Hur handlar ni?

Här har det handlat om tiden. Helst handlar jag på fredagar. Tidigare hade barnet ridning. När den slutade på fredagar då slutade hon 14 i skolan och började kulturskolan 16.00 jag slutar 12.45 och idag slutar barnet 17.00 så då finns tid. Andra dagar efter jobbet blir så sent.

Förstår att det är värt mycket i tid!

Edit: Ser att mitt inlägg kan uppfattas som att jag inte fattar varför andra handlar mat online, det gör jag! Personligen har jag bara ingen nytta av det.
 
Jag handlar mest på ICA har ca 200 m dit så går dit ett par tre gånger i veckan om jag är i lägenheten. Tar alltid snabbkassan som är max 15 varor och självbetjäning.
Är jag i stugan försöker jag stödja varubilen som kommer på fredagar men det är oftast svårt då den kommer under arbetstid. Annars får jag köra en dryg mil till närmsta affär och planera mina inköp på annat sätt än i stan.
 
Om valet är mellan kassa med personal eller självbetjäning väljer jag alltid självbetjäning.
Får lite panik, och har alltid fått, kring att interagera med personen i kassan, kring tänk om jag inte har pengar på kontot (det har jag alltid, men tanken ligger där och gnager ändå), att jag ska glömma pinkoden, att jag ska ha lagt varorna fel, att jag ska vara för långsam när jag packar med mera:p

Just nu handlar jag med scan&go och älskar det. Så smidigt!
 
Jag storhandlar en gång i månaden och kompletterar nån gång i veckan. Använder IKEAs stora blå kasse som jag packar direkt i i kundvagnen. Skriver lista utifrån vad som behövs hemma och vilka erbjudanden som finns i reklambladen samt passar på om de har extraerbjudanden i butikerna som inte står i bladen.

Kommer inte ens ihåg när jag hade en fullständig avstämning sist, delavstämningarna är inget jag heller lägger på minnet men det hinner bli några per år.

Eftersom jag har förmånen att ofta jobba skift kan jag passa på att handla på vardagsmorgnarna och slipper värsta köerna.
 
Vad trevligt med så många svar och åsikter! :D

Och tack, ni som faktiskt svarade på frågan korrekt ;)

När det är scanning med handhållen scanner man pular runt i affären själv i lugn och ro och blippar sina varor så föredrar jag förstås också det alternativet.

Men min fråga var just grundad i att jag stod i en lång kö vid kassorna, en kassa öppen tyvärr, och ytterst få som gick till självutcheckningskassorna, tror inte jag sett begränsning av antal varor i dessa två affärer, tre, som jag tänker på, men alltid långa köer till vanliga kassan. Min fundering var varför det är så när jag hör så många som dels säger och dels ser jag det skrivet här och var att man föredrar självutcheckningen. Jag ser liksom inte det själv de gånger jag handlar, vilket nog är en gång i veckan i alla fall.

Och på frågan om man inte äter grönsaker om man handlar en gång i månaden. Jo, det gör jag. Men jag storhandlar. Grönsaker, mejerivaror med lång hållbarhet, varor som går att frysa, skafferivaror osv. Sedan bestämmer jag måltider närmast efter så att det som "går ut först" blir ätet först, tex färska grönsaker. Därefter handlar jag vid behov en gång i veckan, vilket kan vara påfyllnad av grönsaker, mejeri eller något jag glömt. Jag har mjölk i kylskåpet med bäst före 12 april som köptes den 20 mars, en öppnade jag i går och den andra är oöppnad. Jag kommer laga mat där mjölken behöver gå åt nu i helgen (perfekt med matlådor) med den som är öppen, och den oöppnade håller sig minst en vecka till om inte mer. Yoghurt äter jag sällan.

@Lingon det är bra att du inte handlar online om du ju inte behöver det, skönt ju. Varför göra något man inte behöver liksom. Däremot finns det människor som behöver använda sig av det av en eller annan anledning så din kommentar kändes lite märklig i sammanhanget. Jag använder det för att spara tid och energi. Jag använder det också framför allt för att jag är dövblind och att åka buss och handla en massa kassar med mat, leta i affärer, släpa på allt samtidigt som jag har min blindkäpp och att ens hitta till affärerna, är rätt svårt.
Men vad skönt det är att passera affärer med bilen när man är på väg hem från jobbet, vilket lyx egentligen, som alla inte kan ta del av.

@Sel Jag betalar 179 kr till ICA för plock- och hemkörningsavgift. Då får jag det till min ytterdörr. Här är det tyvärr bara ICA som kör hem, så maten blir ju dyrare än om man handlar själv där det är billigt för tillfället. Men de som kör hem och bär till dörren får släpa åt mig, mat och prylar för 2000 kr blir ju en del. Speciellt om det även ingår Pepsi och Loka/Ramlösa där i... skulle önska att man kunde ge tillbaka påsarna dock, de behöver jag inte, får alldeles för många. Skulle önska man kunde skicka pant med dem också, hade varit finemang med lite olika liknande stamkundstjänster. :D
Ska kolla upp om man kan beställa hem en säck jord också, vill så lite rädisor och liknande. Blir svårt att få hem jorden annars känner jag...
 
Bara av nyfikenhet ni som handlar mer sällan än en gång i veckan, äter ni inte grönsaker och så?

Jag tycker inte sådant håller mycket mer än en vecka, inte så att det är så pass fräscht som jag vill ha det iaf. Tänker främst på typ tomater.

Sen går mjölk och yoghurt åt i en stadig takt här när vi är två, beroende på vilken mat vi lagar osv kan det gå 3 liter mjölk i veckan.
Inte så mycket grönsaker men destomer groddar och skott som jag gror själv.
 
Jag är SÄMST på att planera handling så jag handlar typ VARJE dag. Och då är det smidigaste och snabbaste självscanning.

Jag är så oerhört imponerad av alla som månadshandlar, veckohandlar, planerar sin matlagning mm. jag förstår inte var man får orken och fantasin ifrån.
Jag skulle inte orka handla varje dag, eller planera mat varje dag. Jag trivs med att handla lite av varje som brukar gå åt och ha hemma, och öppna kyl och frys och glo och fundera en stund eller två på vad jag ska äta, eller laga ett gäng matlådor till helgen och välja någon sådan när jag inte ens orkar fundera på mat, vilket ofta inträffar. Har man det mesta hemma behöver man ju inte planera så mycket mat- om man som jag äter rätt mycket "vanlig" mat-husmanskost med ordinära varor.
 
@Exile nu är jag ensam, men här går inte åt särskilt mycket mjölk. 3 liter i veckan var minimum när barnen bodde hemma men nu är det kanske vad som går åt i månaden. Jag dricker inte mjölk, tycker inte om det och är laktosintolerant så min mage trivs inte med det. Däremot har jag det i mannagrynsgröt, fiskpudding, risgrynsgröt och i matlagning när det behövs.
 
Jag storhandlar en gång i månaden och kompletterar nån gång i veckan. Använder IKEAs stora blå kasse som jag packar direkt i i kundvagnen. Skriver lista utifrån vad som behövs hemma och vilka erbjudanden som finns i reklambladen samt passar på om de har extraerbjudanden i butikerna som inte står i bladen.

Kommer inte ens ihåg när jag hade en fullständig avstämning sist, delavstämningarna är inget jag heller lägger på minnet men det hinner bli några per år.

Eftersom jag har förmånen att ofta jobba skift kan jag passa på att handla på vardagsmorgnarna och slipper värsta köerna.
Det är då avstämningar kommer, det hann gå mindre än en vecka från att jag sa till maken att det måste vara över ett år sedan jag fick en fullständig tills jag fick en. Skönt nog var det vid ett tillfälle när jag bara tilläggshandlade. :)
 
I frysen har jag julskinka ifrån julas. Köpte en större bit istället för en mindre då den mindre skulle kosta lika mycket som en på 2 kg. Jag tänkte att det jag inte äter till jul skär jag ner i bitar och slänger in i frysen till pizza och pastasås tex. Någon kanske hävdar att den inte håller mer än tre månader, men det gör den visst, fullt ätlig fortfarande, i några månader till tills bitarna är slut gissar jag.

Jag har också köpt köttfärs i storpack och förpackat i platta små förpackningar lagom till någon/några portioner/matlådor beroende på vad man gör av det.

Samma med falukorv, rea så köpte och skar ner i mindre bitar. Kotlett också. Skivat fläsk på samma vis. Kycklingfilé, frysta grönsaker, broccoli blomkål, nu senast sparris. Även pålägg- rökt skinka, leverpastej, delat rökt korv osv. Min frys är full-av matlådor och av mat.

Jag har en lista på kylskåpet där jag skriver upp när något behöver köpas, nu senast mannagryn och pepparmix. Den tar jag till datorn när jag beställer mat.

Ni som inte månadshandlar utan handlar varje dag, vad har ni i kyl och frys? Och skafferi?

Min syster gör på samma vis som jag och min bror klagar på oss för att vi handlar "så mycket". Grejen är väl att det vi handlar "extra" i mars behöver vi inte i april, det vi handlar "extra" i april behövs inte i maj utan då behöver vi fylla på det från mars osv. Men vår bror växte upp i ett annat hem än jag och min syster, i hans hem fanns ständigt mat hemma och vuxna som inte vände på varje krona, jag och min syster växte upp med matbrist i hemmet på ett helt annat sätt. I någon matgrupp på FB har jag sett någon smart person "komma på" en maträtt- steka köttfärs och lök och röra ihop med kokt ris eller makaroner och servera med tex ketchup. Så gott liksom, uttrycks det. Det är vad vi serverades, ofta, hemma för att det inte fanns något annat att äta till middag. billigt och bra till en storbarnsfamilj. och skitäckligt så jag blir illamående av bara tanken i dag. Kanske ligger det bakom att jag vill ha fulla skåp.
 
I frysen har jag julskinka ifrån julas. Köpte en större bit istället för en mindre då den mindre skulle kosta lika mycket som en på 2 kg. Jag tänkte att det jag inte äter till jul skär jag ner i bitar och slänger in i frysen till pizza och pastasås tex. Någon kanske hävdar att den inte håller mer än tre månader, men det gör den visst, fullt ätlig fortfarande, i några månader till tills bitarna är slut gissar jag.

Jag har också köpt köttfärs i storpack och förpackat i platta små förpackningar lagom till någon/några portioner/matlådor beroende på vad man gör av det.

Samma med falukorv, rea så köpte och skar ner i mindre bitar. Kotlett också. Skivat fläsk på samma vis. Kycklingfilé, frysta grönsaker, broccoli blomkål, nu senast sparris. Även pålägg- rökt skinka, leverpastej, delat rökt korv osv. Min frys är full-av matlådor och av mat.

Jag har en lista på kylskåpet där jag skriver upp när något behöver köpas, nu senast mannagryn och pepparmix. Den tar jag till datorn när jag beställer mat.

Ni som inte månadshandlar utan handlar varje dag, vad har ni i kyl och frys? Och skafferi?

Min syster gör på samma vis som jag och min bror klagar på oss för att vi handlar "så mycket". Grejen är väl att det vi handlar "extra" i mars behöver vi inte i april, det vi handlar "extra" i april behövs inte i maj utan då behöver vi fylla på det från mars osv. Men vår bror växte upp i ett annat hem än jag och min syster, i hans hem fanns ständigt mat hemma och vuxna som inte vände på varje krona, jag och min syster växte upp med matbrist i hemmet på ett helt annat sätt. I någon matgrupp på FB har jag sett någon smart person "komma på" en maträtt- steka köttfärs och lök och röra ihop med kokt ris eller makaroner och servera med tex ketchup. Så gott liksom, uttrycks det. Det är vad vi serverades, ofta, hemma för att det inte fanns något annat att äta till middag. billigt och bra till en storbarnsfamilj. och skitäckligt så jag blir illamående av bara tanken i dag. Kanske ligger det bakom att jag vill ha fulla skåp.
Jag har kött (svenskt älgkött framför allt, men också sådant jag dagshandlat på extrapris), samt djurmat i frysen.
I skafferiet har jag mest kryddor och hårdbröd typ, ibland te och honung. Jag har också en paltmix där som jag verkligen måste använda upp!
I kylen grönsaker, condiments och sånt jag köpt på kort datum den här veckan. 😅
 
Jag har kött (svenskt älgkött framför allt, men också sådant jag dagshandlat på extrapris), samt djurmat i frysen.
I skafferiet har jag mest kryddor och hårdbröd typ, ibland te och honung. Jag har också en paltmix där som jag verkligen måste använda upp!
I kylen grönsaker, condiments och sånt jag köpt på kort datum den här veckan. 😅
Du skulle inte klara dig en månad på maten du har hemma?
 
Bara av nyfikenhet ni som handlar mer sällan än en gång i veckan, äter ni inte grönsaker och så?

Jag veckohandlar visserligen för det mesta, men jag köper nästan bara frysta grönsaker oavsett. Undantagen är rotfrukter och lök som klarar sig bra i skafferiet betydligt längre än en vecka. Jag köper överhuvudtaget få varor med kort hållbarhet eftersom jag har svårt med exekutiva funktioner, så det som inte klarar av att glömmas bort ett tag riskerar att bli svinn. Det händer något mindre sedan jag skaffat hund eftersom han glatt agerar avfallskvarn, men allt är ju inte lämpligt för honom att äta.
 
Jodå, om jag levde snålt på kött och buljong och lite bröd med sylt, picklade saker och olika såser på skulle jag säkert det. :D

Edit: men det vore ju inte roligt.
Bara att doppa brödet i buljong och krydda köttet så blir det ju bra ihop med picklade saker :D
 
Ni som inte månadshandlar utan handlar varje dag, vad har ni i kyl och frys? Och skafferi?
Jag jobbar varannan vecka så på jobbveckan äts alla måltider på jobbet. Jag lagar ingen mat den här veckan utan förbereder alla måltider, samma rätter hela tiden. Då är kylen så tom som möjligt. Finns väl mest ost, smör och lite annat som håller.

På mina ledigveckor vill jag inte äta matlådor utan lagar helst nya rätter varje dag för variationen.

För att inte behöva kasta så mycket när jag gå på jobbvecka försöker jag bara handla det som verkligen går åt. Har lite färs, kyckling och glass i frysen. I skafferiet har jag lite pasta, mjöl och ris typ. Har typ halverat min matkostnad på det här sättet så är ändå värt det.
 
Ja, här finns också någon minimumsumma man måste handla för förstås, men jag har ingen koll på dem. :)
Enda gången jag använt hemkörning var när mor och far var på jakt efter Bacardi Oakheart och de hade dem på någon butik inne i Edinburgh, så jag beställde två flaskor och kom upp i rätt prisklass. :D Tror jag beställde annat också men tyckte det var jättestressigt att sitta och söka igenom sortimentet online.
Minimumsumman brukar vara £20-25 för click and collect, £40-50 för delivery. Click and collect brukar vi betala £1.25 för, delivery tror jag ligger närmare £3-4.
Jag håller med, blir sjukt stressad av mataffäernas webbshoppar. Handlar mer eller mindre allt annat i mitt liv online men har inte riktigt fattat tjusningen med just mat/hushållsgrejer...Och så vill jag väldigt gärna välja grönsaker och andra färskvaror själv :p
Jag är precis tvärtom, hatar att handla online och i princip den enda gången jag faktiskt uppskattar det är när det kommer till mathandling :D
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 749
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp