Sv: Hur hantera en stegrande häst
Hej!
Skönt att läsa att jag faktiskt inte är den enda med en nästan hysterisk häst ute. Min lilla tjej har blivit mkt bättre, men jag vet hur jobbigt det är när hästen blir helt blockerad av något.
Detta funkar såklart inte för alla(min häst kör gärna över en om hon får tillåtelse) men mina råd är bla: att göra klart allt, mocka och ha färdigt allt innan du går ut.
om hon börjar stegra eller över huvudtaget gör något, för att få övertaget, så bara gå hem, ställ in henne o boxen och möt inte hennes blick. bara gå, och kom tillbaka i morgon, då får hon sig en funderare, för alla hästar vill egentligen göra rätt. Min häst blir helt chockad när jag bara går, för hon får så mkt beröm annars.
Annars är det KANON med repgrimma, en lite hårdare, och leadrope. Använd det hemma, inte ute. Få henne att gå runt dig, bara med hjälp av din röst, och leadropet. Med enkla små tecken(ledande rörelser) ska hon byta varv när du ber henne.
Sen kan du ta fransarna på ditt leadrope och vifta framför henne, absolut inte röra henne med det. Gå mot henne samtidigt. Trappa sedan ner på "viftandet". Tillslut ska hon backa bara du vickar lite på fingret framför. Jag gör detta så fort jag märker att min häst inte är samarbetsvillig, så lyssnar hon sen!
Det är som med småbarn, det hjälper inte att slå, gapa, eller skälla. Bara upprepa tills det fungerar. Beröm.. Repgrimman har gett mig en mysig häst
Ett fult knep som jag vet att folk har gjort när de rider och hästen stegrar är att ha varmvatten i en plastpåse och smälla i huvudet på hästen när den ställer sig, då tror den att den blöder.. hsr tydligen funkat??