Hur hantera aggressiv hund och hundattack

Singoalla

Trådstartare
Ja, en lite annorlunda topic kanske. I sommar åker jag tillbaka till Bali igen, där jag volontärarbetade på ett hundhem förra året. Denna gång får jag med mig min älskade mamma och hennes man, och vi skämtade lite i telefon igår om att jag är den enda utav oss som är vaccinerad mot rabies så dyker det upp någon aggressiv hund eller apa så får dom kasta fram mig :p

Men sanningen är ju trots allt att både hundar och apor domderar på ön. Min mammas man är lite hundrädd så jag sa att han får vara beredd på att hundar går lösa och kommer man nära deras territorium så kan dom komma springandes och skälla, ibland flera stycken i flock. I turistguider rekommenderas man att inte göra något för att förarga hundarna utan enbart gå där ifrån, och i de allra flesta fall kommer hundarna inte hela vägen fram utan håller sig på avstånd. Dom vill ju bara varna. Men tanken slog mig ändå - vad bör jag göra vid ett eventuellt möte med en aggressiv hund? Det här var ingenting som jag fick lära mig på valpkursen direkt :o Som den enda hundvana utav oss, och dessutom den enda med rabiesvaccin, känner jag att jag bör vara den som tar kontroll över en eventuell sådan situation. Oftast går det som sagt utmärkt att bara ignorera och gå vidare om någon hund står och varnar "Här är min tomt, kom inte nära!" Men jag tänker på några scenarier:

1. En hund vill få bort oss och börjar "gläfsa" mot mig. Hur agerar jag då för att inte situationen ska eskalera?
2. En hund går till attack och hugger. Hur kan jag avbryta attacken på ett effektivt och snabbt sätt?
3. Det tredje alternativet har ingenting med aggressiv hund att göra, men hände faktiskt vid två tillfällen då jag var där sist. En hund vill leka och har inte uppfostrats i hur den gör, så hunden hoppar och börjar bita i kläderna. Jag hade vid båda tillfällena svårt att få hunden att sluta, och det gjorde både ont och var lite obehagligt. Hur avbryter jag en sån här situation?

Jag har god kontakt med Bali Animal Welfare Association, så om jag ramlar över en sjuk eller skadad hund så vet jag hur jag snabbt ska få den i goda händer :) Gällande rabies så är problemet inte särskilt utbrett på ön längre, även om det fortfarande existerar. Turister rekommenderas inte att ha vaccin om det inte är så att man ska vara i mycket kontakt med djur. Mamma och hennes man funderar ändå på att ta det, med motiveringen "Varför inte?" och jag kan bara hålla med. Det är mest att det kostar en hel del som gör att vi funderar på om det är värt det för dem.
 
Såhär kan det exempelvis se ut när man åker scooter på vissa vägar:
fairgame-735x400.jpg


Såhär kan det se ut på stranden:
kuta-beach-bali.jpg


Blev lite saknig nu! :love:
 
Förvildade hundar som varningsskäller, varningshugg i luften, rusande utfall som stannar innan fysisk kontakt och liknande hade jag rakt av respekterat och gett hunden det utrymme den kräver. En hund som klarar livet som förvildad har spärrarna på plats, det kostar i överlevnad att gå in i faktiska slagsmål och de gör det inte om de kan undvika det. Måste du av någon anledning passera närmare än hunden/hundarna anser att du bör så går det - oftast - att "förhandla" med dem genom att du rör dig långsamt men stadigt, inte rakt emot dem, svarar på avståndssignalerna men visar att du ändå vill fram, alternera riktningarna och "fråga" om något är mer OK än något annat.

En hund som går på och biter beror nästan 100% på situationen, det är svårt att säga något generellt om hur du ska/bör hantera det. Är det ett fall av hot-hugg-hot så avlägsna dig försiktigt, utan hastiga rörelser. När avståndet ökar bör hunden minska sin hotnivå och till slut "släppa" dig - gå inte in i någon kraftmätning, "ska minsann visa att" eller liknande! Biter hunden menar den allvar och är villig att satsa väldigt mycket på att lyckas, du får inte den att backa genom hot.

En hund som går på och biter om och om (istället för ett bett och sen kollar av resultatet), där handlar det ju om att försvara dig i möjligaste mån. Försök hålla dig på fötter, skrik på hjälp, om du kan så försök få in klädesplagg i munnen på den för att dämpa bitkraften... (Typ slita sönder tröja och mula med den, någon jacka har du väl inte där nere.) Om du kan, försök backa undan varje chans du får, en hund som biter om är inte helt normalt funtad oftast men den kan bli mindre aggressiv om den kommer längre bortifrån var den nu anser sig höra hemma...

Jag skulle dock säga att risken att du hamnar i en regelrätt attack med en ombitande hund borde vara väldigt, väldigt liten (och om det händer så planerar du nog inte så mycket utan bara reagerar).

Jag hade absolut rekommenderat din mor + man att vaccinera sig.
 
Förvildade hundar som varningsskäller, varningshugg i luften, rusande utfall som stannar innan fysisk kontakt och liknande hade jag rakt av respekterat och gett hunden det utrymme den kräver. En hund som klarar livet som förvildad har spärrarna på plats, det kostar i överlevnad att gå in i faktiska slagsmål och de gör det inte om de kan undvika det. Måste du av någon anledning passera närmare än hunden/hundarna anser att du bör så går det - oftast - att "förhandla" med dem genom att du rör dig långsamt men stadigt, inte rakt emot dem, svarar på avståndssignalerna men visar att du ändå vill fram, alternera riktningarna och "fråga" om något är mer OK än något annat.

En hund som går på och biter beror nästan 100% på situationen, det är svårt att säga något generellt om hur du ska/bör hantera det. Är det ett fall av hot-hugg-hot så avlägsna dig försiktigt, utan hastiga rörelser. När avståndet ökar bör hunden minska sin hotnivå och till slut "släppa" dig - gå inte in i någon kraftmätning, "ska minsann visa att" eller liknande! Biter hunden menar den allvar och är villig att satsa väldigt mycket på att lyckas, du får inte den att backa genom hot.

En hund som går på och biter om och om (istället för ett bett och sen kollar av resultatet), där handlar det ju om att försvara dig i möjligaste mån. Försök hålla dig på fötter, skrik på hjälp, om du kan så försök få in klädesplagg i munnen på den för att dämpa bitkraften... (Typ slita sönder tröja och mula med den, någon jacka har du väl inte där nere.) Om du kan, försök backa undan varje chans du får, en hund som biter om är inte helt normalt funtad oftast men den kan bli mindre aggressiv om den kommer längre bortifrån var den nu anser sig höra hemma...

Jag skulle dock säga att risken att du hamnar i en regelrätt attack med en ombitande hund borde vara väldigt, väldigt liten (och om det händer så planerar du nog inte så mycket utan bara reagerar).

Jag hade absolut rekommenderat din mor + man att vaccinera sig.

Tack för jättebra tips! Jag har väldigt begränsad kunskap om hur aggressiva hundar fungerar, så det är guld värt att få en beskrivning. Jag tolkar ditt svar som att "backa i alla lägen", i princip. Oavsett om det är varningsskall, gläfsande eller ett faktiskt hugg. Att ge utrymme, röra sig långsamt, backa, visa att man lyssnar. Check! :up:

Det där med rusande utfall som stannar innan fysisk kontakt är väldigt vanligt där nere, har jag märkt. Det är antingen hundar som bor på en tomt som kommer rusande när man passerar på gatan, då kommer dom springandes i flock och tvärstannar där de anser att deras "tomtgräns" går. Det kan också vara hundar på stranden som bor på en strandtomt, då kommer dom springandes i en liten "båge". Ner och upp igen, ner och upp. Båda dessa fall kan såklart vara lite obehagliga om man inte vet om de kommer springa hela vägen fram eller inte. Men i min erfarenhet håller de sig alltid på lite avstånd.

Jag tror som du säger, att risken för en allvarlig attack är väldigt liten. Det är ju ofta folk som inte riktigt har koll på läget som hamnar i trubbel :meh: Mamma berättade om en man som hon stötte på i Thailand för några år sedan. Han såg några apor på stranden i skogsbrynet, så han började mata dem med bananer på eget initiativ. Tillslut kom det flera, och ännu flera. När han började tycka att det blev lite obehagligt så stoppade han ner bananerna i fickan :banghead: En vän till mig som blev biten av en apa i Sacred Monkey Forest på Bali (vilken jävla plats förresten :love:) hade matat apan med banan, och när den försökte ta hela bananen så försökte min vän rycka tillbaka den :cautious: Ja, apan blev arg och bet. Den vännen hade inte rabiesvaccin och blev rejält svettig.

Indonesien-Bali-Ubud-Monkey-Forest-30.jpg


Jag tänker att det är samma med hundar. Är man smart och inte hittar på "dumma saker" utan ger djuren utrymme så borde det bara lugnt. Det senaste fallet jag hörde om rabies på Bali var två barn som blivit biten av en hund i Ubud, och avled kort därefter. Jag tänker att de kanske inte hade lärt sig det här med att ge utrymme.
 
Det senaste fallet jag hörde om rabies på Bali var två barn som blivit biten av en hund i Ubud, och avled kort därefter. Jag tänker att de kanske inte hade lärt sig det här med att ge utrymme.

Ja, sen får man ju inte glömma att rabiessmittade hundar kan bli orimligt aggressiva också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 434
Senast: s957
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Min sambos familj har hund, en Shiba, som är aggressiv (enligt mig). Han kan inte vara i samma rum som små barn då hugger han mot dem...
Svar
11
· Visningar
4 359
Senast: Red_Chili
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp