Oberäknelig, aggressiv hund.

norh

Trådstartare
Min sambos familj har hund, en Shiba, som är aggressiv (enligt mig). Han kan inte vara i samma rum som små barn då hugger han mot dem. Han har bitit mig och smakat blod (nyårsafton 2010-2011). Han gnäller jämt när vi är på kalas och har kalas och när vi äter. Han ser lurig ut och gillar inte när man klappar honom så mycket på huvudet. Han är enligt mig oberäknelig. Men man ser dock på honom när det är något han inte gillar, då går han lågt med huvudet och ser ut att kunna bita om man klappar honom just då. Han blir förbannad om man kommer till honom och han ligger och "vilar". Han blir sur på sin lillhusse(19 årig pojk) när han försöker klappa honom. Man kan leka med honom men på hans villkor och bara en stund. Man kan inte liksom bara gosa med honom för då gläfser han till och biter efter en och morrar. Jag har blivit rädd för honom sedan den gången han bet mig och jag unviker att klappa eller umgås med honom. Den enda som kan hålla på honom typ som en "normal" hund är sambos mamma. Och som tur är har jag och min kille nu blivit sambos då och jag slipper träffa hunden så mycket.

Någon som har något tips på vad man ska göra för att få honom att bli mindre dominant och aggrevis?
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Jag tycker inte att det låter som någon "dominant och agressiv" hund utan snarare en osäker hund som försöker få vara ifred men inte blir accepterad.

En shiba är en urhund, en ras som inte brukar gilla "allt och alla" och som man inte kan "tvinga sig på" hur som helst. Det får man helt enkelt acceptera. De blir sällan eller aldrig lika sociala och framåt som tex en golden retriever.

Det man kan göra är:
*Ge hunden minst en sovplats där den får sova och ALLTID får vara ifred om den vill. Där ska absolut ingen störa hunden (okay om det skulle brinna, då får man såklart rädda den ;) Men inte "Åh du är söt, nu ska du klappas")
*Låt HUNDEN ta kontakt när den vill det. Vill den inte att ni går fram, låt bli! Låt hunden slippa små barn och folk som bara traskar rakt på utan att lyssna på hunden.

Ang att han gnäller när man äter på kalas, så är det något som din sambos familj kanske inte tycker att är ett problem? Annars får de helt enkelt lära hunden att göra något annat. Låt den vara i ett annat rum och tugga på ett ben tex, och absolut se till att hunden är aktiverad under dagen och nöjd innan ni kommer dit.
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Varför utsätts hunden för barn o tvärtom?
Varför är hunden med på kalas?
Alla hundar vill inte gossas i tid o otid, ej heller bli klappade på o speciellt inte på huvudet, att klappa en hund på huvudet kan uppfattas som hotfullt av hunden.
Man skall aldrig störa en hund som ligger o vilar eller som äter.

Läs på lite om dominans:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Finns flera läsvärda artiklar på den sidan.

Mig veterligen är Shibas hundar med stor integritet.
http://www.skk.se/hundraser/shiba/
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Håller med föregående två talare. Den här hunden verkar försöka säga att den vill bli lämnad ifred men att det inte respekteras. Det är många hundar som inte vill bli klappade på huvudet. Det är ju viktigt att den accepterar att bli berörd även på huvudet, men det är nog något man får träna på i så fall.
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Klart hunden ska vara ifred när den vilar.

Är det ingen i sambons familj som talat om hur man uppför sig mot hundar man inte känner? Låter märkligt.
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Det är ju viktigt att den accepterar att bli berörd även på huvudet, men det är nog något man får träna på i så fall.

Varför är det viktigt?
Kan vara det i tävlingssammanhang, typ tandkontroll (o även testikelstatus på hanar), fö skall folk ge f**n i att tafsa på mina hundar utan tillåtelse.
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Ja utan att veta så var det så jag tolkade Hellas att det är viktigt att det går att ta hd på huvudet tex om man behöver undersöka en skada eller kolla öron och tänder, inte att det är viktigt att vem som kan klappa på huvudet hur som...

Men som sagt bara min tolkning
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Ja utan att veta så var det så jag tolkade Hellas att det är viktigt att det går att ta hd på huvudet tex om man behöver undersöka en skada eller kolla öron och tänder, inte att det är viktigt att vem som kan klappa på huvudet hur som...

Men som sagt bara min tolkning

Din tolkning är alldeles riktig. Det är precis sådana sammanhang jag syftade på. Jag har inte uppfattningen att alla hundar ska klappas på i tid och otid av vem som helst vilket borde ha varit uppenbart i och med att jag inledde mitt inlägg med att hålla med Vallhund m.fl.
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Alltså, nu har ni nog missförstått mig lite.

Det är absolut ingen som stör hunden när den sover eller äter, ingen som tvingar den att vara med barn och det är alltid hunden som bestämmer vad den ska göra och vart den ska vara. Ingen som klappar den på huvudet om den inte vill, det vara bara ett exempel för att beskriva honom och hans osäkerhet.

Att shiba är en "enmanshund" är vi väl medvetna om. Den har svårt att ta till sig nya i flocken och det är absolut inget som vi heller tvingat på honom.

När jag träffar honom låter jag honom komma till mig och hälsa och jag tar verkligen inget initiativ till att komma till honom. Han är mittpunkten i familjen som alla tyr sig efter. Flockledare? Vilket jag tycker är fel.

Han har gjort utfall mot folk och barn och smakat blod, vilket jag inte tycker man kan blicka ifrån. Även om shiban är en enmanshund kan man inte låta honom vara på det viset. Han bor ju i en familj, och jag har "tillhört" den familjen i 4,5 år. Han kan inte bita och hugga mot människor utan det behöver någon hjälpa oss med att få bort eller åtminstonne begripa varför han gör så.

När han bet mig så jag fick ett ärr i handen gav jag honom lite godis. Han satt fint, fick godis och jag klappade honom försiktigt på kinden. Då högg han tag i min hand som jag klappade med och höll kvar, sedan högg han tag i min andra hand, då jag satt chockad hade jag inte hunnit få undan den heller.
Förstår att han trodde att jag skulle ta godiset ifrån honom, men detta var extremt.

Så, någon som förstår hur jag menar, får väldigt gärna ge något bra tips.
 
Senast ändrad:
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Ursäkta mig nu men jag blir nästan full i skratt när man väljer att använda meningar som "smaka blod"

Det låter som han eventuellt är osäker men framförallt en hund med integritet. Han gillar inte att man tar i honom helt enkelt. Enkla lösningar är att man helt enkelt inte utsätter honom för situationer. Du skriver ju själv att du lätt ser på honom när han ogillar situationen.
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Ok, men det är ju det han har gjort. Bitit mig så det börjat blöda kanske passar bättre.

Jo det är det vi gör.

Tack.
 
Sv: Oberäknelig, aggressiv hund.

Du beskriver ju gång på gång hur du faktiskt hållit på med hunden trots att den inte vill, samtidigt som du säger att du inte gör det?
Som tex här:
"Han satt fint, fick godis och jag klappade honom försiktigt på kinden."

Varför öht ge honom godis? Och varför envisas med att klappa när du VET att hunden inte gillar det? Och på huvudet av alla ställen?!

Hur agerar folk omkring honom när han gör såna här saker? som att bita, morra eller annat?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 835
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 451
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: Dopy
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 045
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp