Hur hantera barn som vägrar klä på sig?

Man kan ju vara hur hård man vill, min ena son klär bara av sig om jag tvingar på han kläder. Han går således i pyjamas året runt i skolan och gärn avklippta trasiga pyjamasbyxor. Vissa barn kan man inte tvångsklä utan måste förhandla med dem. Mina barn får klä sig helt själva som de vill. Det enda som är ett måste är overall på vintrarna.

Jag har bara så himla svårt att se att en vuxen människa ska behöva förhandla med ett barn på två år (eller mer) bara för att få på barnet vanliga kläder. Speciellt när man får på det overall för att det är ett måste.
 
Jag har bara så himla svårt att se att en vuxen människa ska behöva förhandla med ett barn på två år (eller mer) bara för att få på barnet vanliga kläder. Speciellt när man får på det overall för att det är ett måste.
För att man vill undvika onödigt tjafs? För att man vill ha en harmonisk familj? Jag har tvärtemot dig svårt för att se någon nytta med tvång och hårdhet. Det är inget jag tycker har någon plats i en familj. Nu definierar vi säkert hårdhet olika men jag vill inte tvinga dagligen. Tvång tar (tog) jag till när det verkligen var helt nödvändigt vid väldigt speciella situationer.
 
För att man vill undvika onödigt tjafs? För att man vill ha en harmonisk familj? Jag har tvärtemot dig svårt för att se någon nytta med tvång och hårdhet. Det är inget jag tycker har någon plats i en familj. Nu definierar vi säkert hårdhet olika men jag vill inte tvinga dagligen. Tvång tar (tog) jag till när det verkligen var helt nödvändigt vid väldigt speciella situationer.

Bara för att man hård (man kan ju läsa "bestämd och inte ger sig oavsett protester") så betyder det ju inte att man får onödigt tjafs eller oharmonisk familj.
Detta är ju bara när man måste, som du skriver.

Dagligen behöver det ju inte vara bara för att man kan tvinga. Det låter som misshandel snarare än barnuppfostran. Och, det i sin tur kan nog resultera i onödigt tjafs och oharmonisk familj om något.
Det är så jag levat i min familj (utövning av onödig maktuppvisning) och som jag inte har överfört på min egna familj.

Vi har kanske bara olika uppfattningar om när dessa speciella tillfällen är?
 
Om man nu är orolig för att kläder inte ska passa ihop, så får den som köper kläderna se till att det mesta i garderoben matchar. Då kan barnet välja fritt utan problem. Annars brukar det i den åldern funka bra med att lägga fram ett par alternativ, så känner barnet att de får välja. Små barn små val, stora barn stora val...

Mina barn har själva (successivt) valt kläder och klätt på sig sedan de var ungefär två år gamla. Visst var klädvalen minst sagt...originella (!) ibland men so what?! Idag är de nio år och båda har säker känsla för vad de gillar och vad som funkar i olika lägen, och vi har nog aldrig haft dispyter om just kläder - förutom det där med att man måste ha vantar och mössa på vintern osv.
Men även där märkte de ju snabbt att om man gick ut utan jacka när det regnade så blev man dyngsur, och satte man inte på sig vantarna när det var kallt så kunde man inte leka lika länge med kompisarna.
 
Bara för att man hård (man kan ju läsa "bestämd och inte ger sig oavsett protester") så betyder det ju inte att man får onödigt tjafs eller oharmonisk familj.
Detta är ju bara när man måste, som du skriver.

Dagligen behöver det ju inte vara bara för att man kan tvinga. Det låter som misshandel snarare än barnuppfostran. Och, det i sin tur kan nog resultera i onödigt tjafs och oharmonisk familj om något.
Det är så jag levat i min familj (utövning av onödig maktuppvisning) och som jag inte har överfört på min egna familj.

Vi har kanske bara olika uppfattningar om när dessa speciella tillfällen är?

I många familjer är det ett dagligt problem det här med kläder och i det läget ser jag inte tvång som en lösning och det gör ju uppenbarligen inte du heller :) Tvång för mig är vaccinationer typ. På den nivån att oavsett hur mycket man förklarar så kan inte barnet se någon nytta med att få en spruta när hen är två år gammal.
 
Min farmor försökte en gång tvinga mig att ta på det hon ville. Annars fick jag inte följa med och handla i "stora staden". Jag följde inte med. Och det var första och sista gången hon försökte :p

Mitt barn kommer få klä sig som han vill när han väl har en åsikt och sen får vi föräldrar ta ta med extra kläder i en väska/påse/whatever och ta på mer kläder om det behövs när han signalerar att det behövs.

Det kommer finnas så mycket annat vi inte kommer kunna tumma på att just kläder inte är något jag vill ha konflikter runt.
 
Vad som kommer till tvång och inte tvång beror nog mycket på barnet. Jag ser tex en tydlig skillnad på mina barn. På tre av barnen räckte det att vara vänlig men bestämd "Det här skall du ha på dig" men på den fjärde hade det inte fungerat med annat än våld att få på henne något hon inte vill ha på sig.

Så i tre fall fungerar det att vara bestämd och i ett fall får man hitta andra sätt (som tex att ha en hög med kläder att välja från).

Jag tror att klädrutiner inte beror så mycket på föräldern som det beror på barnet. Det är lätt att säga att "Hos oss är det inga problem för att jag gör..... "när det kanske snarare är så att för barnet är det inte så viktigt. Medan för ett annat barn är det mycket viktigt med kläder och då fungerar inte vänligt men bestämt.
 
Jag har bara så himla svårt att se att en vuxen människa ska behöva förhandla med ett barn på två år (eller mer) bara för att få på barnet vanliga kläder. Speciellt när man får på det overall för att det är ett måste.
Och jag har så svårt att förstå varför förälderns vilja måste vara allenarådande när det gäller något så oviktigt som kläder. Snarare är väl barnets vilja viktigare då det är hen som ska ha på sig kläderna? Hellre förekomma och hitta fungerande lösningar än att låsa sig vid att FÖRÄLDERN ska bestämma och att absolut inte "förhandla".
 
Och jag har så svårt att förstå varför förälderns vilja måste vara allenarådande när det gäller något så oviktigt som kläder. Snarare är väl barnets vilja viktigare då det är hen som ska ha på sig kläderna? Hellre förekomma och hitta fungerande lösningar än att låsa sig vid att FÖRÄLDERN ska bestämma och att absolut inte "förhandla".

Nej, jag tycker det är viktigt ATT ha kläder, inte vilka kläder.
 
Min dotter är 2,5 år och klär sig endast i tröjor med hästtryck.....
På förskolan har jag dock mer slit och släng kläder och då får hon välja helt fritt, samma sak med strumpor och skor. Frid och fröjd!
Blir dock konflikt om jacka, hon anser att man bara behöver ha jacka om det regnar. :cool:
Är det extra tjurigt och stressigt någon morgon så får hon välja kläder till lillasyster, som "belöning." :angel:

Låt ungen välja själv!
Här kan det både skära sig kors och tvärs med färger och mönster..
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 858
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
677
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 848
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp