vintertid är detmest rotfrukter och säsong. Och så äter jag broccoli, ärtor, spenat etc från frysdisken. Eller min egen frys. Sommartid hämtar jag i trädgården.

Jag äter sällan tomater, sallat och gurka. Eller färdiga salladsblandningar i påse.

Mjölk har ofta god hållbarhet så den hinner inte gå ut på en vecka.
 
Idag har jag självscannat med mobilen på Willys. Hade en kupong på 25 kr om man mobilscannade så blir en billig lunch senare i veckan på hela 30 kr. :up: Jag ska laga en apelsin- och fänkålssallad. Mindes inte receptet exakt så köpte svarta oliver istället för gröna men det går bra det med. :d
 
@Exile nu är jag ensam, men här går inte åt särskilt mycket mjölk. 3 liter i veckan var minimum när barnen bodde hemma men nu är det kanske vad som går åt i månaden. Jag dricker inte mjölk, tycker inte om det och är laktosintolerant så min mage trivs inte med det. Däremot har jag det i mannagrynsgröt, fiskpudding, risgrynsgröt och i matlagning när det behövs.
Jag köpte inte alltid mjölk förut men nu när jag har sambo så är det annorlunda, främst för att vi helt enkelt lagar mer mat, jag äter mycket mer helfabrikat om jag är ensam tyvärr.

Mannagrynsgröt för två på helgerna är 8 dl mjölk i veckan, sambon dricker rätt många koppar kaffe per dag (jobbar hemifrån) och har mjölk till det. Det skiljer sig lite från vecka till vecka men det går aldrig mindre än 2 liter/vecka.
Jag handlar varannan vecka och anpassar lite när jag äter vilka grönsaker. Tex isbergssallat funkar jättebra i två veckor medan pås-sallat inte gör det. Tomater lagrar jag från oktober till efter nyår så jag undrar varför dina blir dåliga så fort! Alla rotsaker och kål är absolut inget problem och inte heller zucchini, aubergine, avokado. Även stjälksellerin är helt ok för matlagning och juicning i typ tre veckor. Mjölk äter jag bara syrad och den håller lätt en månad.

För att svara på trådstarten så handlar jag bara på webben, vilket också är anledningen till att jag handlar varannan vecka. Då kommer jag oftast upp i beloppet som ger fri plockning (som @Sel är 700kr på min lokala Hemköp. Annars kostar det 50kr) Nöjd att spara de pengarna (och också resursbesparingen med att hemtjänsten inte ska behöva springa i affär åt mig oftare än nödvändigt). Dessutom jättebra att kunna bestämma mer detaljerat själv, jämfört med handskriven lista till hemtjänsten som kör på volley och ofta missar storlek/märke/extrapris osv. Dessutom toppen med ”mina vanligaste varor” så glömmer jag inget. Kollar bara fliken erbjudanden och mina vanligaste varor.

Om det står mellan kassör och självscanningskassa så väljer jag helst kassör på magkänslan; trevligt. Men rent praktiskt väljer jag kortast kö (särskilt om jag inte har pall eller rullstolen) för just att stå i kö är min sämsta gren sett till hälsan. Saknar att kunna köpa på kort datum och att kunna välja exemplar av frukt och grönt som ser fina ut! Men ändå bra att det finns energibesparande nätalternativ.
Tomater i över 3 månader?? Har du en jordkällare eller nåt? :D

Nu är jag tyvärr jättepetig med mat och jag tycker inte om när tomater börjar bli mjuka så så att skalet rynkar sig, då äter jag inte. Jag gillar när de är hårda och krispiga och de är de inte i kylen mycket längre än dryga veckan.

Sallad (isberg) och gurka verkar skilja sig lite beroende på säsong hur länge det håller men månadshandla skulle ju inte gå.

Rotfrukter äter vi, det håller bra, men som sagt det går mycket tomat, sallad, paprika, gurka och det är där kruxet ligger.

Frysgrönsaker önskar jag verkligen att jag tolererade men jag tycker det är äckligt tyvärr.
 
Jag köpte inte alltid mjölk förut men nu när jag har sambo så är det annorlunda, främst för att vi helt enkelt lagar mer mat, jag äter mycket mer helfabrikat om jag är ensam tyvärr.

Mannagrynsgröt för två på helgerna är 8 dl mjölk i veckan, sambon dricker rätt många koppar kaffe per dag (jobbar hemifrån) och har mjölk till det. Det skiljer sig lite från vecka till vecka men det går aldrig mindre än 2 liter/vecka.

Tomater i över 3 månader?? Har du en jordkällare eller nåt? :D

Nu är jag tyvärr jättepetig med mat och jag tycker inte om när tomater börjar bli mjuka så så att skalet rynkar sig, då äter jag inte. Jag gillar när de är hårda och krispiga och de är de inte i kylen mycket längre än dryga veckan.

Sallad (isberg) och gurka verkar skilja sig lite beroende på säsong hur länge det håller men månadshandla skulle ju inte gå.

Rotfrukter äter vi, det håller bra, men som sagt det går mycket tomat, sallad, paprika, gurka och det är där kruxet ligger.

Frysgrönsaker önskar jag verkligen att jag tolererade men jag tycker det är äckligt tyvärr.
Det är ju lite det som är grejen, man handlar även grönsaker när man månadshandlar och när det är slut och man behöver nya tar man sig till en affär och kompletterar med det. :)
 
Det är ju lite det som är grejen, man handlar även grönsaker när man månadshandlar och när det är slut och man behöver nya tar man sig till en affär och kompletterar med det. :)
Ja det är väl en definitionsfråga då men jag vet inte om jag tycker att man kan säga att man månadshandlar om man faktiskt handlar oftare än så.

Vi handlar ju en gång i veckan men visst, det blir ju som att vi månadshandlar också i så fall för det är ju olika från vecka till vecka hur mycket som köps, det är definitivt mer ungefär en gång i månaden när basvaror och så vidare behövs fyllas på.
 
Jag köpte inte alltid mjölk förut men nu när jag har sambo så är det annorlunda, främst för att vi helt enkelt lagar mer mat, jag äter mycket mer helfabrikat om jag är ensam tyvärr.

Mannagrynsgröt för två på helgerna är 8 dl mjölk i veckan, sambon dricker rätt många koppar kaffe per dag (jobbar hemifrån) och har mjölk till det. Det skiljer sig lite från vecka till vecka men det går aldrig mindre än 2 liter/vecka.

Tomater i över 3 månader?? Har du en jordkällare eller nåt? :D

Nu är jag tyvärr jättepetig med mat och jag tycker inte om när tomater börjar bli mjuka så så att skalet rynkar sig, då äter jag inte. Jag gillar när de är hårda och krispiga och de är de inte i kylen mycket längre än dryga veckan.

Sallad (isberg) och gurka verkar skilja sig lite beroende på säsong hur länge det håller men månadshandla skulle ju inte gå.

Rotfrukter äter vi, det håller bra, men som sagt det går mycket tomat, sallad, paprika, gurka och det är där kruxet ligger.

Frysgrönsaker önskar jag verkligen att jag tolererade men jag tycker det är äckligt tyvärr.
Fina svenska tomater, eller välskötta hemodlade tomater är mycket hållbara.

De ska förvaras i rumstemperatur dock, absolut inte kylskåp, det minskar hållbarheten radikalt.

Mina tomater ligger framme på köksbänken, helst på papp.

Jag köpte några av de sista svenska bärnstenstomaterna för säsongen i december tror jag de var, de höll in i mars, de blev endast ett lite rynkiga.
 
Ja det är väl en definitionsfråga då men jag vet inte om jag tycker att man kan säga att man månadshandlar om man faktiskt handlar oftare än så.

Vi handlar ju en gång i veckan men visst, det blir ju som att vi månadshandlar också i så fall för det är ju olika från vecka till vecka hur mycket som köps, det är definitivt mer ungefär en gång i månaden när basvaror och så vidare behövs fyllas på.
Fast jag tycker det är skillnad, stor skillnad. Att månadshandla är för mig att fylla på mitt lager hemma. Mitt mjöl är påfyllt och jag har inget extra paket hemma så det behöver jag köpa, risburken är halvfull, vilket innebär ny ris, samma med havregryn och pasta, fler buljongtärningar och fonder kanske ser ut att behövas för att räcka några månader osv. frysvaror fylls på dels med det som är veckans varor den veckan jag handlar och dels helt enkelt med vad jag förväntar mig att jag behöver för minst en månad av kött grönsaker, smör och margarin, pommes, pålägg osv, samma i kylskåpet vad som kan betänkas behövas där. Köper tex grädde, creme fraiche osv och ställer efter kortast datum längst fram.

Vad som behövs en gång i veckan är då grönsaker om jag vill ha det och det är faktiskt inte alltid. Vanligast nu när det blir säsong igen, men vissa perioder är inte grönsakerna så fina ens i affären, och jag är opererad och äter 200 gram per portion där 50% ska vara protein, 30% kolhydrater och endast 20% grönsaker. Då blir det att faktiskt äta det man har och fundera på det man köper så det inte blir för mycket. För mig är det stor skillnad att handla varor för 2000 kr per månad inklusive toapapper, tandkräm, diskmedel och hårschampo osv och handla för 50-200 kr i veckan efter det för att det var något man glömt, blivit sugen eller grönsaker.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 748
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp