Bukefalos 28 år!

Hur hantera en skenande häst?

Vicksis

Trådstartare
Hej!
Jag har problem med min nya medryttarhäst. Jag trivs med honom och vill fortsätta som hans medryttare men känner att jag har svårt att hantera vissa situationer.
Hästen är stor och väldigt pigg med mycket energi.
Jag vill rida ut med hästen men har då haft problem med att galoppera ute. Så fort jag har försökt med detta har han slängt upp huvudet och skuttat omkring samt velat springa iväg.
Hästägaren ville ändå att jag skulle pröva galopp ute för han är världens snällaste.
Då han även utbildas i western ska han ha rätt långa tyglar vilket gör det ännu svårare att kontrollera honom.

Så testade jag att galoppera och då höll det på att gå riktigt illa.
Han satte fart i full sken, slängde upp huvudet och stack iväg i rejäl hastighet. Jag tappade stigbygeln och hängde desperat i sadel.
Hade också långa tyglar så att ta tillbaka kontrollen var omöjlig. Jag fick helt enkelt bara hålla i mig.
Hästen sprang rakt mot en bilväg och hade det inte varit för en bom så hade han sprungit rakt ut i biltrafiken.
Han gjorde en tvärnit vid bommen och hamnade i skogen. Jag hoppade av snabbt och gick med honom tills han lugnat ner sig.

Nu kommer jag inte våga galoppera ute mer på ett bra tag.

Behöver tips på hur jag ska hantera en sådan pigg och vild häst? och hur jag kan stoppa en skenande häst?
Det höll som sagt på att gå riktigt illa.

OBS! på volten är han inte alls lika pigg och går att kontrollera.

:confused:
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Prata med hästens ägare.

(Och eftersom du inte provade att göra tex en halvhalt, sakta in osv pga att du inte hade koll på tyglarna så gissar jag på att hästen inte skenade. Den bara sprang.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Låt bli att galoppera ute tills du känner dig tryggare.
Sedan jobbar du med fattningar, galopperar några språng innan du avbryter.
Han ska inte få chansen att ta över eller bestämma hastighet.

Känner du dig inte trygg med att rida på lång tygel så säg det till ägaren och fråga hur du ska göra.
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

jag har pratat med henne men ville se om ni kunde ge nått annat råd.
O jo han skenade.. har tillräcklig ridvana för o veta detta.
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Jag fick ett galet tips om hur man kan hantera hästar som skenar. Genom att driva på dom ännu mer. Vilket ger dom en uppgift, och då kanske det inte är lika kul att springa i full fart längre(men som sagt, galet förslag och kan ju bara fungera om man har en lååång sträcka utan trafikerad väg framför sig).

Jag var med om en häst som skenade en gång, mot en trafikerad väg. Ett tag funderade jag seriöst på att lämna skeppet. Men i ett sista försök att få stopp på honom tog jag tag, med båda händerna i ena tyglen och drog honom åt sidan. Vilket fick honom ur balans, varav han stannade. Och tur var väl det, då vi hade ca 5 m kvar till vägen! :p
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Jag fick ett galet tips om hur man kan hantera hästar som skenar. Genom att driva på dom ännu mer. Vilket ger dom en uppgift, och då kanske det inte är lika kul att springa i full fart längre(men som sagt, galet förslag och kan ju bara fungera om man har en lååång sträcka utan trafikerad väg framför sig).
delvis knapplån

Jag tycker det är viktigt att skilja på hästar som "sticker iväg" och hästar som skenar. Sken är i alla fall för mig när hästen t.ex. skräms och sätter av i panik, helt utom kontroll för att fly undan "faran". Jag skulle aldrig få för mig att driva på en sån häst, dels eftersom att hästen ju faktiskt är utom kontroll och det är rent livsfarligt att inte försöka få stopp på den, och dels för att jag skulle vara orolig för att förstärka hästens intryck av att det faktiskt var något att fly från om jag i det läget driver på.

En häst som däremot "fjantar" och sticker iväg, där kanske det kan funka att driva på. Däremot tror jag inte på att det är en givande metod i längden, det känns istället som att man riskerar att befästa ett farligt beteende i att hästen, när den känner för det, kan sätta av (oavsett om det är glädje eller olydnad). Dessutom känns det som en betydligt farligare metod än att försöka dra in hästen på en volt och därigenom få ner farten så att hästen tvingas lugna ner sig.

TS: Kan du inte öva på kontrollen på inhägnat område innan du försöker dig på att galoppera ute igen? Det verkar som att kommunikationen inte riktigt fungerar när det gäller stoppsignalen, och om du (och hästen?) inte är riktigt vana vid ridning på långa tyglar kanske ni måste bli mer samspelta på detta innan ni rider ute. Du ska ju inte behöva känna oro för att rida ute, och dessutom kommer du förmodligen föra över det på hästen vilket bara är onödigt. Alternativt om du kan rida med en tryggare häst som sällskap, hästar är ju flockdjur och vill inte gärna lämna kompisen.
Om olyckan sen är framme och hästen drar iväg, skulle jag iaf korta tyglarna och i värsta fall slita tag om det så behövs för att få stopp, kombinerat med att styra in hästen på en volt för att få ner farten.
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Nöj dig med att galoppera hästen på ridbanan.

Börja galoppera ute igen när ägaren (den som tyckte att du skulle prova att galoppera ute) har lärt sin häst hyfs.

En häst är inte "världens snällaste" i min värld, om den sticker med sin ryttare. Och jag tycker att det är bland det mest ansvariga man kan göra, att galoppera en häst ute som man inte har kontroll över. Man kan slå ihjäl både sig själv och andra.

Finns ingen anledning att sätta livet till (och/eller utsätta andra för fara) för att ägaren "tycker" något. :eek:
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Om hästen verkligen skenar, rid den inte mer!

En häst som skenar är farlig -på riktigt- för sig själv, sin ryttare och omgivningen. Är det värt den risken, dessutom på någon annans häst?:crazy:

Om den bara är olydig och sticker iväg för dig, rid inte fortare än att du behärskar den. Och ha tillräcklig kontakt med hästen för att få reaktion på dina hjälper tills ni är "synkade" och överens om vad som ska gälla, det tar ett tag att komma till den där avspända lyhördheten på slak tygel.

Är du själv en van westernryttare?
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Har aldrig varit med om en häst som skenar men därimot hästar som sticker i väg i varigerade tempo.

Där jag rider ut fins inga möjligheter att lägga en volt utan det som har hjälpt är att ta tag i tyglarna å slita och dra (såga) ibland för kung och fosterland, nöden har ingen lag kan bli livsfaligt om man inte får stopp på hästen.

Kram och var rädd om dej.
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Om hästen verkligen skenar, så skulle jag inte galoppera den ute över huvud taget.
Möjligt prova galoppera väldigt korta bitar, mycket tempoväxlingar och inte bara göra långa galopper där hästen kan "ta över".

Sen tror jag att vi alla har lite olika syn på vad vi menar med att skena. En häst som jag anser skenar, är panikslagen och blockerad. Den flyr. Som tur är har jag aldrig under mina över 30 år som ryttare aldrig suttit på en skenande häst.
En häst som själv väljer att sticka i galoppen för att den kan och för att den inte lyssnar på sin ryttare skenar inte. Den sticker. Det har jag varit med om ett antal gånger. Det är också väldigt obehagligt, men den hästen är ju inte panikslagen.
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Jag tycker - som övriga - att du inte ska rida i högre gångart än du behärskar.

Hästens ägare torde inte vara en särskilt kunnig westernryttare om den prioriterar lösa tyglar framför kontroll.:eek:
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

hästen är inte redo att ridas på lång tygel bara för att den utbildas i western, vi rider mycket med kort tygel också i western. Så korta tyglarna. nästa gång fatta galopp lugnt galoopera ett par språng sakta sedan av hästen och fatta galopp igen efter en stund. korta galopper kan lösa problemet. OM han drar iväg ta tag i ena tygeln och dra starkt åt sidan, så hästens nos böjs in mot ditt lår, alltså har huvudet helt åt sidan, det är de mest effektiva sättet att få stopp på sken. Om han blir stark ta tag med båda händerna på ena sidan tygeln och dra allt du har tills du får huvudet åt sidan.
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Säger som övriga. Korta tyglarna och galoppera korta stunder. Skulle hästen ändå bli stark/skena så är mitt tips gramantygel. På min nuvarande häst har jag alltid graman vid uteritt. Mest för att hon inte ska köra upp huvudet och bli ännu mer stark om hon t.ex skulle bli skrämd. Denna låter man bara hänga löst om man inte är i behov av den. Man har bara ett liv, och man ska inte riskera det för en uteritt oavsett gångart! Man får helt enkelt ta till de knep som finns. Önskar dig lycka till framöver, och att ni en dag kan ta en mysig - lugn galopp!
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Låter mest som du fått en pigg och frisk häst att rida. Låter inte som den skenar direkt. Den har nog mest kul och förmodligen "talar du om" för hästen att gå fort...

Undrar lite...

Hur långa stigläder har du? Rider du med halsrem? Vet du hur man rider med tyglarna i brygga (galoppfattning på tyglarna)?

Generellt om man inte är van vid galopp ute så rider man med för långa läder och blir rädd. Man kommer inte upp ur sadeln, börjar krama om med benen (vilket talar om för hästen att öka farten) och då man inte kant ta i ordentligt med tyglarna ger man bara hästen bättre stöd att gå ännu fortare när den börjar "pulla".

Rid med halsrem så du får låga händer, de skall vara nere på manken så att du kan ta stöd med tyglarna. Du skall ha såpass korta stigläder så att man kommer upp ur sadeln med baken och hjälpa till med kroppsvikten för att få hästen att sakta ner, Och tryck fram och ut fötterna så att du får ordentligt stöd.

När man rider galopphästar rider vi också med långa, lösa tyglar precis som med westernhästar. Ju mer vi tar i tyglarna desto fortare går det. Vi lär oss att hålla tempot utan stygga bett, gramantyglar och annat. Och det med de snabbaste och starkaste hästar som finns att rida.

Tror inte på gramantyglar. Det är ett av många tips från dressyrfolket när de inte klarar hålla hästen och chansen är stor att du bara förstör den. Var bor du någonstans? Ta kontakt med en galopptränare och lär dig rida galopp. Ridskolor kan inte lära ut hur man rider galopp ute. Det är tyvärr bara så...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Mycket bra svar tycker jag. Jag köpte en ganska "lat" turridningshäst, en pärla. Men första året fick vi ägna oss åt att hitta bromsen (livet som privathäst piggade upp damen) och precis som du skriver när det gick lite fort så knep jag för livet med benen. Låta bli att knipa, halvhalter istället för dragkamp samt använda lugn röst gjorde att min pärla nu är en pigg, framåt och lydig häst som förstår mina hjälper och jag blir inte rädd (kniper inte) om det går lite fort.
 
Sv: Hur hantera en skenande häst?

Mmm...
En nackdel med att galoppera i korta stunder är att man sällan får den balans och stryka som krävs för att balansera och rida en häst i högre farter. Det gör att man ofta är dåligt förberedd när det börjar gå fort.

Prova om du kan hitta en äldre och skolad häst som du vet att du kan hålla. Rid ut med sällskap som kan hjälpa till att hålla tempot och även sänka det. Rid med korta läder. Pratar nu inte om jockeysits utan mer om den sits som arbetsryttarna har när de rider ut. Ungefär hopplängd på lädren. Försök rida lite som en "sjua" så att du får bak baken, fötterna kommer fram och händerna ligger i kontakt med manken. Tar sadeln i baken och hindrar dig från att komma baköver så korta upp stiglädren ytterliggare.

Du skall stå brett med benen som en störtloppsåkare på skidor och inte vika in knäna mot sadeln. Ta istället stöd med vaderna och tryck inåt. När det är dags att sakta ner ställer du dig upp och släpper trycket med vaderna men trycker fortfarande fram fötterna. Använd hela kroppen till att hålla emot hästen. Det skall vara mjukt, utan ryck. När hästen saktar av släpper du trycket som belöning... ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 568
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp